2016-06-28, 11:36
Medlem
Idag är det megablått överallt.
Betsson backar ca 22% iom att de drog ned deras förväntade resultat med ca 100 miljoner.

Nu är vi inte ens på årslägsta längre så det är ingen panik.

Om marknaden ligger i beartrend 31 maj, har det ALDRIG hänt att börsen stått högre 30 nov samma år (1982-2015).
Denna beartrend har varit mildare än tidigare trender. Kanske kan det beror på att det inte varit en bubbla på toppen +låga ränteläget.
Följer man statistik skall börsen vara i bulltrend i november 2016.
2016-06-28, 12:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Riksbanken tvingas skjuta på de räntehöjningar som man har planerat för. Detta är mer än regel än undantag att Ingves tvingas hålla lägre räntor än han har gått ut och prognostiserat.

http://www.di.se/artiklar/2016/6/27/bank-ingves-rantehojningar-drojer-tva-ar/
2016-06-28, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Du kallar gårdagens nedgång med 7,8% en liten vågrörelse samtidigt som det är största sen 2008.Påminner om Stefan Löfvén när det väller in 10000 bidragstagare i veckan och han använder orden"Det kommer bli en liten ansträngning"
Men det är väl självklart att det blir en reaktion på Brexit på en marknad som består av idioter med nerverna utanför kroppen. Storbritannien är det första land som beslutat att lämna EU, tillika är det en stor och viktig nation i detta sammanhang. Det är en stooor händelse. Det hade väl varit jättekonstigt om en marknad bestående av darrande asplöv hade reagerat med en gäspning?

Det hör till att marknaden goes bananas vid den typen av stora, enstaka händelser. Men vad exakt reagerar marknaden på? Ingen vet vad som händer med EU, ingen vet vilken typ av avtal som GB får. Det finns ingen negativ nyhet ännu att reagera på. Marknaden reagerar bara på osäkerheten. Nästa vecka kan sjön häva åt andra hållet vid en ny utveckling i frågan. Det är bara idioter som dan efter ett börsfall som utlösts av en enstaka händelse som inte är varken definitivt bra eller definitivt dålig börjar skrika att allt minsann går åt helvete nu.

Herregud människor, ha lite is i magen. Jag skäms över er.
2016-06-28, 12:13
Medlem
http://www.blocket.se/bostad/uthyres/stockholm?sort=&ss=&se=&ros=&roe=&bs=&be=&mre=&q=& q=&q=&is=1&save_search=1&l=0&md=th&f=p&f=c&f=b&as= 131_9

Går ju alltid att hyra lite lägenheter annars. 55 kvm för 20 000/månad.. rimligt? ;D
2016-06-28, 12:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Börsen har fallit tillbaka till den nivå som den nådde upp till redan i januari 2000.

Det motsatte inte mitt inlägg på något sätt och dessutom gör du nybörjarmisstaget att använda ett börsindex som inte är utdelningsjusterat.
2016-06-28, 12:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo det stämmer, får man sätta hyran fritt så kommer många börja bygga hyreshus med hyresrätter (jag kommer göra det tex).
Jag kanske har missat något i regelverket.
Men borde man inte kunna bygga en BRF där man äger alla lägenheter. Sedan hyr man ut dem enligt reglerna för BRF med mer eller mindre fri hyra.
2016-06-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Själv fyndade jag aktier igår... Oro betyder nästan alltid köpläge

Och eftersom ägt boende är så pass billigt har jag sparat och gick jag in med en rejäl slant.

Hur många i dyra hyresrätter hade haft råd med det?

Om du flyttar till hyresrätt får du väl 2 millar att köpa aktier för.
2016-06-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Själv fyndade jag aktier igår... Oro betyder nästan alltid köpläge

Och eftersom ägt boende är så pass billigt har jag sparat och gick jag in med en rejäl slant.

Hur många i dyra hyresrätter hade haft råd med det?

Fyndade aktier jag med, trots att jag bor i hyresrätt.

Det handlar nämligen om att inte vara så dum i huvudet att man betalar mer än man med goda marginaler har råd med att betala för sitt boende, även om man hyr det.
2016-06-28, 15:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Fyndade aktier jag med, trots att jag bor i hyresrätt.

Det handlar nämligen om att inte vara så dum i huvudet att man betalar mer än man med goda marginaler har råd med att betala för sitt boende, även om man hyr det.

Fakta är att hyresgäster lägger mest på sitt boende i förhållande till inkomst som jag visade i ett tidigare inlägg idag.

Bor man i ägt boende får man generellt mer över till aktiehandel och allmännt sparande.
2016-06-28, 16:00
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Inga kommentarer alls. Och jag ser väl inte det som särskilt ovanligt. Brukar inte vara några kommentarer kring uppgångar heller. Brukar inte diskuteras priser heller när någon gör affärer. Bara jag som kan vara lite oborstad och fråga. Jag brukar få svar men dom kan se lite ansträngda ut.

En förklaring kan vara att kollegorna troligen inte har några bostadslån, eller ganska små sådana. Samt att dom sett sina värdepapperstillgångar åka upp och ned flera ggr. Jag kan tänka mig att 25-åringar reagerar helt annorlunda. Där kan det nog vara en om annan som kissar på sig.

"Okej."

Varför skulle en 25-åring kissa på sig för att börsen går ner? Eller menar du att 25-åringar med bolån kissar på sig när bostadsmarknaden vänder ner? Hur som helst så är det oklart varför just en 25-åring skulle kissa på sig och inte dina kollegor! Hur tänkte du där????

"Imponerande" att du försöker komma med "rationella" och "intelligenta" bortförklaringar till ditt trams.

UK lämnar EU och börsen går ner -8,42% i ett historiskt ras. Till och med Muhammed som kör taxin pratar om det, men inom halleluja-sekten är det ingen som kommenterar!

"Okej" på det.

Värdet på bostäder har ökat kraftigt de senaste 20 åren. Ingen på ditt jobb har kommenterat någon uppgång.

"Okej" på det.

Prata bostäder är ett av de vanligaste samtalsämnena på svenska arbetsplatser och fikarum. Din arbetsplats är unik eller så är du en asocial person som dina arbetskamrater undviker att prata med. Eller så var dina "förklaringar" inget annat än trams som bara finns i ditt huvud.

Det hade varit bra om du förklarade varför just 25-åringar kissar på sig så att vi som inte är med i sekten vet hur ni tänker. Jag ägde själv en BR i 14 år och gjorde en jättevinst när jag sålde den nyligen. Under hela min 14-åriga resa upp så har jag inget minne av att jag predikade för vansinnet på svenska bostadsmarknaden.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2016-06-28 kl. 16:04.
2016-06-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
"Okej."

Varför skulle en 25-åring kissa på sig för att börsen går ner? Eller menar du att 25-åringar med bolån kissar på sig när bostadsmarknaden vänder ner? Hur som helst så är det oklart varför just en 25-åring skulle kissa på sig och inte dina kollegor! Hur tänkte du där????
För att folk i 25-årsåldern nyligen flyttat hemifrån och har ofta issues med bostad/bostadslån/sparande. De är sas i det inledande skedet av uppbyggnad av tillgångar. Och då kan det bli lite nervöst om "det går åt fel håll".

Citat:
"Imponerande" att du försöker komma med "rationella" och "intelligenta" bortförklaringar till ditt trams.
Personer som gör emotionella ställningstaganden, eller saknar erfarenhet och förmåga kan ofta reagera som du gör.

Har du några emotionella issues med vad jag skrev? Du jämrar dig något förskräckligt och verkar inte vilja adressera frågan som tråden handlar om.

Citat:
UK lämnar EU och börsen går ner -8,42% i ett historiskt ras. Till och med Muhammed som kör taxin pratar om det, men inom halleluja-sekten är det ingen som kommenterar!

"Okej" på det.
FTSE stängde i Fredags till en nivå högre än en vecka innan.
OMXSPI stängde idag högre än för knappt två veckor sedan.

Vad är det som gör att folk har behov av att oja sig över sådant? Har dom aldrig varit med om att FTSE gått upp en vecka.

Citat:
Värdet på bostäder har ökat kraftigt de senaste 20 åren. Ingen på ditt jobb har kommenterat någon uppgång.

"Okej" på det.
Varför skulle folk iterera det? Dom ältar inte att vi har högertrafik heller.

Citat:
Prata bostäder är ett av de vanligaste samtalsämnena på svenska arbetsplatser och fikarum. Din arbetsplats är unik eller så är du en asocial person som dina arbetskamrater undviker att prata med. Eller så var dina "förklaringar" inget annat än trams som bara finns i ditt huvud.
Skulle kunna tänka mig att det är så när 25-åringar fikar.

Citat:
Det hade varit bra om du förklarade varför just 25-åringar kissar på sig så att vi som inte är med i sekten vet hur ni tänker.
Se ovan.

Citat:
Jag ägde själv en BR i 14 år och gjorde en jättevinst när jag sålde den nyligen. Under hela min 14-åriga resa upp så har jag inget minne av att jag predikade för vansinnet på svenska bostadsmarknaden.
Vad vill du säga med det? Att du är asocial och ingen vill lyssna på dig? (För att använda din egen retorik. Du gillar väl den).
2016-06-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Som skrivet tidigare. Säger inte att du har fel men "pre-förklaring"? Det köper jag inte. Snarare "post-förklaring".
Hade varit trevligt om du hade lämnat någon förklaring och resonemang.
Eller handlar det bara om tyckande?

Citat:
Jag menar att tillgång på krediter driver upp priser på sådant som det är brist på. I denna diskussion bostadspriserna då det är brist på bostäder. Dock gäller det inte naturligtvis inte allt och ja, det finns varor där priserna är konstanta och fallande men nu är det väl bostäder vi diskuterar?
Ja, du har hävdat principen att sänkt pris på krediter driver upp priser. Och det är du inte ensam om.
Nu falsifierar jag dock den principen genom att peka på att det inte sker, för en hel del produkter.

Dock skulle jag kunna köpa att den sker i en svag omfattning som inte är de prisökningar på bostäder vi talar om.

Men det verkar som du bara vill bortse ifrån alla de produkter där principen inte gäller. Mer som om du hade gjort ett emotionellt ställningstagande än ett baserat på mätdata. Och så vill du vifta bort mätdata som kolliderar med dit ställningstagande.

Citat:
Vad hjälper det när du ändå måste punga ut med pengarna varje månad? Idag är det "månadsmässigt" billigare än någonsin att låna pengar till bostad. Det är vad folk måste betala "idag" (månadsutgiften) som avgör vad de har råd med.
Real boränta efter skatt är den kostnad du känner av. Resten är sparande.
Resten kan också bokföras som utgift.

Och det du kan säga då är att man måste klara utgifterna. Man ska dock ha klart för sig att med en inflation på 7-8% "amorteras" skulden ganska snabbt. Dvs den ränteutgift man känner av klingar snabbt av.

Citat:
Invändningen är att du verkar(?) enbart titta på faktorn pris. Jag anser att även faktorn "läge" har betydelse. Ditt resonemang är således inte fel, som jag ser det, men lite förenklat då det finns andra faktorer än just pris när det gäller boende.
??
Vill minnas att jag var väldig specifik på att prisrelationen som jag skrev om rörde nyproduktion och konkurrerande befintliga bostäder. Dvs läges faktorn är lika. Och jag också förklara det att prisändringen fortplantade sig till andra områden iom att läget har ett pris.
Gick inte det att förstå?

Citat:
Sant. Det är min upplevelse. Jag vet att FB är känt för att inhysa "ohövliga tölpar" som blir griniga så fort man inte håller med dem i allt. Jag hade väl hoppats någonstans att du var ett undantag... då jag ändå anser att du för ett bra och intressant resonemang... my bad...
Det vanligaste är att folk inte klarar av att man falsifierar deras föreställningar. Eller att man pekar på att andra inte delar deras preferenser.
Själv kan jag väl surna till någon gång när folk är helt oförmögna att respondera på fakta och resonemang.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in