Citat:
Du menar den stora biologiska drivkraften att jobba gratis? i beroendeställning till en man?
Instängt i hus?
och/ eller skaffa sig usel pension/ svårigheter att skilja sig eller få jobb och försörja sig?
ja visst hörredu den drivkraften är ju enormt stor hos just kvinnor.
Instängt i hus?
och/ eller skaffa sig usel pension/ svårigheter att skilja sig eller få jobb och försörja sig?
ja visst hörredu den drivkraften är ju enormt stor hos just kvinnor.
Nej, nu tror jag Du blandar ihop med någon annan biologisk drivkraft.
Eftersom Du vägrar att betrakta familjen som en helhet, en enhet som arbetar mot samma mål men med delvis olika uppgifter, så tycks det inte som att Du kan förstå hur dylika drivkrafter fungerar.
Citat:
Jag kan absolut tänka mig att det kan finnas viss generell skillnad mellan kvinnors intressen och mäns som är biologiskt betingat eller format genom årtusenden och som också går att se i våra hjärnors små olikheter. ex. kvinnor mer intresserade av kommunikation, män mer intresserade av fysisk aktivitet etc. men!
Dessa skillnader ska fan inte belönas olika i samhället. Alla pengar/ social status ska liksom inte gå till fysisk aktivitet och inte ett skit till kommunikation, eftersom båda är precis lika avgörande viktiga för samhällets överlevnad.
Dessa skillnader ska fan inte belönas olika i samhället. Alla pengar/ social status ska liksom inte gå till fysisk aktivitet och inte ett skit till kommunikation, eftersom båda är precis lika avgörande viktiga för samhällets överlevnad.
I princip, men med viss modifikation, är jag för att löner sätts på marknaden som då kommer att belöna människor efter förmåga, vilket lär ge betydande skillnader både mellan individer och grupper. Om det ger skillnader mellan kön är inte självklart, men så länge kvinnor envisas med att ta lågavlönade jobb i offentlig sektor så kommer de att hålla ner lönerna både för andra kvinnor och för män med samma arbetsgivare.
Citat:
Och! dessa stora områden som jag tog som exempel går också finna i princip alla yrken.
Du har gott om fysisk aktivitet på dagis och gott om kommunikation inom politiska maktkorridorer ex.
Så istället för att fokusera på modernt utmejslade yrkesroller ( ex hemmafru) som specifikt kvinnliga och därför bundna till kvinnor basta! och höga löner bundna till män. basta!
så går det alltså forma om lite men ändå få sina "biologiska drivkrafter" tillfredställda OCH få mat på bordet.
Klura på den du.
Du har gott om fysisk aktivitet på dagis och gott om kommunikation inom politiska maktkorridorer ex.
Så istället för att fokusera på modernt utmejslade yrkesroller ( ex hemmafru) som specifikt kvinnliga och därför bundna till kvinnor basta! och höga löner bundna till män. basta!
så går det alltså forma om lite men ändå få sina "biologiska drivkrafter" tillfredställda OCH få mat på bordet.
Klura på den du.
Problemet är att medan män och kvinnor kan välja, inom vissa ramar, så kan inte barnen det. De blir alltid "offer" för föräldrarnas beslut, oaktat om det bra eller dåliga beslut. Därför är det klokt att ta hänsyn till de lösningar som erfarenheten visat fungerar väl för barn och familj.
Citat:
-200 år av fred?
Har vi fått genom en kombination av klok politik, feg politik, ett gynnsamt geografiskt läge och demokrati.
Citat:
-Utbildade och självständiga kvinnor som nyper er i ändan?
Nypen i ändan har jag förvisso blivit en gång, och hon var utbildad, men det var inget jag efterfrågade, och alldenstund jag inte skulle få för mig att bete mig så, så avstår jag helst dylika tilltag.
Citat:
-Sexuellt villiga och fria kvinnor
Detta återstår att erfara.
Citat:
-Bättre samhälle för små män, äldre män och sjuka män
Små män?
Inte helt enkelt att se hur dessa förbättringar tagit sig uttryck, och att frikoppla från den medicinska/medicintekniska utvecklingen.
Citat:
-Trivsammare samhällen som bättre drar nytta av hela befolkningens potential.
Mycket tyder på att samhället var på många sätt trevligare före 68-koftornas maktövertagande.
Citat:
-Mindre av hårda krav och istället lite mer av mjuka krav. Tror de flesta män nog tycker det är roligare att putsa på sina biceps för att se snygg ut på stranden och jobba med något projekt som man kan se leder någonstans och ha chansen få vara nära sin barn att än att klaffsa runt i någon lervälling nånstans i Europa för att ägna sig åt att slakta folk ex.
Du får nog argumentera rätt väl om Du skall lyckas inbilla någon att freden i Europa går att härleda till feminism och jämställdhet.
Citat:
Det heter föräldraledighet.
Ja, men det uttalas moderskapspenning, eftersom det är det som det är egentligen.
Citat:
Aha…och den "mer än en heltidstjänst" tycker du alltså att 1 kvinna helst ska sköta? i de fall det inte finns pengar till hemtjänst eller finns någon att anställa.
Varför behöver medelklasshem plötsligt mer arbete än ett arbetarhem? Tror du arbetarbarn kräver mindre omsorg?
Varför behöver medelklasshem plötsligt mer arbete än ett arbetarhem? Tror du arbetarbarn kräver mindre omsorg?
Nej, jag tycker att den skall skötas av en hemmafru och en hemhjälp på halvtid. Jag tror jag skrev det.
Vi har en praktisk arbetslöshet på ca 15% så någon arbetskraftsbrist föreligger knappast. Medelklassen har så klart råd, annars är det inte mycket till medelklass. Lönerna kan givetvis inte vara särskilt höga.
Ett medelklasshem torde ha mer pengar att röra sig med än ett arbetarhem, så efterfrågan kommer att vara störst där. Så klart.
Citat:
Nej du tänker på hur män ska få det bäst. Och hur man bäst ska lura i kvinnor skit ni inte vill ta i själva. Varför inte bara erkänna?
Tja, det är en möjlig positiv bieffekt (
) men jag har familjens och samhällets bästa för ögonen. Idag kompenserar vi för en usel familjesituation genom olika kostsamma socialpolitiska utgifter, när vi kunde spara en stor del av dessa pengar genom att lyfta fram stabilare och bättre familjestrukturer istället. I längden har samhället inte råd med dessa gigantiska transfereringssystem, så det är lika bra att redan nu fundera på hur vi skall organisera oss i framtiden.
Citat:
Nej det där är ingen fågel, det är julafton kl 15.
Du säger! Till förväxling lik.
Citat:
Nej vi hade självmord, strumpstickor, fosfor som ofta tog kål på kvinnan också, änglamakerskor, utsättningar i skogen eller svältdöd istället.
Klart mycket bättre!
Klart mycket bättre!
Vi hade det i mycket mindre utsträckning. Men vi har tröskat det i annan tråd.
Är den riktiga sanningen för obekväm för dig?