Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Vad får Dig att avfärda biologiska drivkrafter som minst lika motivationsdrivande?
Du menar den stora biologiska drivkraften att jobba gratis? i beroendeställning till en man?
Instängt i hus?
och/ eller skaffa sig usel pension/ svårigheter att skilja sig eller få jobb och försörja sig?
ja visst hörredu den drivkraften är ju enormt stor hos just kvinnor.
Jag kan absolut tänka mig att det kan finnas viss generell skillnad mellan kvinnors intressen och mäns som är biologiskt betingat eller format genom årtusenden och som också går att se i våra hjärnors små olikheter. ex. kvinnor mer intresserade av kommunikation, män mer intresserade av fysisk aktivitet etc. men!
Dessa skillnader ska fan inte belönas olika i samhället. Alla pengar/ social status ska liksom inte gå till fysisk aktivitet och inte ett skit till kommunikation, eftersom båda är precis lika avgörande viktiga för samhällets överlevnad.
Och! dessa stora områden som jag tog som exempel går också finna i princip alla yrken.
Du har gott om fysisk aktivitet på dagis och gott om kommunikation inom politiska maktkorridorer ex.
Så istället för att fokusera på modernt utmejslade yrkesroller ( ex hemmafru) som specifikt kvinnliga och därför bundna till kvinnor basta! och höga löner bundna till män. basta!
så går det alltså forma om lite men ändå få sina "biologiska drivkrafter" tillfredställda OCH få mat på bordet.
Klura på den du.
Citat:
Nja, det är ärligt talat svårt att finna så särskilt många förbättringar för män som de senaste decenniernas feministiska jämställdhetspolitik ha åstadkommit. Några, men lejonparten är till mäns nackdel. Kanske även till kvinnors nackdel i många fall, t ex de som hellre varit hemma och tagit hand om sina barn.
-200 år av fred?
-Utbildade och självständiga kvinnor som nyper er i ändan?
-Sexuellt villiga och fria kvinnor
-Bättre samhälle för små män, äldre män och sjuka män
-Trivsammare samhällen som bättre drar nytta av hela befolkningens potential.
-Mindre av hårda krav och istället lite mer av mjuka krav. Tror de flesta män nog tycker det är roligare att putsa på sina biceps för att se snygg ut på stranden och jobba med något projekt som man kan se leder någonstans och ha chansen få vara nära sin barn att än att klaffsa runt i någon lervälling nånstans i Europa för att ägna sig åt att slakta folk ex.
Citat:
Jaså!?
Det finns nog rätt mycket som pekar på att moderskapspenningen i första hand bör gå till mödrar.
Det heter föräldraledighet.
Citat:
I ett välfungerande medelklasshem behövs alltså mer än en heltidstjänst för att sköta hem och barn.
Aha…och den "mer än en heltidstjänst" tycker du alltså att 1 kvinna helst ska sköta? i de fall det inte finns pengar till hemtjänst eller finns någon att anställa.
Varför behöver medelklasshem plötsligt mer arbete än ett arbetarhem? Tror du arbetarbarn kräver mindre omsorg?
Citat:
Nej, jag tänker på hur familjer och samhället skall fungera bäst. Sedan tänker jag litet på mig själv också.
Nej du tänker på hur män ska få det bäst. Och hur man bäst ska lura i kvinnor skit ni inte vill ta i själva. Varför inte bara erkänna?
Nej det där är ingen fågel, det är julafton kl 15.
Citat:
Tänk att det inte alls fungerade så där förr, innan massaborter, dagis, skilsmässor och så vidare. För kunde de klara både det ena och det andra. Det kanske helt enkelt var bättre förr?
Nej vi hade självmord, strumpstickor, fosfor som ofta tog kål på kvinnan också, änglamakerskor, utsättningar i skogen eller svältdöd istället.
Klart mycket bättre!