2016-06-30, 19:27
  #15073
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Inga uppsägningar på mitt-i-tidningarna
http://journalisten.se/nyheter/inga-uppsagningar-pa-mitt-i



Tar mig friheten att citera lite ur artikeln du länkade till:

Citat:
Det blir inga uppsägningar när Mitt i bantar redaktionen med 13 tjänster. Tillräckligt många tackade ja till avgångserbjudanden.



Citat:
Ett stort antal personer har tecknat avtal med företaget om att sluta, därför har man kunnat undvika uppsägningar trots att det är en stor nedbemanning, säger Kristian Lönner i journalistklubben.

Citat:
Nedbemanningen slår hårdast mot Mitt i:s fotoavdelning, som i princip halveras, ned till fem tjänster. Även redigerare och chefer berörs, medan nyhetsreportrarna är den del där det blir minst förändring.
Citera
2016-06-30, 20:56
  #15074
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Asch, Sture, vad du är tarvlig och förstör för vårt lilla hornalisttroll genom att lyfta fram det han försökte dölja

Jag tror kanske snarare att ordet du söker är mörka

Åter till ämnet:

Tidningen The Guardian vädjar att deras läsare ska ge dem pengar...

I efterhand.

Citat:
The Guardian har tvingats till stora åtstramningar eftersom förlusterna skenar och pengarna i kassan tryter. Efter Brexit-bevakningen ber chefredaktören Katharine Viner sina läsare om pengar i efterhand.

http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/06/30/the-guardian-ber-om-pengar-av-lasarna-for-brexit-bevakningen/

Citat:
"The Guardian, precis som resten av mediebranschen, befinner sig i en väldigt utmanande ekonomisk situation. Att producera genomarbetad och förjupad [sic] journalistik är svårt och dyrt. Men att stödja oss är inte det" uppmanar chefredaktören.


Vad tror vi?

Kan detta vara något även för svensk gammelmedia? Om något händer som gör att folk gratisläser gammelmedia osedvanligt mycket, säg t ex i fallet Lisa Holm, så går man i efterhand ut till det svenska folket och vädjar om en liten slant.

Denna lilla slant används sedan till att producera "förjupad" journalistik.

Framtidens modell även i Sverige?

__________________
Senast redigerad av Nordanvindarna 2016-06-30 kl. 20:59.
Citera
2016-06-30, 22:59
  #15075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna


Tar mig friheten att citera lite ur artikeln du länkade till:



Jag kan också feta i citat.
Kolla:
Citat:
Det blir inga uppsägningar när Mitt i bantar redaktionen med 13 tjänster. Tillräckligt många tackade ja till avgångserbjudanden.
Citat:
– Ett stort antal personer har tecknat avtal med företaget om att sluta, därför har man kunnat undvika uppsägningar trots att det är en stor nedbemanning, säger Kristian Lönner i journalistklubben.
Citat:
Nedbemanningen slår hårdast mot Mitt i:s fotoavdelning, som i princip halveras, ned till fem tjänster. Även redigerare och chefer berörs, medan nyhetsreportrarna är den del där det blir minst förändring.
Citera
2016-06-30, 23:26
  #15076
Medlem
snusmumrik50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Jag kan också feta i citat.
Kolla:



Vad skrattar du åt? Det står ju vad det står oavsett vad som fetas.
Citera
2016-06-30, 23:41
  #15077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Vad skrattar du åt? Det står ju vad det står oavsett vad som fetas.
Har jag påstått något annat?
Citera
2016-07-01, 00:06
  #15078
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
"Att producera genomarbetad och förjupad [sic] journalistik är svårt och dyrt. Men att stödja oss är inte det"
Med andra ord: Vi gör allt det hårda jobbet så släng hit lite slantar era otacksamma jävlar!
Citera
2016-07-01, 08:49
  #15079
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna


Tar mig friheten att citera lite ur artikeln du länkade till:
"Nedbemanningen slår hårdast mot Mitt i:s fotoavdelning, som i princip halveras"


Just det därmed pressfotografer är nog snabbare till utrotning då i stort sett vilken apa som helst nuförtiden kan få fram bilder som duger till tryck. Billiga digitalkameror och Photoshop är nog lösningen istället.
Citera
2016-07-01, 10:15
  #15080
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Ryktena om mediedöden tycks vara kraftigt överdrivna för nu ska det startas en ny lokaltidning i Umeå.

Det låter kanske som en jävligt korkad idé vid första anblick, men när man betänker att den ska vara politiskt färgad i en riktning som vi allt för sällan ser i svenska medier så förstår man hur denna nya tidning kommer göra storsuccé.

Tidningen ska nämligen vara......... RÖDGRÖN!!

Och i sann vänsteranda har man redan sedan februari tiggt donationer från läsarna fram till att presstödet kommer.

http://journalisten.se/nyheter/etc-startar-i-umea
__________________
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2016-07-01 kl. 10:21.
Citera
2016-07-01, 10:59
  #15081
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Enligt en utredning som gjorts på begäran av norska regeringen bör NRK kunna kräva TV-licens oavsett om någon har TV eller inte. Istället vill de att public service-licensen ska kopplas till hushåll istället för TV-apparater.

Citat:
Ursprungligen postat av Tore Olaf Rimmereid
Dagens TV-licens, som är kopplad till TV-apparater, är inte bärkraftig. Andelen hushåll som har TV faller. Det ska inte vara möjligt att se på NRK utan att betala.

Vad tror tråden? Är detta något som kan komma till Sverige också?

http://journalisten.se/nyheter/nrk-vill-att-alla-hushall-betalar-tv-avgift
Citera
2016-07-01, 11:44
  #15082
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Enligt en utredning som gjorts på begäran av norska regeringen bör NRK kunna kräva TV-licens oavsett om någon har TV eller inte. Istället vill de att public service-licensen ska kopplas till hushåll istället för TV-apparater.



Vad tror tråden? Är detta något som kan komma till Sverige också?

http://journalisten.se/nyheter/nrk-vill-att-alla-hushall-betalar-tv-avgift

Tror jag definitivt är en möjlighet. Public service är rätt desperata nu vilket deras försök att avgiftslägga datorer visade. Nu kör de nog snart något sånt här istället. Så ja, vi kan nog vänta oss liknande förslag i Sverige ganska snart.
Citera
2016-07-01, 11:47
  #15083
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Enligt en utredning som gjorts på begäran av norska regeringen bör NRK kunna kräva TV-licens oavsett om någon har TV eller inte. Istället vill de att public service-licensen ska kopplas till hushåll istället för TV-apparater.



Vad tror tråden? Är detta något som kan komma till Sverige också?

http://journalisten.se/nyheter/nrk-vill-att-alla-hushall-betalar-tv-avgift
Jeg holdt på å skrive et innlegg om dette i går på denne tråden.
Forslaget er galskap: Forslaget er altså at alle som disponerer en bolig skal betale en egen NRK-skatt til finansiering av NRK. Altså uansett om man i boligen har noen utrustning som er egnet til å ta inn TV-signaler eller ikke.

Her er NRKs eget oppslag om saken (merk at det ikke er mulig å kommentere):

https://www.nrk.no/kultur/ekspertutvalg_-alle-husstander-bor-betale-nrk-lisens-1.13022174

Her er Aftenpostens oppslag (heller ikke her mulig å kommentere):

http://www.aftenposten.no/kultur/Norge-kan-fa-NRK-skatt-istedenfor-lisens-585494b.html

Det er gått 24 timer siden forslaget ble presentert i norsk offentlighet.
Jeg har ikke fått med meg at mange har protestert.
Fraværet av negative reaksjoner er faktisk litt skremmende.
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2016-07-01 kl. 11:52.
Citera
2016-07-01, 12:18
  #15084
Bannlyst
IBT lays off at least 30 people, spins off Newsweek
http://www.politico.com/media/story/2016/06/ibt-lays-off-14-004641

Generösa avgångsvederlag:

Citat:
Laid-off journalists who do not find new jobs within two weeks will be eligible for small severance packages — one week of pay for every year with the company. Most of the laid-off employees had been with IBT Media for fewer than four years.

Samt de obligatoriska luftpastejerna från IBT:s chefer till de överflödiga hornalisterna:

Citat:
"Over the past few months we have been strategically restructuring the company in order to adapt to the changes in the market and to insure IBT Media has a strong path to continued growth. ... These changes are concluded as of today," Uzac and Davis wrote in a memo to employees.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in