• 2
  • 3
2015-01-17, 18:24
Citat:
Ursprungligen postat av t0tta
Efter en inflammation i tunntarmen, som du får av att äta gluten.... VARJE gång du äter gluten, så tar det upp till två år för tunntarmen att återhämta sig. Näringsbrist, vitaminbrist, mineralbrist, depression, håravfall, viktnedgång och tunntarmscancer är bara några av sakerna som en pizza en gång om året kan orsaka. Vi som är glutenintoleranta får besked om att vi ska hålla oss ifrån gluten till 100% resten av livet och det är inte ett råd de ger för att bråka med oss.

Jag håller med fullt ut!

Gammal tråd men men...

Jag blev starkt glutenintolerant i maj 2013, men upptäckte det inte förrän ett år senare. Seriöst, jag har aldrig mått så skit som jag gjorde då. Jag gick till VC typ fem gånger och bönade och bad om ett blodprov för matallergier. Men inget hände och ingen lyssnade(varför vet jag faktiskt inte). Var också hos en privatläkare, men ej heller där något gehör. Eftersom jag blev konstig varje gång jag åt, misstänkte jag att det var något med maten, men inte direkt vad felet var. En kväll satt jag och googlade som en tok och hittade en engelsk sida som beskrev glutenintolerans mycket bra och ingående, de svenska sidorna är verkligen urkassa, allt de säger är Tja, du får lite ont i magen. Men sidan på engelska beskrev EXAKT vad jag upplevde. Dagen efter försvann allt gluten från min kost och redan efter några dagar kände jag skillnad. Nu har det snart gått ett år och jag mår så JÄÄÄÄÄÄVLA mycket bättre. Usch, har mardrömmar ibland om att jag äter gluten och får panik i drömmen och försöker dra ut det från min strupe.

Jag hade bland annat symptomen:

-kissade hela jävla tiden
-håravfall i fucking mängder
-deprimerad, kunde brista ut i gråt bara så där utomhus
-blev efter ett tag väldigt paranoid
-hade svåra kramper i livmodersområdet (just det reagerade jag på när jag läste på den engelska sidan, för jag fattade inte alls vad det kunde bero på). Var på gyn-undersökning, men de hittade inget fel.
-bajsade mycket, särskilt på morgonen efter glutenintag
-vaknade ibland på nätterna och det kändes som om det brann i magen
-blev otroligt täppt i näsan och halsen svullnade upp när jag åt. Svårt att andas som följd och gick runt och harklade mig hela tiden.

Fy fan, får ångest bara jag tänker på det. ALDRIG MER gluten för mig. Ryser inombords nu av tanken.

Kan lägga till också att jag hade svår magkatarr fram tills att jag kom på vad problemet var. Hade halsbränna och var illamående varenda dag.
Senast redigerad av GenesisP 2015-01-17 kl. 18:34.
Citera
2016-06-30, 19:11
Medlem
Sagspans avatar
Gammal tråd men tänkte bara lägga till symtom då de flesta tror att glutenallergi bara har med magåkommor att göra.
Ont i leder, ont i skelett, svettas som en gris på natten, vrider sig minst hundra gånger per natt på grund av smärta/"obekvämhet", upp och gå på nätterna för ryggont, depression, ångest, muskelsvaghet+ de vanliga dålig i magen, magkatarr osv...

Funderar också på att äta gluten då och då pga att allt glutenfritt smakar mer eller mindre illa men det verkar som att jag inte heller tål minsta lilla smula nu när jag slutat och att ångest/depression/svettningar/ledvärk sitter i i 1-3 dagar efteråt.
Citera
2016-06-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan
Gammal tråd men tänkte bara lägga till symtom då de flesta tror att glutenallergi bara har med magåkommor att göra.
Ont i leder, ont i skelett, svettas som en gris på natten, vrider sig minst hundra gånger per natt på grund av smärta/"obekvämhet", upp och gå på nätterna för ryggont, depression, ångest, muskelsvaghet+ de vanliga dålig i magen, magkatarr osv...

Funderar också på att äta gluten då och då pga att allt glutenfritt smakar mer eller mindre illa men det verkar som att jag inte heller tål minsta lilla smula nu när jag slutat och att ångest/depression/svettningar/ledvärk sitter i i 1-3 dagar efteråt.

känner igen i princip allt du skriver. det vanliga är som sagt orolig mage, men får även en massa andra symtom som du själv nämnde.
vet inte om detta beror på gluten eftersom att jag haft dessa problem sen liten. men får lätt ångest, blir deprimerad och blir ibland jävligt paranoid och tror att världen är ute efter att förgöra mig.
jobbigt i alla fall.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in