Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Det är inte ovanligt att folk kan mecka med gamla bilar, och ändå är rätt okunniga om modern teknik och elektronik i modernare bilar och ofta ser det som ett otyg.
det är ofta ett otyg, flera saker som kan gå sönder. en av de få saker min bror gillar är att de enorma kabehärvorna är borta då det istället skickas signaler mellan olika små "datorer". lite överallt i bilarna med 2 eller 4 kablar. meckar man själv är det ofta ett otyg som kräver special verktyg och ibland dyra elektroniska verktyg för att få det att fungera.
min kompis bytte ABS givare på sin bil men det fungerade inte, trots att han "släckte" alla felkoder med sin felkodsläsare. visade sig att han var tvungen att åka till en VAG verkstad där dom hade rätt verktyg för att "släcka" dom koderna. känns rätt onödigt.
finns en anledning till att asiatiska bilar är populära och har ett högt andrahands värde. de bygger ofta på lite äldre och primitivare teknik, tex toyota corolla.
eller varför inte en gammal volvo? där är det få saker som kan gå fel och det är väldigt simpelt att laga.
det värsta är att många verkstäder försöker blåsa folk. min bror försökte dom blåsa på 10000kr och det hade inte löst problemet. han orkade inte mecka ute när det var 20 minus så han valde att anlita en lokal verkstad, slutade med att han ändå lagade bilen för 300spänn istället.