Citat:
Ursprungligen postat av
Doleo
Bra, tror inte de fysiska symptomen kommer att förvärras, det svåra kommer att bli att förändra beteendet, tänkandet, att ta ett "piller", när man känner ångest, ökad stress, osv. Förbannat svårt att stå emot den impulsen när man mår "dåligt", det kommer att komma jobbiga dagar och man vill bara fly undan.
Jag kämpar med min nedtrappning på egen hand, det är inte lätt, men varje gång jag jag går emot impulsen, tankar, att idag måste jag nog ta en halv mg till och inte tar det. Då känner jag mig starkare dagen efter, men det tar mycket kraft, viljestyrka att stå emot impulsen, det tar tid att förändra ett långvarigt beteende och de tankarna. Detta kommer jag att få kämpa med länge.
Lycka till.
Tack för klokt och inspirerande inlägg, Doleo!
Jo jag känner igen det där med att känns sig starkare efter att ha gått emot impulser att ta något.
I mitt fall har jag bara tagit benzo mot kvällen för att sova bättre, jag
gillar inte benzo som jag tex gillar opiater, dvs jag är ganska säker på att jag inte kommer ha nåt psykiskt beroende. Jag går på en låg dos suboxone (opioid) som i sig inte ger nåt rus, dock ger det mig ett starkt grundmående och låter mig sova helt okej om nätterna. Kan tänka mig att suboxone även maskerar ev benzo-at en aning.
Sen är det självfallet så att käkar man höga doser av benzo under en längre tid så får man abstinens, men i mitt fall så mildras den, så tillvida att det bara rör sig om fysisk AT, iom att jag inte tagit benzo för att dämpa ångest. Jag gissar att stor del av benzoabstinensen, för de som tagit den mot ångest, utgörs av rebound-effekt av ångest som kommer tillbaka och som man i från början försökte medicinera bort.
När jag läser det jag skrivit inser jag hur jävla korkat det var att ta benzo i huvudtaget. Ska verkligen försöka hålla mig ifrån det i fortsättningen, i mitt fall väger de negativa effekterna betydligt mer än de positiva.
BTW, inser nu, när jag räknade på saken, att jag faktiskt tagit benzo i nio månader, inte sex som jag skrev (förnekelse). Jag sla nog vara glad för att jag inte känner mig sämre än vad jag gör.