Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Man får ta med sånt i beräkningen helt enkelt när man bedömer insatser i olika mästerskap. Det är inte svårare än så. Det är därför jag ugglar så mycket på wikipedias sidor om fotbollshistoria. Man backar band. Vrider & vänder & väger & studerar & värderar.
Argentinas så utskällda lag i VM 1990 tyckte ju många inte var förtjänta av ett silver. De spelade defensivt & tråkigt, men förutom att i gruppspelet slå ut starka Sovjet så fick de ett slutspel med Brasilien, Jugoslavien & Italien innan de i finalen fick Västtyskland som de föll mot på straff i 85e minuten. Det får man väga in, vilket bör lindra kritiken mot dem.
Italiens fiasko i VM 2010 är intressant eftersom det inte bara är ett vanligt fiasko utan ett megafiasko med tanke på motståndet.
Portugal tyckte jag var otroligt bra 2010. Gick dock inte mycket längre än Italien. Brasilien vann gruppen sedan Spanien i åttondel. Blytungt.
Jag har absolut inget emot Sveriges bronslag 1994. Vi hade ett jättebra lag & det var kul att vi fick en sådan framgång. Är bara så trött så jag spyr på att alla efterföljande landslag ska behöva dras med det här jävla oket. Vi hade ett flyt som inte är av denna värld. Det ska inte behöva drabba alla andra svenska landslag som tvingas få det där jävla flytmästerskapet nertryckt i halsen hela tiden.
Blir lätt så i mästerskap, få matcher i gruppspel och sedan gäller allt eller inget. Skillnad när det handlar om CL många mer matcher och det jämnar ut sig på ett annat sätt i slutspelet. Så få matcher i EM/VM att allt eller inget gäller varje match i gruppspelet också såklart.
Argentina - 90 kan jag inte minnas var för liten då men jag minns mkt väl 94 och det är jag glad över att fått uppleva, inte alla som kommer få göra det i sitt liv, förmodligen aldrig någonsin igen.
Har alltid haft svårt att se storheten i Portugal, de kan stundtals spela väldigt bra spel men behöver 100st chanser för att göra ett mål. Och i slutändan handlar det om att göra mål i fotboll. Tycker de också växlar ner att spela riktigt jäkla tråkig fotboll också i sina matcher. Hade de haft en högre lägstanivå så hade de klarat sig bättre absolut.
Får väl prata mer Italien så man inte går ifrån Calcio hehe. Känns som offensiven blir bättre till näst VM med en Marchisio som förhoppningsvis inte är skadad likså verratti. Där har vi mkt mer kreativitet på mitten. Och jag hoppas Italien trollar fram minst 2st anfallare av rang när VM nalkas. Berardi kanske blommar ut här snart så han är redo + någon annan.
Barzagli är garanterat inte med nästa VM tror jag.
RBC?
Rugani - Bonucci - Chiellini
Kan även hoppas på några vassare yttrar om det nu blir 3-5-2 Men svårt tänka mig att 3-5-2 försvinner även om conte slutar efter em iomed vi inte kan bänka nån av BBC. Men när barzagli lägger av så kanske. Ny tränare brukar ju ha annat spelsystem. Vi får väl se.