2016-07-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vilken foliehatt-blogg har du knarkat i dig sådant dravel ifrån?

Du borde väl klara enkel mellanstadie-beräkning.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-haga-norrkopings-kommun-rosgangen-41-9244636
Kapitalkostnad beräknad på hela insats med boränta: 491 kr/månad.
Månadskostnad: 1057/mån
Driftskostnad: 150/mån
Underhåll: 125/mån

Summa: 1823/månad.
Detta är "marknadshyra". Det är vad marknaden är beredd att betala per månad. Nu la jag dessutom in driftskostnaden som oftast ligger utanför hyra.
Tar vi bort hyresregleringen så blir inte hyrorna högre än så här. (möjligen lite marginellt).

Finns ingen anledning att folk skulle betala mycket mer för att bo HR än i BR.
Men kommunister som du har väl aldrig gjort en så här enkel beräkning utan bara fantiserat över hur oändligt höga hyrorna skulle bli.

Bostadsrätt i Norrköping. Nu leta fram något liknande i Stockholm. Sedan går du till banken och frågar om en nyexaminerad yngling som börjar jobba på tisdag kan få ett lån. Sen tycker jag du ska säga åt alla som söker bostad i Norrköping att slå till, för det finns en åt alla.

Citat:
Du skulle redovisa hur du mäter upp hyresrättsbrist. Det gör du inte.

Istället sitter du och fantiserar ihop sk halmgubbar.

Om du nu inte vet om det är hyresrättsbrist varför påstår du det då. Du framstår mer och mer som du är helt tom i knoppen.

Det ä'r snarare du som tror att hyresmarknaden är frodig som är helt tom i knoppen. Varför tror du att folk bor hemma upp i sena 20 tidiga 30? Varför tror du man måste ge blattar och negrer förtur? Om det inte vore en brist skulle du kunna få en hyresrätt på stående fot. Fixa det i Stockholm är du snäll (eller någon annan större stad). Säger du att man kan bo i tjotaheiti så tycker jag att du isf ska starta upp företag med 0 startkapital först och sedan göra det själv så ser vi hur det går.

Du verkar vara sjukt oinsatt hur marknaden för hyresrätter ser ut samt du verkar vara i samma tro som kurt-sune att alla har kapital och kommer ha kapital för att kunna köpa en lägenhet bara dom går till banken så fort dom fått ett jobb.

Men du är välkommen att visa vart överskottet på lägenheterna finns någonstans för dom finns inte i Sthlm, Gbg, Malmö eller någon annan större stad.
Senast redigerad av Kratatch 2016-07-02 kl. 17:07.
Citera
2016-07-02, 17:07
Medlem
Citat:

Du borde väl klara enkel mellanstadie-beräkning.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-haga-norrkopings-kommun-rosgangen-41-9244636
Kapitalkostnad beräknad på hela insats med boränta: 491 kr/månad.
Månadskostnad: 1057/mån
Driftskostnad: 150/mån
Underhåll: 125/mån

Summa: 1823/månad.
Detta är "marknadshyra". Det är vad marknaden är beredd att betala per månad. Nu la jag dessutom in driftskostnaden som oftast ligger utanför hyra.
Tar vi bort hyresregleringen så blir inte hyrorna högre än så här. (möjligen lite marginellt).

Finns ingen anledning att folk skulle betala mycket mer för att bo HR än i BR.
Men kommunister som du har väl aldrig gjort en så här enkel beräkning utan bara fantiserat över hur oändligt höga hyrorna skulle bli
.

1. Nej, du har fel. I området Haga i Norrköping har marknaden prissatt markvärden och övriga värden till värdet 0kr. Så vad du räknat ut är alltså marknadens pris på en subventionsbyggt bygge, långt bortom "äran och ....". Det där området går generellt inte använda som värdesticka för tex. Stockholm, Malmö och GBG.

2. Det är fel, däremot skulle fler hyresrätter byggas. Och för de som inte vet så är Norrköping typ ett regleringsnäste, så det är väldigt orimligt att använda stället som ett exempel på saker som utförts utan regleringar.

3. Att en avreglering av hyreslagstiftningen skulle medföra högre hyror är oomkullrunkeligt. Anledningen är det såkallade planmonopolet, vilket har som främsta funktion att begränsa byggandet. Tar man bort planmonopolet så kan man sedan utan problem avreglera hyresregleringens mindre önskvärda avarter eftersom marknaden då kan tillfredsställa efterfrågan på hyresrätter, liksom hålla efterfrågan i balans - förstås givetvis med en viss fördröjning pga. att efterfrågan idag överstiger tillgången (vilket nog kan mätas acceptabelt genom priset på svarta kontrakt och 2:a handshyror).
Citera
2016-07-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För 20-40 k kan du bo på Strandvägen om du så önskar, så varför skulle hyrorna ligga så högt i Rinkeby?
Vad tror du att hyrorna hade landat på då? Du vet så fattiga slipper bli bostadslösa som du envisas med iom köerna och så. Billiga hyresrätter gör ju så att fattiga inte får bostäder. Och du tycker dagens låga priser är en skam.

Bara se på vad nybyggen går för och så höjer man dom priserna lite till eftersom folk uppenbarligen är villiga att betala 10-15k för en etta idag.
Citera
2016-07-02, 17:10
Medlem
Citat:
beror väl på vad folk kan tänka sig att betala också? Hade det funnits lediga HR till marknadshyror så tror jag faktiskt färre bott hemma hos mamma och pappa. Att inte vilja betala vad det kostar behöver inte vara samma sak som "bostadslös".

Så istället för att bo i kollektiv idag med billigare hyror så skulle dom med glädje slänga sig in i kollektiv med dyrare hyror?
Citera
2016-07-02, 17:11
Medlem
Citat:
Jag klagar inte på EU. Det är helt rätt att kommunerna tvingas agera ansvarsfullt mot sina skattebetalare.

Jaså, är det därför dom prioriterar blattar och negrer?
Citera
2016-07-02, 17:16
Medlem
Citat:
nej jag vill inte nödvändigtvis ha dyra hyresrätter. Var har du fått det ifrån? Vad jag efterlyser är en fungerande hyresmarknad och det är en viktig skillnad...

Det är klart studenter ska få hyra om de vill det och det gör de flesta också vad jag vet.

Problemet är bara att om man har hyror under marknadspriset så kommer hyresmarknaden att sluta fungera och det slår tillbaka mot just studenter och folk som behöver en bostad snabbt.

nej det gör jag inte, men om man gör det oattraktivt att äga och driva hyreshus så kommer hyresrätten att självdö till slut.

Är det så du vill ha det? Och varför ska inte hyresvärdar tillåtas tjäna pengar när Ica-handlare gör det etc?

Klart du vill ha dyra hyresrätter, du sitter ju och grinar i tråden om hur billigt det är och att det inte är rättvist idag. Hur fan har du tänkt dig att det inte ska bli dyrare med marknadshyror på en marknad som vi har idag?
Nej du vill tjäna grova pengar på bristen. Jag tvivlar på att du skrikit dig hes över marknadspriser om utbudet var större än efterfrågan.

Kötiden på studentlägenheter ligger så högt som 5år på vissa ställen. Men det är klart, dyrare hyror gör ju så att de som vill bo i kollektiv verkligen tar chansen istället för att göra det idag. Och vi vet ju alla att alla människor trivs som bara fan i kollektiv och blir bättre medborgare av det. (Jag kan säga så här, hade jag tvingats in i ett kollektiv hade det inte varit ett kollektiv efter en månad, Och polisen skulle ha fler saknade personer i sina listor)

Bygg bort bristen först, sedan ta ut marknadspriser. Det är ordningen du måste göra det i. men det vill du ju inte så jag tror inte din seriositet ang marknadspriserna har så mycket med att folk ska få bostäder att göra utan snarare att du vill tjäna grova pengar på bristen idag.

Det är inte oattraktivt att driva hyreshus idag, men dom är inga guldgruvor. Få företag är guldgruvor men de drivs i alla fall och kommunen kommer driva hyresbolag precis som de gör idag. Privata aktörer kanske inte vill vara med längre men det behöver dom inte heller.

Hyresvärdar kan och gör redan idag pengar på hyreshus men inte så grova pengar att dom har råd med ett hus på franska rivieran.
Citera
2016-07-02, 17:17
Medlem
Citat:
Jaha så betalningsviljan/förmågan ska inte vara med?

Så det går inte när vi har 40 m^2 per capita?

Hur mycket kan en fattig betala menar du? Och betalningsviljan/förmågan har absolut noll och intet att göra med beståndet som existerar.
Citera
2016-07-02, 17:23
Medlem
Citat:
Att bygga subventionerade hyresrätter till några få gynnar inga andra än de som sitter på kontrakten.

Bland det mest märkliga är att vänstern inte vill se något inkomsstak på subventionerade hyreskontrakt.

Hur hade de då tänkt sig hjälpa fattiga som de vurmar om?

Att bygga bostäder gynnar hela samhället. HELA SAMHÄLLET. Stockholm är idag handikappat och har miljardförluster (eller ja, dom har miljardtapp snarare) eftersom folk som får jobb inte får bostäder och därför inte kan ta jobben de får.

Jag tycker du ska starta ett företag i Haninge och ha alla anställda att bo i tält utanför Norrtälje. Erbjud tälten gratis, du kommer att ha så många som vill ta jobben du erbjuder. Jag lovar, på hedersord!

Hur exakt hjälper inkomsttak menar du? Du byter jobb, får högre lön och vipps så blir du av med lägenheten. Skitbra! Eller är det din kommunistiska avundsjuka där du ser kamrater bo i hyresrätter i innerstaden där du aldrig kommer kunna bo utan att behöva betala 10+ miljoner? Att du är avundsjuk på de som har är inget som förvånar någon som läst den här tråden. Du är den värsta kommunisten i tråden men du gillar att kalla andra för vänster hela tiden. "Dom har men inte jag, fy vad orättvist!!!!"

Du kan lägga ner allt snack om hur synd det är om fattiga för du vet inte vad fattig är för något. Fattig och Subvention är något du inte vet vad det betyder, du har hört ordet, tyckte det lät coolt och började använda det på alla fel sätt som går.
Citera
2016-07-02, 17:24
Medlem
Citat:
Varför skulle det råda bostadsbrist om det inte finns lika många bostäder som människor över 18?
Finns det någon annan människa som har samma bisarra föreställning.

En hel del människor bor tillsammans och vill ha det så. Varför skulle dom ligga och betala för tomma bostäder. Du får knappast någon annan med dig på sådana tokigheter.

Detta svarar dessutom inte det minsta på varför det inte är bostadsbrist på villor och BR, utan bara HR. Du nämner inte ens HR ovan.

Det verkar mest som du yrar.

Om alla hade råd skulle det vara brist även på BR och Villor. Men du och Kurt-Sune verkar tro att folk bara är lika snikna som ni och därför inte vill köpa något, dom KAN m,en dom vill inte. Förmodligen bara för att jävlas med alla liberal-kommunister så som du och kurt.

Sedan verkar du inte förstått vad du läst heller.
Citera
2016-07-02, 17:40
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Det du efterlyser är inte möjligt eftersom det går stick i stäv med EU:s konkurrenslagstiftning. Kommunerna måste vara försiktig med sina tillgångar och förvalta dessa på ett ekonomiskt sätt. Att vräka ut tomter kan jag inte tänka mig skulle godkännas.

Snack. Fy fan, läs dig själv. "EUs konkurrenslagstiftning" skulle vara ett hinder mot utförsäljning av kommunmark, i en situation där kommunen äger 70% av ALL mark?
Citera
2016-07-02, 17:41
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
I Örebro så har det kommunala bostadsbolaget löst bostadskrisen på ett innovativt sätt:

Öbos nya super-rabatt på nybyggt

Citat:
Rabatten kan bli så stor som 30-35 procent år 1. Sedan trappas rabatten av år för år. År 11 ska rabatten vara noll.
- Hyresgästen måste vara medveten om att det blir en hyreshöjning som är något högre än andras när rabatten trappas ner. Men vi tror att det äts upp av reallöneökningar, så att den som hade råd att flytta in också har råd att bo kvar, säger Ulf Rohlén.
Det kanske går för de som har en "reallön" som ökar, men de arbetslösa (ensamkommande) som lottas in i lägenheterna kommer inte att kunna betala.

Citat:
En annan nyhet är kölotteri i samband med de rabatterade lägenheterna. 30 procent av dem ska lottas ut bland de bostadssökande , som kommer få chansen genom att ställa sig i en särskild lottningskö.
Nyanlända ensamkommande kan alltså få en helt nybyggd lägenhet med 35% rabatt tack vare ett lotteri.

http://na.se/nyheter/orebro/1.4027347-obos-nya-super-rabatt-pa-nybyggt
https://archive.is/LHtI7

Vad tycker ni om finansieringen av nybyggena
Citera
2016-07-02, 17:47
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Men tar kommunen över marknadspris för tomter då?
Det går ju att jämföra med avstyckade tomter i närheten.

Sedan står det fritt för var och en att starta ett byggföretag och bygga till lägre pris än NCC/PEAB och de du benämner "usual suspects". Varsågod och bygg billigare. Du kommer att välkomnas av fastighetsbolagen.

Sedan står det dig fritt att köpa upp mark utanför "stadsgränsen" stycka av i tusen tomter och sälja. Det var vad som skedde i (S)-kommuner på 70/80-talet då de närde tanken på att ingen skulle få äga något och inga tomter såldes. I stället skulle allt vara tomträtt, och helst av allt skulle alla bo i kommunens hyreskaserner.

Marknadspriset sätts i ett sammanhang där kommunen tjuvhåller marken. Om kommunen gjorde klart att man ska sälja 30% av innehavet och tillåta bodtadsbyggande där exploatering är möjlig, så skulle markpriserna falla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in