2016-07-05, 11:22
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Det är 10 mg, min psykiatiker har bekräftat det.

Precis, därav mina tvivel på hennes manual ner det gäller nedtrappning från 6mg alprazolam.
Kan inte annat än hålla med dig. Det är vansinniga doser. Likaså att 10 mg stilnoct är ekvivalent med 10 mg stess???
Och imovane 7,5 mg ska vara som en 5 mg stess? Dags och uppdatera denna nanual. Den kom väl på -80 talet?
För mig har det funkat då jag trappar endast på stess. Men jag tar min medicin 1 ggn/ dag. Inte som hon rek. Dock har jag gått efter intervallerna o antal mg att sänka.
Mig har den hjälpt men 6 mg Xanor är aldrig 120 mg Stess no way!!!
Citera
2016-07-05, 12:12
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Kan inte annat än hålla med dig. Det är vansinniga doser. Likaså att 10 mg stilnoct är ekvivalent med 10 mg stess???
Och imovane 7,5 mg ska vara som en 5 mg stess? Dags och uppdatera denna nanual. Den kom väl på -80 talet?
För mig har det funkat då jag trappar endast på stess. Men jag tar min medicin 1 ggn/ dag. Inte som hon rek. Dock har jag gått efter intervallerna o antal mg att sänka.

Korrekt; 6 mg Xanor är 60 mg Stesolid - och inget annat!
Citera
2016-07-05, 12:52
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Bra att höra att den hjälp dig, bra kämpat.
Jag dessvärre sitter i "skiten", jag vet inte hur jag ska lösa det här. Tillsammans med stessen och alpran, har jag 80mg benso i kroppen sedan en månad tillbaka, jag fattar inte hur jag kunde vara så dum i huvudet.
Citera
2016-07-05, 21:40
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Jag dessvärre sitter i "skiten", jag vet inte hur jag ska lösa det här. Tillsammans med stessen och alpran, har jag 80mg benso i kroppen sedan en månad tillbaka, jag fattar inte hur jag kunde vara så dum i huvudet.
En annan poäng, du har kanske kikat på hennes manual vad det gäller Ikto? Iktorivil är långtidsverkande, varför byta till stess? Är det pga de låga doserna lr är det som du säger hela konceptet är uppköpt av läkemedelsföretag som säljer diazepam. Jag hade sobril fr början. Höga doser o blev konstant abstinent när jag trappade. Jag hade 120 mg sobril som mest o trappade ner till 30 mg. Jag ångrar att jag gav upp o tog mig in på stess. Visst slapp jag AT men det har tagit mig två år och MÅNGA misslyckanden för ATn är vidrig.

Min lycka blev kort..Idag bytte min läkare medicin på mig. Jag har ett enzymfel o bryter inte ner diazepam snabbt nog utan samlar det på mig i oanade mängder och måste byta medicin. Xanor sa jag. Blankt nej. Det blev Ikto. Och nu är jag livrädd!!! På två veckor ska jag nu nolla. Byte fr 10 mg stess till 0,5 mg x1 i en vecka sedan 0,25 mg ikto 1ggn/dag i en vecka sen slut. Jag har kämpat som bara den med att lyckas halvera min stessdos trots mitt enzymfel. Jag får inte på några villkor ta diazepam igen. Stor varning i min journal...
Så nu kommer jag väl få ett helvete. Har aldrig haft den medicinen....

Jag har mer ångest nu än när jag var sjuk. Nu gör medicinen mig sjuk....
Senast redigerad av magica69 2016-07-05 kl. 21:42.
Citera
2016-07-05, 21:44
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Tar du fortfarande Xanor?
Citera
2016-07-05, 23:02
Medlem
Doleos avatar
Citat:
En annan poäng, du har kanske kikat på hennes manual vad det gäller Ikto? Iktorivil är långtidsverkande, varför byta till stess? Är det pga de låga doserna lr är det som du säger hela konceptet är uppköpt av läkemedelsföretag som säljer diazepam. Jag hade sobril fr början. Höga doser o blev konstant abstinent när jag trappade. Jag hade 120 mg sobril som mest o trappade ner till 30 mg. Jag ångrar att jag gav upp o tog mig in på stess. Visst slapp jag AT men det har tagit mig två år och MÅNGA misslyckanden för ATn är vidrig.
Exakt, varför skifta över till diazepam, när iktons halveringstid ligger på 30-40 timmar, enligt Fass, då hade det ju varit bättre att trappa ut sobrilen som är den svagaste benson. Jag förstår att du ångrar dig, här har du en till, ännu värre för dig som har den här enzymbristen. Det är ju bara spekulationer, men varför sätta in en hög dos, eller för den delen en lägre dos av diazepam, allt ska ersättas med diazepam, då blir man ju lite misstänksam.
Citat:
Min lycka blev kort..Idag bytte min läkare medicin på mig. Jag har ett enzymfel o bryter inte ner diazepam snabbt nog utan samlar det på mig i oanade mängder och måste byta medicin. Xanor sa jag. Blankt nej. Det blev Ikto. Och nu är jag livrädd!!! På två veckor ska jag nu nolla. Byte fr 10 mg stess till 0,5 mg x1 i en vecka sedan 0,25 mg ikto 1ggn/dag i en vecka sen slut. Jag har kämpat som bara den med att lyckas halvera min stessdos trots mitt enzymfel. Jag får inte på några villkor ta diazepam igen. Stor varning i min journal...
Så nu kommer jag väl få ett helvete. Har aldrig haft den medicinen.....
Jag vet inte hur det är att trappa ner på ikto men jag har provat den, man blir lugnare, mer avslappnad, osv. Men att sätta ut den på 2 veckor är helt galet. Tillsammans med min psykiatiker fick vi pröva oss fram i början och kom fram till att sänka xanoren med 0,25 mg varannan vecka. Visst kände jag av en viss AT vid varje sänkning, men den var hanterbar, brukade gå över efter 4 dagar. Det din läkare föreslår, eller tvingar dig till är sadistiskt.
Citat:
Jag har mer ångest nu än när jag var sjuk. Nu gör medicinen mig sjuk....
Självklart att du har mer ångest, först byta till en medicin som är ny för dig, plus den snabba utsättningen. Jag lider verkligen med dig.
Citat:
Tar du fortfarande Xanor?
Ja 3mg/dag, jag frågade min läkare om rutinerna på Capio Maria och han sa att om jag väljer dem för att trappa ner då kommer de att ta bort xanor helt och ersätta det med diazepam. Vilket jag känner mig tveksam inför, det var så vi började min nedtrappning hösten 2015, då låg jag på 6mg xanor/dag och så ersatte han den med halva motsvarigheten i diazepam, alltså, 30 mg diazepam/dag. Jag fick våldsamma utsättningsbesvär, så då provade vi att sänka med 0.5 mg per vecka, det fungerade inte, till slut blev det 0,25 mg varannan vecka.

Och kom ner till 1mg xanor per dag, men jag var livrädd att sätta ut de sista milligrammen. Så fick jag min härdsmälta i slutet på februari i år och började handla svart. Under 2 veckors tid, vräkte jag i mig olika sorters benso i höga doser, tillsammans med zolpidem och tramadol, under de 2 veckorna missbrukade jag rejält. Men jag insåg ju att jag inte hade råd att fortsätta på det viset, så jag började att trappa ut alprazolamen utan något schema. Om jag inte minns fel ( jag var ju helt dimmig i skallen på gränsen till dement) så tog jag bort 3 mg på egen hand på 2 veckor, tills jag började med Ashtons manual och la till 80 mg diazepam per dag. Snacka om att jag ångrar det idag och ännu värre att jag sabbade ett års nedtrappning med hjälp av min psykiatiker som kunde skriva ur mina doser lagligt.

Mina diazepam är slut om 10 dagar, då blir jag tvungen att sluta tvärt, för jag har inga pengar att köpa mer diazepam. Det fattas en hel vecka från beställning till leverans. Så det innebär en livsfarlig situation, så som min läkare uttryckte det, stor risk för kramper och ep-anfall, osv. Så ser det ut, jag verkligen fasar för den dagen. Tankarna rör sig runt detta hela tiden, vilket så klart ökar på min ångest, stressnivån ligger på max.
Senast redigerad av Doleo 2016-07-05 kl. 23:27. Anledning: Edit
Citera
2016-07-05, 23:36
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Exakt, varför skifta över till diazepam, när iktons halveringstid ligger på 30-40 timmar, enligt Fass, då hade det ju varit bättre att trappa ut sobrilen som är den svagaste benson. Jag förstår att du ångrar dig, här har du en till, ännu värre för dig som har den här enzymbristen. Det är ju bara spekulationer, men varför sätta in en hög dos, eller för den delen en lägre dos av diazepam, allt ska ersättas med diazepam, då blir man ju lite misstänksam.

Jag vet inte hur det är att trappa ner på ikto men jag har provat den, man blir lugnare, mer avslappnad, osv. Men att sätta ut den på 2 veckor är helt galet. Tillsammans med min psykiatiker fick vi pröva oss fram i början och kom fram till att sänka xanoren med 0,25 mg varannan vecka. Visst kände jag av en viss AT vid varje sänkning, men den var hanterbar, brukade gå över efter 4 dagar. Det din läkare föreslår, eller tvingar dig till är sadistiskt.

Självklart att du har mer ångest, först byta till en medicin som är ny för dig, plus den snabba utsättningen. Jag lider verkligen med dig.

Ja 3mg/dag, jag frågade min läkare om rutinerna på Capio Maria och han sa att om jag väljer dem för att trappa ner då kommer de att ta bort xanor helt och ersätta det med diazepam. Vilket jag känner mig tveksam inför, det var så vi började min nedtrappning hösten 2015, då låg jag på 6mg xanor/dag och så ersatte han den med halva motsvarigheten i diazepam, alltså, 30 mg diazepam/dag. Jag fick våldsamma utsättningsbesvär, så då provade vi att sänka med 0.5 mg per vecka, det fungerade inte, till slut blev det 0,25 mg varannan vecka.

Och kom ner till 1mg xanor per dag, men jag var livrädd att sätta ut de sista milligrammen. Så fick jag min härdsmälta i slutet på februari i år och började handla svart. Under 2 veckors tid, vräkte jag i mig olika sorters benso i höga doser, tillsammans med zolpidem och tramadol, under de 2 veckorna missbrukade jag rejält. Men jag insåg ju att jag inte hade råd att fortsätta på det viset, så jag började att trappa ut alprazolamen utan något schema. Om jag inte minns fel ( jag var ju helt dimmig i skallen på gränsen till dement) så tog jag bort 3 mg på egen hand på 2 veckor, tills jag började med Ashtons manual och la till 80 mg diazepam per dag. Snacka om att jag ångrar det idag och ännu värre att jag sabbade ett års nedtrappning med hjälp av min psykiatiker som kunde skriva ur mina doser lagligt.

Man blir desperat när man har dessa jävla AT o utsättningsbesvär. Jag är en blek kopia av vad jag har varit och kommer aldrig bli mig själv igen. Det kan jag tacka svensk sjukvård för. De har dribblat så mkt med min stackars hjärna. Jag har aldrig missbrukat mina mediciner men jag blev ord 80 mg stilnoct av min företagsläkare o detta är sant. Jag hade riktig insomnia pga att jag var deprimerad. Vaknade hela tiden trots stilnoct. Då höjde han o sa ta 20 mg o jag vaknade eftee en timme, ta 20 mg till...Max 80.mg per natt. Då kan jag säga att jag blev helt bränd i huvudet. Jag hade konstant overklighetskänsla för jag tog inga på dagtid. Jag trodde jag hade psykos men det var ju abstinens. La av CT och blev ännu sjukare. Då skrev de ut neuroleptika mot mina sömnbesvär. Zyprexa o Seroquel o buspar, cipralex o sobril. Jag var en levande död. La av med neuroleptikan hemska biverkningar o då kom det en ångest utan dess like så jag hade så hög dos sobril som inte hjälpte för fem öre. Lyckades trappa ut till 30 och fick stessen. Mitt värsta misstag och nu ska jag på en starkare benzo Ikto. Jag fattar inte hur han tänker läkaren. Jag kan inte klippa o nolla på 0,25 mg ikto det motsvarar 5 mg stess. Jag måste ner mkt lägre. Ärligt vet jag inte om jag vågar ta ikton. Jag har massor med stess o får väl lägga i en överväxel o nolla den fort som satan. Jag har lyrica oxå och jag vet av egen erfarenhet att den kapar all AT och jag inte behöver stess. Har testat lyrica i fem veckor men läkaren drog in den. Jag var beroende sa hon. Jag hade då 150 mg/dygn o behövde inte stess då. Jag hade nollat dem om inte jag inte hamnat på sjukhus där de pumpade mig full med stesolid i.v då jag råkade ut för en trafikolycka.

Jag lider med dig. Stess är ett helvete på jorden och man vill bara upphöra att existera ibland. Värst är overklighetskänslorna o att aldrig känna sig normal. I morgon tar jag ställning till Ikto lr lyrica. Min avsikt är att bara ta lyrica för att sätta ut stess.Jag slutade CT efter fem veckor o det gick bra. Kände ingenting. Vad är en rimlig nedtrappning på Ikto? Jag vill inte bli hooked på dem.

Håll mig uppdaterad så jag får höra hur det går för dig. Kämpa på...
Senast redigerad av magica69 2016-07-05 kl. 23:50.
Citera
2016-07-05, 23:41
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Jag lider med dig. Stess är ett helvete på jorden och man vill bara upphöra att existera ibland. Värst är overklighetskänslorna o att aldrig känna sig normal. I morgon tar jag ställning till Ikto lr lyrica. Min avsikt är att bara ga lyrica för att sätta ut stess.Jag slutade CT efter fem veckor o det gick bra. Kände ingenting. Vad är en rimlig nedtrappning på Ikto? Jag vill inte bli hooked på dem.

Håll mig uppdaterad så jag får höra hur det går för dig. Kämpa på...
Absolut och du också, min vän.

Det har varit samma sak för mig sedan mitten på 90-talet, alla de mediciner jag blivit ordinerade är av läkare. Förutom xanor depot, så har jag provat SSRI, SNRI, Lyrica, allt utskrivet på recept. Jag tog fluoxetin i 20 år. som förstörde mina tänder pga av den svåra muntorrhete. Tyvärr så fungerade inte Lyrica på mig.

Iktorivil 2 mg (Roche) har ju 4 brytskåror, de måste ju finnas där av en anledning, nu är jag ju ingen läkare, men en kvart varannan vecka kanske, eftersom du är så orolig och har sådan ångest inför bytet av mediciner. Tycker jag åtminstone att nedtrappningen borde vara långsammare än vad din läkare föreslår.

Diazepam är den bensodiazepin med den längsta halveringstiden, sedan kommer Iktorivilen. Men eftersom din kropp inte kan bryta ner diazepam, så kankse iktorivil är ett bättre alternativ, men som jag skrivit i ett långsammare tempo.
Senast redigerad av Doleo 2016-07-06 kl. 00:05. Anledning: Edit
Citera
2016-07-06, 00:11
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Absolut och du också, min vän.

Det har varit samma sak för mig sedan mitten på 90-talet, alla de mediciner jag blivit ordinerade är av läkare. Förutom xanor depot, så har jag provat SSRI, SNRI, Lyrica, allt utskrivet på recept. Jag tog fluoxetin i 20 år. som förstörde mina tänder pga av den svåra muntorrhete. Tyvärr så fungerade inte Lyrica på mig.

Iktorivil 2 mg (Roche) har ju 4 brytskåror, de måste ju finnas där av en anledning, nu är jag ju ingen läkare, men en kvart varannan vecka kanske, eftersom du är så orolig och har sådan ångest inför bytet av mediciner. Tycker jag åtminstone att nedtrappningen borde vara långsammare än vad din läkare föreslår.

Diazepam är den bensodiazepin med den längsta halveringstiden, sedan kommer Iktorivilen. Men eftersom din kropp inte kan bryta ner diazepam, så kankse iktorivil är ett bättre alternativ, men som jag skrivit i ett långsammare tempo.
Jag får panik...Har som du gått igenom ssri, snri, ndri..jag är psyks lilla labbråtta. De skiter i mina utsättningssymtom o benzodemoner...
Citera
2016-07-06, 03:15
Medlem
Bästa sättet att trappa ner benso skulle jag gissa är att ta benso när det är som värst. Eftersom ni tar långtidsverkande benson, så räcker det med att ni tar var 2-3 dag. Sedan kan ni efter några veckor utöka till 4 dagar mellan bensointagen.Ta det långsamt, och när ni mår så ni inte står ut mer, det är då ni ska ta benson.

Ta inte benso varje dag som nertrappning, ni behöver inte stesoliden eller Ikton varje dag ändå. Tar 2-3 dagar för abstinensen att komma, ta er benso när abstinensen kommer eller när den blir ohållbar, stå ut så mycket ni kan. På så sätt kommer man ta Benso 2-3 gånger i veckan istället för varje dag. Sedan går ni vidare därifrån. Tillslut vänjer sig kroppen att vara utan sakta men säkert.
Senast redigerad av blaha95 2016-07-06 kl. 03:21.
Citera
2016-07-06, 05:13
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Bästa sättet att trappa ner benso skulle jag gissa är att ta benso när det är som värst. Eftersom ni tar långtidsverkande benson, så räcker det med att ni tar var 2-3 dag. Sedan kan ni efter några veckor utöka till 4 dagar mellan bensointagen.Ta det långsamt, och när ni mår så ni inte står ut mer, det är då ni ska ta benson.

Ta inte benso varje dag som nertrappning, ni behöver inte stesoliden eller Ikton varje dag ändå. Tar 2-3 dagar för abstinensen att komma, ta er benso när abstinensen kommer eller när den blir ohållbar, stå ut så mycket ni kan. På så sätt kommer man ta Benso 2-3 gånger i veckan istället för varje dag. Sedan går ni vidare därifrån. Tillslut vänjer sig kroppen att vara utan sakta men säkert.
Skriver du av egen erfarenhet, eller är det bara spekulationer?
Citera
2016-07-06, 05:45
Medlem
Doleos avatar
Jag har bestämt mig för att klippa 20 mg diazepam från 50 mg. På det sättet kan jag få diazepamet att räcka tills jag får in pengar på kontot igen. Det är första dagen idag, har ingen aning om hur jag kommer att må, men det måste ju vara bättre än att klippa hela dosen tvärt av.

Eftersom jag har svårigheter att hitta diazepam, är planen att fortsätta med de 3mg Ksalol/dag jag står på nu och försöka trappa ner den, de går att dela Ksalol med Apotekets tablettdelare.

Bensodiazepiner är faktiskt värre än rent opium, när jag kom tillbaka till Sverige efter att ha bott i Indien i ett år och missbrukat opium under den tiden. Så hade jag med mig en liten klump, som jag trappade ner på helt själv. Genom att ta mindre och mindre bitar, upplösta i te, för varje dag. Den avtändningen tog en vecka, visst var den jobbig, men tolererbar, inte alls som den abstinens jag upplevede när jag slutade tvärt då jag fortfarande bodde kvar i Indien. Den avtändningen var brutal, det slutade med att jag började röka opium igen. Men jag har inte rört opium eller andra tunga droger sedan 1994. I slutet på 1996 hoppade jag på SSRI och bensotåget och har fått "mediciner" lagligt utskrivna på recept i 20 år.
Senast redigerad av Doleo 2016-07-06 kl. 05:49. Anledning: Edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in