2016-06-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Tycker inte ni att det r fullkomligt uppenbart. Anledningen till att de bygger upp dessa modulbyggnader mitt i stan r fr att de vill ha maximal exponering mot svenskarna s att de upplever de negativa sidorna. Syftet r att skapa ett krig mellan araber och europeer och man ser samma sak i massor av andra vsteuropeiska stder ocks.

Varfr bygger man verhuvudtaget p extremt dyr mark nr det finns bttre stllen utanfr staden? Varfr fyllar man dessa kkstder med enbart mn med perfekt stridbar lder?

Det r fullkomligt uppenbart utan tvivel.

Finns ingen agenda eller plan med dessa boenden, har aldrig funkat och kommer aldrig funka. Hela massinvandringen r ett kaos utan ett lyckligt slut.
Citera
2016-06-29, 23:02
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Rent praktiskt, har dom brjat byggs ngonstans verhuvudtaget?

Ja, vad hnde?! Har det fina folket verklagat eller varfr hittar jag inga nyheter om byggandet?
Citera
2016-06-30, 13:00
Medlem
Maxtacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Ja, vad hnde?! Har det fina folket verklagat eller varfr hittar jag inga nyheter om byggandet?

Beslut togs den 16 juni om att bygga modulbostder i Rcksta, lvsj och Bredng. vriga renden i Stockholm har inte behandlats nnu vad jag vet. Stadsbyggnadsnmndens protokoll finns p deras hemsida, g in dr och kolla fr mer info. M, L och C vill ven att "bygglovrenden blandas upp och
ven innehlla en andel tidsbegrnsade boenden fr andra kategorier mnniskor ex studenter"
Dags att tnka p det nu?

http://insynsbk.stockholm.se/Namnd/S...recNo=15046968
Citera
2016-06-30, 14:12
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxtacy
Beslut togs den 16 juni om att bygga modulbostder i Rcksta, lvsj och Bredng. vriga renden i Stockholm har inte behandlats nnu vad jag vet. Stadsbyggnadsnmndens protokoll finns p deras hemsida, g in dr och kolla fr mer info. M, L och C vill ven att "bygglovrenden blandas upp och
ven innehlla en andel tidsbegrnsade boenden fr andra kategorier mnniskor ex studenter"
Dags att tnka p det nu?

http://insynsbk.stockholm.se/Namnd/S...recNo=15046968
Tack fr lnk! Ja, att de skulle stta igng och bygga i Bredng och inte p Grdet var vntat. Vilka as de r.
Citera
2016-07-02, 12:49
Medlem
chronomasters avatar
Vad hnde med modulhusen p Grdet? Har det beslutats ntt?
Citera
2016-07-02, 12:53
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Vad hnde med modulhusen p Grdet? Har det beslutats ntt?

Den 30:e maj sades det att det skulle komma besked frn Kungliga Djurgrdsfrvaltningen om nra veckor..
(FB) Nu bygger Stockholm Flyktingkvarter
Citera
2016-07-02, 13:31
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Den 30:e maj sades det att det skulle komma besked frn Kungliga Djurgrdsfrvaltningen om nra veckor..
(FB) Nu bygger Stockholm Flyktingkvarter

Spnningen r olidlig!
Citera
2016-07-02, 13:52
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Det r brttom att bygga p Grdet nu! Muhammed behver bostad!
Citera
2016-07-02, 20:58
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Spnningen r olidlig!

Fniss...det hr r lget 31 MAJ:
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...SGBPrNwXOrXiw/
Hovet om modulhusen p Grdet: Vi avvaktar
Stockholms stad vill anvnda en del av den kungliga marken p Grdet fr att bygga modulhus fr nyanlnda. Nu kommenterar Hovet.

Som StockholmDirekt tidigare i dag berttat har STOCKHOLMS stad stllt en frga TILL Kungliga Djurgrdsfrvaltningen om att f bygga modulhus fr nyanlnda p Grdet.

LS MER Stockholms stad vill bygga modulhus p Grdet

Hovet bekrftar nu att det frs samtal inom frvaltningen och att ett beslut ska meddelas inom kort.

och:
Enligt Lena Karlsson r nsta steg att invnta besked frn Kungliga Djurgrdsfrvaltningen.

De har inte hrt av sig till mig nnu. Men jag har ftt uppgift om att jag ska f svar om en vecka, sger hon.
Citera
2016-07-02, 22:04
Medlem
IncredibleBulks avatar
Ur ett strre perspektiv r det absurt med modulbostder eftersom det mildrar bara p kortsikt, samtidigt som problemet strcker sig lngre n s.

Nu har jag inte satt mig in i vilken typ av boende det r, men nr uppehllstillstndet r godknt ska de nyanlnda lmna mottagningarna och hitta vanliga bostder - och det r inte srskilt mnga kommuner som kan stoltsera med bostadsverskott.

Barack- och modulstadsdelar vill knappast ngot ha.
Citera
2016-07-03, 08:13
Medlem
"Det drjde inte lnge frnn flera personer verklagade stadsbyggnadsnmndens bygglov fr modulbostder i Beckomberga."

https://mitti.se/beslut-om-modulbost...ts/?tag=bromma

Jttebra!
Citera
2016-07-06, 19:23
Medlem
Nostradumbasss avatar
Nu verkar det som om Stockholmspolitikernas stora modulhusbluff med temporra bygglov anses olaglig; detta enligt en ny dom i Mark- och Miljverdomstolen:

http://www.svd.se/miljardaffarer-med...er-maste-rivas

Citat:
Ett nytt rttsfall skakar om kommunernas jttesatsningar p modulhus fr att lsa den akuta bostadsbristen. Samtidigt som Boverket berknat att 440 000 nya bostder mste fram inom fem r, visar en ny dom i Mark- och Miljverdomstolen att den snabbaste tgrden att ge tillflliga bygglov fr moduler r juridiskt riskabel. Det r i Gteborg som i all hast uppfrda studentbostder av allt att dma mste rivas sedan det temporra bygglovet underknts av tv rttsinstanser i rad.

http://www.svd.se/modulhus-for-flykt...bostadsbristen

Citat:
Det var strax fre midsommar som Stockholms stadsbyggnadsnmnd gav bygglov fr tre modulkvarter i Stra, rby och ven Bromma. Bara tv veckor senare, kom den nu vgledande domen om ett fall i Gteborg dr hovrtten lyfter fram att tillflligt bygglov inte ska ges fr "en komplicerad byggnad p mark som krver en omfattande och dyr grundlggning, till exempel plning" samt att "det r helt enkelt inte rimligt att riva en sdan byggnad efter ngra f r".

Enligt lagen ska kommuner allts detaljplanera p vanligt vis nr man bygger dyra, varaktiga bostder, och inte anvnda genvgen via tillflligt bygglov.

Som SvD berttade i fredags, r det flera hundra studentlgenheter i Gteborg som trots plning och omfattande grundlggning, byggts p tillflligt bygglov, ngot som enligt hovrtten var olagligt och sannolikt innebr rivning.

Det ska i praktiken finnas en plan fr avveckling, s att det r rimligt att behoven verkligen r tillflliga nr man ger ett tillflligt bygglov. Det var p den biten som det stupade i Gteborg, frklarar hovrttsrdet Per Sundberg som deltog i Mark- och miljverdomstolens beslut.

Han lgger till att "nr det r s stora grundlggningstgrder, s r det inte skert att det fungerar med tillflligt bygglov", men han betonar ocks att en prvning frutstter att kringboende verklagar kommunens bygglov "annars kan sdana hr bygglov st sig".

Domen i Gteborg har nu ftt politikerna att lugna sig en smula, och "avvaktar" med att g vidare med den psttt temporra bebyggelsen i Bromma.

Citat:
Enligt Lena Karlsson som allts samordnar satsningarna p modulkvarter i Stockholms stad, avvaktar kommunen nu med att g vidare i Bromma, tills man vet om ven Hgsta domstolen tar upp fallet frn Gteborg.

Vi har ju tid p oss eftersom s mnga verklagar i Bromma, sger hon.

Jag har svrt att se ven om HD inte tar upp fallet, och Miljverdomstolens dom vinner laga kraft, skulle gra ngon skillnad d den ju gr kommunen emot; det spelar det ju ingen roll med en lagakraftvunnen dom om att man inte fr trixa med tillflliga bygglov fr att kringg PBL, som ju gller lika i hela Sverige.

S "avvaktandet" kan komma att bli permanent, precis som att hovet "permanentavvaktar" med modulhus p Grdet. S kan det bli nr man i panik och desperation frsker sig p en snabbvg fr att hysa bidragsturister.

Lokalblaskan skriver ocks, men hnvisar till SvD:
https://mitti.se/bromma-avvaktar-til...ar/?tag=bromma

Skms politikerjvlar, era falska jvla as!
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-07-06 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in