Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Nu har jag visserligen aldrig klockat in under 40 men är inte långt ifrån, men sen så lämnar nog mina pass mycket att önska också. Har blivit uppmärksammad av vänliga flashbackare att ta det mycket lugnare under mina pass vilket jag nu också gör. På distanspassen 8-20 km ligger jag på 4.50-5.15 ungefär, tempo-passen (även om de inte blir många av dem) 4.20-4.30 (kunde nog ligga snabbare men har kuperade rundor). Intervallerna 8X4min, 6X5min eller liknande brukar jag försöka ligga på 3.55 på flacka sträckor. Annars gillar jag backintervaller eftersom jag har många bra och långa backar att köra. Känslan är att de ger bra respons.
Men jag tar gärna emot tips på hur upplägget kan förbättras, mitt problem är att veckodistanserna är något att skämmas över för för någon som ändå tar löpningen lite på allvar.
Ditt upplägg låter ganska likt min.
Möjligen kör jag något lugnare på mina distanspass, brukar lunka runt på 5.30-6-tempo. Det var länge sedan jag körde tusingar, vanligtvis kör jag tempopass på 5+2 km eller 3+2+2 km för att min löprunda innehåller ett övergångsställe, så jag kan inte köra sträckan utan stopp.
Jag har även samma problem med veckodistansen, med barn och heltidsjobb så blir det en veckomängd på 3-4 mil/vecka. Man får göra det bästa av sin situation helt enkelt. Den låga veckomängden gör dock att jag kan springa året runt dag och dag in utan att skada mig, så kontinuitet har inte varit ett problem i alla fall.