2016-07-28, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Vad har min eventuella muskelmassa med att jag tycker det verkar vettigt att ägna tid åt att ta hand om sin närmiljö, dvs sitt hem att göra? Eller min eventuellt större hjärna? Är det den större hjärnan och musklerna som skapar driften att tjäna pengar åt någon annan genom lönearbete snarare än att ordna med de grejer som finns i min absoluta närhet?

Jag tror förövrigt inte män och kvinnor är lika, jag kan till och med dra det så långt att knappt en enda människa är lik den andra om vi väljer o kolla tillräckligt nära. Och jag generalliseras helst inte som man, eller kvinna heller för delen.

Jag tänker väl inte såga ditt inlägg, även om jag tycker det är märkligt. Men jag begriper inte riktigt vad det svarar på.

Edit: Vi kan förövrigt hoppas att jag skriver till mitt framtida jag, skulle göra mig nöjd iaf.

Precis som du säger så gör dem olikheterna i hjärnan att man tänker annorlunda och även att man belönas på olika sätt.

Kvinnor och män är fortfarande mer lika än olika naturligtvis, men det finns basala skillnader i dem kognitiva funktionerna som blir tydligare i vissa situationer. Till exempel att män generellt är bättre på att läsa kartor.

Det här något som är nedärvt evolutionärt.

Jag kanske tog i lite och projicerade din åsikt lite grann. Men jag tyckte att du lät lite väl feministisk.
Citera
2016-07-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qMQa
Precis som du säger så gör dem olikheterna i hjärnan att man tänker annorlunda och även att man belönas på olika sätt.

Kvinnor och män är fortfarande mer lika än olika naturligtvis, men det finns basala skillnader i dem kognitiva funktionerna som blir tydligare i vissa situationer. Till exempel att män generellt är bättre på att läsa kartor.

Det här något som är nedärvt evolutionärt.

Jag kanske tog i lite och projicerade din åsikt lite grann. Men jag tyckte att du lät lite väl feministisk.

Nja män hittar bättre, läsa kartor tror jag faktiskt inte är någon större kognitiv skillnad.
Kvinnor kommunicerar och läser av andra bättre…

så klart då att vi ska ha män yrkesverksamma och kvinnor inlåsta i hem.
Mycket viktigare Olle hittar hem i blåbärsskogen än att vi har goda kommunikatörer i ett kommunikationssamhälle eller hur?

Citera
2016-07-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nja män hittar bättre, läsa kartor tror jag faktiskt inte är någon större kognitiv skillnad.
Kvinnor kommunicerar och läser av andra bättre…

så klart då att vi ska ha män yrkesverksamma och kvinnor inlåsta i hem.
Mycket viktigare Olle hittar hem i blåbärsskogen än att vi har goda kommunikatörer i ett kommunikationssamhälle eller hur?

Vilken fin halmgubbe du gjort!

Du har dock rätt i att kvinnor är bättre i sociala sammanhang. Det var därför man myntade begreppet EQ, man förstod att intelligens omfattar mer än IQ som män generellt får högre resultat i vid tester.

Med det sagt så ska kvinnor inte låsas in över huvud taget. Beundra och respektera henne för den fantastiska och omtänksamma varelse hon är. Men förstå att vi inte fungerar likadant, för allas skull.
Senast redigerad av qMQa 2016-07-28 kl. 09:46.
Citera
2016-07-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qMQa
Vilken fin halmgubbe du gjort!

Du har dock rätt i att kvinnor är bättre i sociala sammanhang. Det var därför man myntade begreppet EQ, man förstod att intelligens omfattar mer än IQ som män generellt får högre resultat i vid tester.

Med det sagt så ska kvinnor inte låsas in över huvud taget. Beundra och respektera henne för den fantastiska och omtänksamma varelse hon är. Men förstå att vi inte fungerar likadant, för allas skull.

Så du bär inte åsikten att bara för att kvinnor är denna "fantastiska" och "omtänksamma" varelse, (med mycket mindre hjärna och helt annorlunda kognitiva förmågor) så är det kvinnor som grupp som bör stanna hemma och jobba gratis med hem och barn?

Trodde det var var tråden handlar om, och vad hela denna iver att putta kvinnor till ett avgränsat speciellt hörn i biologin handlar om.
Citera
2016-07-28, 11:58
Medlem
Rubriken bär problemet att det finns många feministkvinnor som faktiskt upplever sig som "livsglada" osv såsom självegna konsumenter, för problemet är att de inte upplever saker med samma djup. Det blir som att jämföra ett barn med en vuxen vad gäller perspektiv och förmåga att faktiskt ta till sig livserfarenheter fullt ut. Utan det kan man inte förstå hur andefattig man är. Andefattighet är likamed ett sämre liv. Ju mindre man har kontakt med det vettiga i existensen desto mer ytlig, opålitlig och kortsiktig blir man. Man tvingas till slut ständigt vara i rörelse, ägna sig åt något, för att slå tomheten ifrån sig.
Citera
2016-07-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Rubriken bär problemet att det finns många feministkvinnor som faktiskt upplever sig som "livsglada" osv såsom självegna konsumenter, för problemet är att de inte upplever saker med samma djup. Det blir som att jämföra ett barn med en vuxen vad gäller perspektiv och förmåga att faktiskt ta till sig livserfarenheter fullt ut. Utan det kan man inte förstå hur andefattig man är. Andefattighet är likamed ett sämre liv. Ju mindre man har kontakt med det vettiga i existensen desto mer ytlig, opålitlig och kortsiktig blir man. Man tvingas till slut ständigt vara i rörelse, ägna sig åt något, för att slå tomheten ifrån sig.

Det vettiga i existensen. Det låter bra, men vad är det, konkret? Och är det samma sak för alla människor eller är det uppdelat efter könet eller kanske individuellt?

Och om en människa upplever sig vara livsglad, känner sig livsglad som ett litet barn, varför kan hon eller han inte faktiskt vara just precis livsglad då, menar du? Vem bestämmer att din sorts livsglad är mer värt än ett litet barns t.ex?

Ang livsglädje, harmoni etc, frikopplat från alla slags -ismer, tror jag annars att det är just det man ska sträva efter, det lilla barnets (eller djurens) avundsvärda förmåga att leva helt i nuet och därmed uppleva livsglädje betydligt oftare än vad vi vuxna stackare klarar (om vi inte övar stenhårt).
Citera
2016-07-28, 15:33
Medlem
prolapse89s avatar
Att hemmafruar är lyckligare en övriga kvinnor stämmer, bör inte vara kontroversiellt för någon. Till hemmafruar räknar jag även kvinnor som tjänar mindre en sina män. Medans kvinnor blir lyckligare av detta gäller inte det samma för mannen, därför är jag emot det. Att leva med en hemmafru är inte optimalt för en man.
Citera
2016-07-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det vettiga i existensen. Det låter bra, men vad är det, konkret? Och är det samma sak för alla människor eller är det uppdelat efter könet eller kanske individuellt?

Och om en människa upplever sig vara livsglad, känner sig livsglad som ett litet barn, varför kan hon eller han inte faktiskt vara just precis livsglad då, menar du? Vem bestämmer att din sorts livsglad är mer värt än ett litet barns t.ex?

Ang livsglädje, harmoni etc, frikopplat från alla slags -ismer, tror jag annars att det är just det man ska sträva efter, det lilla barnets (eller djurens) avundsvärda förmåga att leva helt i nuet och därmed uppleva livsglädje betydligt oftare än vad vi vuxna stackare klarar (om vi inte övar stenhårt).

men det förstår du väl Varmare att det självklart är så att det bara är vuxna homo sapiens av könet mans livsglädje som är äkta och tillräckligt "djup".
Barn, kvinnors och alla andra arters små lyckofnatt i tillvaron är bara ytligt skit. Inget som riktiga män behöver bry sig om eller som räknas.

Är endast om kvinnor ex. ställer upp på vad män vill att de ska ställa upp på som möjligen, högst eventuellt, kanske! man kan prata om att kvinnor känner ett djup, och "meningen med tillvaron". Hon har inte tillräckligt stor hjärna förstår du för att fatta vad meningen med just hennes lilla liv ska vara…men det förstår du, det vet vilse i pannkakan.

Puss på dig.
Citera
2016-07-28, 16:50
Medlem
Citat:
Så du bär inte åsikten att bara för att kvinnor är denna "fantastiska" och "omtänksamma" varelse, (med mycket mindre hjärna och helt annorlunda kognitiva förmågor) så är det kvinnor som grupp som bör stanna hemma och jobba gratis med hem och barn?

Trodde det var var tråden handlar om, och vad hela denna iver att putta kvinnor till ett avgränsat speciellt hörn i biologin handlar om.

Ja du trodde det, lite det som är problemet.

Att kvinnor borde arbeta mindre betyder inte att någon kommer tvinga dem, men för att maximera sin livsglädje så borde dem överväga att arbeta mindre.

Jag tror inte någon känner en iver att 'putta kvinnor till ett speciellt hörn i biologin'. Snarare så att många är ivriga att finna en förklaring till att kvinnor och män är så olika och vad det beror på.

Jag tror att du är indoktrinerad men att du inte ens reflekterar över det för att det har pågått sedan du kunde titta på TV.

Det verkar som att du tror att det finns en betydande del "män som hatar kvinnor".

Anledningen till denna indoctrination är att vissa intressen har sett en fördel i att dividera folk på alla nivåer; etniskt, kulturellt, socioekonomiskt och även i kön.

Detta leder till att folket är mer splittrat och därmed lättare att regera över.

För att förtydliga, jag älskar kvinnor mycket mer än jag uppskattar manliga vänner och kollegor.
Citera
2016-07-28, 17:01
Medlem
Citat:
men det förstår du väl Varmare att det självklart är så att det bara är vuxna homo sapiens av könet mans livsglädje som är äkta och tillräckligt "djup".
Barn, kvinnors och alla andra arters små lyckofnatt i tillvaron är bara ytligt skit. Inget som riktiga män behöver bry sig om eller som räknas.

Är endast om kvinnor ex. ställer upp på vad män vill att de ska ställa upp på som möjligen, högst eventuellt, kanske! man kan prata om att kvinnor känner ett djup, och "meningen med tillvaron". Hon har inte tillräckligt stor hjärna förstår du för att fatta vad meningen med just hennes lilla liv ska vara…men det förstår du, det vet vilse i pannkakan.

Puss på dig.

Återigen gör du en halmgubbe och försöker samtidigt vara rolig.

Ingen har sagt att en kvinna har samma mentala kapacitet som ett barn, däremot var det någon som använde det som ett exempel för att förklara en poäng(som inte ens innebar att likställa kvinnor med barn mentalt).

Du har ju varken någon argumentationsteknik eller läsförståelse. Vad gör du på ett onlineforum ens?
Citera
2016-07-28, 17:16
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolapse89
Att hemmafruar är lyckligare en övriga kvinnor stämmer, bör inte vara kontroversiellt för någon. Till hemmafruar räknar jag även kvinnor som tjänar mindre en sina män. Medans kvinnor blir lyckligare av detta gäller inte det samma för mannen, därför är jag emot det. Att leva med en hemmafru är inte optimalt för en man.

Speciellt kvinnor borde inte säga något om kvinnor är lyckliga eller inte. Det kan väl en man avgöra.
Citera
2016-07-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare

Det är det vi kan se och ta på, se med egna ögon. Hos oss själva, hos djuren, hur naturen fungerar. Ta biologin t ex som ganska så tydligt bevisar för oss kvinnans roll utefter hon är skapt.
Ingenting går ihop med feminismens patetiska slit-och-släng-samhälle. Däri krävs hela tiden förskjutningar av det "normala". Frågan är om det går hur länge som helst.

Så jag pratar alltså inte om hobbies utan om att vara människa, i kontakt med vad det innebär.

Att uppleva saker handlar förstås om förmågan att göra det. Även en psykopat kan vara glad, men är förstås inte glad på samma sätt som en älskande, lycklig människa som har förmågan att vara närvarande i allting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in