2016-06-30, 09:36
Medlem
Önskemål till Avanza:

1. I vyn för interna överföringar ser man saldot på kontot som man överför från, men inte saldot på kontot man överför till, vilket jag skulle tycka var en bra grej. Låt säga att jag vill föra över pengar så att jag har 40 000 på ISK för att köpa en fond, men jag vet att det redan ligger någon tusenlapp där. Då måste jag i nuläget gå tillbaka och titta hur mycket som redan finns på ISK och sedan gå till Interna Överföringar igen och föra över den korrekta summan. Om saldot på mottagande konto syns redan i den vyn hade det förenklat mycket. Känns som ett irritationsmoment att behöva klicka bort sig för att kolla en sådan grej.

2. Interna överföringar borde gå i realtid fram till 17:30 istället för 17:00. Jag har mina likvider på ett sparkonto och många gånger kan jag sista halvtimmen komma på att jag vill handla någon aktie, men då går det inte längre att föra över pengar internt för att klockan passerat 17. Helst borde det gå dygnet runt i mina ögon, men ja, åtminstone så länge svenska börsen är öppen.

3. Sharpekvot för enskilda konton och för hela ens engagemang totalt.

4. Statistik över hur man står sig i förhållande till övriga Avanza-kunder, exempelvis vad medianförmögenheten är totalt, vad medianförmögenheten är för personer i min ålder, genomsnittlig avkastning, hur mitt månadssparande står sig i förhållande till storleken på det genomsnittliga månadssparandet, min sharpekvot i förhållande till övriga Avanza-kunder o.s.v. Kort sagt vore det kul att se hur man ligger i förhållande till kollektivet. Kan ju verkligen fungera som ett sporrande verktyg för att spara mer för att man vill "klättra" i rankingen så att säga, exempelvis att man vill sikta på att hamna i top 10% rikaste kunderna, top 10% bäst avkastning o.s.v.
Citera
2016-06-30, 15:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Bara för att inga missförstånd uppstår: Så om jag inte aktivt säljer warranterna under löptiden kommer de automatiskt att säljas och ge eventuell avkastning på lösendagen?

Hittade en formel för warranter som lyder i stil med (A-B)/C=D där A är spotpris för underliggande, B är lösenpris, C är antal warranter per aktie och D är värdet per warrant. Tänkte kolla om någon kan bekräfta att detta stämmer...

Exempel om man har köpt 1000 köpwarranter (paritet 10) för 2.2 kronor styck där lösenpriset är 140 kronor och aktiepriset stiger till 180: (180-140)/10*1000=4000. 4000 i payoff så att säga och 1800 i vinst (-2200 för kostnaden för warranterna). Stämmer detta?

Just det, stämmer detta med vad gäller break even enligt samma formel... (x-140)/10*1000=2200? (x x=162 och aktien måste alltså upp till 162). (Eller enligt formeln A*B+C=D där A= warrantpris, B= antal warranter per aktie, C= lösenpris och D=Break even vilket ger samma svar --- 2.2*10+140=162. Tack på förhand.

Prissättningen är tyvärr mer komplex än så i warranter, man kan säga att det är väldigt likt optionsvärdering. Du kan läsa mer om prissättningen på emittenternas hemsidor. Emittenten Nordea har exempelvis en warrrantsimulator där du kan dra i olika parametrar så som volatilitet för att se hur priset samt din break even påverkas.

http://markets.nordea.se/Markets/Produkter+Tj%C3%A4nster/Strukturerade+placeringar/Nyckeltal/1589431.html

http://markets.nordea.se/Markets/Produkter+Tj%C3%A4nster/Strukturerade+placeringar/Warrantsimulator/1588782.html

Precis som du är inne på så får du automatiskt kontant avräkning på din warrant (om den är "in the money") vid lösendagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Vilken typ av stoploss?

Ta ett exempel:

Norwegian Air Shuttle kostade 269 i slutet av dagen den 27:e juni, jag vill då köpa 100 aktier då det var världens rekryl upp på gång.

Jag lägger en köporder på 269 gånger 100 stycken. Pang säger det så går kursen upp 279,5 direkt vid öppningen den 28:e. Ingen order har gått igenom och jag missar hela skiten.

Hur skulle jag gjort för att köpa givet att kursen rör sig upp max 5% från 269? Går den ner vill jag inte köpa alls. På kvällen när börsen är stängd den 27:e juni lägger jag order.

Vilken stop-loss och exakt hur skulle den ställts in?

Jag är intresserad av att köpa och behålla. Dvs jag vill bara att min order skulle gått igenom över huvud taget givet att kursen rör sig mellan 0-5%

Exakt hur skulle ni gjort i ovan nämnda exempel?

Det är ett väldigt svårt exempel då aktien rör sig relativt mycket från en dag till nästa. Att sätta en stop loss på förhand och tro att den ska lyckas köpa aktien till ett bra pris dagen efter då den öppnar är nog väldigt osannolikt. En vanlig stop loss är troligtvis mindre bra och det blir klurigt med en glidande stop loss då den är gjord för att sälja då en aktie gått upp och vänder ner eller köpa aktier som dippar men sedan vänder upp.

Det går att lägga en trigger utan order och sedan en order utan trigger, men det är fasta nivåer och inte heller optimalt. Gör du det så kan du bygga olika scenarior själv med olika nivåer som du har ordar på. Det är troligtvis det bästa sättet att göra det på.

Har du satt ett nyhetslarm så att du har koll på vad som händer i aktien och dessutom mobilen/appen tillgänglig så finns det en bra möjlighet att lägga sig på en rimlig nivå då aktien handlas dagen efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Hej,

Kommer det komma direktöverföring för oss som har Länsförsäkringar Bank?

Mvh!

Inte i dagsläget eftersom de saknar den tekniska lösning som vi behöver för att kunna ordna med direktöverföringarna enligt vår modell. Vi får se i framtiden!

Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Varför måste man använda snigelpost när man ansöker om kredit? Man kan ju signera avtalen för utlandshandel digitalt?

Det beror tyvärr endast på att vi ej hunnit digitalisera just den delen. Vårt mål är absolut att man ska kunna ansöka om kredit via sajten och då ex. signera/skriva under med BankID.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Önskemål till Avanza:

1. I vyn för interna överföringar ser man saldot på kontot som man överför från, men inte saldot på kontot man överför till, vilket jag skulle tycka var en bra grej. Låt säga att jag vill föra över pengar så att jag har 40 000 på ISK för att köpa en fond, men jag vet att det redan ligger någon tusenlapp där. Då måste jag i nuläget gå tillbaka och titta hur mycket som redan finns på ISK och sedan gå till Interna Överföringar igen och föra över den korrekta summan. Om saldot på mottagande konto syns redan i den vyn hade det förenklat mycket. Känns som ett irritationsmoment att behöva klicka bort sig för att kolla en sådan grej.

2. Interna överföringar borde gå i realtid fram till 17:30 istället för 17:00. Jag har mina likvider på ett sparkonto och många gånger kan jag sista halvtimmen komma på att jag vill handla någon aktie, men då går det inte längre att föra över pengar internt för att klockan passerat 17. Helst borde det gå dygnet runt i mina ögon, men ja, åtminstone så länge svenska börsen är öppen.

3. Sharpekvot för enskilda konton och för hela ens engagemang totalt.

4. Statistik över hur man står sig i förhållande till övriga Avanza-kunder, exempelvis vad medianförmögenheten är totalt, vad medianförmögenheten är för personer i min ålder, genomsnittlig avkastning, hur mitt månadssparande står sig i förhållande till storleken på det genomsnittliga månadssparandet, min sharpekvot i förhållande till övriga Avanza-kunder o.s.v. Kort sagt vore det kul att se hur man ligger i förhållande till kollektivet. Kan ju verkligen fungera som ett sporrande verktyg för att spara mer för att man vill "klättra" i rankingen så att säga, exempelvis att man vill sikta på att hamna i top 10% rikaste kunderna, top 10% bäst avkastning o.s.v.

1, Det är inte något som jag har för mig att väldigt många andra kunder har önskat men du har helt klart en poäng. Jag ska bolla vidare det till våra utvecklare samt kassaavdelningen. Det bör inte vara så svårt att införa och vi har redan nämnt det förut (eftersom man inte ens ser saldot i rullgardinen). Vi har dock fixat så att det syns i appen...så du får göra överföringarna via appen

2, Det är också något som vi har önskat förbättra. Vi har inte någon tidsplan för när vi kan ordna så att det går att överföra pengar till 17.30 men vi har det på projektbordet och har lite olika lösningar för hur vi skulle kunna göra.

3, Vår produktägare @davideklind (på twitter) är medveten om att det är ett starkt önskemål och vi har förhoppningsvis med det till hösten då vi planerar att göra en översyn av kontoöversikten.

4, Det låter inspirerande och nästan lite som gamification, det är ju alltid spännande att jämföra sig med andra och se hur man klarar sig. Vi försöker alltid att plocka fram intressant statistik och presentera på bloggen samt på sociala medier. Jag tror absolut att vi kan göra mycket mer för att både inspirera till sparande samt göra det roligare att titta på sitt sparande.

Tack för bra feedback!

/Dan, Avanza
Citera
2016-06-30, 21:23
Medlem
AquaRegias avatar
Om du inte vet vad du gör så ska du aldrig installera ett script som har tillgång till din internetbank, men för er andra som kan läsa kod och själva förstå vad den gör:

Jag har innehav i både svenska och amerikanska aktier, och saknade någon funktion på sidan för att kunna se dem separat. Jag hörde med kundtjänst men de svarade att någon sådan filtreringsfunktion inte är något som lär komma någon gång snart. Så jag skrev en egen:

[PHP]
function commatize(nStr, splitter)
{
var x;
var x1;
var x2;
var rgx;

splitter = splitter ? splitter : ",";

nStr += '';
x = nStr.split('.');
x1 = x[0];
x2 = x.length > 1 ? '.' + x[1] : '';
rgx = /(\d+)(\d{3})/;
while (rgx.test(x1))
{
x1 = x1.replace(rgx, '$1' + splitter + '$2');
}
return x1 + x2;
}

function columnSum(rows, column)
{
var sum = 0;

$(rows).each(function()
{
sum += parseFloat($(this).children().eq(column).html().re place(",", ".").replace(" ", ""));
});

return sum;
}

if(document.location.href.indexOf("kontooversikt") != -1 && $(".active a:contains('Värdepapper')").size() > 0)
{
var table = $("#surface table").eq(0);
table.attr("id", "tableOne");

table.after(table.clone().attr("id", "tableTwo"));

$("#tableOne .flag-us, #tableTwo .flag-se").each(function()
{
$(this).parent().parent().parent().remove();
});

$("#tableOne h2").html("Svenska aktier");
$("#tableTwo h2").html("Amerikanska aktier");

$("#tableOne tfoot td").eq(0).html("Totalt alla svenska aktier");
$("#tableTwo tfoot td").eq(0).html("Totalt alla amerikanska aktier");

$("#tableOne, #tableTwo").each(function()
{
$(this).find("tbody tr:even").removeClass("noRowHighlight").removeClas s("rowHighlight").addClass("noRowHighlight");
$(this).find("tbody trdd").removeClass("noRowHighlight").removeClass ("rowHighlight").addClass("rowHighlight");

$(this).find("tfoot td").eq(1).html((columnSum($(this).find("tbody tr"), 4) / $(this).find("tbody tr").size()).toFixed(2).replace(".", ","));

$(this).find("tfoot td").eq(2).html("");

$(this).find("tfoot td").eq(3).addClass("marketValueOne").html(commati ze(parseInt(columnSum($(this).find("tbody tr"), 8)), " "));

$(this).find("tfoot td").eq(4).html((columnSum($(this).find("tbody tr"), 9) / $(this).find("tbody tr").size()).toFixed(2).replace(".", ","));

$(this).find("tfoot td").eq(5).html(commatize(parseInt(columnSum($(thi s).find("tbody tr"), 10)), " "));

$(this).find("caption span").html("Fördelning totalt på alla konton: " + ((parseFloat($(this).find(".marketValueOne").html( ).replace(/[^0-9]+/g, "")) / parseInt($(".totalValue").html().replace(/[^0-9]+/g, ""))) * 100).toFixed(1).replace(".", ",") + "%");

$(this).find("tfoot td").eq(1)
.add($(this).find("tfoot td").eq(4))
.add($(this).find("tfoot td").eq(5)).each(function()
{
$(this).removeClass("negative").removeClass("posit ive");

if(parseFloat($(this).html().replace(",", ".").replace("&nbsp;", "")) < 0)
{
$(this).addClass("negative");
}
else
{
$(this).addClass("positive");
}
});
});
}
[/PHP]

Den klonar helt enkelt tabellen med aktier som finns under Översikt, tar bort alla amerikanska aktier i den ena och alla svenska aktier i den andra, och till sist så räknar den om alla snittvärden osv. på sista raden.

Före: http://i.imgur.com/TNkuD7R.png
Efter: http://i.imgur.com/7uTKCv2.png

Det här kanske är lite off-topic, men jag tänkte att det kanske är fler än jag som saknar en sån här funktion
Citera
2016-06-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Bara för att inga missförstånd uppstår: Så om jag inte aktivt säljer warranterna under löptiden kommer de automatiskt att säljas och ge eventuell avkastning på lösendagen?

Hittade en formel för warranter som lyder i stil med (A-B)/C=D där A är spotpris för underliggande, B är lösenpris, C är antal warranter per aktie och D är värdet per warrant. Tänkte kolla om någon kan bekräfta att detta stämmer...

Exempel om man har köpt 1000 köpwarranter (paritet 10) för 2.2 kronor styck där lösenpriset är 140 kronor och aktiepriset stiger till 180: (180-140)/10*1000=4000. 4000 i payoff så att säga och 1800 i vinst (-2200 för kostnaden för warranterna). Stämmer detta?

Just det, stämmer detta med vad gäller break even enligt samma formel... (x-140)/10*1000=2200? (x x=162 och aktien måste alltså upp till 162). (Eller enligt formeln A*B+C=D där A= warrantpris, B= antal warranter per aktie, C= lösenpris och D=Break even vilket ger samma svar --- 2.2*10+140=162. Tack på förhand.

https://en.wikipedia.org/wiki/Black%E2%80%93Scholes_model

https://en.wikipedia.org/wiki/Binomial_options_pricing_model

https://en.wikipedia.org/wiki/Monte_Carlo_methods_for_option_pricing

Dessa används bland annat för att prissätta optioner. Warranter är mer eller mindre köpta calls eller puts som köps av banker som du får betala avgift till.

Handla med vanliga standardiserade optioner är bättre men kräver att man skriver på vissa avtal med Avanza.

Jag tror anledningen till att så många köper warranter är för att det är så krångligt att handla med optioner i Sverige.
Senast redigerad av gObbo 2016-06-30 kl. 21:53.
Citera
2016-07-01, 14:06
Medlem
Lightnights avatar
Jag har fått ett erbjudande om en emission som jag vill delta i. Jag har gått in under mina erbjudande och svarat. Problemet tycker jag är att det faktiskt inte syns vad man har svarat. Det enda som kommer upp om man går in på Mina erbjudanden -> visa/ändra svar är en likadan ruta som kom upp innan jag hade svarat. Borde det inte finnas en bra sammanfattning på vad man svarat och inte bara att man svarat?
Citera
2016-07-01, 16:04
Bannlyst
Om man tittar på ett flertal BULL X10/15 så ligger dessa på 1 öre. Om man ser vad som hänt efter måndagen så har det varit en kraftig uppgång. Vad krävs för att dessa skall gå upp med 100% till 2 öre ?? Kan man räkna ut detta själv via någon formel ??
Citera
2016-07-02, 18:22
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Om du inte vet vad du gör så ska du aldrig installera ett script som har tillgång till din internetbank, men för er andra som kan läsa kod och själva förstå vad den gör:

Jag har innehav i både svenska och amerikanska aktier, och saknade någon funktion på sidan för att kunna se dem separat. Jag hörde med kundtjänst men de svarade att någon sådan filtreringsfunktion inte är något som lär komma någon gång snart. Så jag skrev en egen:

[PHP]
function commatize(nStr, splitter)
{
var x;
var x1;
var x2;
var rgx;

splitter = splitter ? splitter : ",";

nStr += '';
x = nStr.split('.');
x1 = x[0];
x2 = x.length > 1 ? '.' + x[1] : '';
rgx = /(\d+)(\d{3})/;
while (rgx.test(x1))
{
x1 = x1.replace(rgx, '$1' + splitter + '$2');
}
return x1 + x2;
}

function columnSum(rows, column)
{
var sum = 0;

$(rows).each(function()
{
sum += parseFloat($(this).children().eq(column).html().re place(",", ".").replace("&nbsp;", ""));
});

return sum;
}

if(document.location.href.indexOf("kontooversikt") != -1 && $(".active a:contains('Värdepapper')").size() > 0)
{
var table = $("#surface table").eq(0);
table.attr("id", "tableOne");

table.after(table.clone().attr("id", "tableTwo"));

$("#tableOne .flag-us, #tableTwo .flag-se").each(function()
{
$(this).parent().parent().parent().remove();
});

$("#tableOne h2").html("Svenska aktier");
$("#tableTwo h2").html("Amerikanska aktier");

$("#tableOne tfoot td").eq(0).html("Totalt alla svenska aktier");
$("#tableTwo tfoot td").eq(0).html("Totalt alla amerikanska aktier");

$("#tableOne, #tableTwo").each(function()
{
$(this).find("tbody tr:even").removeClass("noRowHighlight").removeClas s("rowHighlight").addClass("noRowHighlight");
$(this).find("tbody trdd").removeClass("noRowHighlight").removeClass ("rowHighlight").addClass("rowHighlight");

$(this).find("tfoot td").eq(1).html((columnSum($(this).find("tbody tr"), 4) / $(this).find("tbody tr").size()).toFixed(2).replace(".", ","));

$(this).find("tfoot td").eq(2).html("");

$(this).find("tfoot td").eq(3).addClass("marketValueOne").html(commati ze(parseInt(columnSum($(this).find("tbody tr"), 8)), " "));

$(this).find("tfoot td").eq(4).html((columnSum($(this).find("tbody tr"), 9) / $(this).find("tbody tr").size()).toFixed(2).replace(".", ","));

$(this).find("tfoot td").eq(5).html(commatize(parseInt(columnSum($(thi s).find("tbody tr"), 10)), " "));

$(this).find("caption span").html("Fördelning totalt på alla konton: " + ((parseFloat($(this).find(".marketValueOne").html( ).replace(/[^0-9]+/g, "")) / parseInt($(".totalValue").html().replace(/[^0-9]+/g, ""))) * 100).toFixed(1).replace(".", ",") + "%");

$(this).find("tfoot td").eq(1)
.add($(this).find("tfoot td").eq(4))
.add($(this).find("tfoot td").eq(5)).each(function()
{
$(this).removeClass("negative").removeClass("posit ive");

if(parseFloat($(this).html().replace(",", ".").replace("&nbsp;", "")) < 0)
{
$(this).addClass("negative");
}
else
{
$(this).addClass("positive");
}
});
});
}
[/PHP]

Den klonar helt enkelt tabellen med aktier som finns under Översikt, tar bort alla amerikanska aktier i den ena och alla svenska aktier i den andra, och till sist så räknar den om alla snittvärden osv. på sista raden.

Före: http://i.imgur.com/TNkuD7R.png
Efter: http://i.imgur.com/7uTKCv2.png

Det här kanske är lite off-topic, men jag tänkte att det kanske är fler än jag som saknar en sån här funktion

Riktigt läckert!
Citera
2016-07-04, 18:00
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Gratis aktiehandel på USA-börserna imorgon 5/7.Någon som ska inhandla något?Eller har några rekommendationer?
Citera
2016-07-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avhuggethuvud
Gratis aktiehandel på USA-börserna imorgon 5/7.Någon som ska inhandla något?Eller har några rekommendationer?

Gäller det enbart aktier eller även ETF´s?
Citera
2016-07-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Gäller det enbart aktier eller även ETF´s?
Baserat på följande citat: "All handel i amerikanska aktier på NYSE och NASDAQ den 5 juli kommer per automatik inte debiteras courtage" gissar jag att det inte gäller ETFer.
Citera
2016-07-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Baserat på följande citat: "All handel i amerikanska aktier på NYSE och NASDAQ den 5 juli kommer per automatik inte debiteras courtage" gissar jag att det inte gäller ETFer.

Jo, samma här. Det är nog så enkelt.
Citera
2016-07-05, 20:56
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jo, samma här. Det är nog så enkelt.

Tänkte inte så långt.

Valde att vikta om lite. Är det så får jag väl skylla mig själv och stå ut med att ha kastat bort merparten av månadens utdelning i courtage (för den omsatta delen). Hoppas på en 0a på notorna tills vidare.
Senast redigerad av Bbobi 2016-07-05 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in