2016-06-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Tycker inte ni att det är fullkomligt uppenbart. Anledningen till att de bygger upp dessa modulbyggnader mitt i stan är för att de vill ha maximal exponering mot svenskarna så att de upplever de negativa sidorna. Syftet är att skapa ett krig mellan araber och europeer och man ser samma sak i massor av andra västeuropeiska städer också.

Varför bygger man överhuvudtaget på extremt dyr mark när det finns bättre ställen utanför staden? Varför fyllar man dessa kåkstäder med enbart män med perfekt stridbar ålder?

Det är fullkomligt uppenbart utan tvivel.

Finns ingen agenda eller plan med dessa boenden, har aldrig funkat och kommer aldrig funka. Hela massinvandringen är ett kaos utan ett lyckligt slut.
Citera
2016-06-29, 23:02
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Rent praktiskt, har dom börjat byggs någonstans överhuvudtaget?

Ja, vad hände?! Har det fina folket överklagat eller varför hittar jag inga nyheter om byggandet?
Citera
2016-06-30, 13:00
Medlem
Maxtacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Ja, vad hände?! Har det fina folket överklagat eller varför hittar jag inga nyheter om byggandet?

Beslut togs den 16 juni om att bygga modulbostäder i Råcksta, Älvsjö och Bredäng. Övriga ärenden i Stockholm har inte behandlats ännu vad jag vet. Stadsbyggnadsnämndens protokoll finns på deras hemsida, gå in där och kolla för mer info. M, L och C vill även att "bygglovärenden blandas upp och
även innehålla en andel tidsbegränsade boenden för andra kategorier människor ex studenter"
Dags att tänka på det nu?

http://insynsbk.stockholm.se/Namnd/S...recNo=15046968
Citera
2016-06-30, 14:12
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxtacy
Beslut togs den 16 juni om att bygga modulbostäder i Råcksta, Älvsjö och Bredäng. Övriga ärenden i Stockholm har inte behandlats ännu vad jag vet. Stadsbyggnadsnämndens protokoll finns på deras hemsida, gå in där och kolla för mer info. M, L och C vill även att "bygglovärenden blandas upp och
även innehålla en andel tidsbegränsade boenden för andra kategorier människor ex studenter"
Dags att tänka på det nu?

http://insynsbk.stockholm.se/Namnd/S...recNo=15046968
Tack för länk! Ja, att de skulle sätta igång och bygga i Bredäng och inte på Gärdet var väntat. Vilka as de är.
Citera
2016-07-02, 12:49
Medlem
chronomasters avatar
Vad hände med modulhusen på Gärdet? Har det beslutats nått?
Citera
2016-07-02, 12:53
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Vad hände med modulhusen på Gärdet? Har det beslutats nått?

Den 30:e maj sades det att det skulle komma besked från Kungliga Djurgårdsförvaltningen om nåra veckor..
(FB) Nu bygger Stockholm Flyktingkvarter
Citera
2016-07-02, 13:31
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Den 30:e maj sades det att det skulle komma besked från Kungliga Djurgårdsförvaltningen om nåra veckor..
(FB) Nu bygger Stockholm Flyktingkvarter

Spänningen är olidlig!
Citera
2016-07-02, 13:52
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Det är bråttom att bygga på Gärdet nu! Muhammed behöver bostad!
Citera
2016-07-02, 20:58
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Spänningen är olidlig!

Fniss...det här är läget 31 MAJ:
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...SGBPrNwXOrXiw/
Hovet om modulhusen på Gärdet: Vi avvaktar
Stockholms stad vill använda en del av den kungliga marken på Gärdet för att bygga modulhus för nyanlända. Nu kommenterar Hovet.

Som StockholmDirekt tidigare i dag berättat har STOCKHOLMS stad ställt en fråga TILL Kungliga Djurgårdsförvaltningen om att få bygga modulhus för nyanlända på Gärdet.

LÄS MER Stockholms stad vill bygga modulhus på Gärdet

Hovet bekräftar nu att det förs samtal inom förvaltningen och att ett beslut ska meddelas inom kort.

och:
Enligt Lena Karlsson är nästa steg att invänta besked från Kungliga Djurgårdsförvaltningen.

– De har inte hört av sig till mig ännu. Men jag har fått uppgift om att jag ska få svar om en vecka, säger hon.
Citera
2016-07-02, 22:04
Medlem
IncredibleBulks avatar
Ur ett större perspektiv är det absurt med modulbostäder eftersom det mildrar bara på kortsikt, samtidigt som problemet sträcker sig längre än så.

Nu har jag inte satt mig in i vilken typ av boende det är, men när uppehållstillståndet är godkänt ska de nyanlända lämna mottagningarna och hitta vanliga bostäder - och det är inte särskilt många kommuner som kan stoltsera med bostadsöverskott.

Barack- och modulstadsdelar vill knappast något ha.
Citera
2016-07-03, 08:13
Medlem
"Det dröjde inte länge föränn flera personer överklagade stadsbyggnadsnämndens bygglov för modulbostäder i Beckomberga."

https://mitti.se/beslut-om-modulbost...ts/?tag=bromma

Jättebra!
Citera
2016-07-06, 19:23
Medlem
Nostradumbasss avatar
Nu verkar det som om Stockholmspolitikernas stora modulhusbluff med temporära bygglov anses olaglig; detta enligt en ny dom i Mark- och Miljööverdomstolen:

http://www.svd.se/miljardaffarer-med...er-maste-rivas

Citat:
Ett nytt rättsfall skakar om kommunernas jättesatsningar på modulhus för att lösa den akuta bostadsbristen. Samtidigt som Boverket beräknat att 440 000 nya bostäder måste fram inom fem år, visar en ny dom i Mark- och Miljööverdomstolen att den snabbaste åtgärden – att ge tillfälliga bygglov för moduler – är juridiskt riskabel. Det är i Göteborg som i all hast uppförda studentbostäder av allt att döma måste rivas sedan det temporära bygglovet underkänts av två rättsinstanser i rad.

http://www.svd.se/modulhus-for-flykt...bostadsbristen

Citat:
Det var strax före midsommar som Stockholms stadsbyggnadsnämnd gav bygglov för tre modulkvarter – i Sätra, Örby och även Bromma. Bara två veckor senare, kom den nu vägledande domen om ett fall i Göteborg där hovrätten lyfter fram att tillfälligt bygglov inte ska ges för "en komplicerad byggnad på mark som kräver en omfattande och dyr grundläggning, till exempel pålning" samt att "det är helt enkelt inte rimligt att riva en sådan byggnad efter några få år".

Enligt lagen ska kommuner alltså detaljplanera på vanligt vis när man bygger dyra, varaktiga bostäder, och inte använda genvägen via tillfälligt bygglov.

Som SvD berättade i fredags, är det flera hundra studentlägenheter i Göteborg som trots pålning och omfattande grundläggning, byggts på tillfälligt bygglov, något som enligt hovrätten var olagligt och sannolikt innebär rivning.

– Det ska i praktiken finnas en plan för avveckling, så att det är rimligt att behoven verkligen är tillfälliga när man ger ett tillfälligt bygglov. Det var på den biten som det stupade i Göteborg, förklarar hovrättsrådet Per Sundberg som deltog i Mark- och miljööverdomstolens beslut.

Han lägger till att "när det är så stora grundläggningsåtgärder, så är det inte säkert att det fungerar med tillfälligt bygglov", men han betonar också att en prövning förutsätter att kringboende överklagar kommunens bygglov "annars kan sådana här bygglov stå sig".

Domen i Göteborg har nu fått politikerna att lugna sig en smula, och "avvaktar" med att gå vidare med den påstått temporära bebyggelsen i Bromma.

Citat:
Enligt Lena Karlsson som alltså samordnar satsningarna på modulkvarter i Stockholms stad, avvaktar kommunen nu med att gå vidare i Bromma, tills man vet om även Högsta domstolen tar upp fallet från Göteborg.

– Vi har ju tid på oss eftersom så många överklagar i Bromma, säger hon.

Jag har svårt att se även om HD inte tar upp fallet, och Miljööverdomstolens dom vinner laga kraft, skulle göra någon skillnad då den ju går kommunen emot; det spelar det ju ingen roll med en lagakraftvunnen dom om att man inte får trixa med tillfälliga bygglov för att kringgå PBL, som ju gäller lika i hela Sverige.

Så "avvaktandet" kan komma att bli permanent, precis som att hovet "permanentavvaktar" med modulhus på Gärdet. Så kan det bli när man i panik och desperation försöker sig på en snabbväg för att hysa bidragsturister.

Lokalblaskan skriver också, men hänvisar till SvD:
https://mitti.se/bromma-avvaktar-til...ar/?tag=bromma

Skäms politikerjävlar, era falska jävla as!
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-07-06 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in