Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-08, 06:16
  #13
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vim_mortis
Du måste gå till Länsstyrelsen med det tyvärr

"Om ditt körkort kommer till rätta efter att du har förlustanmält det ska du lämna det till länsstyrelsen."

Nu för tiden så är det Transportstyrelsen som har hand om alla körkort.
Citera
2010-01-08, 13:30
  #14
Medlem
Skicka in blanketten och få ett nytt kort. Det är mycket behändigt att ha två stycken!
Citera
2010-01-08, 16:42
  #15
Medlem
vim_mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Nu för tiden så är det Transportstyrelsen som har hand om alla körkort.

Transportstyrelsen hänvisar till länsstyrelsen med borttappat körkort enligt deras hemsida.
Citera
2010-01-12, 23:01
  #16
Medlem
Wokiees avatar
Blev också av med mitt körkort för någon vecka sen, polisanmälde och anmälde det till transportstyrelsen.
Nu hittade jag det dock i helgen fastkilat på ett riktigt lömskt ställe i bilen så jag hävde polisanmälan och ringde transportstyrelsen för och frågade om man kunde häva även det.
Då sa kvinnan som efter 17 minuters telefonkö svarade som förövrigt var väldigt trevlig, ros till henne, att man bara skriver ner namn, personnummer och att man återfunnit körkortet på den blanket man får skickat till sig för att fixa ett nytt.

Detta var jag i fullgång att göra just nu då jag fick hjärnsläpp och var tvungen att googla fram att man stavar återfunnet med två n och inte ett som jag av någon ogrundad anledning fick för mig att man gör.
Hursomhaver hamnade jag här och tänkte att jag kunde spä på folkbildningen gällande borttappade körkort när jag ändå var igång.
Citera
2013-02-08, 15:50
  #17
Medlem
Som föregående talare säger och så gäller detta även 2013.

"Söp" bort mitt 2012-04 Anmälde sen mitt som försvunnet men hittade i samma veva körkortet i nån ficka i något klädesplagg som jag kastat in i nått hörn å natten.

Hittade sen mitt körort några dagar senare när jag skulle tvätta säkert.

Dom där papprena kom men glömde sen bort allt. Håller nu på att röja ur garderober och så dyker det upp lite gamla papper och där finns det vist dom där förnyelse av körkort vilket påminde mig om det hela.

Hela tio månader har jag använt detta dessutom stoppad två gånger för blåsning utan att dom märkte något. Inte bra... Men tur kanske

Ringde just transportstyrelsen och det är bara att skiva brev och tala om att det är hittat med personnummer och namnunderskrift så häver dom spärren.
Citera
2013-02-08, 16:00
  #18
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Som föregående talare säger och så gäller detta även 2013.

"Söp" bort mitt 2012-04 Anmälde sen mitt som försvunnet men hittade i samma veva körkortet i nån ficka i något klädesplagg som jag kastat in i nått hörn å natten.

Hittade sen mitt körort några dagar senare när jag skulle tvätta säkert.

Dom där papprena kom men glömde sen bort allt. Håller nu på att röja ur garderober och så dyker det upp lite gamla papper och där finns det vist dom där förnyelse av körkort vilket påminde mig om det hela.

Hela tio månader har jag använt detta dessutom stoppad två gånger för blåsning utan att dom märkte något. Inte bra... Men tur kanske

Ringde just transportstyrelsen och det är bara att skiva brev och tala om att det är hittat med personnummer och namnunderskrift så häver dom spärren.
Råkade ut för en snarlik sak. Förlustanmälde o när jag hittade det så gjorde jag ingenting. Körde med det kortet i 6år, 3 fortkörningar o några poliskontroller utan ett ord från "de som bestämmer vid vägen". Däremot skulle jag gå i borgen på Elgiganten o då blev det problem. De godkännde inte körkortet eftersom det var förlustanmält. Däremot gav de tillbaka det
Citera
2016-07-04, 17:16
  #19
Medlem
Återupplivar tråden.

Förslutanmälde mitt körkort för några veckor sedan men hittade det typiskt nog nästan direkt efter Kastade de papper jag fick hem från transportstyrelsen eftersom jag såg det som omöjligt att man skulle kunna ogiltighetsförklara någons körkort endast genom tiosiffrigt personnummer.

Det här är svaret jag fick från transportstyrelsen, kanske ger det lite klarhet i frågan

Citat:
Om du har hittat ditt körkort och du inte har hunnit betala in tillverkningsavgiften eller skickat in foto och namnteckning så kan du begära att ta bort förlustanmälan för att använda körkortet igen.

För att vi ska kunna ta bort din förlustanmälan behöver vi en skriftlig begäran om det. Du ska skriva att du har hittat ditt körkort, skriva ditt personnummer samt en underskrift. Om du har kvar grundhandlingen (blanketten för ansökan om tillverkning av ett nytt körkort), kan du skriva uppgifterna direkt på den.

Brevet skickar du till Transportstyrelsen, 701 97 Örebro, eller faxar in på 019-678 41 07.

När vi har tagit emot brevet tar vi bort förlustanmälan och ditt körkort blir giltigt som ID-handling igen.

Du är välkommen att skriva igen eller kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor.

Fyfan va jag hatar transportstyrelsen
Citera
2016-07-05, 12:22
  #20
Medlem
jag har 2 st körkort.

blir enklare ifall ngn i familjen behöver mitt "reserv" id och ska ta paket från posten i mitt namn
Citera
2016-07-05, 13:54
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
jag har 2 st körkort.

blir enklare ifall ngn i familjen behöver mitt "reserv" id och ska ta paket från posten i mitt namn

tror du verkligen på att det funkar?

eftersom det används som id-kort oxså så spärras det när du anmäler det som borttappat

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-07-09, 21:28
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
tror du verkligen på att det funkar?

eftersom det används som id-kort oxså så spärras det när du anmäler det som borttappat

Med vänlig hälsning
t
jag vet att det funkar eftersom jag använder mitt gamla körkort endast. har aldrig använt mitt nya körkort pga att jag tycker designen på de nya körkorten är fula.

alltså, jag har tagit ut många posten paket med det "borttappade" körkortet.
Citera
2018-04-16, 09:41
  #23
Medlem
lolboll32s avatar
Jag ringde kundtjänsten och de kunde häva förlustanmälan via mobilt bank-id.
Citera
2018-04-16, 17:28
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolboll32
Jag ringde kundtjänsten och de kunde häva förlustanmälan via mobilt bank-id.

Stämmer bra, gjorde också det ifjolas. Polisanmäler man en förlust och anmäler det till transportstyelsen sätts två spärrar. Viktigt att vid återfunnet körkort därför uppdatera polisanmälan och ringa transportstyrelsen för att lyfta spärren via bank id.
__________________
Senast redigerad av fonzen 2018-04-16 kl. 17:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback