2016-07-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du får gärna hjälpa Kratatch att redovisa beräkningarna.

SCB känner jag till. Det är väl alldeles utmärkt om ni tar data till era uträkningar därifrån. Det skulle jag säga stärker beräkningarna.

Nu var det dock inte befolkningsutveckling eller nyproduktion jag efterfrågade utan brist.

Så enligt dig väljer folk att vara bostadslösa helt i onödan? Folk VILL bo hos föräldrarna långt upp i 20års åldern och i en del fall upp i 30års åldern? Bostadslös = inget eget ställe vare sig som singel eller som sambo.

Vart fan bor du där folket tycker det är helt okej? Här i Sthlm är det inte populärt kan jag säga.
Citera
2016-07-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det du efterlyser är inte möjligt eftersom det går stick i stäv med EU:s konkurrenslagstiftning. Kommunerna måste vara försiktig med sina tillgångar och förvalta dessa på ett ekonomiskt sätt. Att vräka ut tomter kan jag inte tänka mig skulle godkännas.

SÅ det är EU du ska klaga på och inte alla låtsaskommunister som du ser överallt? Bra, använd EU som skällsord istället för kommunist när du inte vet personens politiska hemvist.
Citera
2016-07-02, 15:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur ska han hyra en bostad när man får som du och kurt-sune vill och hyrorna ligger på 20-40k för en rutten 1a i rinkeby?

För 20-40 k kan du bo på Strandvägen om du så önskar, så varför skulle hyrorna ligga så högt i Rinkeby?
Citera
2016-07-02, 15:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så enligt dig väljer folk att vara bostadslösa helt i onödan? Folk VILL bo hos föräldrarna långt upp i 20års åldern och i en del fall upp i 30års åldern? Bostadslös = inget eget ställe vare sig som singel eller som sambo.
beror väl på vad folk kan tänka sig att betala också? Hade det funnits lediga HR till marknadshyror så tror jag faktiskt färre bott hemma hos mamma och pappa. Att inte vilja betala vad det kostar behöver inte vara samma sak som "bostadslös".
Citera
2016-07-02, 15:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
SÅ det är EU du ska klaga på och inte alla låtsaskommunister som du ser överallt? Bra, använd EU som skällsord istället för kommunist när du inte vet personens politiska hemvist.

Jag klagar inte på EU. Det är helt rätt att kommunerna tvingas agera ansvarsfullt mot sina skattebetalare.
Citera
2016-07-02, 15:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast det är du som vill ha dyra hyresrätter, inte jag. Och jag är säker på att studenter hellre hyr än köper, samma de som arbetar tillfälligt på en ort osv osv. Alla vill inte bo i samma lägenhet resten utav livet (idag måste man det mer eller mindre om man saknar kapital för att låna ett knippe miljoner för en rutten 1a låååångt från arbetet.).
nej jag vill inte nödvändigtvis ha dyra hyresrätter. Var har du fått det ifrån? Vad jag efterlyser är en fungerande hyresmarknad och det är en viktig skillnad...

Det är klart studenter ska få hyra om de vill det och det gör de flesta också vad jag vet.

Problemet är bara att om man har hyror under marknadspriset så kommer hyresmarknaden att sluta fungera och det slår tillbaka mot just studenter och folk som behöver en bostad snabbt.

Citat:
Jag är rätt säker på att du äger ett hyreshus och vill göra det så billigt för dig att driva det samtidigt som du kan tjäna grova pengar på det.
nej det gör jag inte, men om man gör det oattraktivt att äga och driva hyreshus så kommer hyresrätten att självdö till slut.

Är det så du vill ha det? Och varför ska inte hyresvärdar tillåtas tjäna pengar när Ica-handlare gör det etc?
Citera
2016-07-02, 15:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man räknar på hur många som är klara med grundskolan, inte är sambo och som inte delar boende med andra. Sedan tar du den befolkningen och försöker få in i det befintliga beståndet av lägenheter/hus. Går det är det ingen brist, går det inte är det en brist.

Jaha så betalningsviljan/förmågan ska inte vara med?

Så det går inte när vi har 40 m^2 per capita?
Citera
2016-07-02, 16:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men att finansiera Orcher från Mordor är helt försvarligt? Att ha en offentlig sektor är moraliskt förkastligt?

Ränteavdrag för privatpersoner, Rot och Rut är bra mycket värre än att bygga lägenheter som gynnar hela landet i stort.

Att bygga subventionerade hyresrätter till några få gynnar inga andra än de som sitter på kontrakten.

Bland det mest märkliga är att vänstern inte vill se något inkomsstak på subventionerade hyreskontrakt.

Hur hade de då tänkt sig hjälpa fattiga som de vurmar om?
Citera
2016-07-02, 16:25
Medlem
Citat:
Befolkning i myndig ålder vs antal bostäder. Fast du kanske vill ha lagar som säger att alla över 18 som är singlar över en vecka ska mördas så att alla bor sambo? Du kan isf ta antalet myndiga och dela med två och jämföra mot bostäder.
Varför skulle det råda bostadsbrist om det inte finns lika många bostäder som människor över 18?
Finns det någon annan människa som har samma bisarra föreställning.

En hel del människor bor tillsammans och vill ha det så. Varför skulle dom ligga och betala för tomma bostäder. Du får knappast någon annan med dig på sådana tokigheter.

Detta svarar dessutom inte det minsta på varför det inte är bostadsbrist på villor och BR, utan bara HR. Du nämner inte ens HR ovan.

Det verkar mest som du yrar.
Citera
2016-07-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att bygga subventionerade hyresrätter till några få gynnar inga andra än de som sitter på kontrakten.

Bland det mest märkliga är att vänstern inte vill se något inkomsstak på subventionerade hyreskontrakt.

Hur hade de då tänkt sig hjälpa fattiga som de vurmar om?

1. Är det ett orättvist resonemang?

2. Vem som helst som förstår innebörden av sådana kontrakt förstår varför en sådan sak skulle vara idiotisk. Känns som ett försök att reglera bostadsmarknaden. Lenin, Marx eller Stalin skulle le, där de nu befinner sig, av att se kurt-sune föreslå sådana saker.

3. Löfven besvarar dig i aftonbladet. Svaret är att byggsektorn byggs ut och fattiga hjälps av en sänkt arbetslöshet. När det gäller skattetrycket säger denne att den inte har rösterna för att ändra tidigare regims beslut.
Citera
2016-07-02, 16:41
Medlem
Citat:
Hur ska han hyra en bostad när man får som du och kurt-sune vill och hyrorna ligger på 20-40k för en rutten 1a i rinkeby?
Vilken foliehatt-blogg har du knarkat i dig sådant dravel ifrån?

Du borde väl klara enkel mellanstadie-beräkning.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-haga-norrkopings-kommun-rosgangen-41-9244636
Kapitalkostnad beräknad på hela insats med boränta: 491 kr/månad.
Månadskostnad: 1057/mån
Driftskostnad: 150/mån
Underhåll: 125/mån

Summa: 1823/månad.
Detta är "marknadshyra". Det är vad marknaden är beredd att betala per månad. Nu la jag dessutom in driftskostnaden som oftast ligger utanför hyra.
Tar vi bort hyresregleringen så blir inte hyrorna högre än så här. (möjligen lite marginellt).

Finns ingen anledning att folk skulle betala mycket mer för att bo HR än i BR.
Men kommunister som du har väl aldrig gjort en så här enkel beräkning utan bara fantiserat över hur oändligt höga hyrorna skulle bli.
Citera
2016-07-02, 16:44
Medlem
Citat:

Vart fan bor du där folket tycker det är helt okej? Här i Sthlm är det inte populärt kan jag säga.
Du skulle redovisa hur du mäter upp hyresrättsbrist. Det gör du inte.

Istället sitter du och fantiserar ihop sk halmgubbar.

Om du nu inte vet om det är hyresrättsbrist varför påstår du det då. Du framstår mer och mer som du är helt tom i knoppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in