Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Detta envetna förnekandet från Nejrius är, tror jag, ett sätt att behålla kontrollen samtidigt som det ger viss makt i och med att endast han äger vetskapen om varför och exakt hur han gick till väga.
Det är ett skambrott att så vidrigt beröva en oskyldig ung flicka livet. Det kan även vara så att om han släpper kontrollen så kommer hela hans instängda frustation/ilska/hat att fullkomligt välla ur honom ocensuerat. Allt som han sedan barnsben tvingats ackumulera inombords. Det han hitills bara pyst ut lite då och då när han behövt lätta på trycket som misshandel mot sina fruar eller när han sökt bråk i ungdomen. Det frekventa onanerandet har också visat sig fungera på samma sätt med hjälp av de rätta fantasierna som gav honom makt och kontroll över motsatta könet.
Lättar Nejrius på förlåten och skulle börja berätta, då tror jag allt skulle välla ut ocensuerat och det är han medveten om och livrädd inför. Därför vägrar han envist att över huvud taget säga någonting utan svarar bara enstavigt/mekaniskt/ tonlöst "Jag vet inte, "Jag har verkligen aldrig sett den tjejen".
Vi får se vad som händer under fängelsetiden. Personligen tror jag inte han kommer att säga ett pip.
Ja, det verkar så. En slags intränad strategi iom att Irina var inne på nåt liknande. Gällande skam finns det finns väl två variabler. Bägge kan dock starta med samma bakgrundfaktorer i det jag nämnde om onani och fantasi.
Skillnaden ligger väl i att den ene drar åt ett empatilöst håll utan ånger, skam och skuld som störda personlighetsdrag.
Har han psykopatiska drag och erkänner finns väl även risken att han förskönar sitt elände (manipulativ) så det blir väl att sålla agnarna från vetet. Bekänner han däremot med ändamålet att chocka eller vill straffa nån och "håller presskonferens" så kan det nog rulla fram både det ena och det andra. Bundy orerade och var sin egen "försvarsadvokat" med yviga gester men bekände inte förrän han fick dödsdomen. Andra har köpslagit för vinstvinnings skull gällande erkännande. Men NB än har än inte visat denna sorts grandiositet utan kör med sitt stuk som påminner om Manuel i pang i bygget:
I know nothing, I'm from Lithuania.