2016-06-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
https://twitter.com/jsblokland/status/748048498185101312

Verkar vara som många tror på "nya tider" och det nya normala :-)

vilket är det enligt skolboken sista steget i en bubbla.
2016-06-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det beror på hur man räknar.
Till och börja med så ska man vara bra korkad för att ha alla pengar på ett sparkonto med negativ avkastning.

Många som äger bostäder bygger kapital istället för att amortera. Så de har både stora skulder och stora tillgångar. Någon sådan kan mycket väl ha 3M i lån samtidigt som de har 3M i tillgångar. Summerar man det så har de i praktiken noll (om du inte räknar in bostadens värde).

Folk föredrar i allmänhet att äga sin bostad. De flesta med gott om pengar bor därför i hus eller brf. Därför är välfyllda konton (även om det sällan är kontanter) vanligare bland de som äger.

Kurt-sure gav intrycket av att alla som hyr per automatik måste ha mindre besparingar.

( och indirekt antydde han att de som själva äger självfallet måste ha mer besparingar )

Vilket är fel.
2016-06-29, 10:52
Medlem
Citat:
Jag kanske har missat något i regelverket.
Men borde man inte kunna bygga en BRF där man äger alla lägenheter. Sedan hyr man ut dem enligt reglerna för BRF med mer eller mindre fri hyra.
Hade man kunnat göra så hade väl alla gjort så?
2016-06-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja hur går det egentligen med bubbelbabblarnas resonemang "men när räntan stiger, då kommer priserna sjunka" ?

Blir bara allt längre och längre till den dagen och ännu större summor kommer sparas genom eget ägande.
Boräntan har stigit de senaste månaderna, bostadspriserna har sjunkit de senaste månaderna, har du missat detta?
2016-06-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
panik av minsta vågrörelse
Minsta vågrörelse denna gång var större än finanskrisens ras, IT kraschens ras

http://www.dn.se/ekonomi/borsraset-ett-av-de-storsta-i-modern-tid/
2016-06-29, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Själv fyndade jag aktier igår... Oro betyder nästan alltid köpläge

Och eftersom ägt boende är så pass billigt har jag sparat och gick jag in med en rejäl slant.

Hur många i dyra hyresrätter hade haft råd med det?
Köpte du fler Telia ? Hur mycket minus ligger du på dessa nu?
2016-06-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Draghi pratade precis:

https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2016/html/sp160628.en.html

Att detta är något att vänja sig vid är bara att inse. Om något händer kommer det ta väldigt lång tid. Det är klart man vill att bostadspriserna skall ner om man är utanför marknaden och tvärt om, om man är i marknaden - inget nytt med det.

Men vi som skriver i denna grupp har ingen aning om vad som händer. De som startade denna grupp för 7-8 år sedan hoppas jag verkligen köpte lägenhet för att bo i - det hade lönat sig idag.
Likaså de som funderar på att köpa idag och bo i 3-8 år - köp! Det är alltid svårt att tajma marknaden.

Att hoppas att marknaden skall ner 30-50% är helt orealistiskt idag. Stockholm växer, och det finns få boenden.

Stockholm, Stockholm, Stockholm .. Vem fan bryr sig om Stockholm?
Jag är äger mina boenden men jag vill att priserna och värdena skall ner, inte kul med höga värden på sina bostäder när de förr eller senare inför fastighetsskatten igen.
2016-06-29, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om du flyttar till hyresrätt får du väl 2 millar att köpa aktier för.
Tänkte inte på det
2016-06-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo

eller så är du en asocial person som dina arbetskamrater undviker att prata med.
Huvudet på spiken
2016-06-29, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Så köper man en lägenhet för 3 miljoner så har man gott om pengar kvar på kontot att köpa aktier för?
Om man istället hyr en lägenhet för 10000 kr/månad och lämnar sina 3 miljoner på kontot så har man inte mycket pengar över för att köpa aktier?
Går inte diskutera enkel matematik med kurtan
2016-06-29, 11:14
Medlem
Citat:
Det beror på hur man räknar.
Till och börja med så ska man vara bra korkad för att ha alla pengar på ett sparkonto med negativ avkastning.
Ja det e ju mycket smartare att ha ett lån med 1,5% ränta, stackars Bengt som har 1 miljon på banken och får 0% i ränta, lyckos Kurt som har 1 miljon i lån och får betala 1,5% i ränta, jag vill med bli en vinnare, skall ringa min banksnubbe nu o fråga om jag inte kan få låna tio mille.
2016-06-29, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
vilket är det enligt skolboken sista steget i en bubbla.
Det är "nya tider" " det är en annan ekonomi nu"
Detta har alltid varit det sista man hör innan en bubbla spricker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in