Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Som skrivet tidigare. Säger inte att du har fel men "pre-förklaring"? Det köper jag inte. Snarare "post-förklaring".
Hade varit trevligt om du hade lämnat någon förklaring och resonemang.
Eller handlar det bara om tyckande?
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Jag menar att tillgång på krediter driver upp priser på sådant som det är brist på. I denna diskussion bostadspriserna då det är brist på bostäder. Dock gäller det inte naturligtvis inte allt och ja, det finns varor där priserna är konstanta och fallande men nu är det väl bostäder vi diskuterar?
Ja, du har hävdat principen att sänkt pris på krediter driver upp priser. Och det är du inte ensam om.
Nu falsifierar jag dock den principen genom att peka på att det inte sker, för en hel del produkter.
Dock skulle jag kunna köpa att den sker i en svag omfattning som inte är de prisökningar på bostäder vi talar om.
Men det verkar som du bara vill bortse ifrån alla de produkter där principen inte gäller. Mer som om du hade gjort ett emotionellt ställningstagande än ett baserat på mätdata. Och så vill du vifta bort mätdata som kolliderar med dit ställningstagande.
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Vad hjälper det när du ändå måste punga ut med pengarna varje månad? Idag är det "månadsmässigt" billigare än någonsin att låna pengar till bostad. Det är vad folk måste betala "idag" (månadsutgiften) som avgör vad de har råd med.
Real boränta efter skatt är den kostnad du känner av. Resten är sparande.
Resten kan också bokföras som utgift.
Och det du kan säga då är att man måste klara utgifterna. Man ska dock ha klart för sig att med en inflation på 7-8% "amorteras" skulden ganska snabbt. Dvs den ränteutgift man känner av klingar snabbt av.
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Invändningen är att du verkar(?) enbart titta på faktorn pris. Jag anser att även faktorn "läge" har betydelse. Ditt resonemang är således inte fel, som jag ser det, men lite förenklat då det finns andra faktorer än just pris när det gäller boende.
??
Vill minnas att jag var väldig specifik på att prisrelationen som jag skrev om rörde nyproduktion och konkurrerande befintliga bostäder. Dvs läges faktorn är lika. Och jag också förklara det att prisändringen fortplantade sig till andra områden iom att läget har ett pris.
Gick inte det att förstå?
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Sant. Det är min upplevelse. Jag vet att FB är känt för att inhysa "ohövliga tölpar" som blir griniga så fort man inte håller med dem i allt. Jag hade väl hoppats någonstans att du var ett undantag... då jag ändå anser att du för ett bra och intressant resonemang... my bad...
Det vanligaste är att folk inte klarar av att man falsifierar deras föreställningar. Eller att man pekar på att andra inte delar deras preferenser.
Själv kan jag väl surna till någon gång när folk är helt oförmögna att respondera på fakta och resonemang.