RE : Regulus
Inte bara primatologer skiljer mellan sociala dimensioner och kulturella dimensioner etc. , det anstår varje någorlunda allmnbildad ateist att göra, och jag ser också att så görs, men däremot har många gudstroende rätt filtrerade glasögon att ständigt vara benägna att omtolk.tolka.. koda av sin religiösa binderl för ögonen, och ha något svårt att hänga med i nutiden. Det handlar om nuet och framtiden. Inte bakåtsträvande försanthållning av redan avvecklade utagerade historiskareligiösa krigiska prestigeladdade chismer, vi ser dem fortfarande, men varför.. religiösa männiksor i den takt de försöker radikaliera och få sina predominanta fixa föreställningar rumsrena, stöter på patrull.. för att tiden inte går bakåt, den går enbart framåt!
Religiöst besatta övretolkande som polemiserar felaktigt, behöver UPPLYSNING (gärna nutida!!) , inte tvärtom. (dvs ateister, hävdar inte andra änglar eller andra "oidentifierade varelser, att deras gångna gärningar, behöver
mervärde) , mervärdet, är skapat av ofta folk med utagerad folktro... i tron att tiden står stilla , men starkt ibland auktoritetsbundna med mkt totalitära maktcentra dit de skickar tolkningsföreträdet istället för att verkligen läsa, mäta och genuinte försöka se ateister sommedmänniskor, och inte antagonister utifrån att inte dyrka imaginära varelser elelr imaginärt begrepp.. som sedan önskas fram till, vad den ska vara.. olika dagar.. som om det är något fromt? det finns x antal hagalna prestigeladdade momentum i varje konceptuell reokratisk idélära, som man finptsar på i tron att frihetslagarna är givna att ge varenda utopi rätt, in i den social kontexten, oavsett hur den sedan frontalkolliderar med andra btydligt livsviktigaree spörsmål, man alltså ÖVERvärderar lite då och då, och ger-igen.. där det möter adekvat kritik, tänk lite på det.. en sådan sak som bortgifte... kan man inte hantera, utan att dramatiska dispyter rullar upp..så också med könsstympningen, som är ohyggligt infekterad.. och laddad, ännu.
- teister, om något de eg. själv, också.. tvivvlar på lite då och då,
iaf när de lever ateistiskt, OBS DETTA.
Jag låter Krauss få i ord (engelska!) illustrera vad jag menar, om vikten
att inte ignorera religiös fanatism. , i hur stark teism av gammal vana, är van vid fix föreställning, och med det avfärdar ofta redan lindrig religionskritik, att vara förolämpande, och varför L.Krauss.. erkänner sig bli smickrad av att av enögda gudstroende, med starka sociala anspråk.. kallar honom för "militant ateist" , när han är ingt mer än fascinerad av naturen självt. (det rä magstark kritik, för att vara kommet av religiösa som har inga samvetsbetänkligheter av att könsstympa, bortgifta flickor, könssegregera,f förbuda utbildninar på lika villkor, sjukförklara homosexualitet, etc etc)
-----------------------------------------------------------
Nu till proffsen, att hänvända till.. med betydligt mer övergripande insikt, i kraft av stor kunskap på områdena.
Lawrence M. Krauss is the director of the Origins Project at Arizona State University and Foundation Professor in the School of Earth and Space Exploration. His upcoming book, “The Greatest Story Ever Told . . . So Far,” will be released in March, 2017.
Här nedan, dvs i nästa inlägg.

är lite citat av denne prominente mkt väl insatte forskaren, förvisso inte primatolog, men liksom de flesta ateister, mer än väl insatt i att mäniskan är social, ekonomisk.. osv.. det var inget nytt, m.a.o att man UNDERFÖSTÅTT vet, att teister är mer än fallna åt att både medvetet samt omedvetet, försöka överbetona "vikten av Gud", men... på bekostnad av en del alltför avgörande frågor av högsta vikt, för att samhällen inte ska , helt enkelt kollapsa!!
Citat av denne godhjärtade man och forskare... om att ateism, INTE är teismens mot-vikt.. hajr aldrig varit, så ej heller idag, ateism däremot står inte med armarna i kors, när RADIKAL, FELAKTIG kritik förs fram, s.k tramsiga strawmannabyggen, som mårå bra av att få svar på tal. Så militanta de är, så militant tåls det att få genmäle.
Det handlar om hur pass militant eller radikalt det religiösa förespråkandet är, för att öht förstå VAD en demokrati och sekulär ordning är, i hela kontexten, inte enbart sett via egenbevakande religionsfrihetsglasögonen!
Att vetenskapen är en mycket stor del av kulturarvet, och att varje individ samspelar i den sociala kontexten, men hur och hur avvikande.. för att sägas vara deltagande ansvarsfull för att inte ett demokratiskt system med sekulärt utrymme ska behöva kollapsa till teokratisk religiös fascism med olika brokiga skaror med olika gudstolkningar, var och en hävdande sin superior holyness?
Ok. .. i nästa inlägg kommer några valda stycke ur Krauss, försvar.. som jag delar till 100% : att ateism är inte en tro, vetenskap är inte en tro.. att inte dra in gud i sin livsåskådning, är varje individs rättighet, och strider ingalunda mot andras rätt att tro på änglar med el utan vingar, väsen,troll , gudar andar och arketyper med religionspsykologiskt tämligen urvttnad aktualitet, att behöva tillbe med hög respekt.. och betala för det, obs! det är ej gratis en gång. , de behoven ÄR EJ ALLAS varken behov , men samhällsskickets angelägenhet, samhället = alla... inte enbart förolämpade teister/traditionalister,/gud sett via folktro/häxkonstnärer/newage m.fl.. som tävlar om utrymmen, i tron att de kännr ansvar?? för mer än sin -egen-väg-att-bönhöras av gud? egenvärdet.. som ska betalas för... dessa som ignorerar t.o.m basic knowledge, olika starkt, och olika felaktigt och olika medvetet med avsikt att skada, där man börjar med inoransen, som första ansats.
Det är alltså inte alla, som säkert vissa iaf medlemmar på flashback snabbt skull ebörja gnälla om, nej inte alla, dock tendentiöst dra igång patetisk strawman, om vad ateism är.
Som sagts hundratals ggr, om och om igen, utan att det går in, för man VILL ofta INTE, man vill ha sin vrångbild/sin egen sinnebild fixt färdig... för att skapa dels polemiken, dels vilja ha religionsfrihetslagen helt intakt.
Då behövs lite falska argument,som utffyllnad,
man "är utsatt"
MEN.. ÄR MAN VERKLIGEN SÅ UTSATT? dags att reda ut det, också. Förr eller senare.
´´
något som idag är ett konkret dilemma, "du respekterar inte min ödestro" , vem säger att jag SKA? varför duckar du sådant smärstamt faktum?! .. har då inte jag ateist, kulturarv kanske?
vilja eller en obligation, det är där teister fallerar.. i tron att jag SKA mot alla odds, respektera andras villfarelser som DE själv, vill kalla för "sitt eeget" kulturarv, dvs inte mitt , och om jag är född i kontexten kulturarvet, så väljer JAG SJÄLV huruvida jag fortsatt ska erkänna det, eller på saklig grund, kritisera det och kanske t.o.m undiva att ge det kredabilitet. Det beror alldeles på!!
hur avvikande allienerande, separerande gudstroende vil gå, jag som ateist.. har min rätt att signalera när.. de görövertrampen, då demokrati är en färskvara, den sköter sig inte utan medborgerlig aktivitet, demokrati är alltså inte en passiv magisk öreteelse. Teister själv om de fick önska, skulle ju ha både sharia och vilja vreida tbx tiden, till.. "arvet" : någonting de är alltid oeniga om med ateister, som självklart vet vad för arv som avses, dock inte delar mening om att de alltid är så sunda, och så härliga.. som det romantiseras om.
ok, utdrag ur Krauss ateism, kommer i nästa inlägg, istället..