Citat:
Samma här!
Jag tycker han från första stund har stuckit ut i gänget, till och med mer än PO. Det var därför jag ägnade honom lite extra uppmärksamhet när jag gick igenom samtliga FB-sidor igår. Det här är bilden jag fick.
1. Mats koppling till gänget är genom BH.
2. De är de enda två som har en tydlig koppling till Långshyttan: BH är skriven på Hinshyttan 147 och Mats i "centrum", på Klostergatan 2.
3. BH är den enda i "oktetten" som Mats är FB-vän med, även om han följer Mari J och är även vän med Per-O:s flickvän (M. Eriksson).
4. Mats är dock vän med ytterligare tre personer i släkten Hokkanen, vilket bekräftar det Stociuos nämnde i förbigående - att han framförallt känner släkten och genom släktingarna BH.
5. I ett av de test på FB som BH har lagt upp, om vem som känner henne bäst, är det Mats som får högst poäng. Jag får intrycket att de står varandra nära.
6. Mats och BH tycks ha känt varandra en längre tid. Dieselstölden - som mig veterligt inte innefattade någon annan i "oktetten" - genomför de tillsammans i september 2014.
7. Av två FB-inlägg kan man också ana lite av relationen mellan dem. BH är ganska krävande och åtminstone jag får intrycket att Mats är någon som försöker vara henne till lags.
8. I februari 2015 skriver BH ett inlägg där hon uppmanar Mats (och en annan person): "Var sociala!" Mats frågar då vad hon vill, och det framgår att BH har en försmådd kärlek och att hon vill ha uppmärksamhet av Mats, som också följdriktigt tröstar henne.
9. I mars 2015 skriver BH ett allmänt inlägg, som är ganska sällsynt för henne: ”Känns inte som du är ärlig mot mig”.
Många svarar och undrar vad hon menar, men det är först när Mats svarar "Varför?", som BH replikerar: "Svara på sms!"
10. Jag får intrycket att Mats är någon som befinner sig i ett slags underläge gentemot BH. Det är hon som har tagit in honom i gänget, och det genom henne som han umgås med dem.
11. Jag är därför inte det minsta förvånad över Stociuos inlägg, där hon sade att hon uppfattade BH och Mats som ett par.
12. Samtidigt är Mats definitivt den som framstår som mest normal, om än lite ensam - åtminstone utgående från hans FB. Han har inga idiotlater (PO), uppvisar inga psykiska problem (BH) eller har vad som framstår som en katastrofal social situation (AL). Inte heller framstår han som en kriminell wannabe (DVW och MB). Tvärtom, tycks han från 2010 och ett antal år framöver ha haft ett stadigt jobb i köket på Pitchers, Falun.
13. Det kan vara värt att notera att PO, BVW och MB alla medger någon inblandning i brottet, medan Mats är den enda killen som nekar. En anledning till detta kan vara att han är den som har mest att förlora på att snacka eftersom hans roll i det hela kan ha varit central.
14. Att BH har erkänt är inte förvånande - det tycker jag ligger i linje med hennes personlighet och skeva verklighetsuppfattning (invändningen mot häktningen). Men att Mats gör det, tycker jag manar till eftertanke.
15. Jag har inga problem att föreställa mig att idén till brottet föddes hos BH, som tog Mats tjänster i anspråk, vilket var förhållandevis lätt givet den relation som skisserats ovan. Dessutom hade ju tagit sådana initiativ tillsammans tidigare. Lägg därtill Stociuos kommentar att Mats tycks ha förlorat jobbet och, enligt "oktetten", var i behov av stålar, samt att Mats "var typ deras dagisfröken eller nått. Han brukade skjutsa på dom och laga mat åt dom och sånt."
Jag tror helt enkelt att det är BH som är central för brottets formulering och att Mats hade en central roll i dess genomförande; en nyttig idiot helt enkel.

folk brukar tycka jag använder mycket konstiga/svåra ord när jag talar och skriver. Får förklara mig ganska ofta