2016-07-06, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
intressanta citat, det ger en helt annan bild än "kvinnomisshandlare" m.m.
Snacka om att missa målet...
Inbillar du att en positiv sak kan förta en annan uppgift av värre art?
Problemet ligger snarare i "handen som gungar vaggan" - dvs att det är just både ock i en relation som skapar ambivalens hos mottagaren.

.. och väldigt förekommande i hur våld blir till över tid: från chocolate and flowers tills att maktövertaget förintat självförtroende och i värsta fall hela personen.
Makt och kontroll. Charm växelvis med svartsjuka, kontrollbehov eller i sin yttersta utpost våld med andemeningen att bryta ner den andre med trakasserier.

Inte ens det mest basic inom psykologi tycks du ha koll på. Jösses...
Senast redigerad av develi 2016-07-06 kl. 21:58.
2016-07-06, 22:34
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
intressanta citat, det ger en helt annan bild än "kvinnomisshandlare" m.m.

Det är i det närmaste komiskt att se tjatet om saker som totalt saknar relevans i fallet.
Återigen, NB är inte dömd för vad han har gjort tidigare i livet.
Han är dömd för det brutala och sexualsadistiska mordet på Lisa.
Andra mördare har varit lika "snälla" eller "snällare" än NB och ändå mördat.
Väl ansedda familjefäder med bra jobb och ett socialt liv.
Det ingår nämligen ofta i en mördaren natur att ha två ansikten.
Doctor gulleplutt NB och Mr Sexualsadist NB.
Gulleplutten och den snälle NB har tyvärr bara existerat i er fantasi...
2016-07-06, 22:36
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det slog mig att jag försöker beskriva den gode psykopaten. Den intelligente. Den smarte. Den som är värdig:
Den som tar sig fram i livet utan att ställa till oreda överallt.

Om de nu anser sig som det ultimata som skapats a la Darwinismen så bör de kolla inom sin egen grupp vad det beträffar ultimat framgång - och begripa att all framgång är i en interaktion.

No man is an Island.

Alltså. Flera besitter en hög grad intellekt. Kolla på forskaren som fotade sin hjärna och det visade sig att han själv var psykopat. Han får beundran. Han använder intellekt till nåt kreativt.
Framgång är absolut inte via våld. Översitteri. Hot. Några jävla Hitler, Idi Amin, Pol Pot fasoner.

Beauty is in the beholders eye.

Visst är interaktion nyckeln till det mellanmänskliga, t.o.m. en psykopat vill bli sedd, och sannolikt inte helt impregnerad mot smicker om det kommer från rätt källa. Jag har vidare själv snuddat vid tanken att "it takes one to know one". Gissar det också är en del av attraktionskraften bakom filmen När lammen tystnar med den extremt farlige, psykopatiske seriemördaren och psykiatern Hannibal Lecter. För att haka på din tanke kan den städade psykopaten röra sig på många arenor. Varför inte på kåken bland plitar?

Bortsett från den aspekten är det viktigt med ett bra sammansatt personalteam som inte är präglad av prestige utan vågar ge och ta till varandra. En i gruppen kan se något som inte är uppenbart för andra. Klienten kan också ty sig mer till någon än till andra. Kroppsspråk kan som sagt säga en hel del. Allt kan reflekteras över och analyseras. Kunskapen om Nerijus växer dag för dag och systematiseras. Kan inte låta bli att tänka tanken att vara en fluga på väggen kring NB. 😆
2016-07-06, 22:44
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Snacka om att missa målet...
Inbillar du att en positiv sak kan förta en annan uppgift av värre art?

Nix. Moretex visar källor som säger att Nejus inte slog varken Irena eller Ajus.

Medan påståendena från dig saknar detta och mer liknar febriga fantasier, som dina uppgifter "av värre art" som du kallar det.

OM Nejus ansetts haft den våldsamma bakgrund som du påstår så hade det framhållits i utredningarna.
2016-07-06, 22:46
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Det slog mig att jag försöker beskriva den gode psykopaten. Den intelligente. Den smarte. Den som är värdig:
Den som tar sig fram i livet utan att ställa till oreda överallt.

Om de nu anser sig som det ultimata som skapats a la Darwinismen så bör de kolla inom sin egen grupp vad det beträffar ultimat framgång - och begripa att all framgång är i en interaktion.

No man is an Island.

Alltså. Flera besitter en hög grad intellekt. Kolla på forskaren som fotade sin hjärna och det visade sig att han själv var psykopat. Han får beundran. Han använder intellekt till nåt kreativt.
Framgång är absolut inte via våld. Översitteri. Hot. Några jävla Hitler, Idi Amin, Pol Pot fasoner.

Beauty is in the beholders eye.

Visst är interaktion nyckeln till att förstå det mellanmänskliga, t.o.m. en psykopat vill bli sedd och sannolikt inte helt impregnerad mot smicker om det kommer från rätt källa. Jag har vidare själv snuddat vid tanken att "it takes one to know one". Gissar det också är en del av attraktionskraften bakom filmen När lammen tystnar med den extremt farlige, psykopatiske seriemördaren och psykiatern Hannibal Lecter. För att haka på dina tankar kring den städade psykopaten som kan röra sig på många arenor. Varför inte på kåken bland gruppen vårdpersonal?

Bortsett från den aspekten är det viktigt med ett bra sammansatt personalteam som inte är präglad av prestige utan vågar ge och ta till varandra. En i gruppen kan se något som inte är uppenbart för andra. Klienten kan också ty sig mer till någon än till andra. Kroppsspråk kan som sagt säga en hel del. Allt kan reflekteras över och analyseras. Kunskapen om Nerijus växer dag för dag. Kan inte låta bli att tänka tanken att sitta som en fluga på väggen kring NB. 😆
2016-07-06, 22:48
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Sluta ljug och överdriv nu. NB har inte misshandlat sin fru (IB), han försökte i fyllan men hon varnade honom och han la ner dom tankarna (enlig enligt henne själv). Hans bror påstod också att han varit våldsam (vad nu det innebär) mot sin ex fru som han har dottern tillsammans med, inget bekräftat. Han har ju inte efter skillsmässan skapat några problem för henne eller sin dotter som det verkar.

Slagsmål i ungdommen, skulle det vara ovanligt eller ett tecken på något? Hur många svenska män tror du någon gång har slagits i ungdommen? Det är då snarare mesen som senare får spader och dödar.

Lite fakta nedan från förhör istället för fabler.

FL - Hur är Nerijus i sättet, hur upplever du honom
IB - Omtänksam och snäll. Svårt att beskriva, jag älskar honom
FL - Blir han arg ibland
IB - Ja det blir alla
FL - Hur blir han då
IB - Börjar skrika men det går över fort.
FL - Vi förstår, innan den här söndagen har du varit rädd för Nerijus
IB - Nej han kunde avreagera sig då o då
FL - Har han aldrig slagit dig
IB - Han försökte en gång men jag sa att han kommer aldrig se mig om det upprepas
FL - Brukar han bestämma hemma
IB - Ja han säger att mannen är huvudperson i familjen
FL - Bestämmer han över sin bror
IB - Det vet jag inte, jag är inte säker att han ska vara ledare över oss

FL - Är din bror våldsam när det inte går om han vill?
AB - Ja, men jag har aldrig sett honom slå hustrun. När han är full så letar han efter anledningar att börja använda fula ord
FL - Du har alltså ingen koll på tiderna?
AB - Det kanske är dålig koll. Jag verkligen försöker att minnas alla tider.
Det är detta med klockan sex som har fastnat hos mig. Varför han har ljugit för mig i så fall?
FL - Varför ljuger han för dig?
AB - Jag vet inte. Han har aldrig ljugit för mig
FL - Trivs ni med arbetet?
AB - Ja. Min bror han slickar svensken för mycket. Han gör allt direkt och lovar mycket.
Sedan en sak jag inte gillar är att han tar åt äran för saker jag gör.
FL - Bestämmer Nerijus över dig?
AB - Ja
FL - Är du rädd för Nerijus?
AB - (nickar)
FL - Vad är du rädd för?
AB - Vi har haft ett tumult en gång och efter det undviker jag honom. Han hade druckit för mycket
och när orden kom igång… jag trodde att han skulle slå mig. Sedan dess jag försöker inte
blanda mig ihop med honom. På gamla tider…jag tog hans första hustru i beskydd och då
skiljdes de åt.

FL - Har han varit våldsam mot sin förra hustru?
AB - Ja
FL - Är han dömd för det?
AB - Jag tror inte det
FL - Mmm, mmm, eh hur har din relation till din bror sett ut över tid?
AB - Vi slåss inte med varandra, jag tror att han är hjälpsam, han hjälper mig
FL - Mmm, har det alltid varit så?
AB - Förut hade jag en sämre relation med honom, och det var då jag var yngre, då gick på en
yrkesinriktad gymnasieskola, fram tills idag så trodde jag att vi hade en bra relation

FL -Mmm, du säger att när det var sämre förr, bråkade ni då eller hur såg det ut då?
AB - Ja jag får nog påstå att när han var yngre så drack han mera, och han var kanske bara mer
aggressiv han ville visa vem han var, han hade några kamrater och han försökte liksom spela
tuff inför dom, men för, det var förr, men nu är allt okej, normalt

FL -Mmm, jag har läst tidigare förhör att han när han drack att han var ute och bråkade
mycket, att han sökte konflikter
AB - Det stämmer men det var då han var lite yngre, när han då levde tillsammans med sin första
fru

här är några fler citat från förhör med Irena:

FL: har Nerijus haft eh något sexuellt avvikande beteende gentemot dig, som att slå dig eller strypa dig eller något annat sånt?
IB: Nej
FL: Aldrig?
IB: Aldrig
FL: Har, har han någon gång slagit dig?
IB: Eh det var en gång när han lyfte sin arm för att slå mig men då sa jag om du bara gör det en gång då får du aldrig se mig mer
FL: Mmm, slog han dig då?
IB: Försökte, jag gjorde så här, jag stoppade honom
FL: Mmm, aldrig något annat?
FL: Nej, mmm, har du något mer?
......
FL: Mmm, men det har aldrig varit något våldsinslag mot dig?
IB: Aldrig

Det är klart och tydligt, han har inte slagit henne.
Deras förhållande innehöll troligen alla ingredienser som normalt brukar finnas i förhållande, i vått o torrt, misshandel ingår inte där.
2016-07-06, 22:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Nix. Moretex visar källor som säger att Nejus inte slog varken Irena eller Ajus.
Medan påståendena från dig saknar detta och mer liknar febriga fantasier, som dina uppgifter "av värre art" som du kallar det.
OM Nejus ansetts haft den våldsamma bakgrund som du påstår så hade det framhållits i utredningarna.
Jag får börja från början likt en lågstadiefröken.

Det som diskuteras är att han har varit VÅLDSAM mot sin förra fru.
Han har TRAKASSERAT sin nuvarande genom att SLÅ PÅ HENNE HÅRT "likt en karl".
Hon berättar GRÅTANDE att brodern ska vara glad som somnar och slipper honom.
Fortsättningsvis har ha försökt SLÅ till henne rejält men hon har parerat slaget och hotat att lämna honom - först då backar svinet ur slaget men INTENTIONEN för HUSTRUMISSHANDEL finns där. Nåt som han gjort tidigare mot sin exfru.
Han har sen en bakgrund där det finns samma mönster tidigare - att PROVOCERA fram slagsmål.

Moretex visar inte upp ett förbannade dugg mer än att han är helt tappad på denna front gällande att se sammanhang på bas av psykologi och du är stöpt i identiskt samma miserabla form.

Ja - han har en våldsam bakgrund och gillar att trakassera och provocera och slår gör han också.
Utöver detta har han utövat MAXIMALT SEXUELLT VÅLD via mordet på Lisa.
2016-07-06, 23:04
Medlem
develis avatar
Citat:
ok, då kan vi tills vidare avfärda påståendena om psykopati.
Scrolla om ämnet inte passar dig.

NB uppvisar delar som kan härleda till psykopatiska drag. Han har testats via PCL-R via riskbedömningen. Vad de kom fram till mer än att han utövat SEXUELLT VÅLD vet vi inte - men det är givetvis nog illa.

Därav diskussionen.
2016-07-06, 23:16
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
ok, då kan vi tills vidare avfärda påståendena om psykopati.

Hur skulle en fullfjädrad psykolog (skratt) som du beskriva gulleplutten NB?
Vad tyder hans beteende tidigare i livet och hur han behandlade Lisa på?
Är NB korgossen som är Guds bästa barn eller hur ser du på saken?
I min mening har helgonglorian ramlat ner ända till arslen på honom...
2016-07-06, 23:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Dito.
Och ännu ett påstående utan täckning.
Ser du ordet "kan"? Ser du uppgiften om PCL-R?
Så länge vi inte har ett fastställande diskuteras hypotetiskt i en allmän tråd - utifrån de personlighetsdrag som framkommer via förhör, via mordets utförande, via sakkunnigutlåtande.

.. Och jag/vi ämnar fortsätta till dit uppenbart stora förtret. Därav rekommendationen att scrolla om det inte passar in i din bild på mördaren NB.

Vill du hellre vi diskuterar en diagnos eller vad är problemet? Har du nåt speciellt du vill tillföra än att bara gnälla? Nåt annat inom kluster B? Säg bara till så kan vi kolla om det finns tecken på annat: Aspergers, Narcissism eller andra parafilier bortom sexuell sadism.
Senast redigerad av develi 2016-07-06 kl. 23:27.
2016-07-06, 23:39
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Jag får börja från början likt en lågstadiefröken.

Det som diskuteras är att han har varit VÅLDSAM mot sin förra fru.
Han har TRAKASSERAT sin nuvarande genom att SLÅ PÅ HENNE HÅRT "likt en karl".
Hon berättar GRÅTANDE att brodern ska vara glad som somnar och slipper honom.
Fortsättningsvis har ha försökt SLÅ till henne rejält men hon har parerat slaget och hotat att lämna honom - först då backar svinet ur slaget men INTENTIONEN för HUSTRUMISSHANDEL finns där. Nåt som han gjort tidigare mot sin exfru.
Han har sen en bakgrund där det finns samma mönster tidigare - att PROVOCERA fram slagsmål.

Moretex visar inte upp ett förbannade dugg mer än att han är helt tappad på denna front gällande att se sammanhang på bas av psykologi och du är stöpt i identiskt samma miserabla form.

Ja - han har en våldsam bakgrund och gillar att trakassera och provocera och slår gör han också.
Utöver detta har han utövat MAXIMALT SEXUELLT VÅLD via mordet på Lisa.

Han har fortfarande inte slagit henne, hur mycket du än fetstilar.

Låter mer som du själv aldrig haft ett förhållande (vilket inte verkar osannolikt).
I normala förhållanden är det inte alltid perfekt och rosenrött, men misshandel och trakasserier förekommer inte.

Saken gäller hans bakgrund FÖRE mordet, om det finns nåt där som kan förklara mordgåtan (som media uttrycker det).
2016-07-06, 23:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis. Jag är tacksam för att du och arkmike låter oss intresserade ta del av era intressanta diskussioner. Domen har ju fallit och HRs domslut är bra och tydlig. Den delen är liksom avklarad för överskådlig framtid.

De behandlingsåtgärder som man nu efter 8 veckors utredning beslutat om bekräftar också det vi redan vet att det som är mest tillämpligt är ROS-behandling där halva tiden ägnas åt individuell behandling. Han är också placerad på en särskild avdelning för grova sexualbrottslingar och livstidsdömda.

Varför utvecklas en människa till en sådan "ond" person? Som kan genomföra ett sådant brutalt sexuellt mord mot en oskyldig ung tjej? Genetiskt arv eller miljöfaktorer?
Går dom att "bota"? Isåfall på vilket sätt?
Tack Remark. För att göra en uppdatering från det du skriver.
Domen är redan avklarad - ridån har gått ner för NB och nån resningsfråga är inte aktuell.
Han har nyss placerats i paviljong A eller sexbunkern i allmänt tal och han anses ha behov av behandling gällande sexuellt våld (han deltar nog inte i grupp eftersom han inte behärskar svenska språket).
Han har utövat ett vidrigt mord med sexuellt motiv och levt dubbelliv utåt sett: via förhör framkommer dock inte lika fagra delar bl.a rattfylla och kvinnomisshandel.
Han har via professor/sakkunnigutlåtande utfört ett mord som återses i andra rättsfall där det handlar om sexuell sadism.
Han har en outforskad bakgrund och det väcker givetvis nyfikenhet kring det du skriver om:

Vad gör att en människa, som till synes levt ett ordnat liv, tappar totalt konceptet och går över alla gränser för att få utlopp för sina morbida sexuella fantasier?
Eftersom han kniper käft får vetenskap, intervjuer från liknande fall och förövare ge rön om vad det rör sig om gällande denna ondska.
Senast redigerad av develi 2016-07-06 kl. 23:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in