2016-07-06, 13:18
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag är nyfiken på vad Mats är för filur, som vid 43 års ålder snor diesel tillsammans med en 18-årig kvinna

Samma här!

Jag tycker han från första stund har stuckit ut i gänget, till och med mer än PO. Det var därför jag ägnade honom lite extra uppmärksamhet när jag gick igenom samtliga FB-sidor igår. Det här är bilden jag fick.

1. Mats koppling till gänget är genom BH.

2. De är de enda två som har en tydlig koppling till Långshyttan: BH är skriven på Hinshyttan 147 och Mats i "centrum", på Klostergatan 2.

3. BH är den enda i "oktetten" som Mats är FB-vän med, även om han följer Mari J och är även vän med Per-O:s flickvän (M. Eriksson).

4. Mats är dock vän med ytterligare tre personer i släkten Hokkanen, vilket bekräftar det Stociuos nämnde i förbigående - att han framförallt känner släkten och genom släktingarna BH.

5. I ett av de test på FB som BH har lagt upp, om vem som känner henne bäst, är det Mats som får högst poäng. Jag får intrycket att de står varandra nära.

6. Mats och BH tycks ha känt varandra en längre tid. Dieselstölden - som mig veterligt inte innefattade någon annan i "oktetten" - genomför de tillsammans i september 2014.

7. Av två FB-inlägg kan man också ana lite av relationen mellan dem. BH är ganska krävande och åtminstone jag får intrycket att Mats är någon som försöker vara henne till lags.

8. I februari 2015 skriver BH ett inlägg där hon uppmanar Mats (och en annan person): "Var sociala!" Mats frågar då vad hon vill, och det framgår att BH har en försmådd kärlek och att hon vill ha uppmärksamhet av Mats, som också följdriktigt tröstar henne.

9. I mars 2015 skriver BH ett allmänt inlägg, som är ganska sällsynt för henne: ”Känns inte som du är ärlig mot mig”.

Många svarar och undrar vad hon menar, men det är först när Mats svarar "Varför?", som BH replikerar: "Svara på sms!"

10. Jag får intrycket att Mats är någon som befinner sig i ett slags underläge gentemot BH. Det är hon som har tagit in honom i gänget, och det genom henne som han umgås med dem.

11. Jag är därför inte det minsta förvånad över Stociuos inlägg, där hon sade att hon uppfattade BH och Mats som ett par.

12. Samtidigt är Mats definitivt den som framstår som mest normal, om än lite ensam - åtminstone utgående från hans FB. Han har inga idiotlater (PO), uppvisar inga psykiska problem (BH) eller har vad som framstår som en katastrofal social situation (AL). Inte heller framstår han som en kriminell wannabe (DVW och MB). Tvärtom, tycks han från 2010 och ett antal år framöver ha haft ett stadigt jobb i köket på Pitchers, Falun.

13. Det kan vara värt att notera att PO, BVW och MB alla medger någon inblandning i brottet, medan Mats är den enda killen som nekar. En anledning till detta kan vara att han är den som har mest att förlora på att snacka eftersom hans roll i det hela kan ha varit central.

14. Att BH har erkänt är inte förvånande - det tycker jag ligger i linje med hennes personlighet och skeva verklighetsuppfattning (invändningen mot häktningen). Men att Mats gör det, tycker jag manar till eftertanke.

15. Jag har inga problem att föreställa mig att idén till brottet föddes hos BH, som tog Mats tjänster i anspråk, vilket var förhållandevis lätt givet den relation som skisserats ovan. Dessutom hade ju tagit sådana initiativ tillsammans tidigare. Lägg därtill Stociuos kommentar att Mats tycks ha förlorat jobbet och, enligt "oktetten", var i behov av stålar, samt att Mats "var typ deras dagisfröken eller nått. Han brukade skjutsa på dom och laga mat åt dom och sånt."

Jag tror helt enkelt att det är BH som är central för brottets formulering och att Mats hade en central roll i dess genomförande; en nyttig idiot helt enkel.
Citera
2016-07-06, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jäkligt skumt med så många inblandade, undrar varför?

Alla kommer slylla på varann
Uträknat av dessa skarpa hjärnor
Citera
2016-07-06, 13:19
Medlem
Konservativ-Mans avatar
Denna tragiska historia torde förhoppningsvis vara unik i Sverige…

De inblandade personerna lever och verkar i ett slags parallellsamhälle, ”i utkanten av civilisationen” som någon i tråden tidigare uttryckte det.

Fysiskt befinner de sig i samhället, men deras värld är helt olik den värld som normalpopulationen lever i. Gängse värderingar och normer skiljer sig markant…

Man kan heller inte skylla på samhället eller uppväxten att det blivit så här. Varje enskild individ skapar och formar sitt eget liv.

Vi väljer våra egna tankar, eller hur vi tolkar en specifik situation eller händelse, och detta påverkar våra känslor som sedan kan leda till en handling. (Och viktigt att komma ihåg: Tanke och känsla är inte samma sak…)

Det finns inget ”det bara hände/händer” vi har alltid gjort ett val…

(Såg att Försäkringskassan laddat ner från Falu Tingsrätts dagboksblad. Ska de dra in sjukpenningen från någon som är anhållen/häktad? Kriminalvården står för närvarande för kost och logi.)
Senast redigerad av Konservativ-Man 2016-07-06 kl. 13:27.
Citera
2016-07-06, 13:20
Medlem
Troians avatar
Inte heller EA verkar varit helt tillfreds med tillvaron dagarna efter mordet.

På sin vägg, 22 juni:

Citat:
Jävla förbannad fitt liv
Citera
2016-07-06, 13:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Samma här!

Jag tycker han från första stund har stuckit ut i gänget, till och med mer än PO. Det var därför jag ägnade honom lite extra uppmärksamhet när jag gick igenom samtliga FB-sidor igår. Det här är bilden jag fick.

Jag tror helt enkelt att det är BH som är central för brottets formulering och att Mats hade en central roll i dess genomförande; en nyttig idiot helt enkel.
Tack för sammanställningen. Jo, han sticker minst sagt ut, inte minst genom sin ålder och allmänna sannolika duglighet. Man kan undra vad för hållhake hon hade på honom - domina?
Citera
2016-07-06, 13:28
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stocious
Jag är äldre än honom, men antagligen inte så gammal som du tror folk brukar tycka jag använder mycket konstiga/svåra ord när jag talar och skriver. Får förklara mig ganska ofta

Ja du går alkoholen in går vettet ut

Vi träffades genom gemensamma vänner. Ansiktstats osv bekommer mig inte. Sen var det ju bara det lilla korset i direkt ansiktet

Vad ser en tjej som du i en kille som DW? Använde du honom som någon sorts sexleksak? För jag kan inte tänka mig att du hade något intellektuellt utbyte av honom. Hur pass kapabel var han att hantera konflikter? Var det bråk och skrik om småsaker varje dag? Var han stöttande eller krävande?

Jag kan bara gissa hur pass intelligent du är men du är uppskattningsvis åtminstone i den övre halvan av medelbegåvad. I småorter på landet så gör det dig till högbegåvad relativt lokalbefolkningen. Lokalbefolkningens sorgliga tillstånd beror på att småorter på landet har dränerats på genetiskt kapital eftersom alla smarta flyttar därifrån och kvar blir mongosarna som sedan skaffar barn med varandra.

Det här har pågått sedan sextiotalet och eftersom mongosarna skaffar barn i tonåren så har det gått tre generationer av mongoavel sedan dess. Resultatet ser vi i form av en ökande mängd av sådana här inhemska "snönegrer" som jag kallar dem. De smarta ungdomarna från småorterna flyttar till storstaden, går på universitetet, gör karriär och dör barnlösa. Det är genetisk kapitalförstöring i stor skala.

P.S Läs länken i min signatur om "double relaxed natural selection", jag tror du kommer att få en ahaupplevelse. Sedan blir du väldigt oroad.
Citera
2016-07-06, 13:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Erhöll just aktuellt dagboksblad från Falu tingsrätt. Det visade sig att det dykt upp ytterligare en misstänkt igår, en E*ika A*e*sson (r, x,l) född -86.

Se https://minfil.org/91J2n9b3b0/Falu_TR_B_2144-16_Dagboksblad_2016-07-06.pdf

Citat:
Förordnande, Vederbörande läkare. Kopia till
Åklagarkammaren i Falun, Åklagarmyndigheten,
M**tin B**ling, Advokat Carl-Oskar Morgården.
Kopia av aktbilaga 5, 10, 17, 18, 19 och 27
översänt.

Vad betyder detta? "Vederbörande läkare"? Är MB på sjukhus?
Citera
2016-07-06, 13:38
Medlem
lieliedies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stocious

Vill också förtydliga lite. Det var inte bara jag som visste om det här, det är många, många som vetat i olika lång tid. Det skröts ju om det på krogen och folk har fått berättat för sig i stor detalj av gänget bland annat. Anledningen att ingen sa nått var väl för att andra likt jag själv inte visste om det var sant eller inte. Dels för att det kändes så främmande för det här gänget att göra nått sånt här och dels för att det inte var helt ovanligt att dom ljög och spädde på saker som hänt. En smäll blev ett stort slagsmål tex. Jag var inte ens först med att veta även om jag visste tidigt, då kanske ni förstår hur svårt dom hade att hålla tyst om det här.

Hur länge visste du om det? Gick du till polisen direkt? Är du inte orolig att de snart tar in dig också för att du inte berättat? Verkar ju som att de tar in alla som vetat om det utan att berätta.
Citera
2016-07-06, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad betyder detta? "Vederbörande läkare"? Är MB på sjukhus?
Själmordsförsök som lett till att han placerats på psyket?
Citera
2016-07-06, 13:41
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag har läst hela tråden nu, och jag måste säga att det här verkligen är en fascinerande historia med en hel del udda och trasiga personligheter inblandade som tillsammans utformat degenererade relationer med varandra. Hade det inte rört sig om ett mord av en, enligt bekrivning i alla fall, väldigt snäll människa så hade man ju suttit och skrattat. Rättare... jag har nog skrattat några gånger trots allt.

Intressant att Stocious dök upp i tråden. Jag vet inte om jag har missat något inlägg, men skrev hon inte att hon hört ett annan version av gänget än den som presenteras i media? Hur löd den versionen? Stocious?
Citera
2016-07-06, 13:43
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lieliedie
Hur länge visste du om det? Gick du till polisen direkt? Är du inte orolig att de snart tar in dig också för att du inte berättat? Verkar ju som att de tar in alla som vetat om det utan att berätta.
Mjo, jag skulle nog i hennes läge spatsera till snuthäcken och berätta min historia. Halva Dalarna är ju inplockade, kanske nytt steriliseringsprojekt på gång, i lönndom? Skumt det här med så många intagna, de har väl snackat mycket under de två veckorna, kan man tippa...
Citera
2016-07-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservativ-Man
Denna tragiska historia torde förhoppningsvis vara unik i Sverige…

De inblandade personerna lever och verkar i ett slags parallellsamhälle, ”i utkanten av civilisationen” som någon i tråden tidigare uttryckte det.

Fysiskt befinner de sig i samhället, men deras värld är helt olik den värld som normalpopulationen lever i. Gängse värderingar och normer skiljer sig markant…

Man kan heller inte skylla på samhället eller uppväxten att det blivit så här. Varje enskild individ skapar och formar sitt eget liv.

Vi väljer våra egna tankar, eller hur vi tolkar en specifik situation eller händelse, och detta påverkar våra känslor som sedan kan leda till en handling. (Och viktigt att komma ihåg: Tanke och känsla är inte samma sak…)

Det finns inget ”det bara hände/händer” vi har alltid gjort ett val…

(Såg att Försäkringskassan laddat ner från Falu Tingsrätts dagboksblad. Ska de dra in sjukpenningen från någon som är anhållen/häktad? Kriminalvården står för närvarande för kost och logi.)

Unikt för Sverige ja, men skulle lika gärna kunnat utspela sig i USA. Visst vi skapar våra egna liv. Men med dåliga förutsättningar från början så blir det inte lättare att skapa. Det är väl det här fallet ett typexempel på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in