2016-07-03, 12:29
Medlem
Klopeks avatar
Italien gjorde det jättebra, enligt var det skadorna på mittfältet som var fallet för Italien annars hade de liktväl kunnat gå hela vägen till final.

Sedan innan som alla vet var Marchisio och Verratti inte ens uttagna p.g.a skador till EM truppen.

I mötet mot Tyskland var De Rossi skadad, Candreva skadad och Motta avstängd. Visserligen är Candreva ytter men ännu ett avbräck. Motta och De Rossi hade garanterat startat om de var tillgängliga likaså Candreva.

En del klagade på sena byten av conte men med candreva, de rossi och motta borta inför mötet så hade inte conte så mycket spelare att slänga in på mittfältet överhuvudtaget. Han körde ju redan med en reserv iform av sturaro på mittfältet. giaccherini får väl också anses som en sämre spelare likaså parolo.

Det är väldigt svårt stå emot Tyskland, världsmästarna med ett mittfält bestående av giacch, parolo och sturaro som innermittfältare.

Extremt mycket skador i Italiens trupp och då blir det tyvärr inte bättre än såhär. Jag sa innan EM att Italien hade haft bland de bästa om inte den bästa bredden sett till kvalité på innermittfältet om alla tilltänkta spelare hade fått vara skadefria. Tänker framförallt på: Marchisio, Verratti, De Rossi och Motta. Men även Candreva som är nyckelspelare på kanten.
Citera
2016-07-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Min italienska är inte jättebra, men jag kan i alla fall utläsa i media och på instagram att italienarna är rasande på Pellè. För italienarna är tydligen respekt för motståndarna A och O. Kan förstå det, man ska såklart vara ödmjuk och det ser inte så snyggt ut när Pellè som är en anfallare i Southampton står och försöker psyka världens bästa målvakt. Det är lite så han är tyvärr. Han är lite av en diva och har alltid haft attitydproblem. Jag fattar dock inte helt varför han gör så, när det syns av så många. Han vet att det kommer ge konsekvenser och man borde definitivt aldrig göra så om risken är stor att man missar. Han har tidigare varit superkass på straffar dessutom, vilket gör hans beteende ännu konstigare. Troligtvis så är hans självförtroende och ego så stort som det kan bli efter de senaste veckorna.

Tycker däremot att det är patetiskt när folk skriver att han ska lämna landslaget och aldrig komma tillbaka. Mycket skrivs i affekt såklart, men jag ser ingen anledning för honom att kickas. Han gjorde ett bra EM och kommer hålla i ca 4 år framöver i alla fall. Italien har ju inte överflöd med alternativ heller så det vore bara korkat att göra sig av med honom.

Jag kan hålla med, samtidigt är Pellè och Zaza tacksamma mål för en besvikelse. Defensiven var briljant, mittfältet hade giltiga ursäkter men anfallet var svagt från början, och när de dessutom beter sig när de ska lägga avgörande straffar och misslyckas så är de uppenbara måltavlor.

Jag tror att Ventura satsar på större talanger.
Citera
2016-07-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Ja, det tog väl lite tid, dessutom har jag faktiskt läst ut en bok till om il Calcio. Calcio's Greatest Forwards skriven av George Rinaldi.

Men Juventus taktik under Conte... Det är Coaching the Juventus 3-5-2 - Tactical Analysis and Sessions av Athanasios Terzis som jag snackar om, för alla som inte läser alla inlägg i tråden.

http://www.soccertutor.com/newsletters/download/Juventus-Synchronised-Double-Marking-and-Blocking-Passes-to-Centre.pdf

http://www.soccertutor.com/newsletters/download/Juventus-Playing-Through-the-Lines-and-Playing-the-Final-Pass.pdf

Ingen historia, inga berättelser, inga faktiska matcher. Bara diagram och rörelsemönster. Jag fick det jag förväntade mig, och mer därtill. Var det i svt's studio dom sa att om man vill lära sig försvarspel så ska man studera Italien? Dom här böckerna är en väldigt bra startpunkt.

Fullständigt lysande, och jag kan nog återkomma till den fler gånger.

En bok som jag inte hade valt, men som jag respekterar något vansinnigt. Jag föredrar anekdoter och historier. Man kan få in en hel del spelmässigt i sammanhanget, men det måste vara en historia för att fånga mitt intresse...
Citera
2016-07-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Conte är en fantastisk tränare, kolla bara hur Italiens försvar såg ut. Så genomtänkt och vackert att se samspelet mellan försvarare och mittfältarna.

Jag håller med om försvar och inställning, men anfallet var inte tillräckligt kreativt och kontant. Och just nu kan det möjligen finnas några kreativa sperlare (om än inte i världsklass som Mancini, Baggio, Zola, Del Piero, Totti osv...), men det finns ingen riktig målskytt! Tänk Luca Toni, Pippo eller Gilardino.

Med en offensiv i närheten av namnen ovan så hade detta lag varit omöjligt at besegra. Gliu Azzurri ska byggas på en fantastisk defensiv, men man ska ha briljans framåt.
Citera
2016-07-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Möjligen började det där efter VM 2002. Jag bodde i Italien under den turneringen & minns att det diskuterades att ingen i det italienska landslaget sjöng. Att alla andra landslag sjöng men verkligen i stort sett ingen i Italien. Det ifrågasattes om dom överhuvudtaget kunde texten. Buffon var ju med då, så det är kanske det han sedan gjort en grej av, att visa vägen & vara någon sorts ledargestalt.
Jag håller med. Från 2002:

https://www.youtube.com/watch?v=8WQIz4guMvQ

Men då landet är tryggt finns det ingen anledning. Men gli Azzurri har visat att de är en symbol för Italien.Nu kommer det hela tiden afrikaner och man är hårt trängda ekonomiskt. Man har tvingats in i en position som de inte alls valt.

Italien hade bra relationer med Libyen, som stoppade alla afrikaner och vars olja man kunde förädla.

Nu har man fienden som granne, och afrikaner som ständigt invaderar. Man kan inte stoppa dem utan att verka inhumana, så man måste ta hand om dem...

Självklart markerar man på de sätt man kan, t ex genom att sjunga att man är redo att dö för Italien med större inlevelse och extra högt.
Senast redigerad av Brille68 2016-07-04 kl. 20:38.
Citera
2016-07-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Minns ett inlägg från Brille, angående att de tre stora klubbarna i Italien Milan, Inter och Juventus när alla tre var stora samtidigt antingen ute i europa eller i ligan. Och nu snackar jag om innan calciopoli alltså innan Juventus rasade.

Där Inter och Milan hade mer sportsliga intressen och inte lika vinstdrivande som Juventus som mer sköttes som ett företag. Och att Juventus var mer anspassade för att vinna ligan medans Milan mer anpassade för att vinna i europa, en del av förklaringen är att Milan hade bättre offensiv och mer spets, bredare trupp enligt mig och offensivt vinner man CL enklare än med ett defensivt lag det är bara att kolla vinnarna av CL vilka som oftast vinner. Och med facit i hand vann Milan flera gånger CL.

Juventus däremot mer taktiskt lag och benhård defensiv och det funkar bättre i ligan. Visserligen 3-4 CL finaler på 90-talet där Juve endast lyckades vinna en av dem.

Om vi nämner de spelarna jag tänker på som var offensiva för Juventus på den tiden:

Nedved (ytter)
Camoranesi (ytter)
Del Piero
Trezeguet
Zambrotta (väldigt offensiv vänsterback)

Sedan kom ju Zlatan och Zidane men då försvann ju även samtidigt andra offensiva spelare.

Dessa skulle göra allt det offensiva då Juve spelade 4-4-2 och på mittfältet var det betongklossar iform av Emerson och Vieira som spelade bredvid varandra som skulle täcka upp. Visst gjorde de det bra men spelet var nog väldigt lättläst vilka som skulle göra jobbet offensivt. Oftast vinster med 2-1 eller 1-0 och såklart en del oavgjorda resultat också som 0-0 och 1-1. "Tråkfotboll", sätta en boll och sedan stänga igen.

Ett helt nytt, fräscht och återfött Juventus vi ser sedan Conte tog över 2010. Det gick nog inte att leva i det förgångna längre och spela på detta sättet. Spelare har utvecklats och nuförtiden är det tvåvägsspelare man spelar inte 4-4-2 och har benkapare på mitten endast som inte kan göra mer än att städa allt blir för lättläst.

Känns som Milan även om jag inte kan minnas exakt spelare, att de hade fler spelare med offensivt register även då spelare som hade defensiven som prio.

Och det räcker för mig att tänka på Juventus bänk på den tiden så fanns där inte någon spelare på bänken som kunde hoppa in och hålla samma kvalité som övriga offensiva spelare. Defensivt så fanns där gott om spelare som gjorde nästan eller till och med lika bra jobb som förstaelvan.

Jag håller med. Tanken var att Juventus hade en hög och jämn nivå samt en mentalitet att alltid vilja vinna. Skillnaden var mot Milan som hade fantastiska spelare som inte kunde fångas i enkla modeller och som inte alltid levererade på högsta nivån.

Men de hade en högsta-nivå som ingen i världen kunde matcha. Och då det var viktiga matcher i avgörande lägen så visade de sin klass.

Gli azzurri hade inte den klassen. De hade kunnat vinna en Europa-liga med Conte....

Men Juventus har det inte minst med hjälp av Pogba m fl. Men man måste hålla fast vid dem, annars så siktar man ”bara” på lo Scudetto.
Citera
2016-07-04, 20:50
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag kan hålla med, samtidigt är Pellè och Zaza tacksamma mål för en besvikelse. Defensiven var briljant, mittfältet hade giltiga ursäkter men anfallet var svagt från början, och när de dessutom beter sig när de ska lägga avgörande straffar och misslyckas så är de uppenbara måltavlor.

Jag tror att Ventura satsar på större talanger.

Absolut är det så. Samtidigt är det ingen lätt uppgift för Zaza att komma in i 120:e minuten för att endast slå en straff. Inte smart heller att låta Pellè gå fram som tidigare bränt ungefär hälften av sina straffar. Det var nog den enda plumpen i Contes coachning som annars var het enastående och felfri.

Defensiven skötte sig briljant. Tycker mittfält och anfallet skötte sig bra också, utifrån förutsättningarna. Det var inga stjärnor man hade att tillgå direkt. Trots det gjorde spelare som Parolo, Giaccherini, Eder och Pellé bra ifrån sig. Det var mycket pga dessa spelare som Italiens landslag rankades som ett av de sämsta någonsin inför turneringen. Något man utan tvekan lyckades motbevisa

Jag förstår att man hittar måltavlor, men när det här har fått sjunka in kan man nog se tillbaka på en klart lyckad turnering av Italien, där man fälls av ytterst små marginaler. En dålig straffläggning är det enda dåliga man tar med sig. Räknar inte med matchen mot Sverige eftersom den spelades i ett läge där Italien kunde spela på resultatet och matchen mot Irland kan vi också glömma eftersom den var betydelselös för Italien.
Citera
2016-07-04, 20:56
Medlem
Citat:
Absolut är det så. Samtidigt är det ingen lätt uppgift för Zaza att komma in i 120:e minuten för att endast slå en straff. Inte smart heller att låta Pellè gå fram som tidigare bränt ungefär hälften av sina straffar. Det var nog den enda plumpen i Contes coachning som annars var het enastående och felfri.
...
Oj som jag håller med.

Och det var just det som sänkte gli Azzurri 1994. Tvingade Baggio att lägga en straff trots att han hade kramp i hela kroppen och knappt kunde gå, samt Baresi som hade genomgått en operation och inte heller knappt kunde stå upp. Vansinne, samtidigt som han visste att de inte kunde tacka nej.
Citera
2016-07-04, 21:07
Medlem
Citat:
...
Jag förstår att man hittar måltavlor, men när det här har fått sjunka in kan man nog se tillbaka på en klart lyckad turnering av Italien, där man fälls av ytterst små marginaler. En dålig straffläggning är det enda dåliga man tar med sig. Räknar inte med matchen mot Sverige eftersom den spelades i ett läge där Italien kunde spela på resultatet och matchen mot Irland kan vi också glömma eftersom den var betydelselös för Italien.

Jag håller med. Besegrar det högst rankade laget i Europa, slår ut regernade Europamästarna, samt spelar oavgjort och förlorar mot regerande världsmästarna på straffar.

Men man saknar ett kreativ kraft på mittfältet samt kreativitet och målsnille framåt. Conte kunde inte påverka att Verratti och Marchisio var borta, men han borde ha haft Pirlo med i truppen samt Giovinco i startelvan.

Han valde att lag med krigare, och hade ingen plan B. De skulle kriga, vilket är ganska enkelt. Och framförallt enkla poäng att plocka hos publiken. Tänk Island och Wales. Men vafan i helvete Italien ska inte bara kriga utan man ska dessutom ha briljans. Fantasi och kreativitet på en grund av krigare.
Citera
2016-07-04, 22:59
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Jag håller med om försvar och inställning, men anfallet var inte tillräckligt kreativt och kontant. Och just nu kan det möjligen finnas några kreativa sperlare (om än inte i världsklass som Mancini, Baggio, Zola, Del Piero, Totti osv...), men det finns ingen riktig målskytt! Tänk Luca Toni, Pippo eller Gilardino.

Med en offensiv i närheten av namnen ovan så hade detta lag varit omöjligt at besegra. Gliu Azzurri ska byggas på en fantastisk defensiv, men man ska ha briljans framåt.

Problemet var inte anfallet, även om det man kan önska mer där. Problemet är mittfältet, en Verratti i regista position hade kunnat servera fina bollar. En Marchisio bredvid som tvåvägs spelare hade inneburit en bra offensiv och defensiv. De Rossi på andra sidan av Verratti hade gjort det större defensiva arbetet på mittfältet. Välbalanserat mittfält. Kan verka tjatig men det var ju aldrig det bästa laget som var på planen i detta EM.

Pellé gjorde det mycket bra och Eder godkänd. Visst kan man önska en Del Piero eller en Totti. Varför inte en Vieri i sina bästa dagar bredvid en tekniker som Del Piero, en riktig bomber bredvid Del Piero. Jag hade hoppats Zaza hade utvecklats till en Vieri men det verkar som om Pellé har chockat mig och var faktiskt ruskigt klinisk när han väl fick målchanser.

Som det ser ut just nu går hoppet till Berardi men det är lång väg kvar till VM. Ser ioförsig inga andra spelare kunna träda fram i en ålder för att kunna vara startman vid nästa VM som har de lite mer tekniska kunskaperna och kunna göra sin gubbe.

Varför var inte Rossi uttagen? Han är väl en av få inklusive Giovinco som är tekniska och har driv. Giovinco funkar dock inte i ett 3-5-2 med ryggen mot mål, det kunde vi se när conte träna juve, han behöver ytor och den enda uppställning gio funkar i är 4-3-3 som winger där han gjorde det bra i Parma.

Däremot Rossi hade funkat fint i ett 3-5-2 och spela bredvid t.e.x Pellé.

Eder gjorde en bra sak och det var målet mot Sverige, däremot kan jag inte se att han är med i nästa VM.
Citera
2016-07-04, 23:41
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Jag håller med. Från 2002:

https://www.youtube.com/watch?v=8WQIz4guMvQ

Det där var dock från 2006 & där sjöng dom. Jag menar att det under turneringens gång 2002 var uppe på tapeten i TV-studio & tidningar att spelarna inte sjöng nationalsången. Kan tom ha varit så att de efter påtryckningar började sjunga vid den ödesdigra sista matchen mot Sydkorea (men nu är det fritt ur minnet).
Citera
2016-07-04, 23:46
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Varför var inte Rossi uttagen? Han är väl en av få inklusive Giovinco som är tekniska och har driv. Giovinco funkar dock inte i ett 3-5-2 med ryggen mot mål, det kunde vi se när conte träna juve, han behöver ytor och den enda uppställning gio funkar i är 4-3-3 som winger där han gjorde det bra i Parma.

Däremot Rossi hade funkat fint i ett 3-5-2 och spela bredvid t.e.x Pellé.

Eder gjorde en bra sak och det var målet mot Sverige, däremot kan jag inte se att han är med i nästa VM.

Enkelt. Rossi kan inte alls göra det defensiva styrarbete som Eder gjorde bredvid den ärligt talat ganska statiska Pellé.

---

Ja, Montella i Milan alltså. Jag känner en lukt av flopp. Kan tycka att hans arbete i Fiorentina blev överskattat - eviga problem med defensiven som gjorde en tokig av frustration. Och ett ibland ganska direktionslöst spel framåt. Kolla bara hur Sousa fått dem supertydliga i offensiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in