Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Men har inte tidigare internationella ekonomiska krascher i hög grad initierats av att enskilda eller en rad banker hamnar i knipa?
Något exempel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Det spelar väl ingen roll i sig om det är bostadslån, lån till företag, felinvesteringar eller en kombination av dessa och andra faktorer, kombinerat med faktorer utanför finansmarknaden, som sätter igång krisen för en stor bank eller flera banker?
Svaret på din tidigare fråga var mer ett klargörande vad det handlade om. Eftersom tråden handlar om bostäder ville jag klargöra att FI inte hade synpunkter på riskviktningen av bostadslånen utan om lån till företag.
Eller rättare sagt EN person på FI har det.
Däremot kan problem för företag leda till arbetslöshet vilket i förlängningen sänker bostadspriser. (Notera dock att då handlar det inte om en bostadsbubbla. Vilket topic för tråden är).
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Som total novis på nationalekonomi får jag ty mig till Wikipedia när det gäller vad som startade den senaste omfattande finanskrisen i Sverige (1990-1994):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_i_Sverige_1990%E2%80%931994
Jag kan inte se från ovanstående hur en finanskris, ens när den i hög grad är kopplad till fastigheter, skulle behöva vara direkt kopplad till utlånandet till hushållen.
Andra problem i samhället som leder till stigande arbetslöshet kan leda till fallande bostadspriser som andra eller tredje ordningens effekt. Men som sagt, så är det då inte en bostadsbubbla som pyser ut vi ser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Även när det gäller finanskrisen som startade i USA 2007, så är förvisso bostadslånens roll mer märkbar, men förefaller inte vara den enda faktorn i krisen:
Helt riktigt.
Kreditförlusterna för de som tillskansat sig lån på felaktiga grunder och hade svårt att betala, samt folk som fick svårt att betala av andra skäl var väldigt små.
Dessa kreditförluster hade utan problem kunnat sväljas av finansiärerna.
Jag har förklarat vad som hände i USA flera ggr i tråden, så jag ska inte upprepa mig. Men kort kan man säga att problemen i USA kom av att delar av maskineriet för finansiering av bostäder upphörde. Det är lite som om bankerna i Sverige plötsligt bara skulle finansiera 10% av alla bostadsköp. Då skulle nästan alla byggjobbar bli arbetslösa. Och fler företag som gör byggmtrl, och snickerier, inredning od få slå igen, vilket leder till mer arbetslöshet. Och byggvaruhusen och liknande försäljningsställen få slå igen, vilket leder till mer arbetslöshet.
Och arbetslösheten leder till att mycket av näringsverksamhet i övrigt får dra ned, vilket leder till mer arbetslöshet.
Förmågan här att köpa bostäder skulle vara starkt reducerad och priserna skulle falla. Vidare skulle banker få problem med kreditförluster pga företag som går i kk på grund av fallande försäljning (pga av hög arbetslöshet). Bankerna i USA blev alltså drabbade som tredje ordningens effekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Som lekman kan i alla fall inte jag utläsa hur den gemensamma nämnaren skulle vara enbart lån till hushåll i sig. Den gemensamma nämnare jag ser, om jag nu ser någon, är tillgången till stora krediter och banker som lånar ut hej vilt utan att varken ha tillräcklig säkerhet eller beredskap för de konsekvenser som kan ske (och lär förr eller senare ske) när man lånar ut mot otillräcklig säkerhet. Men kanske utläser jag det fel?
Nej, det stämmer inte.
Banker i USA var inte inblandade. De orsakade inte några problem.
Bankerna är det mest reglerade i USA.
På många ställen, såväl i media som på Wikipedia så skriver man ofta banker. Men det är av människor med mycket ytlig kunskap som helt enkelt har fel.
Några saker värda att känna till:
* bostadsfinansieringen i USA sköttes inte av banker.
* vid bostadsfinansieringen i USA skapades
inte nya krediter (banktillgodohavanden).
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
När det gäller vad som triggade igång 1930-talets stora depression, så verkar det inte finnas konsensus ens bland nationalekonomerna, men om man ser på vad Wikipedia säger om de finansiella strukturerna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_Great_Depression
Som sagt, ingen konsensus kring exakta orsaker, men den omfattande förekomsten av billiga krediter och banker som lånar med otillräcklig säkerhet i stor omfattning har i alla fall framförts av en del som en faktor i det hela.
Det blir för vansklig att dra paralleller med 1920-talet. Situationerna är allt annat än likvärdiga.
Det räcker med att förstå dagens situation för att förstå vilka problem och risker som finns i närtid.
Det som är okontroversiellt, vill jag säga, är följande:
1) händelse X inträffar som leder till stigande arbetslöshet (av tillräcklig dignitet).
2) detta leder till lägre aktivitet i samhället. De arbetslösa handlar mindre mm.
3) den lägre aktiviteten leder till lägre försäljning, neddragningar och konkurser och stigande arbetslöshet.
4) pkt 2-3 kan vi sedan iterera om och om igen.
5) Staten kommer att försöka få stopp på iterationen i 4). Staten får problem med lägre skatteintäkter och större utgifter.
Ovanstående har vi sett inträffa ett antal ggr.
Frågan uppstår alltid vad man kan göra åt detta.
a) t ex kan man göra observationen att aktiebolag är inblandade. Borde de förbjudas? Problemet med det är att de står för tillväxten, så då skulle man förbjuda bort den också. Och det vill man inte riktigt. Dvs vare sig aktiebolagets skuld till aktieägarna eller företagens skulder till banker eller företags upplåning via obligationer försöker man hindra på något sätt.
b) Kan staten regler mer så att man kan försöka hålla konjunkturen lite mer stabil? Och det är den vägen man slagit in på. Därav att banksektorn är så hårt reglerad. Och att systemet med Centralbanker och räntestyrning finns (finns andra skäl också). (I EU har vi mycket regleringar, och staten styr och ställer mycket).
-------------------------------
För att svänga tillbaka till det jag tror var din egentliga kommentar:
* Kan för låg riskviktning av utlåning till företag leda till stora kreditförluster hos Nordea (och andra banker) som kan leda till fallande bostadspriser i andra eller tredje hand.
Och svaret är ja. Det kan vara faktor X som introducerats ovan. Sannolikheten för detta är dock väldigt låg. Ska vi tala om potentiella risker tror jag inte det kommer upp på listan ens.
Men om det skulle inträffa är det inte en havererande bostadsbubbla. De fallande bostadspriserna är en konsekvens av fallande konjunktur och stigande arbetslöshet.
Och precis som du själv misstänker så var det inte en havererande bostadsbubbla vi såg 1991-1993. Däremot sjönk bostadspriserna. Och bostadspriserna har både återhämtat sig och passerat toppen 91. Väldigt mycket dessutom. Hade det varit en bubbla borde vi haft en ny nedgång ca 2000. Men notera i diagrammet nedan att konjunkturnedgångarna 2000 och 2008 inte ens syns.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Fastighetspriser-och-lagfarter/Fastighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74160/
Men tråden handlar ju om bostadsbubbla så prisfall på bostäder pga andra skäl blir ju lite off topic.