2016-07-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, men sedan tillkommer som sagt bl a fotografer, som väl tillhör en egen yrkeskategori i t ex SCB:s yrkesregister.

Det har du rätt i. Är det ett par hundra det rör sig om?
Citera
2016-07-06, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Det har du rätt i. Är det ett par hundra det rör sig om?
Ärligt talat har jag ingen aning. I många av de rapporterade nyheterna framgår inte heller exakt hur många som tillhör vilken yrkeskategori; det kan t ex stå "Omorganisation att vänta - fotografer och journalister får gå. Totalt 12 tjänster berörs."

Vi kan hur som helst konstatera att det går dåligt för gammelmedia. Det som skiljer sig i sammanställningarna är framför allt att mellan sommaren 2014 och sommaren 2015 avskedades mycket fler personer (ca 1 600 vs ca 850), men från och med sommaren 2015 fram till nu har i stället konkurser börjat förekomma. Takten i vilken de anställda avskedas börjar kanske avta så smått, men det beror i så fall helt enkelt på att det inte längre finns lika många kvar att avskeda.
Citera
2016-07-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ärligt talat har jag ingen aning. I många av de rapporterade nyheterna framgår inte heller exakt hur många som tillhör vilken yrkeskategori; det kan t ex stå "Omorganisation att vänta - fotografer och journalister får gå. Totalt 12 tjänster berörs."

Vi kan hur som helst konstatera att det går dåligt för gammelmedia. Det som skiljer sig i sammanställningarna är framför allt att mellan sommaren 2014 och sommaren 2015 avskedades mycket fler personer (ca 1 600 vs ca 850), men från och med sommaren 2015 fram till nu har i stället konkurser börjat förekomma. Takten i vilken de anställda avskedas börjar kanske avta så smått, men det beror i så fall helt enkelt på att det inte längre finns lika många kvar att avskeda.

Ja, det spelar ju egentligen ingen större roll om det i dagsläget finns 7700 eller 8000 privatanställda journalister, siffrorna är ju ändå snart irrelevanta...

Blaskorna försöker hålla sig flytande och hoppas väl få ett litet uppsving när konkurrenterna går i konkurs. Men å andra sidan delar många av dem på distributionskostnaderna så det kanske blir en dominoeffekt.
Citera
2016-07-06, 21:37
Medlem
Citat:
Som Dagens Media tidigare berättat visar MMS nya analysmått ”completion rate” hur många som sett färdigt en reklamfilm på nätet i förhållande till hur många som startat den.
Citat:
– Det sprids många myter i vår bransch om att ingen tittar på reklamfilmerna på Internet. Nu kan MMS med färsk kvalitetskontrollerad data visa hur fel detta är. Det är istället så att ca 19 av 20 konsumenter tittar på hela reklamfilmen från början till slut, säger MMS vd Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande.
http://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/97-procent-ser-hela-reklamfilmer-pa-natet-6589675
Undrar hur många det är som inte startar klippen alls, eller låter det rulla i en annan flik.
Citera
2016-07-06, 21:42
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 360488
http://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/97-procent-ser-hela-reklamfilmer-pa-natet-6589675
Undrar hur många det är som inte startar klippen alls, eller låter det rulla i en annan flik.
Personligen brukar jag bara sätta annonserna på ljudlöst och skrolla ner utan att bli störd. Så tekniskt sett kollar jag ju på hela videoklippen men jag tar ju inte del i budskapet.
Citera
2016-07-06, 21:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Att nästan alla tittar färdigt på reklamklippen på TV4Play är väl nästan självklart. De rullar några sekunder innnan programmet och det är programmet man vill se. Sen om man tittar färdigt på själva programmet verkar ingen mäta.
Citera
2016-07-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Personligen brukar jag bara sätta annonserna på ljudlöst och skrolla ner utan att bli störd. Så tekniskt sett kollar jag ju på hela videoklippen men jag tar ju inte del i budskapet.
Ja, det hade varit mer intressant att se siffror på hur många som gör likadant.
Senast redigerad av 360488 2016-07-06 kl. 21:59.
Citera
2016-07-06, 22:10
Medlem
Citat:

Den "undersökningen" har MMS garanterat halat fram ur ändan. Eller genomfört med gravt undermåliga metoder.
Citera
2016-07-06, 22:14
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:

Precis som jag då. För spolade jag förbi reklamen men numera fuckar det upp hela klippet så något har de lärt sig. Men som sagt, sätt på ljudlöst och scrolla ner medans den rullar, alternativ skicka över den i en egen flik. Jag har troligtvis sett mindre än 2% av reklamfilmerna.
Citera
2016-07-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den "undersökningen" har MMS garanterat halat fram ur ändan. Eller genomfört med gravt undermåliga metoder.

Man väljer en metod som ger det resultat man önskar visa.
Det är så det fungerar den i branschen, sifforna är främst till för att lura annonsköpare.
Citera
2016-07-07, 08:59
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Tips från coachen!

Flashstopper heter ett litet tillägg. Bara ladda ned och installera. Vips, så autostartar inga klipp längre.
Citera
2016-07-07, 11:22
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Nerikes Allehanda har fått en ruta krossad på redaktionen och blivit bestulna på flera datorer och kameror.

Undrar om de har försäkring och hur mycket det kan kosta att ersätta allt som blev stulet och om deras produkt kommer påverkas av detta den närmaste tiden.

Givetvis börjar man svamla om "angrepp på demokratin."

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Nilsson
Ett angrepp mot oss blir ett angrepp mot yttrandefriheten och i förlängningen mot demokratin.

http://journalisten.se/nyheter/inbrott-pa-nas-redaktion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in