2016-07-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Alla har sina skäl. Jag tror dock inte det blir någon förändring så länge inte M eller S ändrar sig. Så troligen inte denna mandatperiod. Jag ser heller inga fundament för att de skulle ändra sig till nästa val heller. Längre än fram så kan jag bara göra grundlösa gissningar.
Tror redan nästa mandatperiod att de kommer börja kapa ränteavdraget, för mycket pengar försvinner där vart år.
2016-07-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Nja, jag menade det inte ironiskt. Jag har svårt att argumentera emot idén att preferenser har förändrats. Asylinvandringen innebär att det inte går att bo var som helst och att många anser att den omedelbara vinsten att minska risken för beblandning gör att den monetära risken är värd att ta. Risken för kommunalskattehöjningar är också mindre i white flight-kommuner, där det endast finns risk för försämrad kommunal service.

Problemet är väl att preferensförändringen möjligtvis är aktuell idag, vilket inte inte förklarar de senaste 15 åren mer än att pengar varit gratis och folk har haft inställningen att bostäder bara går upp.

Så fundamentala effekter av en preferensförändring kommer in lägre i värderingen eftersom priserna redan är så höga, och möjligtvis kan dessa dämpa ett eventuellt fall till viss del.

Sedan tillskriver du medelsvensson på tok för mycket intelligens, det är bara ta en titt på vilka tv program som är populärast så förstår man rätt fort att folk i allmänhet inte reflekterar lika mycket som våra debattörer här på flashback i viss mån tycks göra.

Skriver Aftonbladet att priserna går upp, så köper dom, skriver Aftonbladet att priserna går ner, så köper dom inte utan bor kvar där dom bor.
2016-07-06, 12:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är du inte läskunnig, står ju svart på vitt att räntorna stigit sedan februari, läser du inte det du länkar?
Vilken planet lever du på? Vi verkar inte surfa på samma internet. Min länk säger att räntorna stått still.
2016-07-06, 12:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Tror redan nästa mandatperiod att de kommer börja kapa ränteavdraget, för mycket pengar försvinner där vart år.
Det försvinner inga pengar. Den som får ränteinkomster beskattar dessa. Om vänsterblocket vinner nästa val så ligger det närmare till hands att tro på en höjning av skatt på ränteinkomster.

Får vi ett högerblock är det mer osäkert men jag är ändå skeptisk till att M skulle släppa igenom en sådan skattehöjning. Högerblocket brukar vilja sänka skatterna. Inte höja.
2016-07-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vilken planet lever du på? Vi verkar inte surfa på samma internet. Min länk säger att räntorna stått still.
Planeten jorden
Nej räntorna har stigit sedan februari, och denna trend kommer att hålla i sig och når kulmen när jag är skuldfri om 6 år
2016-07-06, 12:45
Medlem
Citat:
Det försvinner inga pengar. Den som får ränteinkomster beskattar dessa. Om vänsterblocket vinner nästa val så ligger det närmare till hands att tro på en höjning av skatt på ränteinkomster.

Får vi ett högerblock är det mer osäkert men jag är ändå skeptisk till att M skulle släppa igenom en sådan skattehöjning. Högerblocket brukar vilja sänka skatterna. Inte höja.
Högern kommer att vinna, vänstern har bevisat sin inkompetens nu så lär bli minst 8 år av högerstyre. Vad som kommer ske då är en ny fastighetsskatt, sänkt ränteavdrag men oxå en tillbakagång till det gamla ISK som vänstern chockhöjde. De kommer även luckra upp för bostadsbyggande med bland annat se över så det lättare går att bygga på sjötomter och även att man kan få bygga mer på höjden... vattnas i munnen på mig
2016-07-06, 12:58
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Högern kommer att vinna
Va? Sverige har inte höger partier.
2016-07-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Va? Sverige har inte höger partier.
KD är det mest högerinriktade partiet men i jämförelse med tex USA så har vi ju vänsterpartier i hela riksdagen.
2016-07-06, 13:59
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det bästa argumentet jag har hört mot en bubbla är att svenskars preferenser har förändrats och att bostaden är en mer prioriterad utgift än tidigare, varför jämförelser mot disponibel inkomst och allmän inflation inte stämmer lika bra längre.
Det bästa argumentet du hittar är alltså att vi har en ny ekonomi och nya tider. Eftersom den typen av argument alltid går att konstruera (och alltid konstrueras) bör din bästa gissning vara att det är som vanligt; en bubbla, och att den kommer att göra vad den brukar göra - spricka.

Ett annat sätt att se detta är att titta på det faktiska argumentet. Vi har alltså en modell anpassad till en ganska stor uppsättning data och ett argument som säger att modellen inte längre är giltig som prognosmodell eftersom vår gamla data inte längre är representativ. Det gömmer sig ett vanligt misstag här, och det är att argumentet däremot inte säger ett jota om framtiden. I bästa fall säger argumentet att vi inte har någon modell alls att titta på - inte att vi har en ny modell.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-06 kl. 14:01.
2016-07-06, 14:19
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det bästa argumentet du hittar är alltså att vi har en ny ekonomi och nya tider. Eftersom den typen av argument alltid går att konstruera (och alltid konstrueras) bör din bästa gissning vara att det är som vanligt; en bubbla, och att den kommer att göra vad den brukar göra - spricka.

Ett annat sätt att se detta är att titta på det faktiska argumentet. Vi har alltså en modell anpassad till en ganska stor uppsättning data och ett argument som säger att modellen inte längre är giltig som prognosmodell eftersom vår gamla data inte längre är representativ. Det gömmer sig ett vanligt misstag här, och det är att argumentet däremot inte säger ett jota om framtiden. I bästa fall säger argumentet att vi inte har någon modell alls att titta på - inte att vi har en ny modell.

Ett bättre argument mot en bubbla är att genomsnittliga bostadskostnaden i ägda bostäder med 100% belåning är lägre idag (inflations kompenserat) än när valutan genomgick en större förändring senast. Priserna bör ha potential att stiga något så vi i alla fall ligger på samma nivå som 1993.
2016-07-06, 14:24
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ett bättre argument mot en bubbla är att genomsnittliga bostadskostnaden i ägda bostäder med 100% belåning är lägre idag (inflations kompenserat) än när valutan genomgick en större förändring senast. Priserna bör ha potential att stiga något så vi i alla fall ligger på samma nivå som 1993.
Beskriv den genomsnittliga kostnaden, inklusive kostnader beroende av köpeskilling (exempelvis kostnader för risk). Intressant om du kan, men oerhört olyckligt om du inte kan.

Om du inte kan så kan jag dock trösta dig med att det är oerhört mycket svårare än du trodde. Men det betyder även att approximationer duger.
2016-07-06, 14:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Nja, jag säger väl inte att det är en preferens/prioritering som, om den finns, inte kan förändras. Det kan vara en tillfällig trend som går över, och i så fall medför ett prisfall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in