• 1
  • 2
2010-01-07, 15:23
Medlem
Plastpåses avatar
Tappade bort mitt körkort under nyårsnatten och anmälde det dagen efter. Nu är saken den att jag har fått tillbaka körkortet som försvann och vill helst slippa fylla i alla blanketter/betala avgiften som behövs för att få ett nytt. Går det att helt enkelt skita i att skicka i blanketterna även om det är anmält som borttappat?
Citera
2010-01-07, 15:25
Medlem
abdituss avatar
Det är klart du kan strunta i att skicka in ansökan.

Glöm inte att dra tillbaka polisanmälan på det borttappade kortet, annars kan det bli knas vid eventuell kontroll.
Citera
2010-01-07, 15:28
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abditus
Det är klart du kan strunta i att skicka in ansökan.

Glöm inte att dra tillbaka polisanmälan på det borttappade kortet, annars kan det bli knas vid eventuell kontroll.

Amälde det borttappat på vägverkets hemsida och såg att det reggades som borttappat då, så antog att det gamla kortet blev "låst". Ringt polisen har jag inte gjort, men de kanske får in anmälan från vv?
Citera
2010-01-07, 15:28
Medlem
k0rv3ns avatar
Inga problem. Ring bara in direkt och säg att det är återfunnet så kan du slänga papperna sedan.
Citera
2010-01-07, 15:30
Medlem
Plastpåses avatar
Gött att man slapp allt det då Får ta och ringa dem imorrn.
Citera
2010-01-07, 15:31
Medlem
Vill minnas att du måste skicka in några papper ändå. Men kan ha fel.
Citera
2010-01-07, 15:35
Medlem
vim_mortiss avatar
Du måste gå till Länsstyrelsen med det tyvärr

"Om ditt körkort kommer till rätta efter att du har förlustanmält det ska du lämna det till länsstyrelsen."

http://www.korkortsportalen.se/jag-h...et-borttappat/
Citera
2010-01-07, 15:37
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vim_mortis

"Om ditt körkort kommer till rätta efter att du har förlustanmält det ska du lämna det till länsstyrelsen."

Något nytt? Så vart det väl inte förr. Har för mig att detta diskuterades för några år sedan här nämligen.
Citera
2010-01-07, 15:39
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vim_mortis

Fan också Får väl klippa det gamla och skicka in blanketterna då...
Citera
2010-01-07, 15:39
Medlem
vim_mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Något nytt? Så vart det väl inte förr. Har för mig att detta diskuterades för några år sedan här nämligen.

Det vet jag inget om, men kan väll ha införts i sammband med att transportstyrelsen över tog körkorten.

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av Plastpåse
Fan också Får väl klippa det gamla och skicka in blanketterna då...

Kanske räcker att du visar upp det på länsstyrelsen, så gör dem det giltligt igen.
Senast redigerad av vim_mortis 2010-01-07 kl. 15:42.
Citera
2010-01-07, 15:43
Medlem
Samma sak hände mig för en månad sedan, tyvärr är det kört. Försökte tjata flera gånger om att jag kunde behålla mitt nuvarande, men när det väl är förlustanmält finns det inget att köra.

En jävla tur för dem att kortet blev mycket snyggare...
Citera
2010-01-07, 19:05
Medlem
Running_mans avatar
Ha ha!

En polares farsa berättade för länge sedan att han tappat bort sitt körkort och ansökt om ett nytt samtidigt som förlustanmält det gamla.

Dagarna gick och han fick ett nytt, inga problem... tills han hittade det gamla med, då tänkte han lite skämtsamt: "tar polisen mitt körkort har jag ett extra, he he..."

Han lade båda körkorten i plånboken och glömde bort det hela -tills han blev stoppad i en poliskontroll. Där frågade de givetvis om hans körkort först av allt, han tar som vanligt upp plånboken då och polisen råkar se att han har två!!!

På två röda sekunder tar polisen tag i plånboken samtidigt som han skriker till nått i sil med "Äpp äpp äpp!"

När han jämför körkorten så förklarar "den skyldige" vad som hänt och att han glömt bort det hela, om jag minns rätt så slutade det hela med att han bara blev av med det ogiltiga gamla kortet, punkt slut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback