2016-07-04, 12:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alltså!

Jag bor redan i villa så jag bryr mig inte om bostadspriser går upp eller ner.
Skulle det bli ras så blir det nog villa med sjötomt på plats jag redan valt, blir det inget ras så bor jag mer än gärna i min villa eftersom den ligger på samma plats i det finaste området men dock inte med sjötomt.

Hack i kurvan kan du kalla det när/om det går upp i nästa mätning, man kan inte kalla det hack i kurvan när det har gått ner i tre månader i följd.

Det är totalt ointressant var du påstår att du bor, men att det är ett hack i kurvan ser alla som tittar på grafen, om det blir mer eller inte återstår att se. Tomtar som du skriker däremot utan panik när räntan stiger 0,01%, sådant är bara trams och att du är en tramspelle vet alla vid det här laget.
2016-07-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det förvånar väl ingen att du nu också gör falska citat, du drar dig inte för något när det gäller att försöka snedvrida verkligheten för att passa dina vanföreställningar.

Den som ser på grafen som du länkade till ser ett litet hack i kurvan och sådana små hack ser vi ofta. Om det blir mer en detta lilla hack eller inte får vi se i höst när handeln är igång på allvar igen. Den mer seriösa lägger på ett brusfilter för att filtrera bort brus och avvaktar tills det finns något substantiellt innan man påstår att det är ett trendbrott.

Semester säger du, vad trevligt!

Kan se framför mig hur du och kurtan ligger sked samtidigt som han gossar med dina buskiga bröst. Hahahaha

För återgå till ämnet!

Vill påminna dig om när vi i vintras diskuterade hur marknaden skulle se ut till sommaren då du var helt övertygad om priserna fortsatt skulle stiga och jag det motsatta. Kommer du att ändra uppfattning om det fortsätter sjunka även i höst och erkänna att du har varit dum och naiv om jag nu får rätt igen?

Ha det bra
2016-07-04, 13:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Semester säger du, vad trevligt!

Kan se framför mig hur du och kurtan ligger sked samtidigt som han gossar med dina buskiga bröst. Hahahaha

Om du har sådana böjelser får du väl fantisera om sånt bäst du vill men det här är inte en lämplig tråd för det. Skriv om dina sexfantasier i en mer lämplig tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Vill påminna dig om när vi i vintras diskuterade hur marknaden skulle se ut till sommaren då du var helt övertygad om priserna fortsatt skulle stiga och jag det motsatta. Kommer du att ändra uppfattning om det fortsätter sjunka även i höst och erkänna att du har varit dum och naiv om jag nu får rätt igen?

Ha det bra

Jag uttrycker aldrig tvärsäkra åsikter om hur marknaden ska gå på kort sikt utan påtalar tvärtom ofta att det på kort sikt alltid finns risker. På lång sikt är minskar risken däremot kraftigt. Ditt påstående här var alltså inte speciellt sanningsenligt. Citera det jag faktiskt har skrivit istället för att komma med dina egna vantolkningar. Vill varken ha dem eller dina sexfantasier även om jag inte har något problem med att du verkar vara bög.
2016-07-04, 14:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
20% över vadå, medelvärdet?
Lite lustigt att den där grafen inte har uppdaterats sedan 2008, är det inte kul längre?

20 procent över realvärdet. Realvärdet idag är detsamma som för 400 år sedan. Prister har inte gått upp mer än inflationen.

Priserna gick ner efter 2008, men har nu återhämtat sig en del.

http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/N#netherlands
2016-07-04, 14:24
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Jag uttrycker aldrig tvärsäkra åsikter om hur marknaden ska gå på kort sikt utan påtalar tvärtom ofta att det på kort sikt alltid finns risker. På lång sikt är minskar risken däremot kraftigt.

Risken för vad? På lång sikt följer bostadspriserna den allmänna inflationen.
2016-07-04, 15:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
20 procent över realvärdet. Realvärdet idag är detsamma som för 400 år sedan. Prister har inte gått upp mer än inflationen.

Priserna gick ner efter 2008, men har nu återhämtat sig en del.

http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/N#netherlands

Kan du definiera vad du menar med realvärdet för bostäder?
2016-07-04, 15:12
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Kan du definiera vad du menar med realvärdet för bostäder?

Inflationsrensade priser. Här är definition från Finland:

"Realpris

Pris som räknats utgående från priserna under ett visst basår och där effekterna av förändringarna i prisnivån har avlägsnats. Med realpris avses vanligen det nominella priset deflaterat med konsumentprisindexet.

Statistik där definitionen används

Aktiebostadspriser
Fastighetspriser"

http://www.stat.fi/meta/kas/reaalihinta_sv.html
2016-07-04, 16:16
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Någon som kan hjälpa mig att ta reda på ifall jag behöver betala pantbrevskostnad och i så fall hur mycket?
Jag skall köpa en fristående villa för 3.300.000 kr och idag är pantbrevet på 2.577.500 kr står det i annonsen. Jag tänkte betala 1.200.000 kr kontant.
Tacksam för svar på mailen.
2016-07-04, 16:25
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Någon som kan hjälpa mig att ta reda på ifall jag behöver betala pantbrevskostnad och i så fall hur mycket?
Jag skall köpa en fristående villa för 3.300.000 kr och idag är pantbrevet på 2.577.500 kr står det i annonsen. Jag tänkte betala 1.200.000 kr kontant.

Nej det behöver du inte då befintliga pantbrev överstiger det lån du behöver ta när din kontantinsats är 1,2 milj.

3 300 000 - 1 200 000 = 2 100 000 kr. Alltså täcker befintliga pantbrev ditt lånebehov.
2016-07-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley

Då blir det inga pantbrevskostnader eftersom du inte behöver ta ut nya pantbrev. Det finns tillräckligt med pantbrev för ditt lån på 2,1 mkr.
2016-07-04, 16:45
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Hej, ja jag skall ta ett lån på under 2,5 miljoner så då slipper jag bekymra mig för den kostnaden. Tusen tack för snabbt och bra svar käre FB-användare. Dock måste jag betala för lagfarten och det är 1,5 procent av köpesbeloppet om inte jag har fel. ( ca 50000 kr )
2016-07-04, 19:21
Medlem
Vet inte om dessa klipp varit uppe tidigare:

https://www.youtube.com/watch?v=2Fpgs41ja40

https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M

Såg dessa två och började undra.. Vad har ni för motsättningar till det han säger ?

Invandringen och låga räntor, är det det enda som håller priserna uppe just nu ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in