Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Sluta ljug och överdriv nu. NB har inte misshandlat sin fru (IB), han försökte i fyllan men hon varnade honom och han la ner dom tankarna (enlig enligt henne själv). Hans bror påstod också att han varit våldsam (vad nu det innebär) mot sin ex fru som han har dottern tillsammans med, inget bekräftat. Han har ju inte efter skillsmässan skapat några problem för henne eller sin dotter som det verkar.
Slagsmål i ungdommen, skulle det vara ovanligt eller ett tecken på något? Hur många svenska män tror du någon gång har slagits i ungdommen? Det är då snarare mesen som senare får spader och dödar.
Lite fakta nedan från förhör istället för fabler.
FL - Hur är Nerijus i sättet, hur upplever du honom
IB - Omtänksam och snäll. Svårt att beskriva, jag älskar honom
FL - Blir han arg ibland
IB - Ja det blir alla
FL - Hur blir han då
IB - Börjar skrika men det går över fort.
FL - Vi förstår, innan den här söndagen har du varit rädd för Nerijus
IB - Nej han kunde avreagera sig då o då
FL - Har han aldrig slagit dig
IB - Han försökte en gång men jag sa att han kommer aldrig se mig om det upprepas
FL - Brukar han bestämma hemma
IB - Ja han säger att mannen är huvudperson i familjen
FL - Bestämmer han över sin bror
IB - Det vet jag inte, jag är inte säker att han ska vara ledare över oss
FL - Är din bror våldsam när det inte går om han vill?
AB - Ja, men jag har aldrig sett honom slå hustrun. När han är full så letar han efter anledningar att börja använda fula ord
FL - Du har alltså ingen koll på tiderna?
AB - Det kanske är dålig koll. Jag verkligen försöker att minnas alla tider.
Det är detta med klockan sex som har fastnat hos mig. Varför han har ljugit för mig i så fall?
FL - Varför ljuger han för dig?
AB - Jag vet inte. Han har aldrig ljugit för mig
FL - Trivs ni med arbetet?
AB - Ja. Min bror han slickar svensken för mycket. Han gör allt direkt och lovar mycket.
Sedan en sak jag inte gillar är att han tar åt äran för saker jag gör.
FL - Bestämmer Nerijus över dig?
AB - Ja
FL - Är du rädd för Nerijus?
AB - (nickar)
FL - Vad är du rädd för?
AB - Vi har haft ett tumult en gång och efter det undviker jag honom. Han hade druckit för mycket
och när orden kom igång… jag trodde att han skulle slå mig. Sedan dess jag försöker inte
blanda mig ihop med honom. På gamla tider…jag tog hans första hustru i beskydd och då
skiljdes de åt.
FL - Har han varit våldsam mot sin förra hustru?
AB - Ja
FL - Är han dömd för det?
AB - Jag tror inte det
FL - Mmm, mmm, eh hur har din relation till din bror sett ut över tid?
AB - Vi slåss inte med varandra, jag tror att han är hjälpsam, han hjälper mig
FL - Mmm, har det alltid varit så?
AB - Förut hade jag en sämre relation med honom, och det var då jag var yngre, då gick på en
yrkesinriktad gymnasieskola, fram tills idag så trodde jag att vi hade en bra relation
FL -Mmm, du säger att när det var sämre förr, bråkade ni då eller hur såg det ut då?
AB - Ja jag får nog påstå att när han var yngre så drack han mera, och han var kanske bara mer
aggressiv han ville visa vem han var, han hade några kamrater och han försökte liksom spela
tuff inför dom, men för, det var förr, men nu är allt okej, normalt
FL -Mmm, jag har läst tidigare förhör att han när han drack att han var ute och bråkade
mycket, att han sökte konflikter
AB - Det stämmer men det var då han var lite yngre, när han då levde tillsammans med sin första
fru
här är några fler citat från förhör med Irena:
FL: har Nerijus haft eh något sexuellt avvikande beteende gentemot dig, som att slå dig eller strypa dig eller något annat sånt?
IB: Nej
FL: Aldrig?
IB: Aldrig
FL: Har, har han någon gång slagit dig?
IB: Eh det var en gång när han lyfte sin arm för att slå mig men då sa jag om du bara gör det en gång då får du aldrig se mig mer
FL: Mmm, slog han dig då?
IB: Försökte, jag gjorde så här, jag stoppade honom
FL: Mmm, aldrig något annat?
FL: Nej, mmm, har du något mer?
......
FL: Mmm, men det har aldrig varit något våldsinslag mot dig?
IB: Aldrig
Det är klart och tydligt, han har inte slagit henne.
Deras förhållande innehöll troligen alla ingredienser som normalt brukar finnas i förhållande, i vått o torrt, misshandel ingår inte där.