Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Jag brukar räkna boendekostnaden baserad 100% belåning. Även om man inte har en sådan så ger det ändå en bra bild av den faktiska kostnaden eftersom det inkluderar kostnaden för det bundna kapitalet.
Menad du risk för värdeförändring? Uppfattad risk handlar mycket om åsikter så hur tänker du att den skall beräknas?
Även om jag inte orkar göra riktigt allt alla ggr så har jag inte det minnet från den diskussionen.
Man kan med fördel räkna kapitalkostnad som hela köpeskillingen som lån.
Sedan bör man räkna med Månadskostnad om det är en BR.
Och så får man lägga till underhållskostnad. Och driftskostnad.
Men det stannar inte där. Och det var väl i fortsättningen som vi inte var riktigt överens.
Man kan lägga till risk för prisfall plus potential för uppgång. Detta kan man estimera med optionskostnader.
Dvs om man köper en säljoption och ställer ut en köpoption ATM, så har man städat bort prisförändringen till approximativt 0 i kostnad. (Och det var nog där trillske började bli missnöjd då hin inte vill se risken försvinna så enkelt, då det är hins skäl till bubbla). Antingen kan man approximera bort spreaden och då tar de ut varandra. Eller så får man väl lägga på en liten kostnad för spreaden. Dvs boendekostnaden för risken skulle bli 0.
Ifall man inte lånar utan betalar med eget kapital men ändå har med en lånekostnad på hela beloppet så kan man säga att man har med riskkomponenten i lånekostnaden. Låneräntan innehåller ett pris för risken.