2016-07-03, 02:42
Medlem
RickardXXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast vi låter inte människor svälta i Sverige. Även om vi skulle upphöra med att betala ut underhållsstöd och kräva in pengarna från barnafäderna i efterskott, som vi gör nu, så skulle de flesta ensamma mammor, som inte hittar någon ny karl att gifta sig med, behöva bidrag från samhället ändå. Om de kompletterar upp med försörjningsstöd med samma summa som underhållsstödet ligger på nu, så tjänar samhället inget på det ändå.

Den ekonomiska situationen borde kvinnan ha tänkt på innan hon bestämmer sig för att föda barnet. Att så många kvinnor föder barn utan faderns vetskap och/eller samtycke beror på att vi har ett system där detta saknar betydelse, kvinnan får sina cash ändå oavsett. Förlorarna är de tvångsrekryterade fäderna som mot sin vilja blir tvungna att betala för kalaset.
Citera
2016-07-03, 10:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardXXIII
Den ekonomiska situationen borde kvinnan ha tänkt på innan hon bestämmer sig för att föda barnet. Att så många kvinnor föder barn utan faderns vetskap och/eller samtycke beror på att vi har ett system där detta saknar betydelse, kvinnan får sina cash ändå oavsett. Förlorarna är de tvångsrekryterade fäderna som mot sin vilja blir tvungna att betala för kalaset.

Ja, fast i så fall tycker jag att det är hundra gånger värre att afrikanska och arabiska invandrarkvinnor kan föda 7-10 barn var, fastän deras män inte arbetar, och vi betalar rubbet för hela familjerna.
Citera
2016-07-03, 10:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det som jag tycker är så jävla sjukt, är att man spenderar så mycket tid och resurser på att försöka få fäder att ta sitt ansvar, medans man gullar med mammorna och behandlar dom som små bräckliga änglar som inte har något ansvar alls över sina beslut. Snacka om att staten har tagit över ansvaret som försörjare. Vi lever i ett matriarkat där kvinnor inte längre är beroende av en man, de är beroende av staten istället, och man jagar ofrivilliga fäder som rådjur.

Fast det är inte sant att tjänstemännen som är inblandade i detta gullar med kvinnorna. Eller - vissa kanske gör det, jag vet inte. Jag har inte varit med om detta själv. Men jag känner kvinnor som har, och de säger att de utsatts för "tredje gradens förhör" (bildligt talat nu!) när de VELAT ha fader okänd i papperen. Fk kan dessutom hålla inne underhållsstödet tills kvinnan berättar allt hon vet. Det måste vara en cool tjej som kommer undan med att ljuga om att hon inte vet vem pappan är, eller att berätta en lögnhistoria som gör det helt omöjligt att hitta honom. De som förhör är vana vid lögner, vana vid att kvinnorna försöker dupera dom. Så pappor ska inte bara skylla på mammor när mammorna uppger deras namn, det kan vara så att de inte har velat göra det från början utan velat ha hela vårdnaden själv och "fader okänd" i papperen.

Min egen åsikt är dock, att när det väl finns ett barn så spelar varken mammans eller pappans åsikt någon roll - barnet har rätt att veta vem pappan är, och det har rätt till sin släkt (om inte pappan är intresserad kan det finnas en farmor eller faster som är det t.ex.) och ev. arv som kan komma från släkten. Sådant är så grundläggande för en människa; det finns så många som inte vet vem pappan är som har letat hela livet och grubblat och känt sig "halva"... Detta är också anledningen till att jag anser att det är fruktansvärt själviskt att skaffa barn med donerade könsceller. När det väl finns ett barn får de båda vuxna växa upp och fatta att de ÄR föräldrar nu, helt oavsett om de önskade barnet från början eller inte. (Det händer ju att mammor också "påtvingas" barn när de inte upptäcker graviditeten förrän efter abortgränsen. Men de har inget val alls, om de inte ska adoptera bort barnet, vilket i Sverige är en lång och svår process då alla kommer att avråda.)
Senast redigerad av Merwinna 2016-07-03 kl. 10:56.
Citera
2016-07-03, 12:17
Medlem
Pansarveckets avatar
Men Merwinna då!
Det har väl aldrig hänt att en kvinna farit med osanning om nånting?

Citera
2016-07-03, 13:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Men Merwinna då!
Det har väl aldrig hänt att en kvinna farit med osanning om nånting?

Va? Jag förstår inte varför du tror att jag skulle försvara alla människor av samma kön som mig? Klart att det finns massor av kvinnor OCH män som far med osanning.

Om jag ska utveckla detta med att ljuga om att man inte kan minnas vem man hade sex med, så KAN det också ha den sorgliga orsaken att man är rädd att pappan ska bli farlig för barnet. För i Sverige får en pappa typ alltid umgängesrätt med sitt barn. Jag känner en kvinna som gjorde abort i 19:de veckan (med Socialstyrelsens medgivande, hon fick det för "sociala skäl"). Inte för att hon ville, men för att hon gått igenom alla instanser för att försöka få en garanti att hon aldrig skulle behöva lämna ut barnet till barnafadern, som visat sig vara våldsam. Det gick inte att få några sådana garantier, och då tyckte hon att det var bättre att barnet slapp leva. För hon hade inte de ekonomiska resurserna att fly utomlands och hålla sig gömd, kände inte heller någon som kunde hjälpa henne. Hon har mått dåligt av detta i alla år, men säger fortfarande att det inte gick att göra annorlunda.
Citera
2016-07-03, 20:51
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Va? Jag förstår inte varför du tror att jag skulle försvara alla människor av samma kön som mig? Klart att det finns massor av kvinnor OCH män som far med osanning.

Om jag ska utveckla detta med att ljuga om att man inte kan minnas vem man hade sex med, så KAN det också ha den sorgliga orsaken att man är rädd att pappan ska bli farlig för barnet. För i Sverige får en pappa typ alltid umgängesrätt med sitt barn. Jag känner en kvinna som gjorde abort i 19:de veckan (med Socialstyrelsens medgivande, hon fick det för "sociala skäl"). Inte för att hon ville, men för att hon gått igenom alla instanser för att försöka få en garanti att hon aldrig skulle behöva lämna ut barnet till barnafadern, som visat sig vara våldsam. Det gick inte att få några sådana garantier, och då tyckte hon att det var bättre att barnet slapp leva. För hon hade inte de ekonomiska resurserna att fly utomlands och hålla sig gömd, kände inte heller någon som kunde hjälpa henne. Hon har mått dåligt av detta i alla år, men säger fortfarande att det inte gick att göra annorlunda.
Jag tycker ditt exempel är synnerligen intressant att granska vidare på, för den gängse uppfattningen är annars att det finns hundratusentals män som INTE får träffa sina barn pga mammans rövarhistorier och domstolarna dömer "alltid" till mammans fördel.

Så enkelt är det självklart inte, men det är tvärtemot det du påstår.
Ska vi slå vad om vem som har mest rätt?

Vi låter andra rösta om den fakta vi lyckas gräva fram, för och emot.
Citera
2016-07-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ja, fast i så fall tycker jag att det är hundra gånger värre att afrikanska och arabiska invandrarkvinnor kan föda 7-10 barn var, fastän deras män inte arbetar, och vi betalar rubbet för hela familjerna.

Du kan inte jämföra en kvinna som betalar skatt tillsammans med miljontals andra, med en oskyldig man som skall betala hela kalaset, och straffas livet ut med faderskap. Att du trots det gör det och lyckas få det första till något värre, är lite "väntat".
Citera
2016-07-04, 18:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag tycker ditt exempel är synnerligen intressant att granska vidare på, för den gängse uppfattningen är annars att det finns hundratusentals män som INTE får träffa sina barn pga mammans rövarhistorier och domstolarna dömer "alltid" till mammans fördel.

Så enkelt är det självklart inte, men det är tvärtemot det du påstår.
Ska vi slå vad om vem som har mest rätt?

Vi låter andra rösta om den fakta vi lyckas gräva fram, för och emot.

Visst brukar de få träffa sina barn in absurdum, det finns barn som får mer och mer ångest allteftersom dagarna går fram emot den varannan helg då de måste åka till pappan igen mot sin vilja... Däremot stämmer det nog att det är lättare för mamman att få boendet (alltså att barnen bor hos henne större delen av tiden, och hon erhåller de barnrelaterade bidragen).

Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Du kan inte jämföra en kvinna som betalar skatt tillsammans med miljontals andra, med en oskyldig man som skall betala hela kalaset, och straffas livet ut med faderskap. Att du trots det gör det och lyckas få det första till något värre, är lite "väntat".

Va? Pappan betalar inte hela kalaset, han betalar 1573 kr i månaden. Det är inte på något sätt tillräckligt efter amningsperioden (beror i och för sig på vad man tycker att ett barn ska få kosta). När det gäller invandrarna betalar dock vi skattebetalare HELA kalaset, om varken mamman eller pappan arbetar. Och ÄVEN om pappan arbetar som t.ex. busschaufför, så äts de 7 000 han betalar i skatt varje månad upp flera ggr om av de barnbidrag, bostadsbidrag, dagissubventioner, skolavgifter, BVC, tandläkare, läkare o.s.v. som en åttabarnsfamilj får... så även den familjen går med förlust.
Citera
2016-07-04, 18:13
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Visst brukar de få träffa sina barn in absurdum, det finns barn som får mer och mer ångest allteftersom dagarna går fram emot den varannan helg då de måste åka till pappan igen mot sin vilja... Däremot stämmer det nog att det är lättare för mamman att få boendet (alltså att barnen bor hos henne större delen av tiden, och hon erhåller de barnrelaterade bidragen).
Jag vet hur det brukar låta i veckorna hos såna mammor och vad de tutar i sina barn.
Barn får ta mycket psykiskt lidande när de används som slagträ mot denne usle man, som vägrar serva alla hennes behov.
Citera
2016-07-04, 18:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag vet hur det brukar låta i veckorna hos såna mammor och vad de tutar i sina barn.
Barn får ta mycket psykiskt lidande när de används som slagträ mot denne usle man, som vägrar serva alla hennes behov.

Jo DET scenariot förekommer förstås också. ALLT förekommer, och hur det än är så kommer barnen värst i kläm...
Citera
2016-07-04, 18:21
Medlem
Citat:
Va? Pappan betalar inte hela kalaset, han betalar 1573 kr i månaden. Det är inte på något sätt tillräckligt efter amningsperioden (beror i och för sig på vad man tycker att ett barn ska få kosta). När det gäller invandrarna betalar dock vi skattebetalare HELA kalaset, om varken mamman eller pappan arbetar. Och ÄVEN om pappan arbetar som t.ex. busschaufför, så äts de 7 000 han betalar i skatt varje månad upp flera ggr om av de barnbidrag, bostadsbidrag, dagissubventioner, skolavgifter, BVC, tandläkare, läkare o.s.v. som en åttabarnsfamilj får... så även den familjen går med förlust.

Han betalar 1573 kr i månaden själv (inget delat kalas) plus vad hon och alla möjliga 7-barnsfamiljer får via andras skatt (delat kalas). De 1573 kr i månaden betalar du ingenting av, och som sagt. Han tvingas bli pappa livet ut, vilket du inte alls känner av. Så på vilket sätt lider du som skatte-betalare mer av alla 7-barnsfamiljer än mannen som drabbas av en kvinna som tar sig rättigheter?
Citera
2016-07-04, 18:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Han betalar 1573 kr i månaden själv (inget delat kalas) plus vad hon och alla möjliga 7-barnsfamiljer får via andras skatt (delat kalas). De 1573 kr i månaden betalar du ingenting av, och som sagt. Han tvingas bli pappa livet ut, vilket du inte alls känner av. Så på vilket sätt lider du som skatte-betalare mer av alla 7-barnsfamiljer än mannen som drabbas av en kvinna som tar sig rättigheter?

...fast då har ju mannen i vårt exempel i alla fall ett BARN. Vare sig han önskade det eller inte. Det är HANS barn, HANS gener som går vidare in i framtiden. Och det finns alltid en möjlighet att dom två ska hitta varandra, och en pojke ska bli hans jakt- och fiskekompis t.ex. när han blir stor, eller dottern en omtänksam och vårdande ängel när han är gammal. Till skillnad från barnen i your random negerfamilj - vad får jag ut av att försörja dom över skattsedeln..? Med min ryggvärk och mina svullna fötter efter en lång arbetsdag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in