2016-07-06, 23:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Martin berättade att han bor grannar med de två litauerna som misstänks för mord.
Det är c:a 50 m mellan Martins hus och litauernas.
Vid 15-tiden den 2015-06-07 körde Martin och hans sambo från bostadsadressen, ner för
backen mot Martorp. I backen mötte de i förbifarten en av litauerna på cykel. Litauern var på
väg upp för backen, och Martin reagerade direkt eftersom han aldrig tidigare sett någon av
dem cykla, utan endast sett dem färdas i bil.

FUP, sid 273.

Om det var NB; vad sysslade han med då? Kollade att byssjan var olåst?
2016-07-06, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du verkar ju inte ens vilja förstå. Personer med bättre kunnande/erfarenhet har beskrivit detta åtskilliga gånger i tråden men det blir väl enklast att bara scrolla förbi/slippa bry sig.

EDIT. Nog för att karln är "nej-sägare", men varför ska han ha ett smeknamn?
Long time no see - välkommen tillbaks sunda människa.

Ja, med tanke på vad som står i förhör är det intressant att skåda denna frenesi.

Kan man göra honom till en icke rattfull också? Det är väl det enda som inte omskrivits.
2016-07-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
FUP, sid 273.

Om det var NB; vad sysslade han med då? Kollade att byssjan var olåst?

Hade litauer en cykel?
2016-07-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
I både gamla o nya inlägg påstår arkmike m.fl. att Nejus är psykopat.
Jag frågade hur han kommit fram till det.
Han vill inte svara, du gnäller om "gnäll", där kan snacka om att verkligen inte tillföra nåt.

NB har inga tecken av psykopati. Inte en minsta.
2016-07-07, 00:07
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Hade litauer en cykel?

Uppenbarligen vid det tillfället då hans granne såg honom. Så något ärende hade han allt.

Eller lånar man en cykel bara sådär och söndagsåker?
2016-07-07, 00:12
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
NB har inga tecken av psykopati. Inte en minsta.

Hur skulle ÄNNU EN fullfjädrad psykolog (dubbelskratt) som du beskriva gulleplutten NB?
Vad tyder hans beteende tidigare i livet och hur han behandlade Lisa på?
Totalt känslo och empatilös, vilket han tydligt bevisat genom mordet.
Verkar vara ett skolexempel på en psykopat i mina ögon eller vad tror du?
2016-07-07, 00:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Bortsett från den aspekten är det viktigt med ett bra sammansatt personalteam som inte är präglad av prestige utan vågar ge och ta till varandra. En i gruppen kan se något som inte är uppenbart för andra. Klienten kan också ty sig mer till någon än till andra. Kroppsspråk kan som sagt säga en hel del. Allt kan reflekteras över och analyseras. Kunskapen om Nerijus växer dag för dag och systematiseras. Kan inte låta bli att tänka tanken att vara en fluga på väggen kring NB. 😆
Gällande team så tror jag det ultimata vore likt GMP är sammansatt dvs tvärvetenskapligt. Fast det är väl en önskedröm - men jag tror på konceptet samt hur de brainstormar som vid en debriefing. Sammanstrålar alla från olika vetenskaper torde det bli väldigt givande (rättspsykiatri, psykologer, beteendevetare, krim och även från sjukvården). Om inte annat vore det en perfekt forskningsgrupp.
Ibland känns det som om det behövs en sån expertgrupp att kunna konsultera.
Men jag håller absolut med dig gällande vikten av att om man släpper på prestigen och verkligen sätter patienten/klienten i centrum beträffande de betydande faktorer du beskriver så man en bra bit på väg.
Senast redigerad av develi 2016-07-07 kl. 00:33.
2016-07-07, 00:52
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
I både gamla o nya inlägg påstår arkmike m.fl. att Nejus är psykopat.
Jag frågade hur han kommit fram till det.
Han vill inte svara, du gnäller om "gnäll", där kan snacka om att verkligen inte tillföra nåt.

Jag ska ge dig en gnutta av min tid trots att du själv påstår dig sakna tid just nu. Om jag sneglar på din profil och dina inlägg så är du ganska färsk på tråden och vägrar se kontexten bakom mina med fleras inlägg. Lättare då att fragmentera och bortse från helheten och de resonemang som förts sedan ganska länge. Vi har för länge sedan slagit fast att begreppet psykopat är omtvistat, däremot talar vi om psykopatiska drag, antisocial personlighetsstörning m fl inom DSM IV-TR och DSM 5 samt WHO:S ICD-10. Vi har även lämnat fältet öppet för neuropsykiatriska aspekter, IQ nivå m.m.. m.m. Med "vi" menar jag naturligtvis samtliga som har ett öppet sinnelag och inte bara oreflekterat Vet eller ifrågasätter utan saklig grund. Avslutningsvis har inte NB någon officiell diagnos vilket redan påpekats för dig.
Jag gissar jag talar över huvudet på dig och jag saknar tyvärr devilis pedagogiska tålamod.

Gå till läggen (backa i tråden) så finner du det du eftersöker om du nu inte bara är grälsjuk som jag trodde 😊
Senast redigerad av arkmike 2016-07-07 kl. 01:37.
2016-07-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gällande team så tror jag det ultimata vore likt GMP är sammansatt dvs tvärvetenskapligt. Fast det är väl en önskedröm - men jag tror på konceptet samt hur de brainstormar som vid en debriefing. Sammanstrålar alla från olika vetenskaper torde det bli väldigt givande (rättspsykiatri, psykologer, beteendevetare, krim och även från sjukvården). Om inte annat vore det en perfekt forskningsgrupp.
Men jag håller absolut med dig gällande vikten av att om man släpper på prestigen och verkligen sätter patienten/klienten i centrum beträffande de betydande faktorer du beskriver så man en bra bit på väg.

Jag tror att det vore det enda och framgångsrika receptet. Möjligtvis finns det redan "informellt" men det skulle, som du säger develi, behöva formeras en formell expertgrupp typ GMP att vända sig till. Som också får resurser att bygga upp en expertgrupp värd namnet. Med till sig knutna personer/grupper som ligger i forskningsfronten inom området i världen.

Det vore något det.
2016-07-07, 01:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det vore det enda och framgångsrika receptet. Möjligtvis finns det redan "informellt" men det skulle, som du säger develi, behöva formeras en formell expertgrupp typ GMP att vända sig till. Som också får resurser att bygga upp en expertgrupp värd namnet. Med till sig knutna personer/grupper som ligger i forskningsfronten inom området i världen.
Det vore något det.
Lite som GIC att ringa till, konsultera eller kalla in. Det vore nåt det! En slags profilering fast med en redan fångad GM som sen behöver vårdprogram. Eller en hjärnkirurg. Hahahaha.
Nä men jag tror absolut på mer tvärvetenskaplig samverkan.
2016-07-07, 01:21
Medlem
arkmikes avatar
Citat:

Helt rätt men i brist på bröd får man väl ta till limpa. En framkomlig väg vore en handledare i teamet med en fot i en grupp typ GMP. Sen handlar förstås allt om prioriteringar och resurser och det vimlar inte av klienter av NB:s kaliber. Som vi redan konstaterat finns mycket kunskap att hämta utomlands då Sverige är för litet. En tvärvetenskaplig grupp borde åtminstone finnas på nationell nivå inom kriminalvården med inriktning att forska och handleda lokalt.
Senast redigerad av arkmike 2016-07-07 kl. 01:30.
2016-07-07, 01:22
Medlem
Citat:
Lite som GIC att ringa till, konsultera eller kalla in. Det vore nåt det! En slags profilering fast med en redan fångad GM som sen behöver vårdprogram. Eller en hjärnkirurg. Hahahaha.
Nä men jag tror absolut på mer tvärvetenskaplig samverkan.

Ja, men att åstadkomma det är inte en "skrattmatch".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in