Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-23, 09:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bollkarl
Fick diagnosen glutenintolerant för ca 2,5 år sen . Har fortsatt att äta kebabtallrik och på den senaste kontrollen så såg det bra ut, så jag undrar vad denna Kebabkrydda är?
Något som alla kebaber har på sig eller är det nån skum krydda som bara vissa använder som man ska hålla utkik efter?

Sen undrar jag vad som händer om man trycker i sig en vanlig pizza en gång om året, och äter glutenfritt resten. Kommer jag få några mer men än reducerad näringsupptagning i några månader?
Det varierar rätt kraftigt. Vissa får kraftiga magsjuke-symtom av en brödsmula som innehåller gluten, andra skulle nog kunna käka gluten då och då utan att märka något alls - sedan hur mycket det skadar vet jag dock inte.
Citera
2009-09-23, 11:56
  #14
Medlem
albertas avatar
Kanske lite onödigt att trycka i sig en "vanlig" pizza när du på många ställen kan köpa glutenfria? Kanske onödigt att ta risken även om du inte tydligt märker konsekvensen nu? Mina barn äter glutenfria pizzor ofta och märker ingen skillnad

/alberta
Citera
2009-09-24, 00:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alberta
Kanske lite onödigt att trycka i sig en "vanlig" pizza när du på många ställen kan köpa glutenfria? Kanske onödigt att ta risken även om du inte tydligt märker konsekvensen nu? Mina barn äter glutenfria pizzor ofta och märker ingen skillnad

/alberta

Vad har du för några lyxpizzor? Här i stan (gbg) finns det ett ställe som har någorlunda hyfsade glutenfria pizzor och det ligger långt ifrån där jag bor, resten har dom med tjock botten och seg och smaklös deg som man kan köpa på Ica.

Börjar nästan bli deprimerad nu pga. gluten, varje gång jag ska göra något eller åka nånstans så tänker jag på hur det kommer funka med min intolerans.

Har alltid tyckt att det är pinsamt att gå fram och fråga på restauranger om dom har något glutenfritt alternativ, varför vet jag inte men brukar sluta med att någon utav mina polare tar tag i saken och frågar åt mig, känner mig som en bebis då .

Fan börjar verkligen hata min intolerans och alla puckon som ska göra sig roliga på det, det kanske är ett skämt för dig men det är fan min verklighet.
Citera
2009-09-24, 12:16
  #16
Medlem
albertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bollkarl
Vad har du för några lyxpizzor? Här i stan (gbg) finns det ett ställe som har någorlunda hyfsade glutenfria pizzor och det ligger långt ifrån där jag bor, resten har dom med tjock botten och seg och smaklös deg som man kan köpa på Ica.

Börjar nästan bli deprimerad nu pga. gluten, varje gång jag ska göra något eller åka nånstans så tänker jag på hur det kommer funka med min intolerans.

Har alltid tyckt att det är pinsamt att gå fram och fråga på restauranger om dom har något glutenfritt alternativ, varför vet jag inte men brukar sluta med att någon utav mina polare tar tag i saken och frågar åt mig, känner mig som en bebis då .

Fan börjar verkligen hata min intolerans och alla puckon som ska göra sig roliga på det, det kanske är ett skämt för dig men det är fan min verklighet.


Äsch, det är ju supervaligt med glutenintolerans. I princip alla restauranger har glutenfritt. Du kan ju handla på mcdonalds, burger king, max osv. Finns flertalet pizzerior i Gbg som har glutenfritt (men du ska undvika de som kör på färdiga butiksbottnar). Vill du ha tips om vart du ska handa får du bli medlem på celiakiförbundet som du hittar på celiaki.se. Det finns också en grupp på facebook där du kan fråga efter sjysta pizzerior. Jag bor längre norrut och har inte ätiti pizza i Gbg på länge.
Kom ihåg att celiaki är en jävla lyxsjukdom. Det finns så inihelvete mycket annat du kunde fått istället. Sköt din diet så mår du bra, helt enkelt

/alberta
Citera
2009-09-24, 12:32
  #17
Avstängd
Paraflexs avatar
Majsmjöl är glutenfritt. Om man blandet i majsmjöl i vetedito (En del majsmjöl och två delar vetemjöl) kan man i alla fall få ner glutenhalten.

Det går nästan inte att baka på enbart majsmjöl. Därav måste man blanda.
Citera
2009-09-24, 15:10
  #18
Medlem
albertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Majsmjöl är glutenfritt. Om man blandet i majsmjöl i vetedito (En del majsmjöl och två delar vetemjöl) kan man i alla fall få ner glutenhalten.

Det går nästan inte att baka på enbart majsmjöl. Därav måste man blanda.

Varför ska man ha majsmjöl; förstår inte? Det finns ju vanligt glutenfritt mjöl som är gjort på vete. Majs smakar ju majs. Glutenfritt mjöl smakar mjöl.

/alberta
Citera
2009-09-24, 17:56
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alberta
Varför ska man ha majsmjöl; förstår inte? Det finns ju vanligt glutenfritt mjöl som är gjort på vete. Majs smakar ju majs. Glutenfritt mjöl smakar mjöl.

/alberta
Nästan glutenfritt; vetebaserat mjöl är aldrig 100% fritt från gluten. De allra flesta tål det, men inte alla.
Citera
2009-09-24, 20:20
  #20
Medlem
Jag klarar bara av att äta glutenfritt, resultatet av att jag fuskade förvärrade bara saken.
Nu kan enstaka mängd göra mig jätte dålig.

Citera
2010-08-09, 14:30
  #21
Avstängd
Problemet med fusk är att skadan som blir i tarmen för en glutenintolerant tar upp till 6 månader att fullt ut läka, alltså kan du få dras med näringsbrist i form av mineraler och vitaminer ett bra tag även om det bara är en vetebulle om året.

Själv har jag varit undernärd nära döden många gånger pga vanlig kost med vete/råg/korn (slutat andas av ren utmattning pga näringsbrist och medvetslöshet).
Havre går bra för mig men endast ren havre, den vanliga havren som finns att köpa kan ha blandats med andra sädesslag och därför kan gröt med den varje morgon vara förödande i sikt.

Det går utmärkt att baka och laga mat med glutenfria ingredienser, maizena till redelser och såser, vitt(fint) mjöl till bakelser och grovt mjöl till bröd och pannkakor
Citera
2010-08-10, 14:52
  #22
Medlem
Zedonks avatar
Om man bor i Stockholm och inte tål gluten, kan man åka till Hemköp i Åhléns cityhuset. Dom har massor med olika slags bröd och kakor från bagerier från hela landet, i ett flertal olika frysskåp. Och varje höst brukar celiakiförbundet anordna en mässa "Mat för livet" där man får provsmaka och kan köpa olika produkter till rabatterade priser.

Jag upptäckte nu i sommar att Viking line erbjuder en mängd rätter i glutenfri eller laktosfri form om man ber om det. De maträtterna är märkta med olika koder. Ett mycket bra initiativ. Just den menyn jag såg var på båten Cinderella som kryssar till Åland, men det gäller nog deras övriga båtar också.

Så vet jag att det finns "fullt friska" männikskor som tycker att pajer gjorda på glutenfritt mjöl blir godare än vetemjölspajer. Likaså är majsredning bättre till såser än vetemjöl, lite mindre drygt bara.

När det gäller kebabkryddor som nämndes ovan så är kryddblandningen som man pudrar över vid servering, ofta blandad med vetemjöl (?). Man får fråga kocken hur det är med deras kryddor.
Citera
2011-03-14, 21:28
  #23
Medlem
vaccins avatar
Har haft celiaki sedan födseln, snart 20år.

Jag tycker inte att det är ett dugg jobbigt, fast har inte så mycket att jämföra med.
Fuska absolut inte även om du knappt har symptom!
Som många har sagt kan näringsupptagningsförmågan vara sabbad för en lång tid, har hört upp till två år. Men då gäller nog inte en macka utan ett större intag under en längre tid.

Det är inte så farligt när du vant dig, det enda jag saknar är att kunna dricka öl som jag vill. För övrigt håller jag på att bygga en enkel iphoneanpassad webbapp med lista på ölsorter och glutenhalter. Är det någon som vill ha den så langa ett PM

Ta hand om dig nu
Citera
2011-05-18, 14:11
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bollkarl
Fick diagnosen glutenintolerant för ca 2,5 år sen . Har fortsatt att äta kebabtallrik och på den senaste kontrollen så såg det bra ut, så jag undrar vad denna Kebabkrydda är?
Något som alla kebaber har på sig eller är det nån skum krydda som bara vissa använder som man ska hålla utkik efter?

Sen undrar jag vad som händer om man trycker i sig en vanlig pizza en gång om året, och äter glutenfritt resten. Kommer jag få några mer men än reducerad näringsupptagning i några månader?
Efter en inflammation i tunntarmen, som du får av att äta gluten.... VARJE gång du äter gluten, så tar det upp till två år för tunntarmen att återhämta sig. Näringsbrist, vitaminbrist, mineralbrist, depression, håravfall, viktnedgång och tunntarmscancer är bara några av sakerna som en pizza en gång om året kan orsaka. Vi som är glutenintoleranta får besked om att vi ska hålla oss ifrån gluten till 100% resten av livet och det är inte ett råd de ger för att bråka med oss.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback