2016-06-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, tidsoptimering - privatpersoners önskemål kommer rätt långt ner på prioriteringslistan. Det är sparade sekunder i verkstaden som gäller.

Vem vill lämna in bilen till så giriga jävlar att de räknar sekunder för att zuuuugaaaaa uuut
sina medmänniskor maximalt?

Sanningen är att de här bilverkstäderna har NOLL att säga till om o kunna påverka.

DET ÄR JU FABRIKERNA SOM HITTAT PÅ DETTA O AUKT VERKSTÄDER HAR INGET ANNAT
VAL ÄN ATT SPELA MED
Citera
2016-06-25, 16:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Vem vill lämna in bilen till så giriga jävlar att de räknar sekunder för att zuuuugaaaaa uuut
sina medmänniskor maximalt?

Sanningen är att de här bilverkstäderna har NOLL att säga till om o kunna påverka.

DET ÄR JU FABRIKERNA SOM HITTAT PÅ DETTA O AUKT VERKSTÄDER HAR INGET ANNAT
VAL ÄN ATT SPELA MED

Men självklart är det tillverkarna av bilen som optimerar service också, man villtjäna så mycket som möjligt med så låg tidsåtgång/kostnad som möjligt.

Vad du eller jag tycker som privatpersoner skiter de fullständigt i, möjligen lyssnar de på oss i egenskap av nybilskund - men något säger mig genom ditt språkbruk att du förmodligen inte köper nya bilar heller?
Citera
2016-06-26, 00:09
Medlem
BMW går utmärkt att tömma/fylla utan några specialverktyg/vakuumsugning.

Sen att verkstäder gör det för att de är smidigare är väl inget dåligt.
Är folk arga för att verkstäderna sparar tid och använder mutterknack istället för fälgkors.
Senast redigerad av chillhunter 2016-06-26 kl. 00:16.
Citera
2016-06-26, 02:14
Medlem
brorsan jobbar på verkstad. handlar om pengar, bara om det också. han tycker alla jobb går snabbare att göra på äldre bilar och enklare, mindre elektriskt skit brukar han säga. de fel han hittar är sällan allvarliga oftast bara någon dyr givare som gett med sig. de kan man byta själv...MEN sen måste fel koden nollställas...i många fall är det då verkstad som gäller.

trycka ut kylarvätska har jag aldrig hör talas om. tömmer min själv genom att enkelt dra loss undre kylar slangen på min 740, sen luftar systemet sig själv efter som expansions kärlet är högsta punkten. på andra bilar kan det finnas en liten mutter man lossar högt upp tills det börjar rinna ut vatten.
Citera
2016-06-26, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Jo då, dom flesta japaner har normalt klassiskt kylarlock, med ett expantionskärl kopplat till locket, sjukt enkelt, systemet luftar sig själv.

Det jag menade var ett klassiskt kylarlock (med dubbla ventiler) som sitter direkt på kylaren, inte ett enkelt simpelt lock.

På moderna bilar, typ de senaste 20 åren eller så har de flesta bilar haft ett simpelt lock på kylaren eller inget alls. Men ett lock med dubbla ventiler på ett expansionskärl där det är tänkt att man normalt ska fylla på vätskan.

På min BMW 740 -99 så sitter det inget lock alls på själva kylaren men ett dubbelverkande lock på expansionskärlet.
Citera
2016-06-26, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av max.paine
brorsan jobbar på verkstad. handlar om pengar, bara om det också. han tycker alla jobb går snabbare att göra på äldre bilar och enklare, mindre elektriskt skit brukar han säga. de fel han hittar är sällan allvarliga oftast bara någon dyr givare som gett med sig. de kan man byta själv...MEN sen måste fel koden nollställas...i många fall är det då verkstad som gäller.

trycka ut kylarvätska har jag aldrig hör talas om. tömmer min själv genom att enkelt dra loss undre kylar slangen på min 740, sen luftar systemet sig själv efter som expansions kärlet är högsta punkten. på andra bilar kan det finnas en liten mutter man lossar högt upp tills det börjar rinna ut vatten.

Givetvis handlar det även om att kunna göra ett bra jobb, så tidseffektivt som möjligt.

Som du beskriver din bror så får man uppfattningen att antingen du eller han inte har så mycket kunnande om bilar....
Citera
2016-06-26, 13:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det jag menade var ett klassiskt kylarlock (med dubbla ventiler) som sitter direkt på kylaren, inte ett enkelt simpelt lock.

På moderna bilar, typ de senaste 20 åren eller så har de flesta bilar haft ett simpelt lock på kylaren eller inget alls. Men ett lock med dubbla ventiler på ett expansionskärl där det är tänkt att man normalt ska fylla på vätskan.

På min BMW 740 -99 så sitter det inget lock alls på själva kylaren men ett dubbelverkande lock på expansionskärlet.

Underhållspåfyllning via expansionskärlet fungerar väl men inte om systemet är helt tomt.

För bilar med simpelt lock så fyller man ju först upp kylaren med vatten, därefter expansionskärlet. I förbindelsen mellan exp-kärlet och kylaren blir det ju en luftficka. Efter ett antal uppvärmningar/avkylningar försvinner luften alltmer och man får ett slutet system som hindrar syre att komma in i kylsystemet.

Finns det inget lock får man väl lossa översta kylarslangen och fylla upp kylaren därifrån.
Är det det man slipper göra med denna sofistierade utrustning?
Citera
2016-06-27, 19:26
Medlem
Citat:
Givetvis handlar det även om att kunna göra ett bra jobb, så tidseffektivt som möjligt.

Som du beskriver din bror så får man uppfattningen att antingen du eller han inte har så mycket kunnande om bilar....

han kan det mesta om bilar och meckar med allt motordrivet så han kan mycket.
han gillar att renovera gamla bilar och motorcyklar då plockar han ned dom i småbitar och fixar allt som behövs och byter de delar som är slut.

mkt du kunde luska ut genom min sparsamma text.
Citera
2016-06-27, 19:39
Medlem
orvarens avatar
Har en -88 nu,ju mer man läser/ser/hör gör att OM jag kommer byta bil,så blir det en ännu äldre...
(kör så lite privat att jag nästan skulle klara mig utan bil,men det är kul/skönt att ha en.)
Citera
2016-06-27, 19:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har en -88 nu,ju mer man läser/ser/hör gör att OM jag kommer byta bil,så blir det en ännu äldre...
(kör så lite privat att jag nästan skulle klara mig utan bil,men det är kul/skönt att ha en.)
Om det är det du läser här så är ju faktiskt 95% rena felaktigheter eller ovilja att ta till sig nyheter.
Det är inte svårare att byta kylvätska på en ny bil än på en gammal, rentav lättare i många fall då man kan slippa ihoprostade gamla slangklämmor och sönderärgade aluminiumhus. Snabbkopplingar och plasthus istället.

Visst kan det finnas saker som är sämre på vissa modeller, men generellt sett har det gått framåt.
Citera
2016-06-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av max.paine
han kan det mesta om bilar och meckar med allt motordrivet så han kan mycket.
han gillar att renovera gamla bilar och motorcyklar då plockar han ned dom i småbitar och fixar allt som behövs och byter de delar som är slut.

mkt du kunde luska ut genom min sparsamma text.

Det är inte ovanligt att folk kan mecka med gamla bilar, och ändå är rätt okunniga om modern teknik och elektronik i modernare bilar och ofta ser det som ett otyg.
Citera
2016-06-27, 20:58
Medlem
Citat:
Det är inte ovanligt att folk kan mecka med gamla bilar, och ändå är rätt okunniga om modern teknik och elektronik i modernare bilar och ofta ser det som ett otyg.
det är ofta ett otyg, flera saker som kan gå sönder. en av de få saker min bror gillar är att de enorma kabehärvorna är borta då det istället skickas signaler mellan olika små "datorer". lite överallt i bilarna med 2 eller 4 kablar. meckar man själv är det ofta ett otyg som kräver special verktyg och ibland dyra elektroniska verktyg för att få det att fungera.
min kompis bytte ABS givare på sin bil men det fungerade inte, trots att han "släckte" alla felkoder med sin felkodsläsare. visade sig att han var tvungen att åka till en VAG verkstad där dom hade rätt verktyg för att "släcka" dom koderna. känns rätt onödigt.

finns en anledning till att asiatiska bilar är populära och har ett högt andrahands värde. de bygger ofta på lite äldre och primitivare teknik, tex toyota corolla.

eller varför inte en gammal volvo? där är det få saker som kan gå fel och det är väldigt simpelt att laga.

det värsta är att många verkstäder försöker blåsa folk. min bror försökte dom blåsa på 10000kr och det hade inte löst problemet. han orkade inte mecka ute när det var 20 minus så han valde att anlita en lokal verkstad, slutade med att han ändå lagade bilen för 300spänn istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in