2016-06-30, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Han får böter ändå. Kan han inte betala hamnar de hos kronofogden och tickar ränta till det att han kan betala.

Men tar de då den lägsta dagsböten pga att de ej kan räkna ut den då inkomst saknas?
Citera
2016-06-30, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatinDaddy86
Men tar de då den lägsta dagsböten pga att de ej kan räkna ut den då inkomst saknas?

Vad straffet blir bestäms ju av juryn. Kan säkert bli samhällstjänst istället.
Citera
2016-06-30, 05:23
Medlem
Citat:

Vad händer med vännen(som äger bilen) ?
Citera
2016-06-30, 05:41
Medlem
Har han medvetet lånat ut bilen till någon som inte har körkort så åker han också på det. I annat fall är det stöld och då åker din "lillebror" på det.
Citera
2016-06-30, 05:53
Medlem
Energivattens avatar
Citat:

Finns ingen jury i annat än fall som rör tryckfrihetsbrott, gå och lägg dig.

Till TS: Klart man tar hänsyn till inkomsten när man räknar på dagsböter, dock är det bara att gilla läget. Samhällstjänst kan han glömma.
Citera
2016-06-30, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energivatten
Finns ingen jury i annat än fall som rör tryckfrihetsbrott, gå och lägg dig.

Till TS: Klart man tar hänsyn till inkomsten när man räknar på dagsböter, dock är det bara att gilla läget. Samhällstjänst kan han glömma.

Vad händer med han som äger bilen?
Citera
2016-06-30, 07:51
Medlem
Citat:
Har han medvetet lånat ut bilen till någon som inte har körkort så åker han också på det. I annat fall är det stöld och då åker din "lillebror" på det.
Stöld av bil förutsätter att uppsåt fanns att behålla den. Olovligt brukande är mer troligt.
Citera
2016-06-30, 10:00
Medlem
droles avatar
Tälta i Danmark utan lov

Jag och en polare tänkte dra ner till Köpenhamn under sommaren. Vi planerade då att tälta någonstans, ej camping, för större känsla. Planen är att slå upp tältet på kvällskvisten, runt 23, och plocka ner det igen när vi vaknar, runt 10. Ingen musik, inte sitta där och prata, bara sova.

Denna aktivitet sker mellan två vardagar. Vi skulle naturligtvis flytta på oss om någon påpekade det.

Tanken var alltså en skogsdunge, på ett fält, längst en väg eller annat ställe där vi inte har markägarens tillstånd. I den mån vi är kapabla skulle vi göra någon form av bedömning så vi inte anser det förstöra marken eller liknade. Dvs. utnyttja den danska allemansrätten, bara det att den inte finns.

Vad skulle vi kunna räkna med som potentiell påföljd om någon skulle ringa dansk polis?
Citera
2016-06-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwarzeneger
Hallu!
Nu är det så här. Jag åkte dit efter jag hade rökt en med några polare. Jag körde fordornet när vi blev stoppade. Dom tog mitt körkort på plats och har nu fått info från transportstyrelsen att det är indraget i ett år.

Jag uppträde verkligen inte hetsigt, raka motsatsen och samtalade artigt med poliserna. Samt så bröt jag ihop på stationen (aldrig pratat med en polis innan detta så var livrädd).

Jag fick hänga med upp till sjukan ta urin samt blodprov. Blodprovet visade 0,0047 ug/g cannabis, inte något annat.

Jag är nu misstänkt för grov rattfylla under narkotikapåverkan (inte fått domen än) och är 19 år. Aldrig haft med polisen att göra tidigare.

Jag har kollat andra trådar lite halvt och de säger att det är antagligen är fängelse... Hur över är mitt liv? Någon som har mer koll än jag.

tack
I vilken handling står det att brottet rubriceras som grovt rattfylleri? Körde du av vägen eller liknande?

Finns det inga ovanliga omständigheter är det normala i denna situation annars att man döms för rattfylleri av normalgraden, oftast tillsammans med ringa narkotikabrott avseende bruket av naroktika. Påföljden brukar landa på dagsböter, 40-50 stycken.
Citera
2016-06-30, 12:23
Medlem
Baserat på informationen i tråden blir det 30 x 50 dagsböter. Det stannar sannolikt vid dessa
1 500 kr eftersom någon ersättning till brottsofferfond inte är aktuell.
Citat:
Skärp dig för fan. Samhällstjänst är ett alternativ till fängelse, inte något man ådöms för bötesbrott.
Citera
2016-06-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Baserat på informationen i tråden blir det 30 x 50 dagsböter. Det stannar sannolikt vid dessa
1 500 kr eftersom någon ersättning till brottsofferfond inte är aktuell.

Skärp dig för fan. Samhällstjänst är ett alternativ till fängelse, inte något man ådöms för bötesbrott.

nu får vi dela på brotten
1 olovlig körning böter,villkorlig dom fängelse i sällsynta fall ett par månade, prick i körkortet
2 stöld av fortskafingsmedel är stöld bötter vilkorlig dom så där kan på följden blir samma som ovan kanpast snateri
Citera
2016-06-30, 12:54
Medlem
Emerains avatar
Tråd av LatinDaddy86 infogad.
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem