2016-07-01, 08:56
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men det var ju en oärlig debatt de körde innan. Det var ju känt innan vad som gäller för t ex Norge.

Utveckla gärna! Hur menar du?
Citera
2016-07-01, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Nej det kommer man inte, men självklart måste det nu bli svårare för UK gentemot EU än det varit för landet som medlem, annars visar man ju svart på vitt att det både går att behålla kakan och äta den, dvs gå ur föreningen och behålla medlemsförmånerna.

Jo men teoretiskt sett så kan dom få samma förmåner bara dom förhandlar med länder var för sig.
Sen så höll jag på att fundera om en grej.

Tänk om Storbritannien försöker starta upp en ny union? Där dom utformar samma fria handelsavtal utan EUs överstatlighet och avgifter. Välmående länder skulle rusa till den unionen.
Citera
2016-07-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Dom har dragit en vinstlott, de kan äntligen börja förhandla fram nya frihandelsavtal och bygga för en självständighet igen, något som Sverige bör göra också för ekonomin.

Värt notera att det är mest unga som är mot Brexit då de inte har en susning av den gamla världen och hur bra det fungerade ekonomiskt, de skiter mest i blöjan och tror det är undergången.

Detta kommer bli bra, nu gäller det man fortsätter nedbrytandet av EU till nationers självständighet.

På köpet får vi Trump som President i höst som kommer driva på döden för liberalism ytterligare.

Det går bra nu.

Glöm inte också att England nu får Zlatan! Han kan ju fixa allt! Enligt Hamrén.

Själv får vi behålla den sistnämnda nitlotten.
Citera
2016-07-01, 10:30
Medlem
Yaskos avatar
Ett svart hål kommer att bildas över Storbritannien och ön kommer att försvinna genom en våldsamt insugning in i hålet, åtminstone om man läser&lyssnar på mediepropagandan...
Citera
2016-07-01, 10:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ett svart hål kommer att bildas över Storbritannien och ön kommer att försvinna genom en våldsamt insugning in i hålet, åtminstone om man läser&lyssnar på mediepropagandan...

Nja, så som jag tolkar nyhetsmedia så är de lika osäkra som alla andra, även Brexitledarna är osäkra på om det här verkligen var en bra idé så även jag som är delvis kritisk mot EU och skulle vilja se EU omgjort från grunden anser att vi bör vänta med att hylla/gråta över brexit tills maskineriet faktiskt sätts igång.
Citera
2016-07-01, 12:04
Medlem
murder_us avatar
Önsketänkande kanske men det vore helt super om politikerna tog tillfället i akt att porta asfaltstattarna. De kör väl med GB-reggade bilar ?
Citera
2016-07-01, 12:10
Bannlyst
Det blir nu omval i Österrike

Så vi kanske kan redan nu se facit, om Brexit gynnar de där mystiska mörka krafterna
Citera
2016-07-01, 12:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Önsketänkande kanske men det vore helt super om politikerna tog tillfället i akt att porta asfaltstattarna. De kör väl med GB-reggade bilar ?

Det som verkar ha varit störst problem i Storbritannien tycks vara polackerna med tanke på vissa skyltar och annat som har kommit upp efter brexit så romerna har inte spelat någon roll.
Citera
2016-07-01, 12:48
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det som verkar ha varit störst problem i Storbritannien tycks vara polackerna med tanke på vissa skyltar och annat som har kommit upp efter brexit så romerna har inte spelat någon roll.
Jag syftade inte på zigenare i Storbrittannien. Asfaltstattarna är INTE romer.
Jag menade pikeys, asfaltsbedragarna som hemsöker resten av EU under somrarna som tjuvcampar, luras och slåss. Kanske kan vi nyttja brexit till att slippa detta patrask i Sverige ?
Citera
2016-07-01, 12:58
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Jag syftade inte på zigenare i Storbrittannien. Asfaltstattarna är INTE romer.

Då behöver du komma på ett annat namn för tiggare då asfaltstatare är ett av många smeknamn på just romer.

Citat:
Jag menade pikeys, asfaltsbedragarna som hemsöker resten av EU under somrarna som tjuvcampar, luras och slåss. Kanske kan vi nyttja brexit till att slippa detta patrask i Sverige ?

Låt oss först se om britterna trycker på knappen eller om detta endast blir en folkomröstning som leder till ett EU som ändras till det bättre utan ett Storbritannien som lämnar EU.
Citera
2016-07-01, 13:15
Avstängd
dacks avatar
En konsekvens kan ju vara att Sverige kommer att få tillbaka en stor del av sina nysvenskar som flyttat till England med sina nya svenska pass och där deras dröm om ett behagligt bidragsliv nu grusats på grund av utträdet.
Citera
2016-07-01, 14:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Utveckla gärna! Hur menar du?

Jag kan gå in och förklara för dig:

EU har fri rörlighet för fyra saker: Varor, tjänster, personer och kapital. UK önskar nu att EU skall låta dem inskränka rörligheten för personer men få behålla de andra rörligheterna. Detta har t.ex. Tyskland starkt motsatt sig. Merkel säger att UK inte kan få plocka russinen ur kakan.

Norge har ett frihandelsavtal med EU, men där ingår samtliga fyra komponenter i den fria rörligheten. Tilläggas skall att Norge får betala en del, utan att ha något inflytande inom EU. Å andra sidan så kan Norge då, t.ex. fritt, bedriva sin egen, ytterst generösa regional och jordbrukspolitik.

Så brexitförespråkarnas våta dröm om att drastiskt kunna minska invandringen ifrån EU länder, (jag förstår faktiskt inte varför de hakar upp sig just på polacker, vilka har en liknande kultur som GB och för all del Sverige, men gladeligen tar in en massa invandrare ifrån samväldesländerna, ibland med helt olika kultur än GB), kommer inte att kunna förverkligas utan att även de andra fria rörligheterna, varor, tjänster och kapital, kommer att bli lidande. Sedan är det en annan femma att ingendera av sidorna tjänar på höga tullmurar. Till viss del har dessa också minskat genom WTO.

Tilläggas skall att, vi i Sverige, behöver precis alla polska byggnadsarbetare vi kan få tag på, för att kunna öka vårt bostadsbyggande dramatiskt. I princip, vilket också boverket gått ut med, så kommer det att behövas över 88000 nya bostäder, varje år de närmaste fyra åren. Jag skulle nog gissa på att det behövs 100000 bostäder varje år de närmaste 10 åren, dvs ett nytt miljonprogram, (som faktiskt, bara, till en tredjedel handlade om höghus, med det tänker man inte på. Den enda missen var nog den torftiga utemiljön, som hade att göra med byggtekniska saker, som att man måste jämna ut marken för att kunna använda byggkranar på räls).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_unionen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet

http://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/nyheter/reviderad-prognos-for-byggbehovet-av-bostader1/
Senast redigerad av Ola Schubert 2016-07-01 kl. 14:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in