2016-06-27, 22:20
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om det är det du läser här så är ju faktiskt 95% rena felaktigheter eller ovilja att ta till sig nyheter.
Det är inte svårare att byta kylvätska på en ny bil än på en gammal, rentav lättare i många fall då man kan slippa ihoprostade gamla slangklämmor och sönderärgade aluminiumhus. Snabbkopplingar och plasthus istället.

Visst kan det finnas saker som är sämre på vissa modeller, men generellt sett har det gått framåt.
jo,förvisso finns säkert någon/några fördelar,men mina egna erfarenheter är att det kostar också..

Bara en nyckel får man betala typ 3000kr för,sumpar man den enda man har (tappat den andra nyckeln,eller förstörd på annat sätt) så blir det femsiffrigt..

Jo polarn har bl.a termostaten i plast,vet fan inte hur ofta han byter den!
(funkar den inte,så har den spruckit typ..är iofs inte med och "håller handen",så vad vet jag,han kanske sumpar den själv?)

En ful slangklämma är ju bara att ta sönder,en fräsch kostar väl en "tia"..så är den fin till nästa gång.
Citera
2016-06-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Underhållspåfyllning via expansionskärlet fungerar väl men inte om systemet är helt tomt.

För bilar med simpelt lock så fyller man ju först upp kylaren med vatten, därefter expansionskärlet. I förbindelsen mellan exp-kärlet och kylaren blir det ju en luftficka. Efter ett antal uppvärmningar/avkylningar försvinner luften alltmer och man får ett slutet system som hindrar syre att komma in i kylsystemet.

Finns det inget lock får man väl lossa översta kylarslangen och fylla upp kylaren därifrån.
Är det det man slipper göra med denna sofistierade utrustning?

Normalt sett så är det bara att fylla motorn med kylarvätska genom expansionskärlet och köra motorn varm med kupévärmen på max (med borttaget lock på expansionskärlet). Efter det så efterfyller man till rätt nivå.

Hos vissa modeller finns också avluftningsventiler placerade på en hög punkt där luft kan fångas.
Citera
2016-06-28, 22:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Normalt sett så är det bara att fylla motorn med kylarvätska genom expansionskärlet och köra motorn varm med kupévärmen på max (med borttaget lock på expansionskärlet). Efter det så efterfyller man till rätt nivå.

Hos vissa modeller finns också avluftningsventiler placerade på en hög punkt där luft kan fångas.

Men kylarvätskan i expansionskärlet kommer ju inte in kylaren direkt. Isåfall har de hittat på något nytt.

Edit:
Där ser man, de kunde inte lämna den enkla lösningen ifred.
De första bilarna med slutet kylsystem hade bara en behållare som satt högre är kylaren. En slang från toppen på kylaren gick till kärlets lock. Från locket gick en slang ner till botten på burken. I locket fanns en tryckventil.

Vattnet man fyllde på i kärlet tog sig inte till kylaren direkt utan när vattnet i kylaren expanderade när det värmdes upp så trycktes luften i slangen mellan kylaren och kärlet ut genom kärlet och när vattnet i kylaren kalnade och drog sig tillbaka drogs vattnet i kärlet till kylaren.

Nu har man tydigen dragit en slang från botten på kärlet till botten på kylaren också. Undrar om någon har räknat på det där. Man sparade ett kylarlock.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-28 kl. 22:52.
Citera
2016-06-29, 07:12
Moderator
Citat:
Men kylarvätskan i expansionskärlet kommer ju inte in kylaren direkt. Isåfall har de hittat på något nytt.

Edit:
De första bilarna med slutet kylsystem hade bara en behållare som satt högre är kylaren. En slang från toppen på kylaren gick till kärlets lock. Från locket gick en slang ner till botten på burken. I locket fanns en tryckventil.

Vattnet man fyllde på i kärlet tog sig inte till kylaren direkt utan när vattnet i kylaren expanderade när det värmdes upp så trycktes luften i slangen mellan kylaren och kärlet ut genom kärlet och när vattnet i kylaren kalnade och drog sig tillbaka drogs vattnet i kärlet till kylaren.

Nu har man tydigen dragit en slang från botten på kärlet till botten på kylaren också. Undrar om någon har räknat på det där. Man sparade ett kylarlock.

Vilka bilar med expansionskärl har inte en förbindelse på det sättet mellan kärlet och systemet? Volvo var ju rätt tidiga ut med expansionskärl (240) och de hade från början en slang som fyller systemet genom expansionskärlet. Ja, alla bilar med expansionskärl jag fyllt eller bytt kylarvätska har haft fyllning genom det.
Citera
2016-06-29, 13:00
Medlem
Citat:

Edit:

Ett expansionskärl har normalt två anslutningar, en lite tunnare för ventilationsledningen som går till toppen på kylaren och en lite kraftigare som går till en annan punkt i kylsystemet, ex. inloppet till kylvätskepumpen.

När man fyller på kylarvätska i expansionskärlet så rinner kylvätskan genom den kraftigare slangen och fyller motorblock, kylare mm. Luft evakueras till expansionskärlet via ventilationsledningen.
Citera
2016-06-29, 13:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Ett expansionskärl har normalt två anslutningar, en lite tunnare för ventilationsledningen som går till toppen på kylaren och en lite kraftigare som går till en annan punkt i kylsystemet, ex. inloppet till kylvätskepumpen.

När man fyller på kylarvätska i expansionskärlet så rinner kylvätskan genom den kraftigare slangen och fyller motorblock, kylare mm. Luft evakueras till expansionskärlet via ventilationsledningen.

Vad som är normalt kan ju diskuteras.

Som tur är så har jag inte någon extra onödig slang på min bil iallafall. Andra har tydligen sparat in ett kylarlock och kostat på en gummislang istället. Om den gummislangen lossnar eller går av så rinner vattnet ur kylaren.
Verkar ju vara ett medvetet sabotage.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-29 kl. 13:51.
Citera
2016-06-29, 14:40
Medlem
PeterNosters avatar
OK, jag var lite skeptisk så jag var tvungen att kolla på min bil det ni skiver.
Det verkar som ni har rätt men expansionskärlet är mer eller mindre integrerat i kylaren så jag ser inga gummislangar.

Men jag kan ju dra hur det var förr. På min Renault R8 1962 fanns slutet kylsystem. Det måste vara bland de första masstillverkade bilar som hade det. Det fungerade som jag beskrev tidigare med endast en anslutning till toppen på kylaren.
Själva kärlet var gjort av glas. Såg ut som en stor konservburk.

Jag köpte bilen för 2500:- i Stockholm och skulle överaska släktingar 35 mil därifrån så hade inte sagt något om ny bil. Bilen hade förvärmning av insuget så det gick tunna vattenslangar till förgasarhalsen. En av slangarna visade sig senare ha en liten spricka. Det läckte så lite att vattnet hann avdunsta direkt så man såg inte något vatten.

Men även en liten läcka kan ju välta ett stort lass så efter cirka 30 mil kokade motorn och det hördes en kraftig smäll från motorrummet där bak. Expansionskärlet hade gått i tusen bitar och glassplitter överallt.

Premiärturen slutade med att en skadeglad släkting fick bogsera bilen 5 mil.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-29 kl. 14:45.
Citera
2016-06-29, 15:34
Medlem
PeterNosters avatar
Hur man fyller på ett sånt här "modernt" kylpaket.

Skaffa en plasflaska med konisk hals. Vissa ketchupflaskor passar nog.
Kapa av botten på flaskan.
Tryck ner den koniska halsen på flaskan i påfyllningshålet i expansionskärlet. Kanske måste kapa halsen lite. Huvudsaken är att det sluter tätt mellan flaskan och expansionskärlet.
Öppna de luftningsskruvar som finns. Brukar finnas på slangarna till värmeelementet.
Plastflaskan i expansionskärlet är nu den högsta punkten i kylsystemet och fungerar också som en tratt.
Häll i kylarvatten igenom "tratten" tills det kommer ut rent kylvatten ur luftningsskruvarna.
Täta till skruvarna, ta bort flaskan och skruva på locket.
Citera
2016-06-29, 18:43
Medlem
Benämningen "slutet kylsystem" har dykt upp några gånger och tros endast finnas på modernare bilar. Mig veterligen så är ett kylsystem alltid slutet men ni får ju gärna förklara hur ni tänker. Expansionskärlets uppgift är väl ändå att just expandera kylsystemet så att mer vatten ryms. Det är ju slutet oavsett kärl eller inte.
Citera
2016-06-29, 20:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Benämningen "slutet kylsystem" har dykt upp några gånger och tros endast finnas på modernare bilar. Mig veterligen så är ett kylsystem alltid slutet men ni får ju gärna förklara hur ni tänker. Expansionskärlets uppgift är väl ändå att just expandera kylsystemet så att mer vatten ryms. Det är ju slutet oavsett kärl eller inte.

Innan det fanns slutet system så var det....öppet.
Slangen från kylarens topp gick rakt ut i luften. När vattnet i kylaren expanderade så rann överskottet bara rakt ut på marken. Det betyder ju då att vattnet i kylaren vid kall motor inte var full ända upp. Vid varm motor var kylaren full. Försvann lite p.g.a avdunstning så man fick fylla på då och då.

Det slutna systemet håller kylaren fri från syre så den och motorn inte rostar inifrån. Genom övertrycket höjs tempempen till ~130 grader vilket gör att det finns mindre risk för att vattnet kokar innan det hinner kylas ner. Från 90 till 100 är för liten marginal,

Bra förklaringar här:
http://www.petersgarage.se/CITROEN/CXMOTORKYL.HTM
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-29 kl. 21:01.
Citera
2016-06-29, 23:14
Medlem
Citat:
Innan det fanns slutet system så var det....öppet.
Slangen från kylarens topp gick rakt ut i luften. När vattnet i kylaren expanderade så rann överskottet bara rakt ut på marken. Det betyder ju då att vattnet i kylaren vid kall motor inte var full ända upp. Vid varm motor var kylaren full. Försvann lite p.g.a avdunstning så man fick fylla på då och då.

Det slutna systemet håller kylaren fri från syre så den och motorn inte rostar inifrån. Genom övertrycket höjs tempempen till ~130 grader vilket gör att det finns mindre risk för att vattnet kokar innan det hinner kylas ner. Från 90 till 100 är för liten marginal,

Bra förklaringar här:
http://www.petersgarage.se/CITROEN/CXMOTORKYL.HTM

Fast det är väl ändå slutet fram tills det att det blir övertryck vid ca 100 grader? En bil med expansionskärl kommer ju också att öppna i antingen locket till expansionskärlet eller en inbyggd ventil i kärlet om trycket blir för högt.

Fast ja jag fattar förresten, istället för att fara ut i det fria så kan det expandera i kärlet ja.
Citera
2016-06-30, 21:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Fast det är väl ändå slutet fram tills det att det blir övertryck vid ca 100 grader? En bil med expansionskärl kommer ju också att öppna i antingen locket till expansionskärlet eller en inbyggd ventil i kärlet om trycket blir för högt.

Fast ja jag fattar förresten, istället för att fara ut i det fria så kan det expandera i kärlet ja.

Precis. Du har ju samma system om du har vattenburen värme i huset. Ett expansionskärl på taket/vinden tar upp vattnets volymförändringarna. Där har man dock inte tryckventil var jag vet.

Edit:
Det finns tydligen slutna system även för vattenburet värmesystem.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Expansionsk%C3%A4rl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in