2016-07-03, 21:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast, som du redan fått besked av från statisten, nu sitter du ju och ljuger rakt ut.

Kvinnor jobbar och betalar skatt och betalar halva hushållet med egen lön oftast.
Den främsta anledningen till att män tjänar mer, som gör att de betalar mer i skatt är att de inte tar ut föräldraledighet. Tar de ut sin del av föräldraledigheten så får de samma del av skattepengarna som kvinnor.
Och i det stora så kostar det kvinnor mer ekonomiskt att vara hemmafruar än det någonsin kostar män att betala mer i skatt.

Inte då! Som framgår av artikeln så är omfördelningssystemet till nytta för kvinnor oavsett ekonomisk nivå, dvs oavsett om kvinnor jobbar eller inte, oavsett om de har hög lön eller inte. Sedan är det förstås helt avgörande om man ser män och kvinnor som individer enbart, utan något gemensamt sammanhang. Om man istället ser familjen som ett gemensamt projekt så framträder en annan bild; då blir det hur samspelet fungerar som är avgörande och då kan man mycket väl förstå att en inte obetydlig andel av kvinnorna skulle vara lyckligare om de kunde ägna hem och barn sin fulla uppmärksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Varför alltid denna fokus på materiella tillgångar? Studien handlade om lycka, inte pengar, och man kan inte köpa lycka. Om man ser mannen och kvinnan som enskilda individer och bara bryr sig om pengar, då har du rätt. Om man ser dem som en enhet, vilket varit det naturliga under flera årtusenden, och bryr sig om andra värden än pengar så har du tokfel.

Och i alla årtusenden över hela världen så har barnen varit kvinnans domän, det har fallit sig så helt naturligt. Det ska till en riktigt trångsynt person med enorm hybris för att vilja ändra detta på politisk väg.

Du har rätt både i det historiska konstaterandet och i fråga om den materialistiska problematiken. Materialisterna tenderar att materialisera allt, även relationer och barn. Man påminns om citatet som tillskrivs Oscar Wilde: "Vad är en cyniker? En man som vet priset på allting men värdet av ingenting."

Familjevärden är inte så enkla att omsätta i pengar.
Citera
2016-07-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inte då! Som framgår av artikeln så är omfördelningssystemet till nytta för kvinnor oavsett ekonomisk nivå, dvs oavsett om kvinnor jobbar eller inte, oavsett om de har hög lön eller inte. Sedan är det förstås helt avgörande om man ser män och kvinnor som individer enbart, utan något gemensamt sammanhang. Om man istället ser familjen som ett gemensamt projekt så framträder en annan bild; då blir det hur samspelet fungerar som är avgörande och då kan man mycket väl förstå att en inte obetydlig andel av kvinnorna skulle vara lyckligare om de kunde ägna hem och barn sin fulla uppmärksamhet.
.

Män betalar inte för kvinnor. Män betalar extra för att kvinnor ska gå hemma med barn (så även deras egna barn) och detta "extra" (mer än kvinnor) betalar de just för att det är kvinnorna som tar huvudjobbet med barn fortsatt idag.
Börjar män ta huvudjobbet och låter kvinnor lönejobba mer, så skulle du få omvänd sits.

Hur mycket måste man skaka uvar innan mynten trillar ner? 1 dag, 3 veckor eller 2 år?

Samhället ser oss som individer, skattemässigt, pensionsmässigt och juridiskt.

Och säg mig, varför är det bara kvinnor som ska se till familjen som ett "gemensamt projekt" och bli "lyckliggjorda" och inte likväl män? hmm?

Som jag ser det , så de enda som skulle bli "lyckliga" av att kvinnor offrade sina liv, karriärer och personliga utveckling på familjealtaret så män kunde fortsätta business as usual utan napp och blöjbyten är män och ingen annan.
Citera
2016-07-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Jag tror faktiskt att bigami är olagligt. I alla fall än så länge. Men jag kan rekommendera en au-pair annars. Fast problemet är ju inte att din sort väljer som ni gör utan att ni vill hindra andra från att göra ett annat val.

Så intressant du jämför alltså hemmafrujobbet med aupair.

…inser du hur avslöjad du blev just där?
Citera
2016-07-03, 22:47
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Så intressant du jämför alltså hemmafrujobbet med aupair.

…inser du hur avslöjad du blev just där?

Det var snarare din jobbeskrivning som stämde bättre in på en au-pair än en hemmafru.
Citera
2016-07-03, 22:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Män betalar inte för kvinnor. Män betalar extra för att kvinnor ska gå hemma med barn (så även deras egna barn) och detta "extra" (mer än kvinnor) betalar de just för att det är kvinnorna som tar huvudjobbet med barn fortsatt idag.
Börjar män ta huvudjobbet och låter kvinnor lönejobba mer, så skulle du få omvänd sits.

Hur mycket måste man skaka uvar innan mynten trillar ner? 1 dag, 3 veckor eller 2 år?

Samhället ser oss som individer, skattemässigt, pensionsmässigt och juridiskt.

Staten, inte samhället, ser oss ofta, men inte alltid, som individer. I vissa familjerättsliga avseenden är vi familjer, och i nationalekonomisk mening är vi "hushåll" oaktat antalet "hushållsmedlemmar". Men individualismen är ett politiskt ställningstagande, vilket kan ändras. Tidigare sambeskattades gifta makar, det skulle kunna återinföras, till exempel. Man behöver inte betrakta den nuvarande ordningen som den enda tänkbara. Pensionspoängen har jag enligt tidigare kommit med ett konstruktivt förslag på.

Du får nog skaka om uvdunet rätt ordentligt innan det trillar ner några mynt. Vi uvar är både tjuriga och visa, så vi övertygas inte så lätt om moderna märkligheter, t ex att det skulle gå att rakt av helt byta könsroller. Många kvinnor resonerar nog som min hustru, att moderskapspenningen är en form av kvinnlig rättighet som förvärvats genom det besvär som barnafödande innebär, och således inte skall fördelas lika mellan föräldrarna.

Citat:
Och säg mig, varför är det bara kvinnor som ska se till familjen som ett "gemensamt projekt" och bli "lyckliggjorda" och inte likväl män? hmm?

Som jag ser det , så de enda som skulle bli "lyckliga" av att kvinnor offrade sina liv, karriärer och personliga utveckling på familjealtaret så män kunde fortsätta business as usual utan napp och blöjbyten är män och ingen annan.

Jovisst, män och kvinnor har lika ansvar för familjens trygga utveckling, men det betyder inte att uppgifterna behöver vara lika, eller lika fördelade. "Equals but different" för att tala i utrikiska termer.
Citera
2016-07-03, 23:03
Medlem
Citat:
Staten, inte samhället, ser oss ofta, men inte alltid, som individer. I vissa familjerättsliga avseenden är vi familjer, och i nationalekonomisk mening är vi "hushåll" oaktat antalet "hushållsmedlemmar". Men individualismen är ett politiskt ställningstagande, vilket kan ändras. Tidigare sambeskattades gifta makar, det skulle kunna återinföras, till exempel. Man behöver inte betrakta den nuvarande ordningen som den enda tänkbara. Pensionspoängen har jag enligt tidigare kommit med ett konstruktivt förslag på.

Du får nog skaka om uvdunet rätt ordentligt innan det trillar ner några mynt. Vi uvar är både tjuriga och visa, så vi övertygas inte så lätt om moderna märkligheter, t ex att det skulle gå att rakt av helt byta könsroller. Många kvinnor resonerar nog som min hustru, att moderskapspenningen är en form av kvinnlig rättighet som förvärvats genom det besvär som barnafödande innebär, och således inte skall fördelas lika mellan föräldrarna.

Tjuriga? ja, visa? nej.

Ingen som säger att vi ska byta könsroller rakt av….vi ska skita i könsroller och istället ta de roller vi vill och passar till som individer samt dela allt tråkigt ingen vill.

Fast denna "kvinnliga rättighet" är ju en ekonomisk katastrof för just kvinnor, så hur skulle det kunna vara en belöning för sveda och värk?

En rejäl pensiosngrundande föräldrapenning motsvarande lönen till 100% samt ett fett + när man söker jobb hade funkat bättre som belöning.
Citera
2016-07-03, 23:14
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Om du nu tror att lycka är att vara ekonomiskt beroende till andra i vuxen ålder och lusfattig utan svängrum så visst, varför tar du då inte denna position själv?
Du kan få lov gifta dig med mig och min sambo om du tar hand om vårt hushåll och kommande ungar, ser söt ut när du serverar fransk cuisine och håller käften resten av tiden.
Vi kan erbjuda dig 2 veckors betalt semester per år, lite fickpengar utöver hushållskassan resten av tiden ska du jobba, när du blir ful och gammal så skiljer vi oss så får du klara dig bäst du vill.

Deal?

Nu råkar jag ju vara gift, men även om jag inte hade varit det så hade jag aldrig inlett ett förhållande med en person som inte förstår skillnaden mellan en äkta make och en hushållerska. Återigen ligger problemet hos dig. Hemmafruar är lyckligare.
Citera
2016-07-03, 23:15
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Vi skojar bara undrar hur en del män tänker som säger vissa saker?

Snarare hjärnspöken, även om du säkert kan hitta en och annan knarkare/troll som gillar att provocera. Men vi väljer ju vilka vi vill uppmärksamma.
Citera
2016-07-03, 23:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tjuriga? ja, visa? nej.

Ingen som säger att vi ska byta könsroller rakt av….vi ska skita i könsroller och istället ta de roller vi vill och passar till som individer samt dela allt tråkigt ingen vill.

Det tror jag både är omöjligt och oönskat. Istället bör vi agera så att våra könsmässigt betingade uppgifter värderas rimligt lika, vilket inte enbart betyder i ekonomisk mening.

Citat:
Fast denna "kvinnliga rättighet" är ju en ekonomisk katastrof för just kvinnor, så hur skulle det kunna vara en belöning för sveda och värk?

En rejäl pensiosngrundande föräldrapenning motsvarande lönen till 100% samt ett fett + när man söker jobb hade funkat bättre som belöning.

Låt oss vara realister och istället för att tvinga mödrarna från hemmet, istället uppvärdera ansvaret för hem och barn. Det är ju inte så att det är oviktigt, tvärtom.
Citera
2016-07-03, 23:23
Medlem
Citat:
Det tror jag både är omöjligt och oönskat. Istället bör vi agera så att våra könsmässigt betingade uppgifter värderas rimligt lika, vilket inte enbart betyder i ekonomisk mening.

Låt oss vara realister och istället för att tvinga mödrarna från hemmet, istället uppvärdera ansvaret för hem och barn. Det är ju inte så att det är oviktigt, tvärtom.

värdering har i alla tider visats just genom ekonomisk ersättning.
Finns liksom skäl till att högt betalda yrken har hög status. Precis som det finns skäl till att de absolut tristaste uppgifterna i samhället just tilldelats underordnade grupper (och knappt belönats) som slavar, trälar, invandrare, socialgrupp 3 och kvinnor.
Och sorry men det lär du knappast kunna ändra på, ända som kan ändra på detta är att vi tar bort klass/ etnicitet och jepp! kön ur ekvationen.
Med andra ord män får vackert ta hand om sin egen disk, tvätt, matlagning och blöjbyten.

Varför tjafsar du så med mig? Det går ju inget bra för herr uven, du får alla dina "tupp" fjädrar på skulten i total kaos.
Senast redigerad av Merapi 2016-07-03 kl. 23:30.
Citera
2016-07-03, 23:25
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Snarare hjärnspöken, även om du säkert kan hitta en och annan knarkare/troll som gillar att provocera. Men vi väljer ju vilka vi vill uppmärksamma.
Nej det kallas för minne att man läst saker innan som folk tycker och tycker att det var bra åsikter.
Jag tror inte kvinnor passar som en hemmafru det är många som inte passar som det. även om en del gillar det. Ska man skicka resten till psyket eller?
Den studien är inget tillräckligt underlag för att hemmafruar skulle vara lyckligare om man ska vara seriös.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2016-07-03 kl. 23:32.
Citera
2016-07-03, 23:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
värdering har i alla tider visats just genom ekonomisk ersättning.
Finns liksom skäl till att högt betalda yrken har hög status. Precis som det finns skäl till att de absolut tristaste uppgifterna i samhället just tilldelats underordnade grupper (och knappt belönats) som slavar, trälar, invandrare, socialgrupp 3 och kvinnor.
Och sorry men det lär du knappast kunna ändra på, ända som kan ändra på detta är att vi tar bort klass/ etnicitet och jepp! kön ur ekvationen.
Med andra ord män får vackert ta hand om sin egen disk, tvätt, matlagning och blöjbyten.

Varför skulle vi ta bort klass ur ekvationen? Då får vi ett marxistiskt helvete där det blir meningslöst att anstränga sig och prestera. Ett fruktansvärt samhälle!

Men, så kommer det så klart inte att bli. Varken män eller en majoritet av kvinnor vill heller ha det på det sättet, utan det tycks istället som att för många kvinnor så finns det en djup livskvalitet att få ägna sig just åt hem och barn. Fullt förståeligt!

Citat:
Varför tjafsar du så med mig? Det går ju inget bra för herr uven, du får alla dina "tupp" fjädrar i total kaos.

Någon måste säga emot och stå upp för goda, traditionella familjevärden som bygger ett bra samhället både för män, kvinnor och barn. Och gärna att vi svenska män får litet uppskattning någon gång också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in