2016-07-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tack för infon och bilderna du länkade i det andra inlägget!
Nej, därifrån ska det inte kunna rymmas, det verkar mycket säkert.

Hur tror du förresten att Nerijus Bilevicius kommer att tas emot av sina medinterner?
Dömda för mycket allvarliga brott själva så kanske de inte reagerar nåt särskilt inför
honom och hans ankomst? Eller kan det tänkas att hans sadistiska sexualmord på en
tonårstjej är så speciellt rått att det även får dessa herrar att känna viss avsky?

Ps. Lite svagt av de där kladdkaksbakande fångarna att inte kunna spara något till personalen.
Den här snubben sitter på Norrtäljeanstalten och honom går det ingen nöd på:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12874648.ab
2016-07-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det var inte slump att det anvädes tejp från två tejprullen.

Vad berodde det på?
2016-07-05, 22:13
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Varför ingen uppföljning blev gjord, har nog att göra med att utredningen redan var så kostnadskrävande samt att ett förhör med exfrugan inte skulle påverka skuldfrågan i domslutet. Värdet av ett förhör var ringa. Den extra kostnaden var inte försvarbar. AB berättade dessutom att Nerijus kunde bli våldsam och hamna i slagsmål med andra män när han drack.

Varför tar du dig inte en liten semestertripp till Litauen och söker upp AB och exfrugan och frågar? Du kan säkert sälja din story till nån kvällsblaska sen.

Det är ju ändå synd att ingen journalist är tillräckligt intresserad av fallet för att göra lite grundforskning. Vore jag journalist skulle jag göra det - intervjua f.d frun, arbetskamrater, familj om de går med på det, kanske t.o.m dottern. Besöka Nerijus i fängelset. Men det finns visst inget intresse, eller är det ekonomiska hinder för tidningar idag?
2016-07-05, 22:34
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det var inte slump att det anvädes tejp från två tejprullen.

Hur vet du det om man får fråga ?
Varför var det inte en slump att det anvädes tejp från två tejprullen ?
2016-07-05, 22:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta envetna förnekandet från Nejrius är, tror jag, ett sätt att behålla kontrollen samtidigt som det ger viss makt i och med att endast han äger vetskapen om varför och exakt hur han gick till väga.

Det är ett skambrott att så vidrigt beröva en oskyldig ung flicka livet. Det kan även vara så att om han släpper kontrollen så kommer hela hans instängda frustation/ilska/hat att fullkomligt välla ur honom ocensuerat. Allt som han sedan barnsben tvingats ackumulera inombords. Det han hitills bara pyst ut lite då och då när han behövt lätta på trycket som misshandel mot sina fruar eller när han sökt bråk i ungdomen.  Det frekventa onanerandet har också visat sig fungera på samma sätt med hjälp av de rätta fantasierna som gav honom makt och kontroll över motsatta könet.

Lättar Nejrius på förlåten och skulle börja berätta, då tror jag allt skulle välla ut ocensuerat och det är han medveten om och livrädd inför. Därför vägrar han envist att över huvud taget säga någonting utan svarar bara enstavigt/mekaniskt/ tonlöst "Jag vet inte, "Jag har verkligen aldrig sett den tjejen".

Vi får se vad som händer under fängelsetiden. Personligen tror jag inte han kommer att säga ett pip.
Ja, det verkar så. En slags intränad strategi iom att Irina var inne på nåt liknande. Gällande skam finns det finns väl två variabler. Bägge kan dock starta med samma bakgrundfaktorer i det jag nämnde om onani och fantasi.
Skillnaden ligger väl i att den ene drar åt ett empatilöst håll utan ånger, skam och skuld som störda personlighetsdrag.
Har han psykopatiska drag och erkänner finns väl även risken att han förskönar sitt elände (manipulativ) så det blir väl att sålla agnarna från vetet. Bekänner han däremot med ändamålet att chocka eller vill straffa nån och "håller presskonferens" så kan det nog rulla fram både det ena och det andra. Bundy orerade och var sin egen "försvarsadvokat" med yviga gester men bekände inte förrän han fick dödsdomen. Andra har köpslagit för vinstvinnings skull gällande erkännande. Men NB än har än inte visat denna sorts grandiositet utan kör med sitt stuk som påminner om Manuel i pang i bygget:
I know nothing, I'm from Lithuania.
2016-07-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det går finfint att skicka patrasket över Östersjön och sen får hans hemland ta över efter fin svensk rehabiliteringsform. Eller inte.
... Knappast vårt problem. Sverige är inte rehab åt andra länders medborgare.

Nja, är inte övertygad; tror nog han kommer att överföras förr el senare men straffet skall avtjänas där internen bäst kan återanpassas. Så det blir då här kanske tal om ett hårklyveri: Svedalas framstående behandlingsprogram versus NB:s närhet till sina hemvister, där barn han lekt.

Ot: är Sverige inte rehab åt andra länders medborgare?; förra året fick vi +160000 att rehabilitera..
Det verkar väl fö gå sådär..
2016-07-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är ju ändå synd att ingen journalist är tillräckligt intresserad av fallet för att göra lite grundforskning. Vore jag journalist skulle jag göra det - intervjua f.d frun, arbetskamrater, familj om de går med på det, kanske t.o.m dottern. Besöka Nerijus i fängelset. Men det finns visst inget intresse, eller är det ekonomiska hinder för tidningar idag?

Exfrun har vårdnaden av dottern och ingen av dom har med Nejrius gärning att göra. Speciellt med hänsyn till dottern skall deras integritet respekteras. Den enda som verkar vara intresserad av media syns vara mamman, åtminstone fram till Hovrättsförhandlingen. Sedan har det varit knäpptyst från det hållet.

Vilka arbetskamrater finns att intervjua egentligen? De han hade när han "frilansade runt" i England på diverse svartjobb. Knappast möjligt. Arbetskamrater i Sverige? Som enligt Neirjius hotat honom när han började arbeta åt Arne, knappast troligt.

Hans papper bakåt i tiden är ett tomt blankt blad, i stort sett.

Lite Misssion Impossible över det hela.
2016-07-05, 22:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, är inte övertygad; tror nog han kommer att överföras förr el senare men straffet skall avtjänas där internen bäst kan återanpassas. Så det blir då här kanske tal om ett hårklyveri: Svedalas framstående behandlingsprogram versus NB:s närhet till sina hemvister, där barn han lekt.
Ot: är Sverige inte rehab åt andra länders medborgare?; förra året fick vi +160000 att rehabilitera..
Det verkar väl fö gå sådär..
Rehabprogram är givetvis inte en anledning att kvarhålla en utvisad person oavsett om han visar framsteg. Grunden är en riskbedömning, att han är i behov av behandling för sexuellt våld, hamnar i paviljongen A, säkerhetsklass 1. Delta i program erbjuds nästan alla men det är frivilligt deltagande.

Han ska till Litauen och inte nåt underutvecklat land som av humanitära skäl inte vore lämpligt. För min del kan de dra ut tånaglarna på honom som terapiform.
2016-07-05, 22:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Nåt sånt hade jag i åtanke. La in om psykopaten Rader för ett tag sen. De kan inte läras empati, känner ingen skuld och tycker de själva är finfina som de är - och jagar belöningar i egoistiskt syfte.
Går alltså inte att bota men det verkar bli bättre resultat via att utgå från psykopatens kognitiva bias för nån form av rättning i leden. Hållbart ute? Tveksamt men verkar då vara åt mer rätt håll iaf.

Rader sitter alltså isolerad 23 tim/dygn och får privilegier för att han uppför sig väl, han får t.ex mat han tycker om och tycker om den känslan. Slutsatsen är att det lönar sig att belöna psykopater för bra beteende versus att straffa för dåligt beteende då straff inte betyder något för dem.

Frågan är hur det skulle gå att hantera ute i samhället - hur kan den enorma tillfredsställelsen Rader får när han dödar mötas med någon som helst annan tillfredsställelse - större än denna? Finns något alternativ för t.ex Rader? Finns någon belöning större än den han känner vid dödandet?

Citat från artikeln:

In other words, it can be managed quite effectively but not cured.

Min debattfråga är då: Psykopati som har skapat en seriemördare kan alltså hanteras effektivt via belöningssystem men kanske bara vid isolering 23 tim/dygn inlåst. Men ute i samhället? Kan samhället någonsin skydda sig och upptäcka dessa i tid?

https://www.psychologytoday.com/blog/wicked-deeds/201408/psychopathic-criminals-cannot-be-cured
2016-07-05, 23:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Rader sitter alltså isolerad 23 tim/dygn och får privilegier för att han uppför sig väl, han får t.ex mat han tycker om och tycker om den känslan. Slutsatsen är att det lönar sig att belöna psykopater för bra beteende versus att straffa för dåligt beteende då straff inte betyder något för dem.

Frågan är hur det skulle gå att hantera ute i samhället - hur kan den enorma tillfredsställelsen Rader får när han dödar mötas med någon som helst annan tillfredsställelse - större än denna? Finns något alternativ för t.ex Rader? Finns någon belöning större än den han känner vid dödandet?

Citat från artikeln:

In other words, it can be managed quite effectively but not cured.

Min debattfråga är då: Psykopati som har skapat en seriemördare kan alltså hanteras effektivt via belöningssystem men kanske bara vid isolering 23 tim/dygn inlåst. Men ute i samhället? Kan samhället någonsin skydda sig och upptäcka dessa i tid?

https://www.psychologytoday.com/blog/wicked-deeds/201408/psychopathic-criminals-cannot-be-cured
Ja, jag skrev det likaväl. ---> Däremot så kommer Rader knappast släppas ut.
Citat:
Hållbart ute? Tveksamt men verkar då vara åt mer rätt håll iaf.
Jag skriver också att jag saknar utvärderingar på likvärdiga behandlingsformer eftersom det givetvis inte går att bota psykopati. Däremot finns primär och sekundär - varav sistnämnda sägs vara mer behandlingsbar.
2016-07-05, 23:04
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Nåt sånt hade jag i åtanke. La in om psykopaten Rader för ett tag sen. De kan inte läras empati, känner ingen skuld och tycker de själva är finfina som de är - och jagar belöningar i egoistiskt syfte.
Går alltså inte att bota men det verkar bli bättre resultat via att utgå från psykopatens kognitiva bias för nån form av rättning i leden. Hållbart ute? Tveksamt men verkar då vara åt mer rätt håll iaf.

Intressant länk om psykopati och sociopati och orsaker till beteenden samt behandling. Inte minst om belöningssystemet kring Rader. Jag tvivlar också på att systemet skulle funka ute då beteendet i grund och botten inte går att bota. Visst kan negativa konsekvenser leda till ett bättre beteende men aldrig tämja begären. Det sistnämnda kan dämpas farmakologiskt; vid överdosering inträffar kemisk lobotomi. Hursomhelst har Kriminalvården bollen.
Senast redigerad av arkmike 2016-07-05 kl. 23:07.
2016-07-05, 23:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Exfrun har vårdnaden av dottern och ingen av dom har med Nejrius gärning att göra. Speciellt med hänsyn till dottern skall deras integritet respekteras. Den enda som verkar vara intresserad av media syns vara mamman, åtminstone fram till Hovrättsförhandlingen. Sedan har det varit knäpptyst från det hållet.

Vilka arbetskamrater finns att intervjua egentligen? De han hade när han "frilansade runt" i England på diverse svartjobb. Knappast möjligt. Arbetskamrater i Sverige? Som enligt Neirjius hotat honom när han började arbeta åt Arne, knappast troligt.

Hans papper bakåt i tiden är ett tomt blankt blad, i stort sett.

Lite Misssion Impossible över det hela.

Tja, omöjligt tycker jag inte det vore efter lite "grävande" att hitta f.d arbetskamrater i t.ex England. Dom är ju alla litauer och bror har säkert kontakter, eller farbror Arne.

Integriteten får väl f.d fru och dotter själva bedöma, vem vet, dom kanske inte har något emot att berätta och få ur sig vad dom vet om Nerijus. Har någon ens försökt?

" Where there is a will there is a way".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in