2016-06-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swastika99
Förvånar mig faktiskt att religion lockar så stort intresse som det gör här på FB. Jag tycker såklart också att religion bara är onödigt struntprat.
Jag är mer intresserad av religiösa personer än av religionen i sig. De viktigaste frågorna är nog "vad tror du" och"varför tror du så?"
Citera
2016-06-12, 09:51
Medlem
Saken är den att det ligger djupt rotat i människans hjärna att tro på gud. http://www.psychiatrictimes.com/articles/neurotheology-are-we-hardwired-god.
Citera
2016-06-12, 10:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildjuretsMarke
Saken är den att det ligger djupt rotat i människans hjärna att tro på gud. http://www.psychiatrictimes.com/articles/neurotheology-are-we-hardwired-god.

Missade du, att artiklen omhandlar spekulationer?
Citera
2016-06-28, 21:37
Medlem
JFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag är mer intresserad av religiösa personer än av religionen i sig. De viktigaste frågorna är nog "vad tror du" och"varför tror du så?"

Håller med! Ställde precis de frågorna till en kollega och även frågan.
- Hur kan du låta någon annan(gud) bestämma hur du ska leva ditt liv? vad du får och inte får äta etc.

Hon svarade: "jag har haft min tro sen jag var barn och det får du respektera".

Självklart respekterar jag andras åsikter men det här med religion är så BLÄÄÄÄ
Citera
2016-06-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JFT
Håller med! Ställde precis de frågorna till en kollega och även frågan.
- Hur kan du låta någon annan(gud) bestämma hur du ska leva ditt liv? vad du får och inte får äta etc.

Hon svarade: "jag har haft min tro sen jag var barn och det får du respektera".

Självklart respekterar jag andras åsikter men det här med religion är så BLÄÄÄÄ
Själv så brukar jag dra det till sin spets ibland, och säga: "jag respekterar inte din åsikt/tro, men jag respekterar din rätt att ha den åsikten/tron." Jag anser alltså att man inte måste respektera andras åsikter.
Citera
2016-06-28, 22:16
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Själv så brukar jag dra det till sin spets ibland, och säga: "jag respekterar inte din åsikt/tro, men jag respekterar din rätt att ha den åsikten/tron." Jag anser alltså att man inte måste respektera andras åsikter.
Så brukar jag också tänka ibland..
lustigt
Citera
2016-06-29, 11:06
Medlem
Religion har ingenting med verkligheten att göra.

Religion består av föreställningar (ofta psykotiska föreställningar) som täcker upp sanningen.

Människor som tror på dessa föreställningar, är internt frånkopplade från sanningen och är istället ett med sinnes-illusioner. Dessa människor är andligt vilse och vilseledda. Mentala fakorer får dem att känna sig trygga i deras religion. Dessa människor har mentala problem. Dessa människor ifrågasätter inte sin religion. Dessa människor lever på blind tro.
Citera
2016-06-29, 12:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Överens, vilket jag själv implicerar i min distinktion mellan "vettig" och "pådyvlande" teism.
Citera
2016-06-29, 12:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Religion har ingenting med verkligheten att göra.

Religion består av föreställningar (ofta psykotiska föreställningar) som täcker upp sanningen.

Människor som tror på dessa föreställningar, är internt frånkopplade från sanningen och är istället ett med sinnes-illusioner. Dessa människor är andligt vilse och vilseledda. Mentala fakorer får dem att känna sig trygga i deras religion. Dessa människor har mentala problem. Dessa människor ifrågasätter inte sin religion. Dessa människor lever på blind tro.

I detta samanhang finns det tills vidare ingen större anledning till skilja mellan "tro" och "religion". Men du kan naturligvis presentera en sån om du menar du har en.
Citera
2016-06-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I detta samanhang finns det tills vidare ingen större anledning till skilja mellan "tro" och "religion". Men du kan naturligvis presentera en sån om du menar du har en.
Jag har inte sagt att jag skiljer mellan tro och religion. Det är en och samma för mig.
Citera
2016-06-29, 12:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Jag har inte sagt att jag skiljer mellan tro och religion. Det är en och samma för mig.

OK.

Du refererar till en "sanning". Vad är dennas underlag?
Citera
2016-06-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du refererar till en "sanning". Vad är dennas underlag?
Det som är evigt och oföränderligt (jaget) bortom det som är tillfälligt och föränderligt (sinnet, kroppen och universum). Jaget är sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in