2016-07-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Dom ska ut när jorden blivit varm nog för att brännässlorna ska ha hunnit bli 10-15cm. Så för någon månad sedan hade varit mer lagom...
Tiderna breedersen uppger är inne tider det har väldigt lite med blomtid ute att göra.
Stretch och början till buds i högsommarvärmen och gå klart aug-sep-okt beroende på strain.
Inte full blom mitt i högsommaren. Då möglar det som fan precis som exade (?) så villigt visat.
Så om brännässlorna har hunnit bli 10-15 cm så blir det automatiskt bra tid att plantera autos, detta gäller alla auto strains eller?
Då stämmer min uträkning nästan, jag fick det till 10 juni och du sa att runt en månad sen (7 juni hade varit bra. Vad menar du med full blommar, är det i början när plantorna blommar?
Citera
2016-07-07, 15:39
Medlem
Tjena på er grabbar(och töser)!

Jag har följt tråden lite diskret, men nu känner jag att jag behöver lite input.

Förra årets odling försvann totalt pga dålig timing och budrot. Budrot kom inte förrän väldigt sent på säsongen, och när vi upptäckte den hade vi ingen möjlighet att skörda, tyvärr.

I år har vi hållit bättre utkik för dessa tecken osv. Idag upptäckte vi att två av de små buskiga strainsen (super lemon haze) har börjat få budrot. Grejen är att denna gång har de inte alls hunnit långt in i blomningen, knappt utvecklat några buds alls faktiskt! :/

Har försökt googla mig till lösningar, och vad jag har kommit fram till hittils är

Alternativ 1: Kapa vegetation runtomkring för att se till att även de första soltimmarna på dagen träffar plantorna, beskära de små plantorna så att det blir bättre luftcirkulation kring dessa buskarna. Spraya med bikarbonat för att förhoppningsvis råda lite bot på problemet, samt självklart ta bort alla infekterade delarna.

Alternativ 2: Skörda dessa små jävla stackare ( typ 3 gram MAX på varje) och följa allt annat ovan kring de andra.

Vad tror ni? Hjälp uppskattas. Är i Zon 1, tyvärr har vädret varit förjävligt här på sistone..

Mvh.
Citera
2016-07-07, 16:42
Medlem
Skulle behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga med en hypotetisk odling. Låt oss säga att jag har tre olika högar, enligt 10Ls guide. Fick blandade frön av en polare, autos och earlies. Sådde cirka tio stycken i varje hög. Har varit bortrest ett tag och nu när jag kom hem så var jag iväg för att rensa hanar. Och tyvärr så blev fördelningen med honor lite skev. I en hög har jag tre stycken, 2 autos 1 early. I en annan fyra stycken 2 av varje. Och i sista högen har jag 7 stycken, 4 earlies 3 autos.

Vad är det bästa jag kan göra av situation nu? Rensa ut några av dom klenaste från högen med 7 plantor? Hoppas på det bästa och kanske använda extra näring i högen med 7? Eller kommer det bli för tajt? Den längsta earlyn är cirka 1,6 meter. Försöka plantera om någon från högen med sju till högen med tre?
Citera
2016-07-07, 17:12
Medlem
Små buskiga "haze" .... Kasta skiten, varför äns hålla på för 3 gram? Jag kan inte operera människor då gör jag inte det,Jag kan inte göra en god öl, jag köper istället, ingen pallar göra sin egen tobak, därför köper man cigg tex.
Du gör dig bättre om du pluggar istället och tjänar en bra lön, sen kan du köpa vilket bra gräs du vill. Antingen genom bekanta eller via nätet. Håll dig till det du är bra på.

Mvh NL
Citera
2016-07-07, 19:48
Medlem
Saftgroggs avatar
En liten uppdatering.

Alla damer i trädgård, trädgårdsland och växthus mår prima. Flyttade en från skogen in i trädgår'n pga klen tillväxt och angrepp. Hon är på bättringsvägen.

Men... på bifogad bildlänk, är en donna jag tycker se ut att börja gå i blom. Är det hon eller mina ögon som spelar mig ett spratt? Varken early eller auto.

Ett PS. Växthöjdsmässigt blev jag idag 'beskuren' av mina päron. De har en industrivariant i en kruka. Denna är en bit över metern hög

Fridens!

Bild:
http://imgur.com/Jt1vp4U
Citera
2016-07-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nortonlight
Små buskiga "haze" .... Kasta skiten, varför äns hålla på för 3 gram? Jag kan inte operera människor då gör jag inte det,Jag kan inte göra en god öl, jag köper istället, ingen pallar göra sin egen tobak, därför köper man cigg tex.
Du gör dig bättre om du pluggar istället och tjänar en bra lön, sen kan du köpa vilket bra gräs du vill. Antingen genom bekanta eller via nätet. Håll dig till det du är bra på.

Mvh NL

Hej min vän!

Nu frågade jag ju faktiskt inte om din åsikt, utan om råd angående min situation. Vidare skall jag passa på att påpeka att du har en grymt taskig syn på livet. Om du tror för en sekund att jag sysselsätter mig med detta projekt för att spara pengar på gräs, tror du verkligen fel. Jag utnyttjar min fritid för att få ro i själen, och en promenad i skogen gör susen. Dessutom spenderar jag högkvalitativ tid tillsammans med en av mina nära vänner.

Jag har ett råd till dig: Var inte så himla inskränkt och fundera på vad som verkligen är viktigt här i livet.

Jag är för övrig, till skillnad av vad du verkar, utbildad så att det räcker och blir över.

Vill du ha fler tips, eller bara vill prata om din halvtaskiga livssituation, så är du varmt välkommen att skicka ett pm så ska jag göra vad jag kan för att ge dig en hjälpande hand.

Må väl!
Citera
2016-07-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
En liten uppdatering.

Alla damer i trädgård, trädgårdsland och växthus mår prima. Flyttade en från skogen in i trädgår'n pga klen tillväxt och angrepp. Hon är på bättringsvägen.

Men... på bifogad bildlänk, är en donna jag tycker se ut att börja gå i blom. Är det hon eller mina ögon som spelar mig ett spratt? Varken early eller auto.

Ett PS. Växthöjdsmässigt blev jag idag 'beskuren' av mina päron. De har en industrivariant i en kruka. Denna är en bit över metern hög :D

Fridens!

Bild:
http://imgur.com/Jt1vp4U

Nejdå, hon är på väg in i blom. Någon/några veckor till och det börjar komma små buds. Det är nu det kommer börja hända grejer där ute. Även doften blir god ;)
Citera
2016-07-07, 23:39
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCheeZe
Nejdå, hon är på väg in i blom. Någon/några veckor till och det börjar komma små buds. Det är nu det kommer börja hända grejer där ute. Även doften blir god

Där är perfekt att ligga i tajmingen.
Citera
2016-07-08, 00:04
Medlem
Citat:
Där är perfekt att ligga i tajmingen.

Då är jag glad!
Citera
2016-07-08, 11:53
Medlem
snus-spyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exade
det udnerstrukna låter inte alls bra, tror inte det blir mkt av dom.. förmodlige helt fel ph i marken från början, sen ingen plan direkt märker jag :P

Men jag hoppas du motbevisar mig

Det växer mycket brännässlor i närheten, jorden i mitt område är ovanligt bra, men just på det ställe var det lite mer sand än vad jag skulle föredra men något kommer säkert upp något ur jorden.
Citera
2016-07-08, 12:43
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus-spyan
Det växer mycket brännässlor i närheten, jorden i mitt område är ovanligt bra, men just på det ställe var det lite mer sand än vad jag skulle föredra men något kommer säkert upp något ur jorden.

Hoppas det blir ett gigantiskt träd hehe
Citera
2016-07-08, 14:03
Medlem
Citat:
Hål 2-3cm upp på kanten och grus de cm så blir det en bra reservoar. 50/50 går bra.

Vilken växtzon. Höglandet är väl katastrof för att ligga så långt söderut.

Hål från botten och 2-3cm upp eller börja med hål 2-3 cm från bottem?

Ligger i zon IV.
Senast redigerad av adyonn 2016-07-08 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in