Citat:
Rosa.
Utifrån det jag skrev till den andre som du citerade så undrade jag framförallt om "hur" hans familj var inblandad. (Ingen info där bortsett från att.)
Har tidigare nämnt att jag har bekanta som både varit ti, och gs. Vet hur det kan se ut, men förväxlingar av vilka som är inblandade eller inte tror jag sker väldigt ofta.
Om vi leker med tanken att en s.k. TI skaffar sig en fiende som vill djävlas utan att visa sig, är risken stor att exempelvis anonyma tips inkommer till polisen gällande drogförsäljning, eller andra brott som låter trovärdiga från polisens synvinkel. Att en individ ringer snuten, eller tippsar kanske inte leder någon vart. Men om det är ett flertal enskilda som tippsar om samma sak är risken stor att snuten tar det på allvar. Därav kan SK span inledas, även om det inte har med g.s att göra egentligen kan det se ut så.
Även poliser & andra myndighetspersoner kan såklart vara inblandade i det stora hela, men tror att det är ytterst ovanligt.
När det gäller TI's, hoppas jag att du åtminstone kan hålla med om att individer som blir drabbade oavsett orsaken sällan tillhör någon egentligen fara för sammhället, eller någon högriskperson. De allra flesta "utsatta" tillhör ingen riskgrupp ö.h.t.
Ingen regel utan undantag, men än så länge har jag alldrig ens hört talas om någon "Tyngre lirare" som varit utsatt i något sammanhang. Brottsförebyggande polisiärt arbete räknas inte in, det är något helt annat sak.
Utifrån det jag skrev till den andre som du citerade så undrade jag framförallt om "hur" hans familj var inblandad. (Ingen info där bortsett från att.)
Har tidigare nämnt att jag har bekanta som både varit ti, och gs. Vet hur det kan se ut, men förväxlingar av vilka som är inblandade eller inte tror jag sker väldigt ofta.
Om vi leker med tanken att en s.k. TI skaffar sig en fiende som vill djävlas utan att visa sig, är risken stor att exempelvis anonyma tips inkommer till polisen gällande drogförsäljning, eller andra brott som låter trovärdiga från polisens synvinkel. Att en individ ringer snuten, eller tippsar kanske inte leder någon vart. Men om det är ett flertal enskilda som tippsar om samma sak är risken stor att snuten tar det på allvar. Därav kan SK span inledas, även om det inte har med g.s att göra egentligen kan det se ut så.
Även poliser & andra myndighetspersoner kan såklart vara inblandade i det stora hela, men tror att det är ytterst ovanligt.
När det gäller TI's, hoppas jag att du åtminstone kan hålla med om att individer som blir drabbade oavsett orsaken sällan tillhör någon egentligen fara för sammhället, eller någon högriskperson. De allra flesta "utsatta" tillhör ingen riskgrupp ö.h.t.
Ingen regel utan undantag, men än så länge har jag alldrig ens hört talas om någon "Tyngre lirare" som varit utsatt i något sammanhang. Brottsförebyggande polisiärt arbete räknas inte in, det är något helt annat sak.
Jo, jag håller med dig om att missförstånd ibland kan ske när det gäller vem som är inblandad i detta eller inte. Min erfarenhet är dock att man med tiden lär sig att känna igen de som deltar. Mycket vanligt är t ex att de pratar som om de följde ett manus eller ett script. Till exempel om man befinner sig på en arbetsplats så pratar personen normalt för att helt plötsligt få ett sms på mobilen, när de återvänder till samtalet efter att ha kollat meddelandet så ändras kommunikationen och blir märklig och onaturlig och man förstår att de säger saker som de har fått instruktioner om att säga via sms. Då är det ofta kommentarer som ger hintar om personliga detaljer om TI's tillvaro. Ok, det var en liten parentes, men ändock ...
Det som du beskriver med falska upprepade tips till polisen låter mycket rimligt och troligt. Så kan det säkert vara i många fall. Detta kan ju drabba personer som inte är TI's innan, för som du säger så krävs det bara att någon har retat upp sig på dig och bestämmer sig för att hämnas på det sättet. Liknande scenarion kan drabba de som redan har varit TI's i flera år innan och då används metoden enbart som en av många flera i den psykologiska operationen. Det kan nog finnas poliser som omedvetet deltar i GS, men jag tror också att det finns de inom polisen som är invigda i vad som sker med TI's och att de i de fallen deltar och är medvetna om själva processen.
Jag håller absolut med dig om att de som blir utsatta för GS sällan utgör någon fara för samhället, det har jag själv hävdat hela tiden; de flesta är fredliga, oskyldiga offer för hänsynslös brottslighet.