2016-06-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja lite så undrar jag också, kan det vara så att herrarna här lever i en teoretisk värld?
Jo i teorin skall jag göra söndag till en helgdag, är ju redan helgdag men skall införa det en gång till.
2016-06-29, 12:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
varför inför man något som redan finns?

För att politiker drivs av populism, det är väl inget nytt för de insatta.
2016-06-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja därför inför de något som redan fanns tydligen, de blev säkert väldigt populära bland väljarna då de införde amorteringskrav, för folk vill ju inte vara fria och göra sina val själva. Jag tex vill ju amortera stenhårt, så om populistpolitikerna vill göra mig glad så bör de lagstifta om att jag inte skall få amortera, så fungerar ju populism tydligen.
2016-06-29, 12:52
Medlem
Citat:
Tydligen var alla partier i riksdagen populister och ovetande om att det redan fanns amorteringskrav.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20802624.ab
2016-06-29, 12:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja därför inför de något som redan fanns tydligen, de blev säkert väldigt populära bland väljarna då de införde amorteringskrav, för folk vill ju inte vara fria och göra sina val själva. Jag tex vill ju amortera stenhårt, så om populistpolitikerna vill göra mig glad så bör de lagstifta om att jag inte skall få amortera, så fungerar ju populism tydligen.

Vi ser väl inte minst i denna tråd från sådana som dig att det finns många som är förvirrade och har en stark vilja att lägga sig i andras angelägenheter.

Ni har skrikit efter kravet länge så jag antar att ni blev glada även om det var att slå in redan öppna dörrar.
2016-06-29, 12:54
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Boräntan har stigit de senaste månaderna, bostadspriserna har sjunkit de senaste månaderna, har du missat detta?
Mästaren på skitsnack igen...

Listräntorna har gått upp hela 0,03% men det är bara puckon som accepterar listräntan. De egentliga räntorna är annat, kollade nyss mina som är 3-månaders och de har alla samma ränta som för ett år sedan.

0,03%... lite brus. Lär dig identifiera trender.
2016-06-29, 12:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tydligen var alla partier i riksdagen populister och ovetande om att det redan fanns amorteringskrav.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20802624.ab

Nej politikerna var inte omedvetna om det, de köpte bara billiga poänger.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-06-29 kl. 12:58.
2016-06-29, 12:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Mästaren på skitsnack igen...

Listräntorna har gått upp hela 0,03% men det är bara puckon som accepterar listräntan. De egentliga räntorna är annat, kollade nyss mina som är 3-månaders och de har alla samma ränta som för ett år sedan.

0,03%... lite brus. Lär dig identifiera trender.

Ja han är en pajas och vi ser nu hur marknadsräntorna pressas mer ännu mer av brexit. Mycket låga räntor under överskådlig tid är vad vi har att vänta.
2016-06-29, 13:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Du menar inflationen som vi inte har?

Ja lånar man en mille då är man sällsamt korkad, där håller jag med.

Ja det är fruktansvärt synd om de som sitter med en mille på kontot utan lån, finns det någon hjälp för dessa stackare att få?
Jodå lite inflasion har vi allt dock inte 2% som är målet.
"I maj 2016 var inflationen, mätt som den årliga förändringen i konsumentprisindex (KPI) 0,6 procent (0,8 procent i april 2016)"
Lånar man en mille till 1,5% och får en avkastning på 5% så skulle jag inte kalla dem korkade.

Sätter man in en mille på kontot är man så korkad att det är synd om dem. Har man dessutom lån på summan så är man dubbelkorkad.
2016-06-29, 13:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Insatt?
Jag köpte ett hyreshus för att jag hade råd, har revisor som sköter ekonomi och juridik, jag har lite roligare saker att syssla med under dagarna än att sitta och fantisera ihop kryphål som inte finns , för du tror väl ändå inte att du har kommit på något som ingen annan lyckats komma på ?
Ah. Jag inbillade mig att du hade någon form av delaktighet i verksamheten och visste något om branschen. Inte bara äger aktier i ett företag.

Det är alltid någon som som är först att komma på kryphålen. Detta låter dock för enkelt för att ingen annan skulle utnyttja det redan. Men jag har inte hittat någon information om varför. När man ändå bygger så bör äganderätt lägenheter vara bättre i detta syfte än brf.
2016-06-29, 13:40
Medlem
Citat:
det finns många som är förvirrade och har en stark vilja att lägga sig i andras angelägenheter.

På vilket sätt upplever du att folk här vill lägga sig i andras angelägenheter?
2016-06-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Varför har så många hört av sig och oroligt undrat kring kravet då? om det redan fanns menar jag.
Rent spontant skulle jag kunna tro att majoriteten av de som varit oroliga för amorteringskravet är folk med existerande lån som vill veta huruvida de kommer påverkas av det, eftersom att de kanske inte hade lånat så mycket som de gjort om de inte kunnat få amorteringsfritt lån.

Rörande det existerande "kravet" så har jag förstått det som att bankerna helt enkelt justerat för möjligheten att det kommer komma ett sådant krav, varpå de applicerade det i förtid för låntagare med klena tillgångar eller små faktiska marginaler. Detta rationella drag från låneinstituten skulle nog kunna få en hel del att tro att amorteringskravet är ett slag i luften.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in