2016-06-30, 12:55
Medlem
CpGurrAs avatar
Väldigt troligt att den som körde får 1500-3000kr i böter och en spärrtid på 6månader att från kunna söka nytt körkorttillstånd. Personen som äger bilen kan också få böter men det händer väldigt sällan.
Citera
2016-06-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargen74
nu får vi dela på brotten
1 olovlig körning böter,villkorlig dom fängelse i sällsynta fall ett par månade, prick i körkortet
2 stöld av fortskafingsmedel är stöld bötter vilkorlig dom så där kan på följden blir samma som ovan kanpast snateri
Varför tror du att det rör sig om stöld snarare än olovligt brukande?
Citera
2016-06-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Varför tror du att det rör sig om stöld snarare än olovligt brukande?

det har jag aldrig sagt det kan mycket väl blir som du säger men tvivlar på det
Citera
2016-06-30, 16:18
Medlem
Någon vänlig själ som kan svara på vad påföljden blir för medhjälp till mordförsök? Ponerar att jag enbart hämtar upp snubbarna som försökte, ingen kom till skada.
Citera
2016-06-30, 17:44
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatinDaddy86
Lillebrorsan hamnade på en kontroll, han körde olovligt på en parkering, med en vän...

Nykter, första gången och ej inkomst nu efter studenten.

Hur blir det med böterna?

Citat:
Ursprungligen postat av LatinDaddy86
Vad händer med vännen(som äger bilen) ?

Förvänta dig inga vettiga svar mitt i natten på en veckodag, de flesta verkar ha missförstått.

Din lillebror körde alltså en väns bil på en parkering och vännen satt bredvid men din lillebror saknar körkort. Din lillebror riskerar att dömas för olovlig körning, har han inte tidigare innehaft ett körkort (som återkallats) så kan det endast bli tal om böter.

Böternas belopp bestäms i två steg, antalet beror på gärningen, här verkar det ha skett ganska kontrollerat så förmodligen hamnar antalet på den lägre delen av skalan 30-50 stycken. Beloppet för varje bot bedöms utifrån personens årsinkomst, saknar han inkomst blir det det lägsta beloppet vilket är 50 kronor.

Vännen riskerar att dömas för tillåtande av olovlig körning, även det är ett rent bötesbelopp. Har han inga skelett i garderoben så lär han få behålla körkortet.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2016-06-30 kl. 17:52.
Citera
2016-07-02, 11:54
Medlem
Citat:
det har jag aldrig sagt det kan mycket väl blir som du säger men tvivlar på det
Jo det beror ju på hur det hanteras och vad som lämnas som förklaring bakom det hela men av vad han skrev så kunde jag inte se varför det skulle kvalificera sig som stöld. Kändes som om jag missat något.
Citera
2016-07-04, 01:29
Medlem
Hej, jag har åkt dit på kokain, enbart i pisset hade inget på mig och ytterst lite i kisset.

Jag har tidigare 2 ringa narkotika för gräs, det var 2-3 år sen.

Tror ni bara det blir dagsböter eller kan det bli något värre som fängelse?
Vet inte hur hårt dem tar på kokain.
Mvh

Kan tillägga att jag är 22
Senast redigerad av lopish 2016-07-04 kl. 01:43.
Citera
2016-07-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lopish
Hej, jag har åkt dit på kokain, enbart i pisset hade inget på mig och ytterst lite i kisset.

Jag har tidigare 2 ringa narkotika för gräs, det var 2-3 år sen.

Tror ni bara det blir dagsböter eller kan det bli något värre som fängelse?
Vet inte hur hårt dem tar på kokain.
Mvh

Kan tillägga att jag är 22

tingsräten brukar ser alvarligt på kokain och heroin så kallade tyngre droger
påfölden i ditt fall lär troligen blir en skyds tillsyn eller samhällstjänst man dömer sällan till fänelseunder 25 år vist finns det i straffskallan men då skall försäling vara inblandad
Citera
2016-07-04, 19:26
Medlem
Citat:
påfölden i ditt fall lär troligen blir en skyds tillsyn eller samhällstjänst man dömer sällan till fänelseunder 25 år vist finns det i straffskallan men då skall försäling vara inblandad

Mm precis det jag läst också, att det är väldigt hårt på just det, men som sagt hade jag inget på mig så försäljning är uteslutet.

Men då bör jag räkna med skyddstillsyn eller samhällstjänst + böter?
Citera
2016-07-06, 14:46
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Men snacka inte skit! Gränsen för för ringa går vid 0.6 och har du en 5:a på dig är det inte osannolikt med fängelse med hans tidigare domar.

Snälla se över din stavning.
Citat:
Ursprungligen postat av lopish
Mm precis det jag läst också, att det är väldigt hårt på just det, men som sagt hade jag inget på mig så försäljning är uteslutet.

Men då bör jag räkna med skyddstillsyn eller samhällstjänst + böter?
Ringa narkotikabrott, dagsböter.
Citera
2016-07-08, 22:33
Medlem
Jag blev påkommen på stan när jag hade tagit LSD, jag är 17 år gammal och vet inte vad som kommer hända med mig.
Det är inte första gången jag har varit i trubbel för narkotika. Jag har aldrig åkt dit för cannabis men någon på min skola hade sagt till våran skolsköterska att jag hade rökt på och då kontaktade de polis och föräldrar. Jag var dum nog att erkänna att jag hade rökt på vid något tillfälle.

Det var ca 3 veckor sedan och inget har hänt än. Jag måste bara pissa 3ggr i veckan.
Senast redigerad av PeterThellin 2016-07-08 kl. 22:36.
Citera
2016-07-08, 22:59
Medlem
ställde nyss en fråga, kom att tänka på en till...

Hej, jag hoppas att någon här vet mer än mig om sveriges gym än mig.

Jag är 17år btw.
Lång historia kort: Jag tog LSD, jag sneade, jag blev tagen av polisen, de kontaktar mitt gym, mitt gym stänger av mig tills vidare, Riksidrottförbundet kommer fatta beslut om 1 månad

sådär. hur länge kommer jag bli avstängd? Kommer de att se skillnad på mig som är 17år och "dopar" mig med LSD?

snackade med en av mina tränare idag, han trodde att jag skulle bli avstängd i minst ett år eller 2. Han sa också att han hoppades att jag skulle bli avstängd mycket längre än så... Jag trodde aldrig att de skulle vara så hårda. Jag gjorde bara en dum grej, det var ju inte ens prepp.
Jag sa att jag inte tänkt sluta träna och frågade om jag kunde träna någon annan stans. Han påstod att alla gym i min kommun (norrbotten) samarbetar med polis så jag skulle tydligen inte kunna träna någonstans i min kommun förän om ca 2 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in