2016-07-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Men har inte tidigare internationella ekonomiska krascher i hög grad initierats av att enskilda eller en rad banker hamnar i knipa? Det spelar väl ingen roll i sig om det är bostadslån, lån till företag, felinvesteringar eller en kombination av dessa och andra faktorer, kombinerat med faktorer utanför finansmarknaden, som sätter igång krisen för en stor bank eller flera banker?

Som total novis på nationalekonomi får jag ty mig till Wikipedia när det gäller vad som startade den senaste omfattande finanskrisen i Sverige (1990-1994):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_i_Sverige_1990%E2%80%931994

Jag kan inte se från ovanstående hur en finanskris, ens när den i hög grad är kopplad till fastigheter, skulle behöva vara direkt kopplad till utlånandet till hushållen.

Även när det gäller finanskrisen som startade i USA 2007, så är förvisso bostadslånens roll mer märkbar, men förefaller inte vara den enda faktorn i krisen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_2007%E2%80%932008

Som lekman kan i alla fall inte jag utläsa hur den gemensamma nämnaren skulle vara enbart lån till hushåll i sig. Den gemensamma nämnare jag ser, om jag nu ser någon, är tillgången till stora krediter och banker som lånar ut hej vilt utan att varken ha tillräcklig säkerhet eller beredskap för de konsekvenser som kan ske (och lär förr eller senare ske) när man lånar ut mot otillräcklig säkerhet. Men kanske utläser jag det fel?

När det gäller vad som triggade igång 1930-talets stora depression, så verkar det inte finnas konsensus ens bland nationalekonomerna, men om man ser på vad Wikipedia säger om de finansiella strukturerna:

https://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_Great_Depression

Som sagt, ingen konsensus kring exakta orsaker, men den omfattande förekomsten av billiga krediter och banker som lånar med otillräcklig säkerhet i stor omfattning har i alla fall framförts av en del som en faktor i det hela.

Det finns naturligtvis många faktorer som kan påverka. Företagsutlåningen skulle jag inte oroa mig för så mycket dock, då många sitter och kliar sig i huvudet och undrar vad som gäller, dvs de är försiktiga, företagsutlåningen växer inte speciellt mycket hos våra storbanker, vilket naturligtvis inte är optimalt, då investeringar är positivt, men vi har en relativt svag global tillväxt, där flera större marknader går sisådär, vilket företagen naturligtvis vet om, och i vissa fall även känner av.

I det ränteklimat vi har just nu, där pengar är billigt, hade man dock kunnat propagera för statliga investeringar i infrastruktur, t ex järnvägen, då det just nu skulle innebära hyfsat förmånliga villkor.
2016-07-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Risken för vad? På lång sikt följer bostadspriserna den allmänna inflationen.
Jag tror inte på det. Tomten är en investering, vi kan där ta upp Baltimore och delar av Florida som först under bubblan nådde 20-talspriser nominellt. Och sen betyder ju tomten kanske ofta lika mycket som huset.
Polarens farsa går i KK nu pga sin dröm att bygga till i barndomshemmet. Hade det legat i stockholm så... men u, redan 500k i sopen.
2016-07-04, 21:39
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jag tror inte på det. Tomten är en investering, vi kan där ta upp Baltimore och delar av Florida som först under bubblan nådde 20-talspriser nominellt. Och sen betyder ju tomten kanske ofta lika mycket som huset.
Polarens farsa går i KK nu pga sin dröm att bygga till i barndomshemmet. Hade det legat i stockholm så... men u, redan 500k i sopen.
Ang. det fetade: hur kommer det sig? Prisnedgången? Amorteringskravet?
2016-07-04, 22:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetenskap
Vet inte om dessa klipp varit uppe tidigare:

https://www.youtube.com/watch?v=2Fpgs41ja40

https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M

Såg dessa två och började undra.. Vad har ni för motsättningar till det han säger ?

Invandringen och låga räntor, är det det enda som håller priserna uppe just nu ?

Genomlida 50 minuter av tveksam substans? Kommer nog inte titta igenom det så du får summera.

Är summeringen att invandringen och låga räntor är det enda som håller uppe marknaden.

En ekonomi består av fler än två komponenter.
2016-07-05, 09:29
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Risken för vad? På lång sikt följer bostadspriserna den allmänna inflationen.

Hur definierar du startpunkten för att dra den slutsatsen?

Om du säger att en bostad var korrekt prissatt år X och så drar du ut bostadspriser och inflation från samma utgångspunkt år X så visar det att bostadsmarknaden är övervärderad enligt din metod.

Men varför valde du just att utgå ifrån X som referenspunkt? Hade du valt Y hade kanske resultatet varit annorlunda, eller varför inte Z?

OM vi leker med tanken att din metod är korrekt så kommer bostadspriserna falla med ett visst antal procent under de kommande åren.

Jag väljer då i framtiden att sätta år X till 2015 och sen dra ut inflation och bostadspriser, jag kommer då se att bostadsmarknaden är undervärderad och borde gå upp.

Frågan är således hur bestämmer du startpunkten för när bostadspriserna är korrekta och du kan sätta en punkt där bostadspriser och inflation är lika?

Alla index har samma inneboende problematik, våra index utgår från en given punkt i tiden och det index som det hänvisas till utgår också från en viss tidpunkt. Ta det index som var i tråden tänk om priserna på bostäder hade varit 500% högre året innan index påbörjades och det hade varit med i index hur tror du då att det hade sett ut och hur hade din metod stått sig?
2016-07-05, 09:40
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie

Om du säger att en bostad var korrekt prissatt år X och så drar du ut bostadspriser och inflation från samma utgångspunkt år X så visar det att bostadsmarknaden är övervärderad enligt din metod.

Men varför valde du just att utgå ifrån X som referenspunkt? Hade du valt Y hade kanske resultatet varit annorlunda, eller varför inte Z?

OM vi leker med tanken att din metod är korrekt så kommer bostadspriserna falla med ett visst antal procent under de kommande åren.

Jag väljer då i framtiden att sätta år X till 2015 och sen dra ut inflation och bostadspriser, jag kommer då se att bostadsmarknaden är undervärderad och borde gå upp.

Frågan är således hur bestämmer du startpunkten för när bostadspriserna är korrekta och du kan sätta en punkt där bostadspriser och inflation är lika?

Alla index har samma inneboende problematik, våra index utgår från en given punkt i tiden och det index som det hänvisas till utgår också från en viss tidpunkt. Ta det index som var i tråden tänk om priserna på bostäder hade varit 500% högre året innan index påbörjades och det hade varit med i index hur tror du då att det hade sett ut och hur hade din metod stått sig?

Ju längre tid, fler tidsintervall och fler marknader man tittar på, desto klarare bli sambandet.
2016-07-05, 09:48
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ju längre tid, fler tidsintervall och fler marknader man tittar på, desto klarare bli sambandet.

Kan du visa ett sådant index för den svenska bostadsmarknaden som har den korrelationen över lång tid?
2016-07-05, 10:05
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Kan du visa ett sådant index för den svenska bostadsmarknaden som har den korrelationen över lång tid?

Från 1952.

https://bostaden.wordpress.com/2012/06/19/dagens-myt-bostadspriserna-gar-alltid-upp-pa-sikt/

Från 1987.

http://flutetankar.blogspot.lu/2011/07/bostadspriser-fran-1967-och-framat.html

Fast det är bättre att ta flera marknader och/eller längre tid (om sådana data finns tillgängliga), för att se sambandet.
Senast redigerad av Gullegubben 2016-07-05 kl. 10:07.
2016-07-05, 10:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Tack för att du skrev det jag tänkte men inte orkade svara från en mobil. Att bestämma ett realvärde utifrån vad priset varit vid en godtycklig tidpunkt tidigare är förstås väldigt märkligt. Det minsta man kan begära är att inte kalla det för realvärde utan för ett godtyckligt referensvärde.
2016-07-05, 10:34
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tack för att du skrev det jag tänkte men inte orkade svara från en mobil. Att bestämma ett realvärde utifrån vad priset varit vid en godtycklig tidpunkt tidigare är förstås väldigt märkligt. Det minsta man kan begära är att inte kalla det för realvärde utan för ett godtyckligt referensvärde.

Nja, jag både håller med och inte.

Man gör så gott man kan och letar korrelation och inflationen stämmer hyfsat. Men det finns oändligt många fler faktorer som kan påverka, reallöneökningar, penningmängd, ränteläge osv.

Hur mycket dessa påverkar är väl inte helt klart. Hur mycket man kan manipulera tex inflationen är heller inte klart.

Sen är det svårt att dra sådana slutsatser för en vara som hade en väldigt låg efterfrågan och utbud tidigare. Bostadsrätt var i princip ett okänt begrepp för de flesta fram till 80-talets mitt.

Det är lite som att säga att företags vinster alltid korrelerar med inflationen men det gör det förstås inte, nya affärsområden, nya kundgrupper och förändrade affärsmodeller förändrar prisbilden och vinsten fundamentalt.

Jag tycker priserna är galna idag och det drivs av gynnsamma förutsättningar och folks oförmåga att skilja på kostnad, utgift och pris. Det är en mycket knepig fråga och jag skulle inte vilja påstå att det är så enkelt som att säga att priserna ska ner tills de följer inflationen igen.
2016-07-05, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Jag förstår hur ni tänker, men man kan tex titta på hur stor variationen är jämfört med inflationen eller reallönen historiskt, hittade ingen bra graf på bostadspriser vs inflation men i en jämförelse med reallönen som jag länkar till ser man att det är en ovanligt stor avvikelse i bostads priserna (uppåt) jämför med reallönen, den avvikelsen påbörjades i början på 2000 talet.

Detta torde vara detsamma i en jämförelse med inflationen eller en ännu större avvikelse skulle jag tippa på med tanke på hur låg inflationen varit sista åren.

Visat från 1967 till 2011 (men sista 5 åren har det också varit uppåt):

http://flutetankar.blogspot.se/2011/07/bostadspriser-fran-1967-och-framat.html

Efter 10 år från 2000 till 2010-2011 uppstod en uppseendeväckande stor skillnaden mellan reallönen och bostadspriserna jämfört med hur det sett ut sedan 1967 och nu 2016 ännu är det ännu "värre".
Senast redigerad av johnez 2016-07-05 kl. 10:41.
2016-07-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Jag förstår hur ni tänker, men man kan tex titta på hur stor variationen är jämfört med inflationen eller reallönen historiskt, hittade ingen bra graf på bostadspriser vs inflation men i en jämförelse med reallönen som jag länkar till ser man att det är en ovanligt stor avvikelse i bostads priserna (uppåt) jämför med reallönen, den avvikelsen påbörjades i början på 2000 talet.

Detta torde vara detsamma i en jämförelse med inflationen eller en ännu större avvikelse skulle jag tippa på med tanke på hur låg inflationen varit sista åren.

Visat från 1967 till 2011 (men sista 5 åren har det också varit uppåt):

http://flutetankar.blogspot.se/2011/07/bostadspriser-fran-1967-och-framat.html

Efter 10 år från 2000 till 2010-2011 uppstod en uppseendeväckande stor skillnaden mellan reallönen och bostadspriserna jämfört med hur det sett ut sedan 1967 och nu 2016 ännu är det ännu "värre".

Att priserna har gått upp mot reallönen är väl ändå något som redan är belagt efter 2405 sidor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in