2016-06-28, 22:37
Medlem
Citat:
En sammanställning, dock ej komplett, som regeringen presenterade i april visade att 22 miljoner kronor spenderats på kampanjen mellan våren 2014 och mars i år.

Självfallet väl spenderade pengar på att sitta på en stol och framföra sin röst i 2 år utan att någon egentligen lyssnar.
Citat:
Det svenska medlemskapet i säkerhetsrådet ska vidare präglas av våra värderingar och principer, det vill säga grundvalar som folkrätt, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Ungefär som Sverige naturligtvis tagit stort intryck av nuvarande medlemmar som t.ex. Angola, Egypten och Malaysias åsikter i dylika frågor?
Citera
2016-06-28, 22:41
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
Ungefär som Sverige naturligtvis tagit stort intryck av nuvarande medlemmar som t.ex. Angola, Egypten och Malaysias åsikter i dylika frågor?
Ska bli spännande att se Kazakstans inverkan på världspolitiken.
Citera
2016-06-28, 22:41
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Nä, jag vet.
Men om du tänker efter lite så tas det massor av beslut där. Och man kan ha olika glasögon på sig när man fattar besluten eller lägger förslag.

Man kan säga:
- Vi bombar skiten ur alla för att vi är SD! 2020 vi är Sweeedeeeen!

Man kan också säga:
- OM vi ska bomba skiten ur alla kan man då ta hänsyn till kvinnor och barn?

...

Över 80% av de som dör i krig är män, så jag antar att man mer eller mindre tar hänsyn till kvinnor och barn när det blir lite pang-pang...

OnT: Jag säger som Gert Fylking "Äntligen!"
Citera
2016-06-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Ska bli spännande att se Kazakstans inverkan på världspolitiken.

Absolut, man får ju ta för givet att svenskarna (eller förlåt svenskorna måste det såklart bli) inte bara kommer tala utan även lyssna på de andra medlemmarna som givetvis är lika exalterade dom över sin nya plats!
Vem vet vilka spännande ting vi kan få lära oss.
Citera
2016-06-28, 23:26
Medlem
RangRovers avatar
Låt oss återgå till topic. Vi är nu del av FN innersta krets utifrån vårt moraliska ledarskap. Som detta har vi möjlighet att nu påverka och besluta kring internationell politk och åtagande på högsta nivå. Detta är utan tvekan inte bara en seger för nationen utan för regeringen som öppnat upp denna möjlighet som den sk alliansen varit så ointresserade av. Genom ledarskap förankrat i moral, rättvisa och miljö har vi nu en global arena att föra fram den svenska ideologin om hur världen kan förbättras. Detta mina vänner är en triumf, för nationen och för vår Statsminister av sällan skådad art.
Citera
2016-06-28, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Det hoppas jag inte att du gör. Sluta med det isf.
Personer på flashback har en politisk agenda.
Personer som arbetar som journalister har en politisk agenda.
Skillnaden är att journalister använder källkritik (som kan falsifieras)?

När allt kommer till kritan är vi alla endast människor med åsikter.

Eller ska jag lita på Ann-Lis, 58-årig övervintrad kommunist på Ljusdal allehanda, och sandra, 27-årig skribent och fotograf på se&hör, mer än du, för att... vad?

Ann-Lis och sandra skriver glatt om att vi kommit med i FN's säkerhetsråd, och sverige nu ska föra upp en feministisk agenda i FN, du skriver att det handlar mest om prestige och att vårt inflytande i realiteten är noll, vilket jag håller med om.
Vem ska jag lita på?

Har du läst någon tidning som skriver om hur mycket mutor som antagligen behövs för att få tillräckligt med röster, eller att vårt inflytande i bästa fall är en illussion? Någon tidning?
Senast redigerad av goderian2 2016-06-28 kl. 23:35.
Citera
2016-06-28, 23:33
Medlem
Haha sverige skämmer ut sig igen korrumperar stater med svenska miljoner för att få en plats i säkerhetsrådet där sverige ändå inte har någon makt överhuvudtaget, folk här missuppfattar vad säkerhetsrådet är, sverige kan inte skapa opinion eller skapa lagar de gör de permanenta stater som finns där, men sverige kommer ju som vanligt rösta med husse Usa för mer krig, flyktingar och elände.
Citera
2016-06-28, 23:51
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Personer på flashback har en politisk agenda.
Personer som arbetar som journalister har en politisk agenda.
Skillnaden är att journalister använder källkritik (som kan falsifieras)?
Jag håller med dig i stora drag. Man ska dock ha klart för sig att Flashback har 1.040.455 medlemmar som till stor del är anonyma och så gott som aldrig behöver stå till svars för det vi skriver.

Ett antal enskilda skribenter är absolut minst lika trovärdiga som vilken kvällstidningsjournalist som helst (inte minst för att vissa av dem faktiskt ÄR det) och Flashback är ofta en bättre källa vid större händelser än exempelvis Aftonbladet är. Ofta är diskussionerna dessutom mer givande här än i vilket debattprogram som helst. Vissa Flashback-gräv är klassiska, inte att förglömma.

Men steget till att generellt lita mer på Flashback än etablerade medier är långt. Den enorma mängden skribenter här är både styrkan och svagheten med forumet. Av de 1.040.455 medlemmarna är det snällt räknat 40.455 som håller måttet vad gäller källkritik och utförande. Det ger oss en miljon medlemmar som varken aspirerar på att vara eller ens orkar vara trovärdiga.

Procentuellt sett gör det Flashback generellt mycket mindre pålitligt än valfri svensk redaktion. Därför tycker jag inte att man kategoriskt ska ha den synen, även om det finns många lysande exempel på där det faktiskt är sant.
Citera
2016-06-28, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuelmusslan
Haha sverige skämmer ut sig igen korrumperar stater med svenska miljoner för att få en plats i säkerhetsrådet där sverige ändå inte har någon makt överhuvudtaget, folk här missuppfattar vad säkerhetsrådet är, sverige kan inte skapa opinion eller skapa lagar de gör de permanenta stater som finns där, men sverige kommer ju som vanligt rösta med husse Usa för mer krig, flyktingar och elände.

Jag är okunnig i frågan, det ska jag erkänna, men detta är min primära oro. Jävligt mycket pengar har säkerligen pumpats in i projekt "plats i säkerhetsrådet" men hur mycket lär vi aldrig få veta. Vad som oroar mig är till vilken grad är Sverige villig att gå i USAs ledband.
Senast redigerad av Pungmes 2016-06-28 kl. 23:57.
Citera
2016-06-28, 23:58
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungmes
till vilken grad är Sverige villig att gå i USAs ledband och lydigt lämna övervakningsinfo etc?
Säkerhetsrådet skiter i vad du laddar ner eller vilken McDonalds du äter på. Läs på vad de faktiskt sysslar med - det är inte särskilt många saker.
Citera
2016-06-29, 00:00
Medlem
Tarstans avatar
Absolut ingenting.
Att vi blev invalda ska man nog inte vara stolt över med tanke på vilka som röstade.

FN är en skitorganisation för övrigt, som passerade sitt bäst före 1975 cirka.
Citera
2016-06-29, 00:58
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Nu kanske Batra och övriga i alliansen blir så avundsjuka att de fäller regeringen. Vilken lycka att vara STORA spelare i världen på riktigt, tycker fårskallarna. Vilket spektakel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in