2016-06-28, 13:57
Medlem
Stivalis avatar
Man får ta med sånt i beräkningen helt enkelt när man bedömer insatser i olika mästerskap. Det är inte svårare än så. Det är därför jag ugglar så mycket på wikipedias sidor om fotbollshistoria. Man backar band. Vrider & vänder & väger & studerar & värderar.

Argentinas så utskällda lag i VM 1990 tyckte ju många inte var förtjänta av ett silver. De spelade defensivt & tråkigt, men förutom att i gruppspelet slå ut starka Sovjet så fick de ett slutspel med Brasilien, Jugoslavien & Italien innan de i finalen fick Västtyskland som de föll mot på straff i 85e minuten. Det får man väga in, vilket bör lindra kritiken mot dem.

Italiens fiasko i VM 2010 är intressant eftersom det inte bara är ett vanligt fiasko utan ett megafiasko med tanke på motståndet.

Portugal tyckte jag var otroligt bra 2010. Gick dock inte mycket längre än Italien. Brasilien vann gruppen sedan Spanien i åttondel. Blytungt.

Jag har absolut inget emot Sveriges bronslag 1994. Vi hade ett jättebra lag & det var kul att vi fick en sådan framgång. Är bara så trött så jag spyr på att alla efterföljande landslag ska behöva dras med det här jävla oket. Vi hade ett flyt som inte är av denna värld. Det ska inte behöva drabba alla andra svenska landslag som tvingas få det där jävla flytmästerskapet nertryckt i halsen hela tiden.
Citera
2016-06-28, 14:16
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Man får ta med sånt i beräkningen helt enkelt när man bedömer insatser i olika mästerskap. Det är inte svårare än så. Det är därför jag ugglar så mycket på wikipedias sidor om fotbollshistoria. Man backar band. Vrider & vänder & väger & studerar & värderar.

Argentinas så utskällda lag i VM 1990 tyckte ju många inte var förtjänta av ett silver. De spelade defensivt & tråkigt, men förutom att i gruppspelet slå ut starka Sovjet så fick de ett slutspel med Brasilien, Jugoslavien & Italien innan de i finalen fick Västtyskland som de föll mot på straff i 85e minuten. Det får man väga in, vilket bör lindra kritiken mot dem.

Italiens fiasko i VM 2010 är intressant eftersom det inte bara är ett vanligt fiasko utan ett megafiasko med tanke på motståndet.

Portugal tyckte jag var otroligt bra 2010. Gick dock inte mycket längre än Italien. Brasilien vann gruppen sedan Spanien i åttondel. Blytungt.

Jag har absolut inget emot Sveriges bronslag 1994. Vi hade ett jättebra lag & det var kul att vi fick en sådan framgång. Är bara så trött så jag spyr på att alla efterföljande landslag ska behöva dras med det här jävla oket. Vi hade ett flyt som inte är av denna värld. Det ska inte behöva drabba alla andra svenska landslag som tvingas få det där jävla flytmästerskapet nertryckt i halsen hela tiden.

Blir lätt så i mästerskap, få matcher i gruppspel och sedan gäller allt eller inget. Skillnad när det handlar om CL många mer matcher och det jämnar ut sig på ett annat sätt i slutspelet. Så få matcher i EM/VM att allt eller inget gäller varje match i gruppspelet också såklart.

Argentina - 90 kan jag inte minnas var för liten då men jag minns mkt väl 94 och det är jag glad över att fått uppleva, inte alla som kommer få göra det i sitt liv, förmodligen aldrig någonsin igen.

Har alltid haft svårt att se storheten i Portugal, de kan stundtals spela väldigt bra spel men behöver 100st chanser för att göra ett mål. Och i slutändan handlar det om att göra mål i fotboll. Tycker de också växlar ner att spela riktigt jäkla tråkig fotboll också i sina matcher. Hade de haft en högre lägstanivå så hade de klarat sig bättre absolut.

Får väl prata mer Italien så man inte går ifrån Calcio hehe. Känns som offensiven blir bättre till näst VM med en Marchisio som förhoppningsvis inte är skadad likså verratti. Där har vi mkt mer kreativitet på mitten. Och jag hoppas Italien trollar fram minst 2st anfallare av rang när VM nalkas. Berardi kanske blommar ut här snart så han är redo + någon annan.

Barzagli är garanterat inte med nästa VM tror jag.

RBC?

Rugani - Bonucci - Chiellini

Kan även hoppas på några vassare yttrar om det nu blir 3-5-2 Men svårt tänka mig att 3-5-2 försvinner även om conte slutar efter em iomed vi inte kan bänka nån av BBC. Men när barzagli lägger av så kanske. Ny tränare brukar ju ha annat spelsystem. Vi får väl se.
Citera
2016-06-28, 18:16
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Detta sägs vara Romas nya hemmatröja: http://images2.gazzanet.gazzettaobjects.it/wp-content/uploads/sites/20/2016/06/07/20/image.jpeg?v=20160628081500

Tycker den väldigt B ut. Vertikala ränder på en Romatröja, vad är det för påhitt egentligen? Tycker inte att Nike, bortsett ifrån föregående säsongs hemmatröja, lyckats speciellt bra med Roma. Juventus och Adidas är ett annat samarbete som inte känns klockrent direkt.

Var väl inte den snyggaste tröjan precis. Men hur kommer det sig att Roma för närvarande inte har ett avtal med någon tröjsponsor?
Citera
2016-06-28, 18:22
Avslutad
Citat:
Detta sägs vara Romas nya hemmatröja: http://images2.gazzanet.gazzettaobjects.it/wp-content/uploads/sites/20/2016/06/07/20/image.jpeg?v=20160628081500

Tycker den väldigt B ut. Vertikala ränder på en Romatröja, vad är det för påhitt egentligen? Tycker inte att Nike, bortsett ifrån föregående säsongs hemmatröja, lyckats speciellt bra med Roma. Juventus och Adidas är ett annat samarbete som inte känns klockrent direkt.

Jag hoppas verkligen att det är ett skämt, ska Totti spela sin sista säsong i den fula tröjan?

Är fortfarande bitter över att Roma inte samarbetar med Kappa. Det var riktigt fina tröjor det.
Citera
2016-06-28, 22:59
Medlem
Kidnappar från nationalsångs-tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Det här tycker jag är så himla vackert. Italiens spelare sjunger sin nationalsång inför gårdagens åttondelsfinal mot Spanien:
https://pbs.twimg.com/media/CmCOKb4XEAAsUP8.jpg

Det är vad jag kallar passion och stolthet.

https://www.youtube.com/watch?v=fS-fOHfwDEY

Det lägger grunden. Alla som en enhet, vilket också visar sig på planen. Alla vet vad de ska göra, och att de ska fungera tillsammans som ett lag. Och även om defensiven är vansinnigt vacker då de arbetar tillsammans, så gäller det även laget i stort. Inga storstjärnor, men alla duktiga yrkesmän som kan och förstår taktik. Intelliigens och hjärta.
Citera
2016-06-28, 23:16
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Var väl inte den snyggaste tröjan precis. Men hur kommer det sig att Roma för närvarande inte har ett avtal med någon tröjsponsor?

Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Jag hoppas verkligen att det är ett skämt, ska Totti spela sin sista säsong i den fula tröjan?

Är fortfarande bitter över att Roma inte samarbetar med Kappa. Det var riktigt fina tröjor det.
Jo, även om jag uppskattar det estetiska i att spela utan tröjsponsor så är det ett rejält underbetyg till amerikanerna som ju lovade guld och gröna skogar. Kappa var så mycket Roma det kan bli. Tyvärr så kommer Kappa aldrig mer att göra Romas tröjor under amerikanernas styre då relationen ser rejält frostig ut.

Montella till Milan är nu officiellt. Tycker det känns jäkligt fint faltiskt. Montella är en utav mina absoluta favoriter och även om Sampdoriasejouren knappast renderade i någon succé så sitter Montella på ett kunnande som alla Berlusconis val post Allegri inte har. Det stiliga, eleganta och respektabla Milan måste komma tillbaka, för hela ligans skull. Montella är en god start.
Citera
2016-06-28, 23:23
Medlem
Citat:
...
Montella till Milan är nu officiellt. Tycker det känns jäkligt fint faltiskt. Montella är en utav mina absoluta favoriter och även om Sampdoriasejouren knappast renderade i någon succé så sitter Montella på ett kunnande som alla Berlusconis val post Allegri inte har. Det stiliga, eleganta och respektabla Milan måste komma tillbaka, för hela ligans skull. Montella är en god start.

Montellas spel behöver dessutom tekniska spelare som kan hållla i bollen. Något som Milan borde kunna tillhandahålla...
Citera
2016-06-28, 23:28
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Montellas spel behöver dessutom tekniska spelare som kan hållla i bollen. Något som Milan borde kunna tillhandahålla...
Blir intressant att se vilka spelare L'aeroplanino väljer att satsa på. Nytändning för Bertolacci? Känner varandra sedan tidigare och han känns som en spelartyp Montella gillar grundat på hur han ställde upp sitt Fiorentina. En regista kan vi nog räkna med vara på ingång. Kan det bli en fattigmannalösning i Borja Valero kanske?
Citera
2016-06-29, 00:44
Avslutad
Juric, som avslutade spelarkarriären i Genoa 2010 samt fört upp Crotone till Serie A som tränare återvänder alltså till Genua som ersättare till Gasperini. Gasperini kommer hädanefter vara tränare i Atalanta.

Citat:

Har alltid tyckt och tycker att han borde ha fått fortsatt som tränare i Roma, ett misstag att släppa honom. Nu ska han alltså träna Milan, riktigt bra val från Milans sida.

Fick aldrig se honom live som spelare men fick däremot se honom som tränare i Fiorentina när de tog emot Roma förra säsongen, alltid lika stilig.

Han har lyckats med sina tidigare lag(räknar inte Sampdoria här då hans jobb enbart var att undvika nedflyttning egentligen).
Citera
2016-06-29, 18:22
Medlem
29:e Juni 2000, semifinal i EM:

https://www.youtube.com/watch?v=vJkmOlOHfVE

"Mo je faccio er Cucchiaio”, Totti hade en fantastisk aura. Han visste att han skulle sätta den. Fast matchens stora hjälte var såklart Toldo.
Citera
2016-06-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla

De nya tröjorna:
http://www.gazzettagiallorossa.it/wp-content/uploads/2016/06/Cattura4-4-300x229.png

är tydligen redan till försäljning?:
http://www.gazzettagiallorossa.it/2016/06/as-roma-le-nuova-maglie-nike-gia-in-vendita-allestero-foto/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

Trist, kan jag tycka eftersom de inte riktigt lever upp till de förväntningar som jag har på Roma-tröjan.
Citera
2016-06-30, 00:15
Medlem
Klopeks avatar
Minns ett inlägg från Brille, angående att de tre stora klubbarna i Italien Milan, Inter och Juventus när alla tre var stora samtidigt antingen ute i europa eller i ligan. Och nu snackar jag om innan calciopoli alltså innan Juventus rasade.

Där Inter och Milan hade mer sportsliga intressen och inte lika vinstdrivande som Juventus som mer sköttes som ett företag. Och att Juventus var mer anspassade för att vinna ligan medans Milan mer anpassade för att vinna i europa, en del av förklaringen är att Milan hade bättre offensiv och mer spets, bredare trupp enligt mig och offensivt vinner man CL enklare än med ett defensivt lag det är bara att kolla vinnarna av CL vilka som oftast vinner. Och med facit i hand vann Milan flera gånger CL.

Juventus däremot mer taktiskt lag och benhård defensiv och det funkar bättre i ligan. Visserligen 3-4 CL finaler på 90-talet där Juve endast lyckades vinna en av dem.

Om vi nämner de spelarna jag tänker på som var offensiva för Juventus på den tiden:

Nedved (ytter)
Camoranesi (ytter)
Del Piero
Trezeguet
Zambrotta (väldigt offensiv vänsterback)

Sedan kom ju Zlatan och Zidane men då försvann ju även samtidigt andra offensiva spelare.

Dessa skulle göra allt det offensiva då Juve spelade 4-4-2 och på mittfältet var det betongklossar iform av Emerson och Vieira som spelade bredvid varandra som skulle täcka upp. Visst gjorde de det bra men spelet var nog väldigt lättläst vilka som skulle göra jobbet offensivt. Oftast vinster med 2-1 eller 1-0 och såklart en del oavgjorda resultat också som 0-0 och 1-1. "Tråkfotboll", sätta en boll och sedan stänga igen.

Ett helt nytt, fräscht och återfött Juventus vi ser sedan Conte tog över 2010. Det gick nog inte att leva i det förgångna längre och spela på detta sättet. Spelare har utvecklats och nuförtiden är det tvåvägsspelare man spelar inte 4-4-2 och har benkapare på mitten endast som inte kan göra mer än att städa allt blir för lättläst.

Känns som Milan även om jag inte kan minnas exakt spelare, att de hade fler spelare med offensivt register även då spelare som hade defensiven som prio.

Och det räcker för mig att tänka på Juventus bänk på den tiden så fanns där inte någon spelare på bänken som kunde hoppa in och hålla samma kvalité som övriga offensiva spelare. Defensivt så fanns där gott om spelare som gjorde nästan eller till och med lika bra jobb som förstaelvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in