Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
En sak jag inte förstår är vissa skribenters problem med detta. Exakt vad är problemet med att Sverige nu får vara med i säkerhetsrådet? Som jag ser det är det lättare att påverka OM man är med än om man inte är det.
Allt jag ser hos de flesta är att det är en Sosseregering som fått in oss. Kan verkligen detta vara problemet?
Frågar du mig så tycker jag att ett av problemen är att alla vi som betalar skatt i det här landet ännu en gång får se mångmiljonbelopp (han som skriker en miljard hela tiden vet inte vad han snackar om) försvinna till något som ingen av oss kommer att dra någon som helst nytta av. Miljoner som kunde ha använts till allt från asylhantering till upprustning av vägnätet.
Ett annat är att länder som behöver våra biståndspengar nu får mindre av dessa för att vi har lovat bort miljoner till länder om de röstade in oss, vilket de gjort.
Ett tredje problem är att säkerhetsrådet har begränsat inflytande och att Sverige som tillfällig medlem har väldigt små möjligheter att göra skillnad. Visst har man större möjlighet att påverka som medlem än som icke medlem, men det är ändå marginellt. HBTQ har nämnts - ryssarna kommer aldrig att låta oss diktera villkoren på det området, för att ta ett exempel.
För mig ligger det ingen prestige i att gnälla bara för att det är (S) som ligger bakom detta. Hade vi haft full koll på vårt eget land, haft ett par hundra miljoner att bränna för kul och faktiskt varit så där bra som Löfven och andra hävdar att vi är, då hade jag inte sett några hinder för att vi "vill vara med och påverka".
Men när vi dras med problem med vård, skola, integration, brottslighet och annat känns det bara fånigt att vi skaffat oss ännu en arena där vi ska sitta och peka med hela handen och säga "In Swiiiiiden vi do it lajk diss!" i ett försök att mästra andra.