Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Inget att gnälla om. Det är spelets regler & det jämnar ut sig i längden. Det är dags för tyskarna att betala räkningen för VM-silvret 2002 som var tidernas värsta räkmacka. Efter en enkel grupp fick de Paraguay, USA & Sydkorea på vägen till finalen. Hade stora problem i alla matcherna som slutade 1-0 allihopa.
I VM 2010 hade ju Italien sanslös tur i lottningen men lyckades med bedriften att ändå komma sist. Slovakien-matchen var det mest patetiska man skådat av ett italienskt lag. Efter två riktiga skitmatcher tyckte vi att det var skönt att vi i alla fall bara behövde möta Slovakien i sista. Då blev det ännu sämre.
England hade sin flytmatch igår. Flyt med motståndet alltså. Efter bedrövligt spel under gruppspelet går sedan Island upp & bara piskar England. Herrejävlar England! Jämför matchbilden i Island-Portugal med Island-England. Englands plattmatch är fan bara fullkomligt fiasko.
Har ofta antytts att hemmanationen har fördelar. Nu hamnade Frankrike oturligt på den knepiga sidan, vilket i sin tur vägs upp av att man får ett dynggäng som Island i kvarten.
Sverige hade sin flytturnering 1994. Nu blev det jobbigt med Italien & Belgien. Irland stod ju dessutom upp rent bragdartat mot Frankrike. De var ruggigt jävla bra för att vara "lättaste motståndare" för oss.
Fritt ur minnet så har det väl nästan varit en ständig plåga för Belgien att åka ut i åttondel mot starkt motstånd. Portugal i VM 2010 var för mig perfektion till lagbygge. Tror faktiskt de hade vunnit hela VM om de inte fått ett sinnessjukt bra Spanien redan i åttondelen. Så dom kan gått få ha lite räkmacka. Det jämnar ut sig.
Jag vill inte förringa Islands bedrift att slå ut England på något sätt det är stort förstås. Men det var inte jättemånga år sedan som Sverige faktiskt spelade jämnt med England, slutade oftast oavgjort eller uddaseger. Lagerbäck tiden tänker jag på. Och det är samma sorts spel vi ser nu när lagerbäck tränar Island. Nu är England mycket bättre än de var för ett 10-tal år sedan såklart så bedriften för Island är enorm, England är bättre nu än "då" när svierge spela jämnt med dom men fortfarande saknas något i England.
England som landslag är inte stora, har inte varit på flera decennier. De vann senast VM 1966 och har inte vunnit EM vad jag vet i modern tid. Starkt överskattade och åker alltid ut med huvudet före vare sig det är en sämre nation eller ett lag med stjärnor, alltid en tidsfråga bara.
Visst alla lag får ju något svårt lag men ingen får så svårt ta sig till final som Italien, inte ens tyskland får det eftersom de fick ett lättare lag än Italien i åttondelen.
Italien - Spanien - check
Italien - Tyskland
Italien - Frankrike
Italien - Belgien/Portugal
Så blir det om de går hela vägen och måste vara den starkaste bedriften att vinna EM på i mannaminne. Kanske någon som sitter på info om EM om det är något lag som någonsin haft en sådan svår väg till att vinna ett EM? Eller har vunnit EM ens med så svår väg?
Belgien har ju inte spelat en enda bra match under 90 min i hela EM hitills. De har ju sprattlat till under vissa tidsperioder i matcher men de har aldrig genomfört en riktigt bra match.
Finns bara två värdiga vinnare som kommer kunna ta det (Island är sköna men tar det inte) och det är enligt mig Italien och Tyskland som spelar rolig fotboll med det material de har.
Och tyskland får den näst jobbigaste vägen, blir Italien och sedan Frankrike om de slår ut Italien.
Så med facit i hand så har Italien jobbigaste vägen och Tyskland givet näst jobbigaste vägen till en final. Blir svårt att kunna jämna ut sig och att jämföra med andra mästerskap hör till det förgångna, säger bara fakta hur det ligger till. Men det positiva är att Italien går oftast längre när de får starkare motstånd av någon knepig anledning.