2016-06-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ha ha ha...utrotningsteologin går ut på att 99,9% av mänskligheten ska slaktas (might is right).......och du snackar om barmhärtighet. Du är ju en riktigt kul typ!

Var i bibeln står det att 99,9% av mänskligheten ska slaktas?
Citera
2016-06-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo det är precis på grund av okunnighet i vad bibeln säger som präster i Svenska Kyrkan säger att Gud inte kommer att straffa onda människor. Det finns många skriftställen som jag kan hänvisa till om du vill.

Att du hänvisar till Svenska Kyrkan om vad som står i bibeln är som att hänvisa till anarkister om vad som står i den svenska lagen.
Straffar Gud onda människor som ångrar sig och omvänder sig?
Citera
2016-06-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Nej!
Citera
2016-06-29, 14:14
Medlem
Citat:
Nej!
Så att "Gud straffar onda människor" stämmer egentligen inte? Kan Gud straffa goda människor?
Nu har vi heller inte gått in på vad som är "ont" och "gott", men jag antar att Gud öven bestämmer det?
Citera
2016-06-29, 14:16
Medlem
Citat:

Jag ska ge dig bevis på det från bibeln:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning." (Upp 16:8-9 Bibel2000)

Uppenbarelseboken är symbolisk, så "plågorna" som det beskrivs om handlar om sanningen om Gud och om vår verklighet. Det kommer att vara många människor som kommer att välja det liv som du nu lever, och vill inte omvända sig trots att dom förstått vem som är Gud.

Men dom som har levt ett ont liv och ångrar sig, oavsett hur allvarligt det har varit, man kan t.o.m. ha varit en massmördare, seriemördare så som Hitler, så blir man förlåten för sina synder om man uppriktigt ångrar sig inför Gud och vänder om från deras onda handlingar.

Men dom som vill fortsätta att göra det onda trots att dom förstår sanningen om att Gud finns och vad han kräver, så finns det inget annat alternativ än att den individen inte får leva och påverka det samhället som Gud genom Jesus ska skapa på jorden. Det kommer att bli en ny ordning och ett nytt samhälle den dagen då Gud genom Jesus ingriper på jorden.

Ett samhälle där människor inte t.ex. dödar andra, utan man är som bröder och systrar med varandra:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2016-06-29, 14:22
Medlem
Citat:
Jag ska ge dig bevis på det från bibeln:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning." (Upp 16:8-9 Bibel2000)

Uppenbarelseboken är symbolisk, så "plågorna" som det beskrivs om handlar om sanningen om Gud och om vår verklighet. Det kommer att vara många människor som kommer att välja det liv som du nu lever, och vill inte omvända sig trots att dom förstått vem som är Gud.

Men dom som har levt ett ont liv och ångrar sig, oavsett hur allvarligt det har varit, man kan t.o.m. ha varit en massmördare, seriemördare så som Hitler, så blir man förlåten för sina synder om man uppriktigt ångrar sig inför Gud och vänder om från deras onda handlingar.

Men dom som vill fortsätta att göra det onda trots att dom förstår sanningen om att Gud finns och vad han kräver, så finns det inget annat alternativ än att den individen inte får leva och påverka det samhället som Gud genom Jesus ska skapa på jorden. Det kommer att bli en ny ordning och ett nytt samhälle den dagen då Gud genom Jesus ingriper på jorden.

Ett samhälle där människor inte t.ex. dödar andra, utan man är som bröder och systrar med varandra:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Med andra ord, Gud är den sämsta "polisen" man kan tänka sig. Han förlåter massmördare, men "vanliga goda" människor kan ligga pyrt till. Jag hoppas verkligen inte denna Gud finns.
Citera
2016-06-29, 14:22
Medlem
Citat:
Så att "Gud straffar onda människor" stämmer egentligen inte? Kan Gud straffa goda människor?
Nu har vi heller inte gått in på vad som är "ont" och "gott", men jag antar att Gud öven bestämmer det?

Du hade parametern "onda människor som ångrar sig", så i princip så var dom inte onda människor enligt bibeln eftersom dom ångrade sig.

Det du frågade om var egentligen en motsägelse.
Citera
2016-06-29, 14:23
Medlem
Citat:
Med andra ord, Gud är den sämsta "polisen" man kan tänka sig. Han förlåter massmördare, men "vanliga goda" människor kan ligga pyrt till. Jag hoppas verkligen inte denna Gud finns.

Nej, du ser inte den stora bilden, du är trångsynt.
Citera
2016-06-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu ska vi se här.....alla som inte är JV är sådana som förstör för andra....d v s cirkus 99,9% av mänskligheten ska slaktas eller tas "bert" som du kallar det.

Egendomligt att vi kan ha utvecklade civilisationer om nu 99,9% av mänskligheten är så destruktiva!

Alla är lika skyldiga och förtjänta av döde.
Det enda som kan rädda oss är Jesu lösen.

Där har vi ett personligt val att göra.
Citera
2016-06-29, 14:36
Medlem
Citat:
Du hade parametern "onda människor som ångrar sig", så i princip så var dom inte onda människor enligt bibeln eftersom dom ångrade sig.

Det du frågade om var egentligen en motsägelse.
Kanske det. Men jag anser inte att godhet är att ångra sig. Det är ett steg i rätt riktning.
Citera
2016-06-29, 14:38
Medlem
Citat:
Nej, du ser inte den stora bilden, du är trångsynt.
Eller så är det jag som ser den hela bilden? Du verkar ha fastnar för Gud och bibeln.
Citera
2016-06-29, 14:39
Medlem
Citat:
Kanske det. Men jag anser inte att godhet är att ångra sig. Det är ett steg i rätt riktning.

Att ångra sig är "ett steg i rätt riktning" kan jag hålla med om. Men samtidigt tycker jag godhet är att ångra sig från sina synder.

Så jag förstår inte vad du menar med att "godhet inte är att ångra sig". Kan du förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in