2016-07-05, 21:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Även om vårdarna glömde att låsa deras celldörrar på kvällen så befann sig de på avdelningen, vars ytterdörr är låst, så de kom ingenstans. Skulle de, på något obegripligt sätt, lyckas ta sig ut från avdelningen ut i rastgården så väntar sedan två stängsel med taggtråd och rakblad, en mur och sedan ytterligare två stängsel. Jag behöver väl inte säga att hela området är kameraövervakat.
Tack för infon och bilderna du länkade i det andra inlägget!
Nej, därifrån ska det inte kunna rymmas, det verkar mycket säkert.

Hur tror du förresten att Nerijus Bilevicius kommer att tas emot av sina medinterner?
Dömda för mycket allvarliga brott själva så kanske de inte reagerar nåt särskilt inför
honom och hans ankomst? Eller kan det tänkas att hans sadistiska sexualmord på en
tonårstjej är så speciellt rått att det även får dessa herrar att känna viss avsky?

Ps. Lite svagt av de där kladdkaksbakande fångarna att inte kunna spara något till personalen.
2016-07-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Hur skulle du förklara varför han lämnade otejpad ett öga?
Om han ville njuta av skräck i offrets ögon skulle han vilja se mer skräck dvs - skräck i bådå ögon.
Varför bara ett öga?

Mest troligt var att det överensstämde med hans fantasi som han drömt så länge om att förverkliga. Varför just ett öga får du fråga Nejrius om, men det var så tejpen var applicerad och jag tror inte det var en slump.
2016-07-05, 21:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det där är faktiskt bemött av medicinskt kunniga i tråden. Tejpning behöver inte medföra kvävning. "Våra" "fantasier" bygger på expertisens utlåtanden med tillgång till sekretessbelagt material. Uppfattningen att NB:s beteende var "sjukt" delar vi med eniga domstolar.
Det är som du säger är det inte "våra" fantasier - det är via vetenskap där andra avarter har berättat om hur de tänker via liknande brott som sen presenterats via sakkunnig som betonar makt och kontroll som sexuell upphetsning.

... och jag tror därmed att man inte ska gå in i den xenianska fällan och diskutera sexuell sadism på detta sätt om vad som skedde med tejp, snören, hur fort hon dog i slutskedet i små detaljer.

Från den första sekunden när han ser sitt offer så njuter han av spänningen. Det ger en kick i sig att kontakta ett offer och ljuga. Han känner upphetsning av makt och kontroll - hon smälter som smör i hans händer när han missbrukar människors empatiska förmåga och en vilja att hjälpa en annan människa.

Den person som kontrolleras via en lögn, via att följa med i hans manus - har han makt över. Det är snarare som ett rollspel om man ska jämföra eller på samma sätt som att katten leker med sitt byte och njuter.
Sen accelererar makten när offret frihetsberövas. När hon får två tejpbitar över munnen, kanske en snara runt halsen eller en kniv mot halsen: Hela ladan är fylld av en odör av rädsla och skräck.
.. och han njuter.
När han sen är inne i mjölkrummet har vi ingen aning om förloppet innan hängning. En del ber offret uttala vissa saker som ur ett manuskript (samma sak ses vid våldtäkter) att personen ska kalla honom pappa eller uttala en viss mening. De här avarterna är extremt sjuka.
Han njuter av åsynen av bindandet. Av snaror. Av tejp. Att hon är totalt maktlös. Skräckslagen.
... Sen sker klimax i hans perversa fantasi vilket inkluderar det som de facto ses: Att hänga en ung flicka med flera meter silvertejp och betrakta det hela.
Med tanke på förloppet har det tack och lov gått fort då de här stollarna kan hålla på betydligt längre och det finns alla former. En del njuter av åsynen av asfyxi. Andra av att fysiskt skada - men allt grundar sig att det är makten och kontrollen över offret som är det sexuellt upphetsande från sekund ett.
2016-07-05, 21:13
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Om han ville njuta av skräck i offrets ögon skulle han vilja se mer skräck dvs - skräck i bådå ögon.
Varför bara ett öga?

Du får maila till Norrtälje och fråga mördaren Nerijus .
Har du kommit på något som kan verifiera det du påstår om att offret inte levde
när tejpen virades runt huvudet ?
Har du något att komma med överhuvudtaget ?
2016-07-05, 21:16
Medlem
Citat:
Varför bara ett öga?
Ingen aning, där går gränsen för min inlevelseförmåga. Utan ha sett det vet vi ju inte om det var avsiktligt heller.
2016-07-05, 21:44
Medlem
Men det här med sexualbrottspreventionskursen på Norrtälje; hur kommer det att påverka baltutlämningen?
Inte kan man väl skicka över nån som befinner sig mitt uppe i en anabol rehabiliteringsprocess och som visar fina föresatser att kunna bli en god samhällsmedborgare; får NB åka hem bara om han presterar under godkänt?
2016-07-05, 21:47
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack. Nej, jag tror heller inte på blåögd kriminalvård - frågan är väl om det ens finns nåt som är av värde förutom viss framgång vid belöning, dvs utgå från de (oföränderliga) psykopatiska personlighetsdragen då empati knappast kan läras ut i den åldern. Men med tanke på den stora procent som de utgör så känns det högprioriterat.
Jag tycker det ses dåligt med utvärderingar kring ämnet. Nu snackas det ju om sekundära sådana som till viss del kan återanpassas men det kräver sin terapeut och inte allmänt svammel i en grupp som denne riskerar ta över totalt med sin manipulativa förmåga. Blir en onekligen spännande gruppdynamik att använda i studiesyfte iofs. .

Apropå belöning. Tänker på klassisk beteendeterapi (BT inte KBT) som bekant innebär att belöna vid positivt beteende och att vända ryggen (släcka/nonchalera) vid negativt beteende. Jag har träffat beteendeterapeuter som ansett att även empatistörningar kan behandlas beteendeterapeutiskt. Det vete f-n när vi snackar om tidigt störda i sin utveckling?
2016-07-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Ja, jag lägger till även till dåligt självförtroende och empatistörningar. Backar man ända bak till barnet handlar det om verklighetsflykt och dagdrömmar (ensamhet, drar sig tillbaka och blir introvert) av nån anledning där barnet känner maktlöshet och hopplöshet (frustration), varit utsatt för förnedring, övergrepp eller blivit åtsidosatt. Sen växer hat och ilska och så inkommer sexualiteten. Makt och kontroll återtas. Påminner till viss del om arketyper i mitt tycke men med snedvridet förlopp - hjälten som dödar draken, men det finns ingen prinsessa som räddas i sammanhanget...

Detta envetna förnekandet från Nejrius är, tror jag, ett sätt att behålla kontrollen samtidigt som det ger viss makt i och med att endast han äger vetskapen om varför och exakt hur han gick till väga.

Det är ett skambrott att så vidrigt beröva en oskyldig ung flicka livet. Det kan även vara så att om han släpper kontrollen så kommer hela hans instängda frustation/ilska/hat att fullkomligt välla ur honom ocensuerat. Allt som han sedan barnsben tvingats ackumulera inombords. Det han hitills bara pyst ut lite då och då när han behövt lätta på trycket som misshandel mot sina fruar eller när han sökt bråk i ungdomen.  Det frekventa onanerandet har också visat sig fungera på samma sätt med hjälp av de rätta fantasierna som gav honom makt och kontroll över motsatta könet.

Lättar Nejrius på förlåten och skulle börja berätta, då tror jag allt skulle välla ut ocensuerat och det är han medveten om och livrädd inför. Därför vägrar han envist att över huvud taget säga någonting utan svarar bara enstavigt/mekaniskt/ tonlöst "Jag vet inte, "Jag har verkligen aldrig sett den tjejen".

Vi får se vad som händer under fängelsetiden. Personligen tror jag inte han kommer att säga ett pip.
2016-07-05, 21:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tack för infon och bilderna du länkade i det andra inlägget!
Nej, därifrån ska det inte kunna rymmas, det verkar mycket säkert.
Det är förändringar med färska beslut den 20 juni om renovering och ändrade säkerhetsklasser inom kriminalvården. Hall och Tidaholm byggs ut:
Citat:
För att bättre utnyttja den infrastruktur vi har kommer vi att göra omklassningar. Svenska fängelser är indelade i tre säkerhetsklasser. Säkerheten är högst i klass 1 och lägst i klass 3. En grundläggande princip är att ingen intagen ska placeras säkrare än nödvändigt. Variationen inom varje säkerhetsklass är idag för stor, inte minst behöver säkerhetsnivån i klass 2 göras mer enhetlig. Genom att klassa ner några anstalter i den högsta säkerhetsklassen kan vi höja säkerheten i klass 2. För att platserna i klass 1 då inte ska bli för få behöver några sådana enheter utökas. Vi fattar därför idag beslut om att bygga ut anstalterna Hall och Tidaholm. En utredning om vilka anstalter som ska klassas om inleds inom kort.
https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2016/juni/byggen-som-ska-rusta-oss-for-framtiden/
Däri låg lite testosteronfakta :
Citat:
Svensk fängelsepopulation består av cirka 94 procent män och 6 procent kvinnor.
2016-07-05, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Apropå belöning. Tänker på klassisk beteendeterapi (BT inte KBT) som bekant innebär att belöna vid positivt beteende och att vända ryggen (släcka/nonchalera) vid negativt beteende. Jag har träffat beteendeterapeuter som ansett att även empatistörningar kan behandlas beteendeterapeutiskt. Det vete f-n när vi snackar om tidigt störda i sin utveckling?
Nåt sånt hade jag i åtanke. La in om psykopaten Rader för ett tag sen. De kan inte läras empati, känner ingen skuld och tycker de själva är finfina som de är - och jagar belöningar i egoistiskt syfte.
Går alltså inte att bota men det verkar bli bättre resultat via att utgå från psykopatens kognitiva bias för nån form av rättning i leden. Hållbart ute? Tveksamt men verkar då vara åt mer rätt håll iaf.
Citat:
In reward-based treatment, psychopathic prisoners are given small privileges such as watching television, playing games or other perks in exchange for good behavior. For example, reward-based treatment has been utilized effectively with convicted serial killer and psychopath Dennis Rader (known as “Bind, Torture, Kill” or BTK) at the El Dorado Correctional Facility in Kansas.

Rader has been a model prisoner since his incarceration in 2005. Although he remains in solitary confinement twenty-three hours per day, he has received increasing privileges, including foods he likes, in exchange for his good behavior. He has told me in personal correspondence while researching my new book that he looks forward to his little rewards. I believe that the obsessive, compulsive nature of many psychopaths such as Rader make a reward-based system particularly effective.
https://www.psychologytoday.com/blog/wicked-deeds/201408/psychopathic-criminals-cannot-be-cured
2016-07-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mest var att det överensstämde med hans fantasi som han drömt så länge om att förverkliga. Varför just ett öga får du fråga Nejrius om, men det var så tejpen var applicerad och jag tror inte det var en slump.

Det var inte slump att det anvädes tejp från två tejprullen.
2016-07-05, 22:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det här med sexualbrottspreventionskursen på Norrtälje; hur kommer det att påverka baltutlämningen?
Inte kan man väl skicka över nån som befinner sig mitt uppe i en anabol rehabiliteringsprocess och som visar fina föresatser att kunna bli en god samhällsmedborgare; får NB åka hem bara om han presterar under godkänt?

Det går finfint att skicka patrasket över Östersjön och sen får hans hemland ta över efter fin svensk rehabiliteringsform. Eller inte.
... Knappast vårt problem. Sverige är inte rehab åt andra länders medborgare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in