Citat:
Ursprungligen postat av
magica69
En annan poäng, du har kanske kikat på hennes manual vad det gäller Ikto? Iktorivil är långtidsverkande, varför byta till stess? Är det pga de låga doserna lr är det som du säger hela konceptet är uppköpt av läkemedelsföretag som säljer diazepam. Jag hade sobril fr början. Höga doser o blev konstant abstinent när jag trappade. Jag hade 120 mg sobril som mest o trappade ner till 30 mg. Jag ångrar att jag gav upp o tog mig in på stess. Visst slapp jag AT men det har tagit mig två år och MÅNGA misslyckanden för ATn är vidrig.
Exakt, varför skifta över till diazepam, när iktons halveringstid ligger på 30-40 timmar, enligt Fass, då hade det ju varit bättre att trappa ut sobrilen som är den svagaste benson. Jag förstår att du ångrar dig, här har du en till, ännu värre för dig som har den här enzymbristen. Det är ju bara spekulationer, men varför sätta in en hög dos, eller för den delen en lägre dos av diazepam, allt ska ersättas med diazepam, då blir man ju lite misstänksam.
Citat:
Ursprungligen postat av
magica69
Min lycka blev kort..Idag bytte min läkare medicin på mig. Jag har ett enzymfel o bryter inte ner diazepam snabbt nog utan samlar det på mig i oanade mängder och måste byta medicin. Xanor sa jag. Blankt nej. Det blev Ikto. Och nu är jag livrädd!!! På två veckor ska jag nu nolla. Byte fr 10 mg stess till 0,5 mg x1 i en vecka sedan 0,25 mg ikto 1ggn/dag i en vecka sen slut. Jag har kämpat som bara den med att lyckas halvera min stessdos trots mitt enzymfel. Jag får inte på några villkor ta diazepam igen. Stor varning i min journal...
Så nu kommer jag väl få ett helvete. Har aldrig haft den medicinen.....
Jag vet inte hur det är att trappa ner på ikto men jag har provat den, man blir lugnare, mer avslappnad, osv. Men att sätta ut den på 2 veckor är helt galet. Tillsammans med min psykiatiker fick vi pröva oss fram i början och kom fram till att sänka xanoren med 0,25 mg varannan vecka. Visst kände jag av en viss AT vid varje sänkning, men den var hanterbar, brukade gå över efter 4 dagar. Det din läkare föreslår, eller tvingar dig till är sadistiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
magica69
Jag har mer ångest nu än när jag var sjuk. Nu gör medicinen mig sjuk....
Självklart att du har mer ångest, först byta till en medicin som är ny för dig, plus den snabba utsättningen. Jag lider verkligen med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
magica69
Tar du fortfarande Xanor?
Ja 3mg/dag, jag frågade min läkare om rutinerna på Capio Maria och han sa att om jag väljer dem för att trappa ner då kommer de att ta bort xanor helt och ersätta det med diazepam. Vilket jag känner mig tveksam inför, det var så vi började min nedtrappning hösten 2015, då låg jag på 6mg xanor/dag och så ersatte han den med halva motsvarigheten i diazepam, alltså, 30 mg diazepam/dag. Jag fick våldsamma utsättningsbesvär, så då provade vi att sänka med 0.5 mg per vecka, det fungerade inte, till slut blev det 0,25 mg varannan vecka.
Och kom ner till 1mg xanor per dag, men jag var livrädd att sätta ut de sista milligrammen. Så fick jag min härdsmälta i slutet på februari i år och började handla svart. Under 2 veckors tid, vräkte jag i mig olika sorters benso i höga doser, tillsammans med zolpidem och tramadol, under de 2 veckorna missbrukade jag rejält. Men jag insåg ju att jag inte hade råd att fortsätta på det viset, så jag började att trappa ut alprazolamen utan något schema. Om jag inte minns fel ( jag var ju helt dimmig i skallen på gränsen till dement) så tog jag bort 3 mg på egen hand på 2 veckor, tills jag började med Ashtons manual och la till 80 mg diazepam per dag. Snacka om att jag ångrar det idag och ännu värre att jag sabbade ett års nedtrappning med hjälp av min psykiatiker som kunde skriva ur mina doser lagligt.
Mina diazepam är slut om 10 dagar, då blir jag tvungen att sluta tvärt, för jag har inga pengar att köpa mer diazepam. Det fattas en hel vecka från beställning till leverans. Så det innebär en livsfarlig situation, så som min läkare uttryckte det, stor risk för kramper och ep-anfall, osv. Så ser det ut, jag verkligen fasar för den dagen. Tankarna rör sig runt detta hela tiden, vilket så klart ökar på min ångest, stressnivån ligger på max.