2016-07-06, 14:47
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ett bättre argument mot en bubbla är att genomsnittliga bostadskostnaden i ägda bostäder med 100% belåning är lägre idag (inflations kompenserat) än när valutan genomgick en större förändring senast. Priserna bör ha potential att stiga något så vi i alla fall ligger på samma nivå som 1993.

Fast nu pratas det om kostnader igen. Det kan vara fråga om en önskan om små utgifter, just nu, som leder till en stor kostnad, längre fram.
2016-07-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ett bättre argument mot en bubbla är att genomsnittliga bostadskostnaden i ägda bostäder med 100% belåning är lägre idag (inflations kompenserat) än när valutan genomgick en större förändring senast. Priserna bör ha potential att stiga något så vi i alla fall ligger på samma nivå som 1993.
Ja med all time low ränta, när den sticker så blir det till att poppa popcorn
2016-07-06, 14:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Fast nu pratas det om kostnader igen. Det kan vara fråga om en önskan om små utgifter, just nu, som leder till en stor kostnad, längre fram.

Det är därför jag kollar på tioårsräntan då den visar vad marknaden bedömer att ränteläget kommer vara under överskådlig tid.
2016-07-06, 15:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Beskriv den genomsnittliga kostnaden, inklusive kostnader beroende av köpeskilling (exempelvis kostnader för risk). Intressant om du kan, men oerhört olyckligt om du inte kan.

Om du inte kan så kan jag dock trösta dig med att det är oerhört mycket svårare än du trodde. Men det betyder även att approximationer duger.
Skulle du kunna förtydliga din fråga?
2016-07-06, 15:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja med all time low ränta, när den sticker så blir det till att poppa popcorn
Sticker vart? upp eller ner? Nedgången har varit stabil sedan 93.

Vi har redan konstaterat flera ggr att räntan inte kommer att stiga nämnvärt.
2016-07-06, 15:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det är kostnaden som är intressant. Värdet är för de flesta fiktivt eftersom det inte likvideras.

Att kostnaden skulle öka är spekulation och för att det ska vara meningsfullt att diskutera det behöver ett trovärdigt scenario som leder dit presenteras.
2016-07-06, 15:17
Medlem
Citat:

Vi har redan konstaterat flera ggr att räntan inte kommer att stiga nämnvärt.
Vi?
Du har inte en aning om vad som kommer att ske. Men jag är helt säker på att boräntan bara kan gå åt ett håll, UPP.
2016-07-06, 15:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Vi?
Du har inte en aning om vad som kommer att ske. Men jag är helt säker på att boräntan bara kan gå åt ett håll, UPP.
Logiken för att räntan inte kommer att gå upp har presenterats.

Så vitt jag vet har ingen ens försökt att presentera någon form av logik för att räntan skulle gå upp. Känns inte meningsfullt att ens diskutera scenariot innan någon kan presentera sitt resonemang.
2016-07-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toekn
Att priserna har gått upp mot reallönen är väl ändå något som redan är belagt efter 2405 sidor?

Ja fast eftersom (grovt räknat) nominella löneökningen följer inflationen så valde jag reallönen istället för inflationen i mitt exempel om variation av bostadspriserna sen 1967 för jag hittade inget bra diagram som visar inflation vs bostadspriserna som sträcker sig så långt bakåt i tiden.

Det spelar ingen roll om det diffar någon eller några procent per år för det jag ville visa är att vi har en stor avvikelse i bostadspriser/inflation sen början på 2000 talet.
.
2016-07-06, 15:35
Medlem
Citat:
Logiken för att räntan inte kommer att gå upp har presenterats.

Så vitt jag vet har ingen ens försökt att presentera någon form av logik för att räntan skulle gå upp. Känns inte meningsfullt att ens diskutera scenariot innan någon kan presentera sitt resonemang.
Logiken är att boräntan steg fastän att reproräntan sänktes så självklart kommer den gå upp.
2016-07-06, 15:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Logiken är att boräntan steg fastän att reproräntan sänktes så självklart kommer den gå upp.
Detta påstående har redan blivit bevisat som fel idag. Minnet är tydligen bra men kort. Du kan sluta att tjata för det blir inte sant.
2016-07-06, 15:43
Medlem
Citat:
Detta påstående har redan blivit bevisat som fel idag. Minnet är tydligen bra men kort. Du kan sluta att tjata för det blir inte sant.
Boräntan har bara gått åt ett håll i år, detta är en trend, varför skulle plötsligt denna trend ändras?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in