2016-06-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Mästaren på skitsnack igen...

Listräntorna har gått upp hela 0,03% men det är bara puckon som accepterar listräntan. De egentliga räntorna är annat, kollade nyss mina som är 3-månaders och de har alla samma ränta som för ett år sedan.

0,03%... lite brus. Lär dig identifiera trender.
Skitsnack??
Så upp 0,03% är ner enligt dig eller?

Trenden är upp när det gäller boräntor, trenden är ner det gäller bostadspriser, enkelt.
2016-06-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vi ser väl inte minst i denna tråd från sådana som dig att det finns många som är förvirrade och har en stark vilja att lägga sig i andras angelägenheter.

Ni har skrikit efter kravet länge så jag antar att ni blev glada även om det var att slå in redan öppna dörrar.
Jag har aldrig skrikit efter något krav, jag är en högerperson som vill att staten skall lägga sig i så lite som möjligt.
2016-06-29, 15:29
Medlem
Citat:
Nej politikerna var inte omedvetna om det, de köpte bara billiga poänger.
Ja att införa något som redan fanns var verkligen billiga poänger.
2016-06-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ja han är en pajas och vi ser nu hur marknadsräntorna pressas mer ännu mer av brexit. Mycket låga räntor under överskådlig tid är vad vi har att vänta.
Boräntorna har stigit sedan februari, jag hade rätt, jag hade rätt du hade fel.
2016-06-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jodå lite inflasion har vi allt dock inte 2% som är målet.
"I maj 2016 var inflationen, mätt som den årliga förändringen i konsumentprisindex (KPI) 0,6 procent (0,8 procent i april 2016)"
Lånar man en mille till 1,5% och får en avkastning på 5% så skulle jag inte kalla dem korkade.

Sätter man in en mille på kontot är man så korkad att det är synd om dem. Har man dessutom lån på summan så är man dubbelkorkad.
Fast vilken lånar 1 mille för att sätta på bankkonto?

Ja att ha lån är kokat.
2016-06-29, 15:33
Medlem
intressant läsning.

http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/darfor-kan-bopriserna-i-sverige-vanda-uppat/
2016-06-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ah. Jag inbillade mig att du hade någon form av delaktighet i verksamheten och visste något om branschen. Inte bara äger aktier i ett företag.

Det är alltid någon som som är först att komma på kryphålen. Detta låter dock för enkelt för att ingen annan skulle utnyttja det redan. Men jag har inte hittat någon information om varför. När man ändå bygger så bör äganderätt lägenheter vara bättre i detta syfte än brf.
Äger massa aktier i diverse bolag, hyresfastigheten jag äger är inget aktiebolag utan den äger jag.
2016-06-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles82
intressant läsning.

http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/darfor-kan-bopriserna-i-sverige-vanda-uppat/
Vad var intressant, läser bara samma som jag läst alla gånger förut?
2016-06-29, 15:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Rent krasst är det ju större sannolikhet att hitta stora sparkonton hos hyresgäster eftersom dom inte tvingats hosta upp alla sina pengar som kontantinsats.

Nej det tror jag absolut inte. Detta eftersom hyresgäster har fullt upp med att betala av på andras lån...

Så här ser verkligheten ut:

http://hurvibor.se/boendekostnader/boutgift-i-procent/

Hyresgäster lägger mest på boendet i förhållande till inkomst och villaägare minst.

Således har de som äger sitt boende lättare att bygga upp ett sparande än den som hyr.
2016-06-29, 16:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Kurt-sure gav intrycket av att alla som hyr per automatik måste ha mindre besparingar.

( och indirekt antydde han att de som själva äger självfallet måste ha mer besparingar )

Vilket är fel.

De senaste åren har skillnaden mellan hyra och äga blivit mycket tydlig.

De som äger har fått se sina kostnader pressas i botten medan den som hyr får allt högre hyra.

Vem tror du då har lättast för att bygga upp ett sparande?

För att inte tala om sparandet i form av värdeökning....
2016-06-29, 16:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det tror jag absolut inte. Detta eftersom hyresgäster har fullt upp med att betala av på andras lån...

Så här ser verkligheten ut:

http://hurvibor.se/boendekostnader/boutgift-i-procent/

Hyresgäster lägger mest på boendet i förhållande till inkomst och villaägare minst.

Således har de som äger sitt boende lättare att bygga upp ett sparande än den som hyr.

När de dessutom inte inser det visar det att de inte har någon koll på ekonomi och det leder förstås till sämre ekonomi.
2016-06-29, 16:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför ska en hyresgäst med oftast lägre inkomst och standard på lgh där många lägenheter har plastmatta till parkett och inte renoverat på 30-40 år ha mycket högre boendekostnad?
därför att hyresgästen har köpt en tjänst och äger exakt ingenting? Jämför gärna med att hyra vad du vill. Hyra är och ska vara dyrare pga du köper dig fri från risk och får fri service mm.

Citat:
Man har inga möjligheter till ROT heller.
det ska inte hyresgäster ha heller eftersom deras kaptitalinsats är noll kr. Hyresvärden har 100% kostnadsavdragsrätt.

Att det ska vara så svårt att förstå skillnaden...

Citat:
Ska själv installera tvätt och diskmaskin men får betala fullt hantverkarpris av någon anledning (trots att ROT är självfinansierade enligt högern!)
varför gör du det när du inte äger ett piss? Då får du skylla dig själv...

Citat:
Rösta på högern - när du vill att näsan ska växa som pinochio och har psykopatisk personlighetsstörning.
vad har det här med högern att göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in