2016-06-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eller så är det jag som ser den hela bilden? Du verkar ha fastnar för Gud och bibeln.

Du verkar ha fastnat för vad majoriteten tror på? Du vet, dom största tänkarna tänkte utanför "boxen", dom kunde se en helhetsbild som majoriteten av människor som var inskränkta inte kunde tänka sig, t.ex. Giordano Bruno och Albert Einstein.
Citera
2016-06-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att ångra sig är "ett steg i rätt riktning" kan jag hålla med om. Men samtidigt tycker jag godhet är att ångra sig från sina synder.

Så jag förstår inte vad du menar med att "godhet inte är att ångra sig". Kan du förklara.
Jag menar att ångra sig inte räcker. Sedan beror det naturligtvis på vad man gjort. Men man ska naturligtvis först och främst be om ursäkt till dom man gjort illa. Man blir alltså inte god av att ångra sig, men det är en god handling.
Citera
2016-06-29, 14:54
Medlem
Citat:
Du verkar ha fastnat för vad majoriteten tror på? Du vet, dom största tänkarna tänkte utanför "boxen", dom kunde se en helhetsbild som majoriteten av människor som var inskränkta inte kunde tänka sig, t.ex. Giordano Bruno och Albert Einstein.
Majoriteten av människor ör religiöst troende i någon mening. Jag tillhör inte den kategorin.
Ja, att tänka utanför "boxen" är bra ibland. Dock tror jag det var löttare förut (men farligare), eftersom "boxen" var begränsad.
Citera
2016-06-29, 14:58
Medlem
Citat:
Jag menar att ångra sig inte räcker. Sedan beror det naturligtvis på vad man gjort. Men man ska naturligtvis först och främst be om ursäkt till dom man gjort illa. Man blir alltså inte god av att ångra sig, men det är en god handling.

Fast jag har hela tiden talat om att ångra sig och att vända om sig från onda gärningar.

Att man ångrar innebär att man vänder om enligt min värld.

Och jag anser alltså inte att det finns skillnader i vilken synd en människan har gjort. Även om man har varit en seriemördare och våldtagit massor med människor, så finns möjligheten till förlåtelse om personen verkligen ångrar sig och vänder om från personens onda gärningar.
Citera
2016-06-29, 15:21
Medlem
Citat:
Majoriteten av människor ör religiöst troende i någon mening. Jag tillhör inte den kategorin.
Ja, att tänka utanför "boxen" är bra ibland. Dock tror jag det var löttare förut (men farligare), eftersom "boxen" var begränsad.

Ok, men tror du inte att "boxen" idag är begränsad, till att t.ex. begränsa möjligheten till att acceptera homosexualitet?

Majoriteten accepterar homosexualitet, men dom som tänker utanför "boxen" är "idioter" så som man tänkte om dom stora tänkarna på deras tid.

Den stora frågan är vad det är som säger att majoriteten av människor (demokrati) har rätt i jämförelse med andra. På 1500-talet tyckte majoriteten (demokratin) att homosexualitet var fel och borde straffas med döden.

Vad är det som säger att dagens demokrati har rätt i alla frågor? Och det blir mer komplicerat om man tar hänsyn till olika demokratier som Sverige och USA.

Vilken demokrati har rätt när det t.ex. gäller dödsstraff? USA dödar människor, som är en demokrati, betyder det att Sverige har mer rätt än USA?
Citera
2016-06-29, 15:24
Medlem
Citat:
Med andra ord, Gud är den sämsta "polisen" man kan tänka sig. Han förlåter massmördare, men "vanliga goda" människor kan ligga pyrt till. Jag hoppas verkligen inte denna Gud finns.

Enligt fundamentalistisk religion så är det värsta brottet att inte tro (som sekten/samfundet stipulerar).
Om du kommer ihåg pedofilskandalen i Australien så hade avdelningskontoret registrerat drygt 1000 pedofiler inom JV-organisationen.............ingen av dessa blev polisanmäld av organisationen.........de kunde nämligen "ångra sig"...........plus att rättegångar skulle kunna "dra vanära över Jehovas namn", som det heter.
Citera
2016-06-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ok, men tror du inte att "boxen" idag är begränsad, till att t.ex. begränsa möjligheten till att acceptera homosexualitet?

Majoriteten accepterar homosexualitet, men dom som tänker utanför "boxen" är "idioter" så som man tänkte om dom stora tänkarna på deras tid.

Den stora frågan är vad det är som säger att majoriteten av människor (demokrati) har rätt i jämförelse med andra. På 1500-talet tyckte majoriteten (demokratin) att homosexualitet var fel och borde straffas med döden.

Vad är det som säger att dagens demokrati har rätt i alla frågor? Och det blir mer komplicerat om man tar hänsyn till olika demokratier som Sverige och USA.

Vilken demokrati har rätt när det t.ex. gäller dödsstraff? USA dödar människor, som är en demokrati, betyder det att Sverige har mer rätt än USA?
Jag kan bara ge min syn på saken. Vem som har rätt kan jag inte avgöra. Vem har påstått att demokratier har rött i alla frågor?
Hur kan Gud ha rätt i alla frågor?
Citera
2016-06-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Enligt fundamentalistisk religion så är det värsta brottet att inte tro (som sekten/samfundet stipulerar).
Om du kommer ihåg pedofilskandalen i Australien så hade avdelningskontoret registrerat drygt 1000 pedofiler inom JV-organisationen.............ingen av dessa blev polisanmäld av organisationen.........de kunde nämligen "ångra sig"...........plus att rättegångar skulle kunna "dra vanära över Jehovas namn", som det heter.
Japp. Om det finns någon Gud, så hoppas jag den inte bryr sig om tro.
Och så länge inte Gud kommer "ner" och håller rättegångar, så får vi människor hålla oss till våra egna lagar.
Senast redigerad av kiss74 2016-06-29 kl. 16:04.
Citera
2016-06-29, 16:07
Medlem
Citat:
Vem som har rätt kan jag inte avgöra.

Ok, så vem som har rätt, Gud eller människor kan du inte avgöra? Är det rätt uppfattat?

Ändå känns det ofta när du skriver dina inlägg att det är du själv som avgör dessa frågor, hur vill du ha det?
Citera
2016-06-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ok, så vem som har rätt, Gud eller människor kan du inte avgöra? Är det rätt uppfattat?

Ändå känns det ofta när du skriver dina inlägg att det är du själv som avgör dessa frågor, hur vill du ha det?
Jag jämförde min åsikt med andra människors åsikt. Om Gud har rätt har jag ingen aning om. Jag vet inte något om Gud, allra minst vilka lagar han har.
Citera
2016-06-29, 16:39
Medlem
Citat:
Jag jämförde min åsikt med andra människors åsikt. Om Gud har rätt har jag ingen aning om. Jag vet inte något om Gud, allra minst vilka lagar han har.

Precis, du läser inte vad som står i bibeln, du skjuter från höften som vanligt.
Citera
2016-06-29, 16:51
Medlem
Citat:

Utanför boxen: Ser du den allvarliga faran men den globala uppvärmningen?, eller hör du till kategorin som inte/vill se att vi är behov av en högre intelligens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in